Bouwproject MBC Weert: 13 Geiers

Nou, hij heeft gevlogen. Maar dat was nog geen groot succes.
Geen foto's... ik had de camera op filmen staan (dat heb ik nog nooit gebruikt...) en het gevolg is een aantal filmpjes van 1 à 2 seconden...
Ik heb Marcelair, ook op dit forum, gevraagd de maiden te doen, ik heb aanzienlijk meer vertrouwen in zijn vliegcapaciteiten dan in de mijne.
Met de 1500 mah lipo die ik er eigenlijk voor gedacht had kreeg ik het CG niet goed. Toen heb ik er een wat oudere, ietwat gezwollen, 1000 mah lipo in gestopt. Daarmee kwam het CG net goed.
Die lipo had niet erg veel pep... de Geier klom beroerd, en bleek erg staartlastig. Toen er toch wat hoogte was gemaakt en de motor uit ging, bleek het CG toch aardig te kloppen... dus, het CG klopte wel maar de motor moet meer downthrust hebben.
Er zijn dus twee dingen: a. ik moet uitproberen of 1000 mah genoeg is; en b. ik moet motordomping aanbrengen.
Misschien kan ik genoeg domping maken door een paar ringetjes tussen motor en motorschot. Ik denk dat ik dat eerst probeer, en dan testvliegen met een nieuwe 1000 mah lipo die ik heb.
Kortom, werk aan de winkel.

De uitslagen waren overigens aan de grote kant, maar dat is gemakkelijk op te lossen. Beetje expo zal ook wel helpen. Verder vond ik het nog niet meevallen om, als-ie een beetje hoog zat, te zien of ik nou de onder- of bovenkant zag...

Voor wie een Geier wil bouwen met een romp op basis van de door mij gemaakte tekening: motordomp inbouwen; rompneus kan wat korter, ruimte onder de vleugel moet wat groter, omdat dáár de lipo zal moeten komen.

Laatst bewerkt:
Tja...
wij hebben de motor nog zelfs achter de romp, maar de 2200mAh accu volledig voorin de neus. Daar voorin zit dan ook nog de sleepkoppelservo en dan is ie redelijk in balans.
Als het CG in orde is, dan vliegt ie ook als een zonnetje...

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik gewoon een nieuwe romp ga maken. De neus iets korter, en de buik iets ruimer zodat ik wat kan schuiven met de lipo. En flink wat motordomp erin.
Ik heb ergens gelezen dat bij een vliegende vleugel met duwprop de motordomping volslagen onkritisch is (en dat is ook mijn ervaring). Maar met mijn Geier met trekprop was het zéér kritisch. Hoeveel domping? Tja, ik probeer wel wat...
Eenmaal in zweefvlucht vloog-ie best goed, al waren de uitslagen veel te groot.

Nou Bart, daar ben ik het niet mee eens vwb de Geier.
Wij hebben flink wat domping moeten geven.
En eigenlijk mag er bij mij nog wel een ringetje onder om hem helemaal precies te krijgen.
Eea moet proefondervinderlijk vastgesteld worden...
.. Dus niet te zuinig met de domping.

Suc6

Geier romp 2

Goed, nieuwe romp gemaakt. Ik zag al aankomen dat het vandaag erg nat zou zijn dus ik heb me niet gehaast. Hoewel, soms lijkt het mee te vallen...

full

De accu kan nu over de volle lengte verschoven worden, en de neus is een eind ingekort. In de praktijk ligt de 1500 mah lipo nu met z'n voorkant recht onder de vleugelneus.

full

Meteen maar twee kleine gaatjes geboord voor de antenne's zodat die nu altijd zo'n 90º t.o.v. elkaar zitten...

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee nog niet, met al die nattigheid en wind... en vandaag was iets anders gepland... maar deze week gaat het vast wel lukken.

Nou, mijn Geier heeft nu echt LEKKER gevlogen...
Toch maar even Marcelair gevraagd om 'm voor me te maidenen, zo'n vliegende vleugel is toch redelijk kritisch. In eerste instantie vloog het wel, maar nog niet denderend, de trims waren niet toereikend om de zaak lekker stabiel te maken. Dus daarna heb ik de stand van de roeren wat aangepast (kijken hoe de roeren staan, dan alle trims neutraal zetten, en dan de pushrods aanpassen zodat de roeren weer staan zoals ze stonden, plus nog wat extra.)
Behalve dat er wat UP bij moest bleek het toestel ook naar links te trekken. Wat dat laatste betreft... zorgvuldige controle onthulde dat de vleugel inderdaad een tikje krom is. Niet veel, maar zonder staart tikt dat al gauw aan... Maar de tweede start. na wat correcties, bleek het toestel heel goed vliegbaar te zijn. Marcel gaf me de zender, en ik durfde het al gauw aan de dual rate die tot dan toe aan had gestaan uit te zetten. En toen heb ik een hele tijd staan vliegen. Het ding gaat leuk, en is niet venijnig.

Hooguit concludeer ik dat die transparant fluo gele Oracover hoog in de lucht eigenlijk zo goed als onzichtbaar is, waardoor je een merkwaardig silhouet overhoudt... je ziet voornamelijk de voor- en achterlijst. Mooi wordt-ie pas als je lager komt of steile bochten maakt zodat je de bovenkant te zien krijgt, en dan pas ook zie je de winglets.
(Mijn keuze voor transparante bekleding was omdat ik het model iets "massiefs" vind hebben, ik wilde 'm wat lichter laten ogen... maar dit is wel érg licht...)

Frank, ik heb niks in de Bauanleitung kunnen vinden over een S-slag, ofwel de elevons wat omhoog zetten. Toch bleek dat wel degelijk nodig... hebben jullie de elevons wat omhoog staan?

Laatst bewerkt:
Hoi Bart,

mooi om te horen dat ie nu eindelijk goed vliegt.
Er is een zijaanzicht tekening. Hier zie je goed hoe de rolroeren dienen te staan: aan de achterzijde een tikje up. (hebben alle vliegende vleugels dit niet?)
Je moet ze zo zetten dat ie het lekkerste vliegt... try & error dus

Nu nog andere folie over dat beestje, want je wil ook wel eens op 543m hoogte thermieken... ;-)

Grzz Frank

Even een opmerking voor eventuele andere Geier-bouwers.

Ik heb de winglets dus uitneembaar gemaakt, dat kan makkelijk en daar hoeven niet eens magneetjes in om ze vast te houden - als je ze aan de voorkant zó vormgeeft dat ze tussen de onder- en bovenligger in passen, dan kunnen ze er alleen maar uit als je eerst de achterkant uit de vleugel tilt, en dat zal tijdens het vliegen nooit gebeuren - en zeker niet als ze een beetje klemvast zitten tussen de vleugelribben.
Waar ik alleen niet op had gerekend is, dat als je na het bespannen de Oracover tussen die ribben wegsnijdt, die ribben de spanning op de Oracover niet goed vasthouden. Ze worden dus een beetje uit mekaar getrokken. Niet zo erg dat de winglets niet meer goed vast zitten, maar er ontstaan wel een paar plooien in de Oracover, jammer.
Mijn advies aan andere bouwers zou zijn, om deze vier ribben van 3mm balsa te maken ipv 1,5; de bespanning zal dan mooier blijven.

Goeie tip Bart.
... of aan weerszijde van de dubbele ribben een stukje beplanking aanbrengen.
00000015.JPG

Grtz Frank

Laatst bewerkt:
Ja dat kan ook, hoewel het de Geier wel een "zwaar" silhouet geeft. Ervan uitgaande dat je transparante folie gebruikt natuurlijk.
Ik had bij het bouwen eigenlijk gedacht dat de cap strips de kracht wel op zouden vangen (ik had de cap strips van die vier ribben niet met hun midden op de rib gelijmd, maar zo dat de insteek opening vrij bleef uiteraard)

Overigens, toen ik vorige keer met mijn Geier onder een grotendeels bewolkte hemel vloog viel het silhouet (en de kleur) me wat tegen. Ik moet zeggen dat-ie nu, onder de blauwe lucht en in de volle zon, er wel gaaf uitzag. Dan werkt dat fluo geel opeens wél goed.

Laatst bewerkt:
Vandaag met de Geier gevlogen met, in plaats van de 1500 mah lipo die er tot dusver in zat, een 1800 mah lipo. Gewicht is hetzelfde, dus een nadeel is er niet. Dat gaat als de brandweer... de timer in mijn zender telt alleen de tijd dat de throttle open staat, ik heb twee accu's 20 minuten met gas gevlogen, allebei die accu\s hadden toen nog ruim 11,2 volt...
Ik heb er erg veel plezier mee om dit toestel te vliegen, hij is snel, beweeglijk, en klimt als een gek (hij zou kunnen hoveren als het CG wat verder achter de prop zat). In het begin was ik nog een beetje benauwd dat de verlijming van de twee vleugels aan elkaar zwak was... maar we zijn nu vele loopings en andere flauwekul verder en dat blijkt geen enkel probleem. Een leuk ding om mee te vliegen, de thermiek van dit jaar heeft-ie net zo'n beetje gemist maar dat komt wel weer eens. Ik heb Arjan (PH-AJH) de data gestuurd voor de setup-database.

Laatst bewerkt:
Leuk dat je er zo veel lol van hebt.
Het is je dus toch gelukt hem mooi vliegend te krijgen.
Hij moet wel deelbaar worden voor de vakantie in de achterbak.
Mooi klusje voor de wintermaanden.
Ton

Zal niet ingewikkeld worden om 'm deelbaar te krijgen.
Om 'm lekkeer vliegend te krijgen moest er wat met expo gegoocheld worden, maar het is ook wennen - ik heb een schakelaar op de zender waarmee ik de uitslagen kan halveren, inmiddels zet ik die alleen nog op half wanneer ik volgas vlieg. Hij is met name op de pitch veel gevoeliger dan mijn SportWing (ook een vliegende vleugel maar met een tapsere vleugel en grotere root koorde).
Ik geloof dat ik al ergens beschreven had hoe je de vinnen afneembaar kan maken zonder dat je magneten hoeft te gebruiken. Wel de ribben waar ze tussen zitten dus wat versterken!

Wat me nou toch weer overkomt...
Sta ik eerst een klein halfuurtje te vliegen met mijn SportWing. Okee, geland, nou dus met de Geier. Accu erin, roeren gecheckt, alles goed. Ik gooi 'm op, hij klimt netjes weg, ik zet een flauwe rechterbocht in... hij draait weg en duikt recht de grond in.
Ik snapte er niks van, loop er naar toe en pas dichtbij gekomen mis ik wat... shit, ik was de winglets vergeten er in te steken! Die zaten nog in het dekselvak van mijn zenderkoffertje. :hammer:

Nou ja, de vleugel is onbeschadigd, morgen even wat balsa kopen, in twee avondjes heb ik een nieuw rompje gemaakt.
Meestal steek ik mijn modellen in mekaar als ik op de club kom, en ga daarna het veld op. Omdat ik alleen de SportWing en de Geier bij me had viel er niet veel in mekaar te steken (dacht ik) en was ik meteen doorgelopen.

Nou nou Bart ben ik blij dat hij de grond in dook.
Ik reed vandaag heen en terug op de A27 stel je voor dat hij op de snelweg naast het veld terecht gekomen was.
Dit is wat ze noemen het begin van de aftakeling :lol:
Als leeftijdsgenoot mag ik dit wel zeggen ach iedereen heeft wel eens een bad moment.
Gelukkig valt de schade mee het is meer je ego he.
Je het wel ballen om het hier neer te zetten.
Succes met de reparatie.
Ton

Back