Bouwproject MBC Weert: 13 Geiers

Bart, da's de eerste keer en wellicht ook de laatste keer dat je zonder kielvlakken hebt gevlogen...
Maar je hebt inmiddels ervarig met het vervaardigen van Geier rompjes...

Grtz

Ha... aan de éne kant wel leuk, aan de andere kant lees ik:
Die Fläche muss vom Erwerber mit selbst beschafftem Material erstellt werden.
Die Holzteile mit den entfernten Rippen können als Schablone dienen, oder der Bauplan muss für die Anfertigung der Rippen dienen.

Dus hij heeft de vleugel ooit gebouwd en is er vervolgens op gaan staan of zo.
Nou ja, de vleugel is goed op basis van de tekening te bouwen, wie een Geier met origineel rompje wil heeft hier een kans.
De originele servomixer zit er ook nog bij... die hoef je dus niet te gebruiken tenzij je een erg simpele zender hebt. (en als je 'm wel gebruikt zullen er ouderwets grote srvo's in moeten!)

Vandaag kwam mijn schoonvader aan met een bouwdoos van een Geier, gevonden op de Koninginnemarkt voor 5 euro. Helaas is hij niet helemaal compleet (alleen wortelribben aanwezig, rest van de ribben is weg), maar wel nog met romp, kap, kleindelen, tekening en stickers. Hij zal nog een tijdje moeten wachten op de bouw, eerst wat andere projecten afronden. Mogelijk ga ik hem komend najaar/winter bouwen. Ik denk met motor op afneembare pylon, en met lier- en sleephaak. Er zit een pylon bij voor een brandstofmotortje, pylon is dan meteen tank. Maar deze pylon lijkt me ook prima bruikbaar om een buitenlopertje in/op te zetten.

Verhaal bij de doos: de mensen hebben in Zwitserland gewoond waar het een bouwproject op school was. Kort na het begin van dit project is men naar Nederland verhuisd en is de doos op zolder verdwenen.

Vandaag kwam mijn schoonvader aan met een bouwdoos van een Geier
Leuk Raymond, ik kan 'm aanraden, het is een heel leuk beweeglijk ding en hij lijkt me ook langs het duin helemaal tof.
Eigenlijk verbaast het me dat dit toestel met zo'n motorpylon goed vliegt - je zou denken dat-ie een flink neerwaarts moment moet krijgen, maar er hebben er door de jaren heel wat gevlogen in die configuratie dus het schijnt goed te werken. Zelf moest ik toch een romp maken, dus vond ik het wel zo handig om de motor voorin met een klapprop te maken. (De oorspronkelijke romp is trouwens relatief dik, omdat die mechanische mixer er in zat, die nu natuurlijk overbodig is.)

Mocht je de winglets ook afneembaar maken, lees dan vooral even post no. 92 in dit draadje...

Ik heb de tekening, maar ook daar staan de tipribben niet op; maar je kan ze vrij gemakkelijk zelf aanpassen aan de kortere koorde.

Laatst bewerkt:
Tja Serge, af en toe valt er een goudpotje te vinden.

Bart, ik had het hele draadje al even doorgenomen en zal dit voor de bouw ook zeker weer doen. Het lijkt me een leuk en redelijk snel te bouwen kistje.

elektromotor geier

Hallo,
Heb een oude geier gekregen deze was in zeer slechte staat ben hem aan het repareren.
Wil de motor er weer boven op plaatsen met een duw schroef iemand een idee hoe grote borsteloze motor en welke prop de vleugels zijn aan elkaar gelijmd de bevestiging weet ik nog niet nog even nadenken.
Een vriendelijke groet
frits

Als de vleugels al aan mekaar zitten (het is standaard dat ze afzonderlijk worden gebouwd en dan aan mekaar gelijmd) dan zal je een andere bevestiging voor die pylon moeten maken... ik denk een paar bouten dwars door de vleugel heen of zo.

Om je de waarheid te zeggen snap ik niet waarom iemand voor een motorpylon kiest als de keuze nog open is :). Die pylon heeft a. onvermijdelijk een relatief sterk pitch down effect (vanwege de geringe lengte van het toestel) en b. luchtweerstand in zweefvlucht. Een motor in de neus heeft beide nadelen niet.
Ik heb nog een uitslag van het rompje van mijn Geier. Desgewenst kan ik dat opsturen.

elektromotor geier

Hallo Bart,
Zou graag de tekening van de romp willen hebben en graag weten welke motor jij gebruikt.
Ik heb al eens een toestel met een duwschroef in de romp gehad met het zelf starten was de hand niet snel genoeg weg de rest laat zich denken.
Een motor voorin lijkt me wel wat.
Een vriendelijke groet
frits

Mijn motor is een Turnigy TR2838-1050 met een 9x5 prop en een 3S 1800 ma lipo. Het kan best minder maar het is zo ook een beetje een ragbak...
PM me je email adres maar, dan scan ik dat rompje (moet even zoeken, ik geloof dat ik ongeveer weet waar de tekening ligt).

Overigens, ik heb meerdere vliegende vleugels met duwschroef gehad, waaronder 3 SportWings en een Yoda. Als ik mensen vroeg voor me op te gooien was men soms wel bezorgd om die prop, maar bij mij heeft er nog nooit een hand in gezeten... maar de Sirion 3 meter met duwprop ga ik toch maar lanceren met een stuk elastiek...

Een lang Geier-verhaal

Een paar weken terug kreeg ik van een clubgenoot een komplete Geier kado. (Ik begin in de club een beetje de naam te krijgen van vliegende-vleugel-man...)
Mét de originele romp, bijna gaaf, ik hoefde er alleen maar electronica in te stoppen. Ik had nog een paar geschikte servo's liggen, na een oproep op het forum stuurde Arjan me wat Oracover no.60 om de bespanning wat op te lappen, en al gauw was-ie klaar om bij mij op de club op de huckepack te gaan.

Dat bleek nog een beetje lastig... de vleugel is knap breed, en de elevons staan iets op, en de elastieken van de Huckepack forceren die elevons omlaag. Eén van de servo's vond dat niet fijn en begon luidkeels te ratelen. Om hem tot zwijgen te brenen plakten we met tape een paar stukjes hard schuimplastic op de steunen van de Huckepack, en tijdens de stijgvlucht hield ik het hoogteroer gedrukt, zodat de servo niet al te veel op z'n donder kreeg, en daar ging-ie.

Op tweehonderd meter los, en... hij vloog uitstekend. Ondanks (of dankzij) het grotere gewicht dan mijn gemotoriseerde Geier bleek de glijhoek niet al te slecht, en hij vloog gemoedelijk. Toch maar geen tweede vlucht gedaan, ik nam me voor om eerst iets aan die servo te doen.

De volgende dag... 's ochtends die servo vervangen, ik bleek er nog net zo één te hebben. Thuis had ik al gekonstateerd dat deze geen krimp gaf als je 'm een beetje forceerde. 's Middags ging-ie weer op de Huckepack. Doe maar 300 meter. Ik zie me nóg de besturing checken vóórdat de elastieken vast gingen.
Driehonderd meter hoger los. Wat nou? Geen reactie. De Geier stabiliseert zich in een steile duik en klapt tenslotte het meertje in naast ons clubveld.
Daar hebben we dus een bootje voor. Bootje gepakt, roeien, Geier gevonden... dat wil zeggen, alleen de vleugel, en die is onherstelbaar kapot. Rompje is spoorloos. Pech gehad...

Ik heb geen verklaring voor het feit dat ik niet kon sturen. Misschien is er onzacht kontakt geweest met de Huckepack; de linkervleugel van de Geier is flink ingedrukt, alsof hij tegen een boom is gevlogen. De schakelaar zat aan de linkerkant van de romp; bij een klap links zou de schakelaar makkelijk omgezet kunnen zijn.

Ach, dacht ik, it's all in the game. Dus, ik pak mijn andere Geier (die met motor-romp), stop er een accu in en vraag iemand hem op te gooien. Hij vliegt goed weg, maar als ik probeer te draaien duikt hij gek weg. Shit, roep ik, weer de winglets vergeten!! Ik kon 'm nog onder controle krijgen, maar ik moest toch een bocht maken om 'm weer naar het veld te krijgen (en niet boven dat meer waar ik net Geier 2 uit had gevist) en in die bocht ging het meteen weer mis, hij dook naar de grond. Vleugel zonder schade, rompje volledig aan splinters.

Het was de derde keer dat ik de winglets vergat (de tweede keer waarschuwde iemand me nog: Vergeet je winglets niet!). Ze zitten altijd in het dekselvak van mijn zenderkoffer... en de romp blijft altijd aan de vleugel zitten, alleen even los om een accu aan te sluiten. Het blijkt o zo makkelijk om ze te vergeten. En zonder winglets vliegt het ding echt voor geen meter.

Nou ja, ik had al het plan om eens een nieuw rompje voor Geier 1 te maken, dus dat gaat nu dan echt gebeuren. Maar alles bij mekaar was dit wel een behoorlijke pechdag.

Laatst bewerkt:
Hoi Bart,

Ach ik vergeet mijn winglets op de Xeno ook wel eens en dat vliegt echt slechter.
Voor de rest dikke pech allemaal gelukig kwam hij niet op de snelweg.
Succes
Ton

13 geiers

Jammer, daarvoor ga je niet naar het veld.

Misschien een idee, een vleugel zonder winglets?

Of, tweede idee, de winglets vast monteren op de vleugel? zie de twee in het midden
full

groet
Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een idee, een vleugel zonder winglets?
Of, tweede idee, de winglets vast monteren op de vleugel? zie de twee in het midden
Op je foto zie ik een aantal typische Horten vleugels... de broers Horten geloofden ook niet in winglets, maar ik heb me laten vertellen dat ze er op het laatst toch toe overgingen...
Ik zie trouwens, ook in het midden van de foto, geen winglets op die toestellen?
De Geier is duidelijk geen Horten vleugel. Zolang je de winglets niet vergeet vliegt-ie prima en makkelijk. Monteer je de winglets vast, dan heb je een onding in de auto (en ook op de zoldertrap, mijn hobbyhok is op zolder).
Demontabele winglets is makkelijk genoeg. De instinker zit 'm erin dat het rompje altijd aan de vleugel blijft zitten, zodat het toestel quasi klaar is om te vliegen... op een klassiek model zal je nooit het stabilo vergeten te monteren, omdat je immers de vleugel ook monteert...

Ben ik nou echt de enige die wel eens vergeet die dingen erop te zetten? :confused:

Oh wat een pech...ik heb dat begin dit jaar gehad, keer op keer dingen kapot. Echt balen. Maar...het gaat vanzelf weer over.

Succes met herbouwen en als je nog oranje nodig hebt...er is nog genoeg :-)

Vandaag weer eens met de tekeningen van de Geier in m'n handen gestaan. Het spreekt me nog steeds heel erg aan hem te gaan bouwen. Zeker met een hellingvliegtrip naar Oostenrijk in de planning!

Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is de spanwijdte van de Geier te vergroten naar bijvoorbeeld 2 meter (bij dezelfde originele koorde)? En kan ik dan de hoek tussen de vleugelhelften hetzelfde houden. Of is deze hoek een bepaald percentage van de spanwijdte?

En blijft bij het vergroten van de spanwijdte het CG ook op dezelfde plek?

Ben erg benieuwd!

Groeten Rick

Back