Een lang Geier-verhaal
Een paar weken terug kreeg ik van een clubgenoot een komplete Geier kado. (Ik begin in de club een beetje de naam te krijgen van vliegende-vleugel-man...)
Mét de originele romp, bijna gaaf, ik hoefde er alleen maar electronica in te stoppen. Ik had nog een paar geschikte servo's liggen, na een oproep op het forum stuurde Arjan me wat Oracover no.60 om de bespanning wat op te lappen, en al gauw was-ie klaar om bij mij op de club op de huckepack te gaan.
Dat bleek nog een beetje lastig... de vleugel is knap breed, en de elevons staan iets op, en de elastieken van de Huckepack forceren die elevons omlaag. Eén van de servo's vond dat niet fijn en begon luidkeels te ratelen. Om hem tot zwijgen te brenen plakten we met tape een paar stukjes hard schuimplastic op de steunen van de Huckepack, en tijdens de stijgvlucht hield ik het hoogteroer gedrukt, zodat de servo niet al te veel op z'n donder kreeg, en daar ging-ie.
Op tweehonderd meter los, en... hij vloog uitstekend. Ondanks (of dankzij) het grotere gewicht dan mijn gemotoriseerde Geier bleek de glijhoek niet al te slecht, en hij vloog gemoedelijk. Toch maar geen tweede vlucht gedaan, ik nam me voor om eerst iets aan die servo te doen.
De volgende dag... 's ochtends die servo vervangen, ik bleek er nog net zo één te hebben. Thuis had ik al gekonstateerd dat deze geen krimp gaf als je 'm een beetje forceerde. 's Middags ging-ie weer op de Huckepack. Doe maar 300 meter. Ik zie me nóg de besturing checken vóórdat de elastieken vast gingen.
Driehonderd meter hoger los. Wat nou? Geen reactie. De Geier stabiliseert zich in een steile duik en klapt tenslotte het meertje in naast ons clubveld.
Daar hebben we dus een bootje voor. Bootje gepakt, roeien, Geier gevonden... dat wil zeggen, alleen de vleugel, en die is onherstelbaar kapot. Rompje is spoorloos. Pech gehad...
Ik heb geen verklaring voor het feit dat ik niet kon sturen. Misschien is er onzacht kontakt geweest met de Huckepack; de linkervleugel van de Geier is flink ingedrukt, alsof hij tegen een boom is gevlogen. De schakelaar zat aan de linkerkant van de romp; bij een klap links zou de schakelaar makkelijk omgezet kunnen zijn.
Ach, dacht ik, it's all in the game. Dus, ik pak mijn andere Geier (die met motor-romp), stop er een accu in en vraag iemand hem op te gooien. Hij vliegt goed weg, maar als ik probeer te draaien duikt hij gek weg. Shit, roep ik, weer de winglets vergeten!! Ik kon 'm nog onder controle krijgen, maar ik moest toch een bocht maken om 'm weer naar het veld te krijgen (en niet boven dat meer waar ik net Geier 2 uit had gevist) en in die bocht ging het meteen weer mis, hij dook naar de grond. Vleugel zonder schade, rompje volledig aan splinters.
Het was de derde keer dat ik de winglets vergat (de tweede keer waarschuwde iemand me nog: Vergeet je winglets niet!). Ze zitten altijd in het dekselvak van mijn zenderkoffer... en de romp blijft altijd aan de vleugel zitten, alleen even los om een accu aan te sluiten. Het blijkt o zo makkelijk om ze te vergeten. En zonder winglets vliegt het ding echt voor geen meter.
Nou ja, ik had al het plan om eens een nieuw rompje voor Geier 1 te maken, dus dat gaat nu dan echt gebeuren. Maar alles bij mekaar was dit wel een behoorlijke pechdag.