Bouwproject Wiesel

@savage oow zo!
@iedereen ;) maar ik maak hem wel tegen de zijkant aan. het is dan wel handig om gedeelten van de spanten weg te halen. zou dat kunnen? dan bedoel ik of dat gaat met de stevigheid v.d. boot.

hehe sorry ik had geen geduld al gedaan :roll: nouja, aan de onderkant heb ik het laten zitten zodat de bodem de goede vorm houdt maar hij voelt nog erg stevig aan er is eigenlijk niets aan de stevigheid veranderd maar ik heb wel veel meer ruimte!
full

zoals je ziet zit nu de regelaar op de zijkant.:rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Sam,

Nu nog de slangen op de goede manier aansluiten; éérst naar de regelaar, dan de motor en dan naar buiten.
Nu krijgt je regelaar opgewarmd water aangeboden, da's niet goed, vooral in de zomer zal de regelaar onvoldoende koeling krijgen (poef?).

Daarbij wordt de weg van de motor naar de uitlaat wel onnodig lang, je loopt het risico, dat je weinig of geen koelwater door het systeem krijgt, vanwege de weerstand in de lange leidingen.
Persoonlijk had ik de uitlaat in de zijkant, of in de bodem gemaakt, met een pijpje, dat naar achteren wijst, dat creëert onderdruk waardoor de koeling beter functioneert.

Groeten, Jan.

Ja daar heeft u zeker gelijk in! Alleen ik denk dat de regelaar niet heel heet gaat worden want het is een 70A regelaar en de motor levert uiterlijk 41A. Ik zal tijdens de maiden na 1 minuut wel ff checken of ie dan al erg warm is. Zo ja, dan ga ik natuurlijk de koeling veranderen. Zo niet, dan laat ik het zo. Maar, het is zeker een tip die ik mn toekomstige boten ga toepassen. Ik heb de uitlaat zo gedaan trouwens, omdat dit mn eerste waterkoel cirquit is, en ik ook zeker wil weten of het werkt. Daarom dus boven water ;)

Nu nog de slangen op de goede manier aansluiten; éérst naar de regelaar, dan de motor en dan naar buiten.

Kijk eens aan, dat wist ik dus ook niet en heb ik ook fout gedaan in mijn Rocket. Dacht dat het kiezen was tussen 2 kwaden: of de motor of de regelaar krijgt opgewarmd water.

Nu wordt bij mijn Rocket eigenlijk alleen de accu warm, maar bij mijn Lizard ga ik het goed doen!

Altijd eerst de regelaar , die wil je zo koel mogelijk hebben.
Het water warmt bij een goede setup in de regelaar nauwelijks op , DE grote warmtebron in de boot is de motor. Die wil je dus als laatste in je koelcircuit hebben zodat je weet dat de warmte die daarvan afkomstig is meteen af wordt gevoerd.

Als je de motor als eerste doet warm je de regelaar dus alleen maar op en bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt.

Maar.... je motor heeft dus wel de meeste koeling nodig dus het koelste water lijkt mij.. maar dat van u savage heeft ook wel weer wat... nouja ik laat het zoals gezecht maar even zitten zo.

ik heb trouwens de lader opgehaald! en man man man wat een goeie aankoop! ik heb even een half uurtje zitten klooien en ik snap hem al helemaal! TOP! nu nog een lipo.

Maar.... je motor heeft dus wel de meeste koeling nodig dus het koelste water lijkt mij.. maar dat van u savage heeft ook wel weer wat... nouja ik laat het zoals gezecht maar even zitten zo.

Nope... Je regelaar heeft het koelste water nodig :!:
De paar graden die het water opwarmt in de regelaar maken voor de motor niet uit , die wordt toch wel veel warmer en geeft ook meer warmte af.
Anders ga je de regelaar juist alleen maar verder opwarmen met het warme water van de motor.

En de regelaar moet voor een goede werking juist zo koel mogelijk blijven.

De aanvoer ff op de regelaar en dan vanaf daar naar motor en dan uit de boot , als je een stukje van de aanvoerbuis afhaalt kan je dat gebruiken om de silicone slangen aan elkaar te koppelen zodat het water via de goeie manier de boot verlaat.

Niet vergeten ALLE :!: :!: aansluitingen van de slangen op buisjes of nippels te borgen met een ty-wrap :!:

toch maar ff wat veranderd. de regelaar wordt nu eerst gekoeld en dan de motor. morgen misschien alvast de batterij houder maken.

Hoeveelheid koeling, en de temperatuur van het water, hebben NIETS met elkaar te maken. Klinkt heel tegenstrijdig, maar is wel zo. Als op school in de hogere klassen (of bij je vervolgopleiding, als daar tenminste natuurkunde in het vakkenpakket zit) wat dieper op natuurkunde ingegaan wordt, leer je wel hoe dat precies zit.

Je regelaar wil gewoon zo koud mogelijk zijn, en heeft daarvoor zo koel mogelijk water nodig. Maar hij staat maar een heel klein beetje warmte af, en het koelwater warmt dus ook maar een heel klein beetje op.
Je motor heeft een hoop warmte af te voeren, en het doet er niet zo heel veel toe, bij welke temperatuur dat gebeurt (te hoog is natuurlijk nooit goed). Voor de regelaar maakt die temperatuur wél uit.

Groet, Bert

aah zo dus bij de motor maakt het niet zo veel uit als hij warm wordt maar bij de regelaar wel! nu snap ik waarom de regelaar eerst moet ;) en ik bedoelde niet echt de hoeveelheid maar de beste koeling (dus het koudste water)
het zit nu dus zo:
foto9lq.jpg

Ja daar heeft u zeker gelijk in! Alleen ik denk dat de regelaar niet heel heet gaat worden want het is een 70A regelaar en de motor levert uiterlijk 41A. .......

De motor levert niks, behalve bewegingsenergie en warmte (verliezen).
En als je eens vuil, pluimen of een plastiek zak in de prop komt kan de motor gemakkelijk 50-80-150-200...A trekken. Tot dat er ergens iets opbrand of tot de limiet van wat de batterij kan leveren.

Groeten,
Ivo

Hallo Sam,

Die 41A is de maximale stroom, die de motor continue kan/mag trekken zonder dat 'ie stuk gaat.

De pieken bij het wegvaren vanuit stilstand met vol gas, en het accelereren vanuit een bocht kunnen gemakkelijk twee keer zo hoog zijn en dan is de reserve van de regelaar helemaal niet meer zo groot...

Groeten, Jan.

@Pompebled Dus als de stromen wel 2x zo hoog kunnen worden.. Dan kom ik op 82A uit... Houd m'n regelaartje van 70A dat wel? Of kan dat geen kwaad omdat het maar een korte piek is?

@Ivo ik bedoelde trekt in plaats van levert. Een motor kán wel stoom leveren als je aan de as draaid maar dat is heel weinig ;)

@Pompebled Dus als de stromen wel 2x zo hoog kunnen worden.. Dan kom ik op 82A uit... Houd m'n regelaartje van 70A dat wel? Of kan dat geen kwaad omdat het maar een korte piek is?

Een regelaar kan inderdaad korte tijd een piekstroom aan die hoger is dan de continu stroom. Een regelaar van 70A continu, kan waarschijnlijk wel 10 seconden 90A aan. Misschien meer, verschilt per regelaar. Zou je in de handleiding van de regelaar wel terug moeten kunnen vinden.

Laatst bewerkt:
Een regelaar kan inderdaad korte tijd een piekspanning aan die hoger is dan de continu spanning. Een regelaar van 70A continu, kan waarschijnlijk wel 10 seconden 90A aan. Misschien meer, verschilt per regelaar. Zou je in de handleiding van de regelaar wel terug moeten kunnen vinden.

Niet flauw bedoeld, maar om de termen correct te houden:

Spanning is Volts, en is bij een batterijvoeding constant. Treden geen pieken in op.

Stroom is in Ampères, en die is afhankelijk van de belasting. Daar treden wél pieken in op.

Met brushless regelaars is de opgegeven maximaal-stroom een beetje een instinkertje, want als er op een regelaar staat dat hij maximaal 70 A continue kan hebben, bedoelen ze daarmee, dat hij dat kan hebben bij vol gas.
Je kunt een brushless regelaar echter bij halfgas al kapotstoken bij veel lagere stroomsterktes als de maximale, omdat bij halfgas de regelaar véél meer warmte ontwikkelt. Is met name bij motoren waarvan de belasting onafhankelijk is van het toerental, zoals in helicopters, best wel een probleem.

Voor Sam's bootje is dat geen echt probleem, want je vaart het overgrote deel van de tijd vol gas, en als je half gas vaart, is de belasting ook laag.

Groet, Bert

Back