Bouwproject Wiesel

Niet flauw bedoeld, maar om de termen correct te houden:

Spanning is Volts, en is bij een batterijvoeding constant. Treden geen pieken in op.

Stroom is in Ampères, en die is afhankelijk van de belasting. Daar treden wél pieken in op.

Hallo Bert,

Uiteraard heb je helemaal gelijk. Dit wist ik ook wel, maar ik zou gewoon niet nog om half drie 's nachts berichten op het forum moeten zetten :)

Hallo Bert,

Uiteraard heb je helemaal gelijk. Dit wist ik ook wel, maar ik zou gewoon niet nog om half drie 's nachts berichten op het forum moeten zetten :)

Geeft niks, heb ik ook wel eens....

Helemaal duidelijk mannen!

En dáár gaat het om! ;)

Had ik al eens gezegd, dat ik dit een ontzettend leuk draadje vind overigens?
Ik heb 33 jaar geleden dezelfde Wiesel gebouwd, ook als 13-jarige.
Toendertijd nog met een 540 borstelmotor, 6 cels "sintercellen" (voor die tijd "adembenemend snelle accu's" die je in nog geen 5 minuten leegvoer, en dan haalde mijn bootje de "dodelijke" snelheid van wel 20 km/u ongeveer, gemeten door er met de fiets (met km teller) naast te fietsen, waarna je weer een half uur met timers en weerstandkabels in de weer kon om het ene pakketje wat ik kon betalen, weer vol te proberen te krijgen vanuit vader's autoaccu (werd ie weer boos als ik de accu te ver leeg getrokken had.... :D ).
Geen waterkoeling maar om de zoveel tijd een nieuwe motor, en geen snelheidsregelaar maar gewoon een direct geschakelde motor, aan/uit, meer niet.

Groet, Bert

Handig reageren als je het niet weet..

Ik ga ervanuit dat je een accu bedoeld die 4Ah kan leveren, das dus 4 Ampere gedurende 1 uur.
4A/41A is ongeveer 10. 60 minuten (1 uur) /10 is 6 minuten.

Dus rond de 6 minuten, mits je accu die 40A ook echt kan leveren.
Wat voor accu heb je Sam?

Hij ging voor lipo's als het goed is....
Dus die 40A zou geen probleem mogen wezen , zelfs met een 4Ah pack heb je dan maar 10C nodig en Hobbyking begint tegenwoordig geloof ik pas bij de 20....

Tenzij je naar de ontvanger en zender accu's gaat kijken.

hoe reken je nou ook alweer uit hoe lang je kan varen als je motor max. 41A trekt en je accu 4A geeft...?

Theoretisch 6 minuten tot hij leeg is, maar je mag een Lipo niet helemaal leeg trekken. Dus zul je na 5 minuten ongeveer, moeten stoppen.

Maar het is maar helemaal de vraag, hoeveel je motor trekt.
Voor een bootje als de Wiesel denk ik dat je eerder rond de 20~25 A uitkomt. Dan gaat het al wat langer....

Hoeveel je bootje in werkelijkheid trekt, zul je zelf moeten bepalen door bijvoorbeeld 2 minuten (zo precies mogelijk getimed) volgas varen en dan kijken hoeveel mAh er terug gaat in de accu. Dat getalletje vermenigvuldigen met 0.03 (vast getal voor de 2-minuten test) is een ruwe indicatie hoeveel stroom je bootje trekt.

Daarna is de formule om uit te rekenen hoe lang je (ongeveer) kunt varen:
(0.8 x capaciteit)
stroomverbruik x 60 minuten

Groet, Bert

Het klopt wat Bert hier neer zet, mijn verhaal is puur theoretisch, je kunt toch niet compleet berekenen hoeveel stroom jouw motor gaat gebruiken Sam, dat is gewoon proberen. Maar zo heb je wel een idee.

Een beetje in relatie met onderstaande: wat gebeurt er eigenlijk als je accu de benodigde stroom niet kan leveren, dus als je vaart met een te lage C rate?

Levert de accu dan gewoon wat ie kan en verder niks aan de hand?

Of betekent dit het einde van je accu? (Voor mijn gevoel is het dit laatste...)

Hallo Pieter,

Als je minder capaciteit hebt dan wat de motor vraagt, dan ben je je lipo aan het overbelasten, dat gaat maar heel even goed...

Groeten, Jan.

Degene waar ik m'n lader heb gekocht, zei dat als de cutoff van m'n regelaar intreedt dat de lipo eigenlijk al te leeg is. Klopt dat?

Hallo Sam,

Kijk in de gebruiksaanwijzing, of je de cut-off kunt instellen, 3V vind ik persoonlijk aan de lage kant, 3,3V is gezonder voor de Lipo.

Maar, na een paar keer varen merk je wanneer de topsnelheid inzakt, als je dan de boot direct naar de kant haalt en de lipo aan de lader hangt, kun je zien hoeveel er nog in zat, als dat rond de 3,3V per cel is, dan zit je goed.

Groeten, Jan.

Ik zou de soft cut off doen. Bij hard cut off stopt je boot er ineens mee. Hij zal daarna wel weer varen, maar dan moet je snel naar de kant komen. Bij soft cut off zal hij ineens op halve snelheid gaan varen. In het laatste geval kan je dus wat makkelijker naar de kant komen.

Degene waar ik m'n lader heb gekocht, zei dat als de cutoff van m'n regelaar intreedt dat de lipo eigenlijk al te leeg is. Klopt dat?

Niet helemaal. Ook al weer zo'n instinker.

Je mag een LiPo leegtrekken tot ongeveer 3.5~3.6 volt onbelast, en in de praktijk, MITS goed belast, zal een regelaar die bij 3 Volt ingrijpt, nog op tijd zijn. WANT: de spanning van de accu daalt, als je hem belast. Kan tegen de tijd dat hij bijna leeg is, zomaar een halve volt per cel zijn. Dus je lece cel die onbelast 3.5 V is, is onder belasting nog maar 3 Volt, en de meeste regelaars grijpen rond de 3V in.

ECHTER: ga je nu half gas varen, dan is de spanningsdaling veel kleiner, en ja, DAN grijpt de regelaar WEL veel te laat in.

Je moet er dus een beetje verstandig mee omgaan. Zet de Low Voltage Cutoff zo hoog mogelijk, en kies voor soft cutof, zodat je nog naar de kant kan varen.
Zoek uit, hoe lang je kan varen op een accu, en gebruik een timer, probeer te stoppen VOORDAT de LVC ingrijpt. Dat is uiteindelijk toch het beste voor je LiPo.

Groet, Bert

Een beetje in relatie met onderstaande: wat gebeurt er eigenlijk als je accu de benodigde stroom niet kan leveren, dus als je vaart met een te lage C rate?

Levert de accu dan gewoon wat ie kan en verder niks aan de hand?

Of betekent dit het einde van je accu? (Voor mijn gevoel is het dit laatste...)

Je accu zal leveren wat die kan, maar zal dat niet lang kunnen volhouden. Of de spanning zakt zo snel in door de te hoge belasting, dat je lipo cut off in gaat grijpen.

Wat betreft die cut off, nog een reden om hem hoger dan 3.0 volt in te stellen indien mogelijk. Het kan zijn dat 1 cel net iets eerder leeg is, en de spanning gaat snel onderuit bij een zo goed als lege lipo cell. Het kan dan best zijn dat je ene cel nog op 3.3 volt staat en de ander op 2.7, levert voor de liposaver ook nog 3.0 volt per cel op. Maar 1 cel is dan al te laag gekomen.

Bedankt! Er staat alleen maar soft cutoff en hard cutoff... Ik denk dat hard cutoff dan het beste is?
Hallo Sam,

Mijn ervaringen met de soft cut-off van de Chinese regelaars is, dat zodra de lipo half leeg is, de LVC al ingrijpt en je de lipo maar met iets van half gas kunt leeg varen, da's niks waard.
Met de LVC op hard cut-off, stopt de boot abrupt, waarna je met maximaal half gas naar de kant kunt komen.
Als je enige ervaring hebt gekregen, merk je al vóór de LVC ingrijpt, dat de lipo leegraakt, als je slim bent kom je dán naar de kant, spaart je lipo.

Groeten, Jan.

Back