Bouwproject Wiesel

Zo'n lipobag gebruik ik nooit. Toen ik lang geleden mijn eerste lipo's oplaadde, deed ik het altijd in een stevige pan. Maar als het dan jaren goed gaat, wordt je wat makkelijker. Ik leg ze nu gewoon op het aanrecht. Ik ga niet van huis tijdens het opladen uiteraard, maar ik blijf er ook niet de hele tijd naast zitten. Ik heb wel vertrouwen in de (laad) apparatuur.

Per slot van rekening zijn er ook honderden miljoenen mensen die dagelijks hun gsm/smartphone onbeheerd opladen en daar zitten ook lipo-achtige accu's in (Li-Ion als ik me niet vergis).

Van de andere kant: een lipobag kan geen kwaad. Maar ik vraag me wel af of je hem over een jaar nog steeds gebruikt.

Voor die paar euro zou ik zeker een lipo bag meebestellen! Ik gebruik ze ook altijd. Een lipo wordt over het algemeen met heel wat hogere stromen geladen dan een gsm accu, dus heb je ook meer risico.
Daarnaast, ik heb al een afgebrande schuur voorbij zien komen hier op het forum, veroorzaakt door het verkeerd opladen van een lipo. Veiligheid voor alles!

Ja ik dacht al dat het wel handig zou zijn! Ik doe hem dan gewoon in zo'n lipobag op het gasfornuis (gas moet natuurlijk wel uit staan ;))

Tipje met die Lipobags: Draai ze binnenstebuiten, beplak ze met ducktape en keer ze terug. Je hebt dan een ducktape binnenlaag in je lipobag gemaakt.
Die glasvezel binnenkant wil nog wel eens wat stuk gaan en dan heb je allemaal kleine stukjes glasvezel in je fikken als je je lipo in of uit de zak hebt gehaald, jeukt als de nete.
Ducktape behandeling elimineert dit. (ik heb twee HK lipobags en beide zo behandeld, zijn nu prima te gebruiken!)

Overigens laad ik mijn lipo's gewoon in mijn kamer op, in de lipobag en met 0,9C. Ik blijf wel soort-van in de buurt.

De lipo is wel een mooie maat!
Vergeet niet om er wat losse 4mm bullit stekkers bij te bestellen om een laadkabeltje te maken ;)

zo'n laadkabeltje kreeg ik bij m'n lader! die had hij nog liggen maar hij gebruikt nu een andere stekker! :D maar, ik moet ze wel meebestellen want op m'n regelaar zitten die nog niet! ;)

vandaag een drijftest gedaan met een nihm accu die 40 gr zwaarder is dan de lipo die er in komt. ik vind hem mooi liggen!
foto14fb.jpg

foto33m.jpg

hij ligt een beetje scheef maar dat is om de propwerking tegen te gaan.
foto43p.jpg

en nog een foto voor de liefhebber:
foto10eo.jpg

:bye:

Hij is mooi hoor! Toch wel heel stoer, een boot helemaal vanaf niets bouwen...

Misschien kom ik eens een keer kijken als je gaat varen. Houten is niet zo ver van Nieuwegein!

Bedankt voor alle complimenten!
@pieter leuk! Als hij helemaal goed is en lekker vaart, moeten we zeker is afspreken!

ik zie nu dat er een klein stukje prop is afgebroken?!
foto15w.jpg

kan dat kwaad?

verder heb ik ook alvast een accuplankje gemaakt:
foto26xs.jpg

het is een 3 laags balsa blankje van 3 mm dik. ik heb de 3 plankjes met de nerf allemaal anders gelegd, zodat het een heel stevig plankje wordt. daarna heb ik hem in de epoxy gezet.

Hallo Sam,

De Graupner props zijn zó licht, dat je van zo'n klein stukje geen last zult hebben als je het over onbalans hebt.

Je mist natuurlijk wel een stukje voortstuwing, maar dramatisch is dat niet.

Houdt er maar rekening mee, dat je regelmatig een prop zult moeten vervangen; als je wat raakt in het water spat de prop uit elkaar.

Groeten, Jan.

Back