Bouwproject Wiesel

Als ie nogsteeds stuitert is 50 gram te weinig ;)

Als je je boot met je wijsvingers bij de neus en achter in het midden van de spiegel vastpakt, blijft ie dan netjes recht op je vingers liggen? zonee -> lood toevoegen tot ie dat wel doet.

Zelfde met het zwaartepunt, zet daar je wijsvingers onder en kijk of je boot voor of achterover valt. Dan weer lood toevoegen waar het nodig is.

Me m'n vingers bij de punt en de spiegel wil ie baar lings omslaan maar daar is bewust voor gezorgd zodat ik de wielwekong v.d. Prop tegen ga.
En met m'n vingers op het zwaartepunt?? Waar moet dat zwaartepunt liggen? 33% vanaf de spiegel?

Zwaartepunt zou tussen de 28 en 30% moeten liggen voor de meeste speedbooten (mono hulls). Ik weet niet zeker of dat ook voor een Wiesel geldt. Denk het wel. Maar als ie nu al stuitert, zou ik het zwaartepunt niet verder naar achter leggen.

Als t goed is staat in de bouwbeschrijving waar het zwaartepunt ligt, zo uit mn hoofd 24 cm vanaf de spiegel.

idd 24 cm vanaf de spiegel overheen gelezen :rolleyes: heb even gekeken en het zwaartepunt ligt ruim 2,5 cm te ver naar achteren dus nog wat meer lood ;)

Net weer gevaren en met wat loodjes aan de gang geweest. Hij doet het nu op vlak water zonder golfjes helemaal goed en op kleine golfjes wat minder. Ik zal zo wel ff een filpje posten. Nu wil ik de as gaan smeren en dan moet de as van de koppeling loskomen. Hij zit muurvast. :( wat kan ik het beste doen?

de 1e vijf seconden zie je goed hoe hij het doet op vlak water.
iemand anders ook nog andere ideeën over de as? kruipolie heb ik niet in huis ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha Sam,

Zit ie ook vast als je draait ipv trekt? Dus koppeling vasthouden en aan de as draaien (aan de schroef)? Als dat werkt kun je hem misschien met een draaiende beweging lostrekken.

Groeten,
Pieter

Hij kan met veel weerstand ronddraaien in de koppeling maar met een draaiende beweging er uit trekken lukt echt niet :(

Jee, raar probleem... Draai je dan (van achter gezien) naar rechts? Dan 'schroef' je de flex-as namelijk als het ware los.

Anders misschien de koppeling verhitten (met soldeerbout?) zodat ie uitzet en tegelijk de flex-as koelen (keukenpapier doordrenkt met koud water er omheen). Geen idee of dat voldoende helpt hoor, ik verzin het ook maar ter plekke :)

Misschien helpt het net genoeg om hem los te krijgen.

Hallo Sam,

Had je een kamer in de as gevijld, waar het stelschroefje van de koppeling in valt?

Als je dat niet gedaan hebt, dan heeft het stelschroefje een braam op je as gemaakt, waardoor de zaak nu zo vast loopt.

Ik heb dit in het verleden ook een paar keer gehad.

De koppeling vast (laten) houden met een tang, en met een andere tang de contramoer op het eind van de as vastpakken en rechtsom draaiend de as uit de koppeling wringen.

Dit kan erg zwaar gaan, dus pas op, dat de boot je niet uit de handen schiet als de zaak los komt.

Als je de as uit de koppeling hebt, dan NIET de as door de schroefaskoker naar buiten trekken vóór je de braam van de as hebt gevijld.
Doe je dit niet, dan beschadig je ook de lagers in je schroefaskoker en dan ben je verder van huis...

Is de as nog bruikbaar en is de koppeling niet naar z'n grootje (vaak wel...) dan éérst een plat kantje in de as vijlen waar de stelschroef 'm raakt.

Groeten, Jan.

Verhitten al geprobeert maar helpt niks. Het zou best kunnen dat er een braampje op zit want er zitten geen platte kantjes op de as. Ik zal vanmiddag wel samen met m'n vader proberen hem er uit te krijgen.

heb de as is er met grof geweld uit gekregen! gelukkig zonder beschadigingen. en zo misschien weer varen :) m'n bootje is nu dus af! :D nu een zomer lekker gaan varen en ervaring opdoen met m'n wieseltje en dan komt er in het najaar misschien een wasabi 700 aan, en dan zien jullie m'n topic vanzelf wel weer verschijnen.

gr.
Sam:bye:

Goed om te horen! Inderdaad lekker gaan varen en genieten aan de waterkant! Dan kan je van de winter weer gaan bouwen. De Wasabi is een goede keuze voor je tweede boot. Ze varen goed en zien er ook leuk uit!

Sam,

Leuk bootje heb je gemaakt. Mijn zoon is van dezelfde leeftijd. We gaan samen ook een wiesel bouwen. Ik ga uit van dezelfde setup die jij hebt gekozen. Heb jij er nu een 29 mm prop opzitten ? welke spoed ?

Groet,

Timo

jep er zit een 29mm prop op met een spoed van 1.4 van Graupner. gaat u ook een bouwverslag bijhouden op het forum? vinden we altijd leuk hier en kunnen we u ook helpen met vragen.

veel succ6 met de Wiesel!

Back