Bouwproject Wiesel

Hoe gladder de romp, des te beter het water aan de romp 'plakt',
een licht opgeschuurde variant zou minder frictie met het water moeten hebben,
en dus ook een fractie sneller varen.

Ik heb op diverse fora gelezen dat men adviseert om de romp zeer licht te schuren (ScotchBright) of een anders schuurmatje.

Hoe zit het eigenlijk met in de was gezette rompen?

Ik heb een oude ABS romp waar de verf vanaf ging, en die heb ik blank gemaakt, en in de auto-was gezet. Voelt een stuk gladder aan en het water rolt er af, blijft niet hangen....

Helpt dat ook of denk ik dan verkeerd?

(is geen echte "speed"boot, maar vind het leuk om te kijken wat er nog uit het oude motortje te peuteren is)

Groet, Bert

Zou dit een vergelijkbaar effect zijn? (kijken vanaf 2:45): Mark Shaw: One very dry demo | Video on TED.com

Ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft.
Vaak word er ook verwezen naar de huid van een haai.
Die is ook niet glad maar allemaal kleine haakjes.
Ik heb ooit eens een stuk gelezen over het ontwerpen van kano's op wedstrijd niveau. Die hebben het schuren ook getest en kwamen tot verrassende resultaten.

Ontopic: Ziet er weer strak uit Sam! Mooi gedaan.

wauw geweldige uitvinding! en bedankt Majestic! inmiddels maar ook de bovenkant in de lak gezet want die was een beetje beschadigd hier en daar. nu nog het rode lijntje, en dan de blanke lak er op.

intussen zit het rode lijntje er weer op, alleen blijven er allerlij lijmresten achter na dat de tape er af is.. hoe kan je die het beste verwijderen?

groetjes

Ik zal dan toch even de verf goed laten uitharden, terpentine zal de droge lak waarschijnlijk niet aantasten, maar toch om het risico uit te sluiten.

domme ik..

wil ik lekker doorgaan, en zo de blanke lak er op gedaan zonder nog aan de lijmresten te denken.. nouja het valt wel mee.

intussen ligt de lipo weer aan de lader, (had ik maar tot storage voltage gezet) en dan als m'n vader morgen tijd heeft, weer gaan varen maar dan met wat lood bij ons, om te gaan klooien met het zwaartepunt.

ff een standaard in elkaar gezet.
ab1s.jpg

uciv.jpg

fi3l.jpg

vanavond misschien nog varen, dus dan zien jullie wel een filmpje verschijnen.:rolleyes:
:bye:

een tip voor jou steun:
als je je steun lijmt, strijk dan je houtlijm uit! als je steun nu droog is krijg je oneven heden in je lijmnaad ;)

en ik zou je boot iets meer naar achter zetten (voor je schroef)

Ja ach die lijmnaden maken bij deze wiesel niet zo uit deze steun is is puur gemaakt om m'n bootje op te zetten tegen beschadegingen, en zal ook naar het vaarwater worden meegenomen. En de boot steunt niet op z'n schroef hoor ;)
Ik ga zo varen en dan nu met 50 gram lood lingsvoorin naast de motor.

wieseltje is z'n energie weer kwijt :)
hij stuiterde helaas nog steeds, maar ik ga nu het lood op het punt leggen dat steeds omhoog getild wordt. lingsachter dus. en weer, geen spatje water binnen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik verwacht dat je weinig kunt doen om het stuiteren tegen te gaan, mede omdat de hoek van de as waarschijnlijk te groot is (en de boot uit het water duwt)

@Sam: Dat ziet er goed uit!

@Micropuller: Ik gebruik af en toe een flacon met nano technologie, om de voorruit van de auto mee te behandelen nadat deze gewassen is, en het resultaat met waterdruppels is verbazend. Zeker tijdens het rijden (lucht stroomt langs de voorruit en neemt al het water mee). Ik heb er aan gedacht om de onderkant van de boten ermee te behandelen, maar ik ben bang voor de verflaag.

Het spul heet Rain-X, en ik zie heel klein onder aan de fles Shell staan.

Zie ook Rain-X - Wikipedia, the free encyclopedia

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk product in de botenwereld?

Bastiaan

tja je zou het ook op een teststukje lak kunnen uitproberen ;)

en ik zat te denken over trimtabs, wat is het doel van die dingen en zou dat misschien een oplossing kunnen zijn?

Ziet er goed uit!

Het stuiteren kan je tegengaan door wat lood toe te voegen zodat je zwaartepunt goed komt te liggen.
Bij mij zit er een klont lood links naast de motor (van achteren gezien), probeer dat ook maar eens ;)

Groeten

had ik gedaan (50 gram, miss te weinig?) dus dacht dat t miss lingsachter zou moeten want die hoek komt omhoog steeds.

Laatst bewerkt:
Back