Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Het vervolg komt er beetje bij beetje jongens. Soms duurt het even voor de perfecte inval of handeling er is om wat ik in mijne kop heb praktisch uit te werken. Ma, het komt, met vallen en opstaan, keer op keer goed. Helaas raast de tijd verder. 't Zal weer zomer zijn voor we het goed beseffen... Maar heel de komende winter probeer ik wekelijks wat vooruitgang te posten.
@ Wonko the Sane: André, ook naar jouw meesterwerken kijk ik vol bewondering.
We blijven bouwen, elk in onze eigen stijl...

Nick
 
Frame547a-Starttekst_detaillering_tailboom-JPG.jpg


Frame547b-Werkvoorbereiding_tailboom-JPG.jpg


Frame547c-Werkvoorbereiding_tailboom-JPG.jpg


Frame547d-Werkvoorbereiding_tailboom-JPG.jpg
 
Het vervolg komt er beetje bij beetje jongens. Soms duurt het even voor de perfecte inval of handeling er is om wat ik in mijne kop heb praktisch uit te werken. Ma, het komt, met vallen en opstaan, keer op keer goed. Helaas raast de tijd verder. 't Zal weer zomer zijn voor we het goed beseffen... Maar heel de komende winter probeer ik wekelijks wat vooruitgang te posten.
@ Wonko the Sane: André, ook naar jouw meesterwerken kijk ik vol bewondering.
We blijven bouwen, elk in onze eigen stijl...

Nick
Dankie Nick...ja ons leer mmar almal by ander

W
 
Frame551-VOR-antennes-JPG.jpg


Al deze detailcomponenten gaan nu eventjes op zij en worden later gemonteerd.
Dit om bouwschade te vermijden tijdens de komende werkzaamheden aan het binnenwerk van de tailboom.
Op de to do lijst staat:
- uitwerken en inbouwen heckrotoraandrijving.
- uitwerken en inbouwen heckrotoraansturing.
- uitwerken en inbouwen stabilo aansturing.
- uitwerken in inbouwen van een GPS-plateau.
- inbouwen van een kabelhoes of - buisje voor de stroomdraden.

Geniet van het weekend en tot devolgende posting.
Heligroeten,

Nick
 
Jaaa!

Nog eens leuk scratchbuilden,... dopjes, plasticard, beetje verbeelding om iets vorm te geven en veel tijd.. dat geeft altijd mooie resultaten!

grtz,

Didier
 
Vind ik leuk!!!!!
Man man dit is weer heel mooi werk dat je levert
Hoe in hemelsnaam hou je daar het engelengeduld voor bij!!!!???
 
Ja, je hebt er die van dergelijke prutswerkjes horentuut worden. Ik heb het geluk dat ik er net ontspannen en kalm van wordt. Het engelengeduld komt dus vanzelf als ik aan't bouwen ben. De tijd staat dan precies stil. Als je psyche een andere instelling heeft doe je best iets anders om je te amuseren, anders komt het niet goed...

Heligroeten,

Nick
 
Zoals gepland ben ik begonnen aan de onderdelen voor de hekrotoraandrijving.
Taak 1, monteren van de 40° angle gearbox.

Frame553a-De_parts_voor_de_40_degree_angle_gearbox-JPG.jpg


Frame553b-40_degree_angle_gearbox-JPG.jpg


Frame553c-Probleemomschrijving-JPG.jpg


Beste mensen, ik ben een modelbouwer die meer geduld heeft dan een doorsnee mens, maar dit maakt me kribbig. Van een set van + 90 € verwacht ik dat hij goed is.
Afgelopen voorjaar heb ik een T-Rex 700 van Align gebouwd. Daar zat geen onderdeel in die fout was of problemen gaf. Als je tegenwoordig iets van Vario vastpakt lig je na 1 uur bouwen stil en kan je zelf oplossingen gaan zoeken...
Van probleem 1 hebben ze bij Vario blijkbaar weet, want er is een metalen upgrade set voor de plastieken gears. Mooi, maar dat kost dan wel weer +60 € extra. Zo kan ik ook rijk worden. Brol verkopen en dan de klant voor een (hopelijk) werkende upgrade extra laten betalen. Nu, de metalen tandwielen zijn besteld.

Probleem 2 ga ik oplossen door langere boutjes te gebruiken zodat er een moertje op kan.

Probleem 3... ja, als je af en toe een Align bouwt, dan heb je vlug allerlei moertjes op overschot...

In afwachting van de nieuwe metalen tandwielen ga ik het lot tarten en aan de mekaniek beginnen. 'k Weet... da's durven...

Heligroeten,

Nick
 
hey maatke

ja klopt heb ook al zulke dingen gezien met vario (kit niet compleet ,familie lid van mij die een kromme rotor as uit zen verpakking haalt ) dit zijn zaken die je als modelbouw kan missen als kiespijn en niet echt motiverend werken in elk geval veel succes met de bouw en het verder verloop van het hele gebeuren ik blijf dit trouw volgen

grts Bjorn
 
Ik heb het zelfde probleem gehad is niet goed te krijgen.
Er is bij mij een flex aandrijfing in gegaan

Nee hoor, is absoluut WEL goed te krijgen....

Een van de problemen is de passing van de lagertjes op de tandwielen, die is inderdaad wat...:rolleyes:
Maar dat los je op door de ashalzen een beetje zuiver te ontbramen, een heel klein zoekrandje te maken (afschuinen dus), de tandwielen in de vriezer te leggen en de lagers op een graad of 80 klaar te leggen.

Daarna moet je even vlug wezen en de lagers er in een keer op zien te krijgen.
De tandwielen zelf kunnen her en der wat gietflash hebben, voorzichtig met een sleutelvijltje nalopen doet wonderen.

De behuizingen moet je ook goed ontbramen, en dan past het prima en heeft het een absoluut goede levensduur:
Mijn Cobra is in 2005 gemaidend, heeft dezelfde 40 graden gearbox, en die is er nog nooit uit geweest.
De heli heeft ondertussen al zéér veel vlieguren (de derde set tandwielen in de hekrotor zelf zitten er al in).

Maar deze gearbox is nu eenmaal eentje die volgens verouderde techniek gemaakt is, van glasvezel versterkt kunststof, en daar zit voor d eindgebruiker nu eenmaal wat werk aan.
Dat is altijd al zo geweest met dit type, maar het werkt gewoon goed, en is absoluut degelijk en tegen zijn taak opgewassen.

Kleine waarschuwing is wel op zijn plek: voor deze heli is dit type gearbox afdoende, zolang je normaal vliegt en geen heel gekke dingen gaat doen met de staart.
Heel supersnelle servo's, HH gyro, en dan extreme manouvres doen (hard achteruit vliegen, hoge pirouettesnelheden, hoge snelheid dwarsuit vliegen) dat vergt vermoedelijk meer van het systeem dan het aankan.
De Cobra vliegt om een of andere reden met een relatief hoog hekrotortoerental (hoger dan gebruikelijk voor dit mechaniek) en in elk geval de mijne draait met een 32 cm hekrotor op hetzelfde kunststof hekrotorhuis als de gewone SkyFox. Daar moet je gewoon rekening mee houden en dan is er niks aan de hand....

Latere versies hadden het ALU hekrotorhuis en de 50 graden gearbox, dat kan veel meer hebben, maar is ook stukken zwaarder.

[media=youtube]ZB4kmzT6rvo[/media]

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Bjorn, ik ga deze machine afbouwen hoor. Maak je niet ongerust. Die haperingen in het bouwproces zijn niet leuk, maar ik wist waar ik aan begon... een Vario. Eens een Vario vliegt is hij schitterend, maar de kunst is: 1- kalm blijven als er weer eens een onderdeel te kort of fout gepikt is en 2- ajusteren en nog eens ajusteren tot alles soepel loopt.

Arie en Bert, alvast bedankt voor de tips en om mee te denken.
Het monteren van de lagertjes op de tandwielassen was op zich geen probleem Bert, wel dat de tandwielen te stroef lopen en daardoor trillingen veroorzaken.
Helaas is er geen mogelijkheid om de gearmesh te regelen, tenzij de kraag waar het eerste lagertje tegenkomt wat afschrapen...
Nu, ik heb de metalen upgrade tandwielen besteld. 'k Ga eerst afwachten of het daarmee goed komt.
Ik overweeg ook om het aluminium hekrotorhuis in te bouwen ipv het plastiek exemplaar.

Heligroeten,

Nick

PS, thx voor de link naar je Cobravliegfilmpje Bert. Schitterend vliegbeeld.
 
Arie en Bert, alvast bedankt voor de tips en om mee te denken.
Het monteren van de lagertjes op de tandwielassen was op zich geen probleem Bert, wel dat de tandwielen te stroef lopen en daardoor trillingen veroorzaken.
Helaas is er geen mogelijkheid om de gearmesh te regelen, tenzij de kraag waar het eerste lagertje tegenkomt wat afschrapen...

Ik heb de metalen 50 graden gearbox in de grote BO 105 zitten, en die vind ik ook niet echt helemaal geweldig: erg lomp en zwaar, net zo min goed af te stellen, en wat vervelender is, de afstelling kan wat verlopen als de assen niet zuiver in lijn staan, en dat staan ze nooit!!!!!
De mijne (in die BO) had binnen 30 vlieguren nieuwe lagers nodig in die gearbox, en die lagers waren zelfs bij de "goedkope lagerboer" bijna een tientje per stuk....

Stuur me anders die kunststof gearbox eens op? Ik wil gerust kijken of ik hem voor je in orde kan krijgen, dat is me tenslotte met die van mij ook gelukt. Op het filmpje heeft het ding al tegen de 60 vlieguren, en ik kan je verzekeren dat zelfs de demo-cobra van Vario zelf niet zoveel vlieguren heeft (die stonden al met grote ogen te kijken toen ik de 35 uren passeerde in 2009...)

PB me maar als je wilt dat ik er naar kijk...
No cure, no pay. wel cure uitsluitend materiaal en verzendkosten.... ;)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de aangeboden hulp Bert. Interessant om te lezen dat ook de metalen gearbox niet de oplossing is. Zoals reeds geschreven ga ik eerst afwachten wat de assemblage met de metalen tandwielen heeft. Op Vario's website staat op de pagina voor de metalen tandwielen (1059/1) trouwens een 3D-tekenening waarin de wijze om deze te monteren verschillend is van de kunststof exemplaren. 't Is voorlopig wachten op de levering van de metalen tandwielen om het één en ander uit te proberen. Ik hoop dat ze volgende week geleverd worden bij de Belgische Vario importeur.

Heligroeten,

Nick
 
Back
Top