Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Ho.... wacht even....

Hier moet ik mijn eigen woorden even herroepen, want ik ben abuis!

Die metalen tandwielen 1059/1, daar refereerde ik NIET aan....

Ik doelde op het 50 graden hoekmechaniekje 1057....

Ik was nog niet op de hoogte van het feit dat er ook metalen tandwielen voor het 40 graden mechaniekje leverbaar waren, en ik durf over die tandwielen 1059/1 geen uitspraken te doen: ik heb die zelf nog niet in handen gehad....

Mijn excuus voor de verwarring.

Mijn aanbod om die gearbox voor je na te kijken geld nog steeds, die moet gewoon goed kunnen werken: Dat doet hij bij mij per slot ook al 9 jaar....

Hij zal overigens met metalen tandwielen naar verwachting net zo goed of beter moeten werken, al verwacht ik, dat hij vanwege de grovere tandmoduul en het hardere materiaal, wel een tikkeltje rumoeriger zal zijn, maar dat is niet meer dan een vermoeden....

Groet, Bert

@ Bert, zoals geschreven wacht ik de levering van de metalen tandwielen af. Van zodra die binnen zijn vervolg ik het bouwverhaal.
Je hebt gelijk te veronderstellen dat er wat meer rumoer zal zijn, maar daar kan ik mee leven, zolang het ding maar soepel draait... afwachten.

Heligroeten,

Nick

Frame553a-Ombouwsets_40_graden_tandwielkast-JPG.jpg

Frame553b-Foute_zwarte_koppeling-JPG.jpg

Just John en als je er hen op wijst zijn zo nog verontwaardigd ook...
Ik moet mijn best doen om nu beleefd te blijven.
Dat er maar gauw eens een toffe Nederlander (zonder namen te noemen) die handel daar overneemt...

Heligroeten,

Nick

Nou.... Dát is dan inderdaad weer wél uiterst beroerd....

Maar wat is er verkeerd aan dan? want in mijn Cobra zitten wel aan de opgaande kant een klauwkoppeling, en aan de ingaande kant zo'n "kleine" dogbone (de dogbone voor de 6 mm as).

Groet, Bert

De koppelingen voor de 'plastieken tandwielenversie' zijn anders dan deze voor de versie met 'metalen tandwielen'. De koppelingen komen rechtstreeks op de metalen tandwielassen ipv via de 2 mm breekasjes bij de plastieken versie. De fout geleverde zwarte kopeling is een lange versie met 6 mm boring. De as van het tandwiel komt er niet ver genoeg in om deze vast te kunnen zetten met de inbusschroeven. Ik heb de kortere versie nodig.
Ma, we leven in een periode van hoop hé. Ooit, ooit komt het goe en geraak ik aan alle correcte onderdelen... ooit.

Tsja.... Ik zou daar dan toch gewoon voor het gemak gaan, en er ook die klauwkoppelingen plaatsen.

Daar ben je 100% vrij in, en die klauwkoppelingen lopen nog nét een tikkeltje stiller.

Maar ik wist niet dat de 6 mm dogbone cup er in twee uitvoeringen was....

Groet, Bert

Een klauwkoppeling gebruiken ipv de (zwarte) gelede koppeling is nog zo geen slecht idee. Maar een tweede klauwkoppeling met 6 mm boring heb ik niet op mijn plank liggen... dus heb ik maar gelijk opnieuw de juiste gelede koppeling besteld.
Bedankt voor de tip en het meedenken.

Heligroeten,

Nick

Hi BlueBird
Was die vervangs op jou kostes of het vario vir jou gehelp. Ek het dieselfde op my UH1 se gearbox gehad maar na 20 minute op die boor masjien gekoppel het dit uitgesmooth(loop nou baie glad)

Andre

André, de upgrade van de gearbox was op mijn eigen kosten. 'k Ben al content dat het ding nu trillingsvrij en smooth loopt. Ik neem aan dat de plastieken tandwielen na enige tijd in elkaar inlopen. Maar ik vrees dat deze slijtage nadien ook doorgaat, met alle risico's. De metalen tandwielset geeft mij toch heel wat meer vertrouwen in een langere levensduur.

Heligroeten,

Nick

Nu ik er over nadenk, ik heb destijds bij de 40 graden gearbox van mijn Cobra ook eerst het tandwielpaar iedere keer een tandje t.o.v. elkaar moeten verzetten, net zo lang tot het zware punt er uit was.

Was het een beetje vergeten, maar dat is een truuk die ik bijna onveranderlijk ook met de hekrotorhuizen en de main gearbox van de SkyFoxen moet doen als er nieuwe tandwielen in gaan....

Maar ik neem aan dat je daar allang aan gedacht had....

Wat betreft levensduur, maak je daar nu maar geen zorgen over, die is OOK met de oude kunststof tandwielen MEER dan genoeg...

in 2009 had ik ongeveer 35 uur op de teller staan voor de Cobra, en toen kreeg ik last van scheuren in het mechaniek.
Ik heb toen vragen gesteld aan Vario, en kreeg het min of meer ontluisterende antwoord, dat men op dat moment nog geen gedocumenteerde ervaringen had met dergelijke hoge draaiuren bij dat mechaniek, in die toepassing (m.a.w: mijn Cobra had meer vlieguren dan de hunne...)

Destijds meende ik daaruit af te leiden dat men bij Vario blijkbaar niet zo heel veel vliegt.... Maar gezien mijn Cobra in 9 jaar 60 vlieguren, en mijn BO 105 in 6 jaar iets meer dan 40 uren verzameld hebben, en zelfs de SkyFox lesheli's rond de 25-30 uur per jaar maken, ja zelfs de kleine 450 indoor lesheli's maken beslist niet meer dan 15~20 uur per jaar, mijn 450 size schaalheli's pakken per stuk ook hooguit een uurtje of 5 a 10 per jaar...

Geloof me, zelfs met de kuststof tandwielen had die gearbox echt meeeeeeeer dan voldoende levensduur gehad....

Groet, Bert

Thx voor de info Bert. Zelfs nadat ik bij de versie met plastieken tandwielen het zware punt er uit had gehaald, bleef deze log lopen. Nu, met de ajusteerbare, metalen tandwielen, kan ik aan een koppeling een zwaai geven en lopen de gears mooi uit en totaal geen speling. Noch op de tandwielen zelf, noch op de koppelingen. Hiertoe heb ik de plastieken afstandsbussen, die meegeleverd worden met de plastieken tandwielversie, ook gemonteerd. (Op de laatste foto hierboven zitten deze nog niet op de tandwielassen.)
En, nu de boite zelf in de montagehouders gevangen zit blijft de geometrie van de schelpen ook mooi in vorm.

Heligroeten,

Nick

Volgens het Vario-bouwplan wordt de hekrotor aangestuurd met een gebogen stalen staafje.
Dit staafje zweeft doorheen de tailboom en buigt dan richting staarttandwielkast.

Frame555a-Hekrotoraansturing_Vario_systeem-JPG.jpg

Het kan goed zijn dat dit systeem perfect werkt, maar het zint mij totaal niet bij een heli van deze afmetingen. Ik heb zo het gevoel dat het staafje onvermijdelijk wat zal doorbuigen (flex), met mogelijks een niet precieze aansturing.
Daarom ga ik de aansturing star uitvoeren met carbon buizen.
Net zoals bij de aandrijving moet de starre aansturing ook de 40° knik maken om de hekrotor te bereiken.
Hiertoe heb ik wat Vario parts aangepast en gemonteerd op de gearbox.

Frame555b-Aangepast_tailaansturing-JPG.jpg

Frame555c-Aangepast_tailaansturing-JPG.jpg

Frame555d-Aangepast_tailaansturing-JPG.jpg

IK heb in mijn Cobra destijds nog voor de maiden die "originele" aansturing er weer uit gesloopt, want dat wil inderdaad niet spelingvrij worden.

Ik heb vrijwel exact hetzelfde gedaan als jij, maar toch net effe wat anders:

Bij mij roteert de knie-hevel direct om het boutje waarmee jij de witte "drager" aan de gearbox gemonteerd hebt.

Daarmee zit de kniehevel recht achter het service luikje en is wat makkelijker te monteren en demonteren.

Ik heb er het spantje wat voor moeten bewerken, maar het leverde verder totaal geen problemen op.

Ik vrees, dat omdat bij jou de boel iets verder naar achteren komt, eventuele service werkzaamheden, met name het in en uit klinken van de stuurstangen op de kogels, wat minder makkelijk zullen verlopen.

Groet, Bert

Thx Uwe. Natuurlijk heb ik tijdens het ontwerp en de uitwerking heel de zaak tientallen keer in- en uitgebouwd en aangepast waar nodig. Een finale droge passing zal uitwijzen of alles past en er nergens iets botst of wrijft...

Bert, mijn eerste idee was ook om de tuimelaar direct op de zwarte boitehouder te schroeven. Ik had hiertoe reeds een gat geboord in de houder om de stootstang te laten passeren. Maar er was naar mijn zin te weinig speling en risico op wrijving bij extreme stuuruitslag. Nog meer materiaal weg nemen vond ik geen optie. Vandaar da'k de tuimelaar naar achter heb gebracht. Ook de positie van de linkrod, die van de aanstuurservo komt, is in de tailboom nu niet meer zo strikt (ik kom op dit issue later in het bouwverhaal nog terug).
De ballink van de opgaande linkrod is (na inbouw) idd. niet meer rechtstreeks te bereiken. Maar de witte houder kan worden losgeschroefd waardoor alles binnen service bereik komt.

Gasten, zoals steeds vind ik het geweldig dat julle bezorgd meedenken.

Heligroeten,

Nick

Maar er was naar mijn zin te weinig speling en risico op wrijving bij extreme stuuruitslag.

Vreemd.... er is bij mij totaal geen ruimtegebrek.... Sterker nog, ik heb net even gekeken, en ik heb totaal GEEN materiaal van het spantje weg hoeven halen.
In plaats daarvan een haartje van het zwarte kunststof, blijkbaar....
De stuurstang loopt gewoon vrij door de zijdelingse opening in de spant, zoals ook op jouw hier gepostte tekening te zien...

full

Nou, zo zit het dus bij mij.
De afgebeeldde positie is NIET de middenstand, maar komt overeen met "minimum collective pitch". Met de collective in hooverpositie staat het segment precies "recht" (linkse radiaal precies verticaal, beide stuurstangen precies haaks op hun radiaal).
De stuurstangen hebben MEER dan voldoende bewegingsvrijheid.

De kogels moeten niet per se in de uiterste gaten zitten, he? ;)

Ik heb in de "stomp" van de gearbox, die eigenlijk bedoeld is om M2 in te draaien (bij montage in de kleine Huey bijvoorbeeld) met een tapje M2,5 gesneden, en een klein verloop-busje 2,5 mm binnen, 3 mm buitendiameter met een klein flensje er aan gemaakt op de draaibank (lijkt ingewikkeld, maar stelt geen ruk voor, ik kon destijds totaal NIET draaien maar dat busje kostte me iets van een kwartiertje werk op een superlomp FERM draaibankje), en zo zit dat wat in elkaar....

Gasten, zoals steeds vind ik het geweldig dat julle bezorgd meedenken.

Heligroeten,

Nick

Graag gedaan!

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Jouw oplossing ziet er idd. poepsimpel uit, Bert. Het idee om tuimelaar via een verloopbusje rechtstreeks op de boitehouder te plaatsen is nooit bij mij opgekomen. Ik heb mij geïnspireerd op de oplossing die Vario aanbied voor de hekrotoraansturing van hun BK-117. Mijn infrastructuur is ook niet uitgerust met ‘een ferm superlomp draaibankje’. Vandaar da’k waarschijnlijk ook niet in die richting heb gedacht. Nu, als mijn systeem toch niet geeft wat ik ervan verwacht heb ik nu een mooi voorbeeld van een alternatief. Thx.

Back