Bouwtekening ponton

• Topicstarter Topicstarter Edwin M.
  • Startdatum Startdatum
Interessant lijntje. Heb ook al een tijdje zitten denken aan een ponton en ben er nu het toch maar gaan maken. Heb twee slepers en wat is nu een sleper zonder sleep??? Ook hadden we bij de ZMC nog geen echt ponton in ons midden, dus een goede gelegenheid.
Heb de lastdrager 25 van van der Wees gemaakt. Gisterenavond de ballasttanks voor getest op waterdichtheid, vanavond de achterste tanks maken. Voor de zijkanten heb ik 8mm watervast verlijmd triplex gebruikt van de bouwmarkt, boven en onderzijde zijn van 3,6 mm triplex. Binnenzijde bestaat uit 10 compartimenten, opgebouwd uit dezelfde 8mm watervast verlijmde plaatjes, waarvan er 4 gevuld kunnen worden met elk 3 liter water. Het hout heb ik bij de bouwmarkt al op maat laten zagen zodat het alleen lijmen en nagelen was.
Pompje heb ik gemaakt van een ruitensproeier van een Citroen BX want deze is lekker klein. Quartel was veel te duur in verhouding hiermee.
De schaal heb ik gehouden, net als de schaal van de AZIZ 1:50. Hiermee is het ponton 1.32m lang on 0.4m breed Als alles een beetje meezit is het vaart het dit weekend nog. De matten en de epoxy moeten er nog op.
Met veel dank,

Wessel.

Hûh? hoe krijgt hij dat voor elkaar?

Ik zit zelf ook al een tijdje met het idee om 2 bakken te bouwen op schaal. Tekeningen heb ik hier al ergens liggen, ik hoef alleen nog de schaal om te rekenen en dan te beginnen met de bouw :)

Dikkie zei:

Vrije vloeistof oppervlakten!

Het ponton is getrimd met water. Op het moment dat de ballast tanks niet helemaal vol zijn kan het water vrij gaan bewegen door de tank heen.
Zoals genoegzaam bekend mag zijn loopt het dus naar het laagste punt. Gevolg: slagzij of helling
Echter door dat al het water naar het laagste punt loopt, wordt het laagste punt nog lager(gotere slagzij en/of helling), en wil er nog meer water naar toe lopen (nog grotere slagzij en/of helling).
Als je er dan ook nog aan sleept en er komt water op dek, dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Het water genereerd dan geen opwaartse kracht meer, maar eigenlijk gewicht.
Hierdoor zij dan ook de Herald of Free Enterprise en de Estonia te onder gegaan.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe de pogingen verlopen om een afzinkbaar ponton te fabriceren.
Dit is namelijk gecompliceerder dan alleen maar het ponton vol met water te laten lopen.
Je zult daar voor meerdere (misschien wel 6 tot 8) ballast tanks in het ponton moeten maken, welke alle gecontoleerd gevuld, en geleegd dienen te worden.
Een ponton af zinken met twee ballasttanks is gedoemd te mislukken.

Dikkie zei:

Gewoon, als het ponton vol water is, drijft hij nog net en omdat de sleepdraad bovenop het ponton zit, trekt deze hem naar beneden en gaat dus onder water door.

Zodra de boot stopt met trekken komt het ponton weer boven.

Hopelijk gaat dit ponton niet kopje onder. Uitgaande van een normale situatie weet ik dit eigenlijk wel zeker. Dit omdat ik slechts 30% van het ponton vul met water, waardoor het nog redelijk boven het water uitsteekt.
Het probleem van de bewegende ballast in de vorm van water heb ik op de volgende manier aangepakt:
- bij elke tank heb ik een ontluchtingsnippel gemaakt waardoor tijdens het volpompen van de tanks de lucht eruit gedrukt wordt. In een totaal gevulde tank kan het water niet bewegen;
- in elke tank heb ik slingerschotten gemaakt waardoor, mocht er onverhoopt lucht in blijven zitten, de slingerende werking van het water geremd wordt.

Tijdens de bouw heb ik me terdege gerealiseerd dat een zinkend ponton voor de trekkende schepen ook een gevaar is; als het zinkt kan het het trekkende schip ook mee naar beneden nemen / laten kapseizen. Daarom heb ik ook voor 30% vulling gekozen. De sleepkabel is 2.50 meter lang.

Heb trouwens de foto's nog eens goed bekeken: de bovenkant van het ponton is open... geen wonder dat er ietsje teveel water inkomt.. :roll:
Groeten,

Interresant om te weten, hoe je zo'n ponton onder kan trekken: weet je gelijk wat je niet moet doen ;)

enne geared: volgens mij komt dit ponton op die foto niet meer naar boven want hij is open aan de boven kant ;) betekent volgens mij dat hij dat water (gewicht) vast zal blijven houden tot je hem leeggiet :)

zoals ik al zei wordt hij door de trekkende sleper naar beneden gedwongen. Zodra de sleper stopt, komt het ponton naar boven, omdat deze genoeg drijfvermogen heeft.

Ik heb zelf ook nog een ponton en hiervan weet ik zeker dat het niet kan zinken. Ik heb namelijk een dubbellaags dek, waartussen zo'n 2 centimeter piepschuim zit. Dus zelfs al is dit lek, de bak houdt genoeg drijfvermogen.

Zolang je je ponton van hout bouwt zal het nooit zinken, en heb je geen dubbele dekken of piepschuim nodig 8)

@Adam
Ben niet helemaal met je eens, als hij beladen is met steen bijv : :D zal hij best zinken als hij dan lek is tenminste of niet adam :?:

als de stenen op het dek liggen en hij gaat naar beneden , dan kantelt hij onderwater en gooit de stenen eraf en komt het ponton weer naar de oppervlakte, al dan niet ondersteboven .
ik heb er zelf 1 gebouwt , gaat prima .
zonder watertanks erin , het is gewoon een leeg ponton .
gr hans

Maar zal het dan niet zo zijn dat met een ballast in het ponton zelf de stabiliteit groter zal worden? Op die manier kan je er lichte zaken opzetten zonder de vrees dat bij een golfje de zaak kantelt.

groeten,
Wessel.

jazeker , ik heb daarvoor in het ponton 4 bakjes gemaakt en daarin gaan stukken lood .
2 lichtere voorin en 2 zwaardere achterin .
en je kan het eventueel aanpassen .
ik werk liever niet met water , dat klotst zo .
zelfs als je er stabiliteitsplankjes erin maakt
gr hans

In een gesloten, geheel gevulde tank, kan water niet meer bewegen.
Slingerschotten vertragen de waterverplaatsing. Bij moderne auto's zit in het carter ook dit systeem, zodat in bochten niet ineens alle olie van links naar rechts in het carter stroomt waardoor de pomp niks meer aanzuigt.

Groeten,
Wessel.

W. Riezebos zei:
Maar zal het dan niet zo zijn dat met een ballast in het ponton zelf de stabiliteit groter zal worden? Op die manier kan je er lichte zaken opzetten zonder de vrees dat bij een golfje de zaak kantelt.

Hangt er een beetje vanaf.
Als je er niet iets hoog en zwaars op zet zal het niet zoveel uitmaken.
Het zwaartepunt verschil tussen een zwaarder "lage" lading en je waterballast is niet zo groot.

Ik heb vroeger in de praktijk geleerd dat als de [DEKLAST] hoger werd ,als dat het schip breed is dan kan je problemen verwachten.
Maar ja dat was vroeger he :D :D :oops:

Het echte lijmwerk is zo'n beetje klaar. Alleen de bodemplaat nog monteren. Maar ik denk dat ik eerst maar eens ga testen of mijn bouwsel wel wil blijven drijven...
Verder moet ik het dan gaan afwerken. Wat is de juiste volgorde, met welke materialen en moet ik alles van binnen ook behandelen?
Alle tips zijn welkom...
:worship:

Groeten Edwin

Beste Hans,

En als mijn praam naar de haaien gaat?

Groeten Edwin

Back