Bouwtips ENNU gevraagd.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 8 nov 2002.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Over de Ennou is inmiddels veel te vinden, ook de wijzigingen op de standaard uitvoering zoals in een ander draadje. Toch heb ik nog een paar vragen waarop ik het antwoord nog niet heb gevonden zoals;

    1. kan de Ennou op enige schaal ook met een sp280/Gunther worden aangedreven?
    2. over de kromming van de vleugel heb ik niet echt duidelijkheid; het is niet kritisch maar er is ongetwijfeld een 'optimale' vorm toch en wat is die?
    3. vliegt ie ook goed met rol/hoogte/(richting) servo's zonder die mechanische mixer?
    4. hoe maak je die mechanische mixer?
    5. zijn HS50 servo's goed geschikt voor deze 'grote' roeropp.?
    6. onbetwiste geschikte aandrijving is sp300/6V 1:55 met 10x4.7 op 7xGP60?
    7. heeft zelfbouwvertraging voorkeur boven een koopdeel?

    Vast bedankt voor jullie adviezen, Rob.
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    > 1. kan de Ennou op enige schaal ook met een sp280/Gunther worden aangedreven?
    Ja hoor, maar dan heb je wel minder performance.
    Ik heb over de jaren heen van div indoor acro kisten gezien dat je of veel snelheid wil kunnen maken, (op kinetische energie door de figuren heen rammen) of net niet of net wel moet kunnen prphangen, zodat je je kist uit bijna stilstand uit een moeilijke situatie kunt trekken.

    > 2. over de kromming van de vleugel heb ik niet echt duidelijkheid; het is niet kritisch maar er is ongetwijfeld een 'optimale' vorm toch en wat is die dan?
    Ca 1 cm hoge kromming, dikste punt op ligger.

    > 3. '...een 1 mm houtje onder de neuslijst' maar die zit toch vastgelijmd?
    Zo, da's nog oude info, waar heb je dat gelezen?
    Ik had een beetje instelhoek, maar die is helemaal niet nodig.
    Vleugel en stabilo beide op 0 graden.

    > 4. vliegt ie ook goed met rol/hoogte/(richting) servo's zonder die mechanische mixer?
    Tuurlijk, maar hoe hoog is je zaal? Een looping zou ik dan niet meer durven, en rugvlucht zal ook moeilijker gaan.
    Of je moet 2 rolroerservo's in de vleugel zetten en de flap electronisch meemixen. Is duurder.

    > 5. hoe maak je die mechanische mixer?
    Voortaan eens beter kijken?
    Hoe zou jij een servootje laten schuiven?

    > 6. zijn HS50 servo's goed geschikt voor deze 'grote' roeropp.?
    Prima.
    Ik heb GWS 5.5 gr op richting en rol
    En een GWS 9 gr voor hoogte en de mix.
    Waarom? 9 gr servo (die hoogte én de rolroeren aanstuurd!) is goedkooper en bepaald niet onbelangrijk: robuster.

    > 7. onbetwiste geschikte aandrijving is sp300/6V 1:5 met 10x4.7 op 7xGP60?
    Nee hoor, je zou er ook een borstelloze astro10 ed op kunnen zetten..

    > 8. heeft zelfbouwvertraging voorkeur boven een koopdeel?
    Als jij een (sp300) vertraging kunt vinden die én leuk geprijst is én een beetje redelijk heel blijft én waar je de motor niet voor hoeft om te timen én een beetje licht is mag je mij gelijk opbellen!!
    Arjen, Theo C en ik hebben al zo een en ander meegemaakt inzake vertragingen.
    Ik kan nu stellen dat mijn laatste versie gemaakt van stukjes printplaat, met conradtandwieltje gekogellagerd goed bevalt. Ook qua stevigheid gewicht en evt snelle reparatie.


    PS, dit had mooi in het andere draadje gekunt over indoor stunt tuigen..
     
  3. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Hoewel Niek het meeste al behandeld heeft hierbij nog een paar opmerkingen/aanvullingen/kanttekeningen:

    1) Als je perse een 280 wilt gebruiken; dan met 1: 4 vertraging en 10x7 prop op 7 cellen. Met gunther lijkt het nergens op tenzij je heel hard wilt vliegen......

    2) De ennu-vleugel gedraagt zich in de lucht als een vlakke plaat. vandaar de minimale bolling; deze dient ter verstijving omdat je anders een veel zwaardere ligger nodig hebt. neem je meer dan die centimeter dan gaat het vliegen als een " holle onderzijde profiel" zie je slowmo.

    3) Vleugel en stabilo op nul vliegt beter. Zwaartepunt op de ligger of een fractie ervoor (= zo rond de 40%) vliegt het meest neutraal.

    4) 2 rolroerservo's is ook zwaarder!!! weglaten van de mixer levert behoorlijk wat wendbaarheid in op hoog-laag. looping in de zaal wordt dan erg kritisch.

    5)Eerst een paar foto's:

    Overzicht:
    [​IMG]

    zijaanzicht:
    [​IMG]

    Vooraanzicht:
    [​IMG]

    werkwijze:
    -Lijm aan beide zijden van de servo een kunststof buisje met 1,5 mm binnendiameter.
    -Maak een opening in de vovenzijde van de vleugel die ongeveer 1,5 keer zo lang is als de servo.
    -Zaag uit 1,5 mm koolstof twee stangetjes die aan weerzijden 8 mm langer zijn dan de opening.
    -Steek de gelijdestangetjes door de buisjes en lijm ze aan de vleugel. de servo zit nu aan de vleugel maar kan van voor naar achter heen-en-weer schuiven.
    -Boor een 1,5 mm gaatje in de achterste bevestigingsflens van de servo.
    hier wordt de stuurstang die de rolroerservo met de hoogteroerservo verbindt bevestigd.

    6) zie post Niek. 9 grams servo op hoogte gebruiken wegens zwaardere belasting maar ook wegens snellere steltijd (met 6 grammer is geen vierkante loop mogelijk in de hal omdat de servo niet snel genoeg beweegt)

    7) 9x4,7 is beter; voldoende vermogen en veel betere vliegduur. 10x4,7 kan ook maar dan gaat'ie met half gas al door het dak naar buiten.....

    8) Koopbare vertragingen met voldoende kwaliteit zijn beperkt tot de MP-jet vertraging-die helaas in Nederland door een conflict tussen MP-jet en wederverkoper Simprop niet meer te krijgen is- en enkele zeer dure en vaak ook te zware "exoten".
    Gekogellagerde MP-jet vertraging nog wel te vinden in Amerika:
    http://www.hobby-lobby.com/gear280.htm
    The Coenen had ook nog een ander adres maar dat heb ik nu even niet bij de hand.

    @ Niek's PS: Maar goed dat Rob dit niet in de andere tread heeft gezet want dit gaat over specifieke bouwdetails en die andere tread gaat over het kiezen van een indoorkist waar meer mee kan dan rondvliegen.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Deze draad komt net te laat. Als die iets eerder was geweest had ik foto's van de bouw van mijn nieuwe Ennu kunnen maken en hier kunnen posten. Ik zal alsnog foto's proberen te maken van af het punt waar ik nu ben. De vleugel is klaar en de romp behoefd ook alleen maar de afwerking en daarna de montage van de besturing en de motor. Dit betekend dat ik de bouw nu iets zal vertragen en ik het morgen nog maar met de oude moet doen. :wink:

    let wel bij mijn nieuwe uitvoering wijk ik weer iets af (maatvoering) van het bewezen concept.

    Als aandrijving gebruik ik een speed 300 vertraging van GWS en wel de versie van 1:5,33 nu gemodificeerd met een originele Graupner speed 300 'getimed'
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Kom op jongens, laten we een "tegenaanval" doen op die wolk IFO's, wie gaat er nog meer bouwen? (we hebben er ook 11 nodig!) :wink:
     
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Doe maar niet; Liever kwaliteit dan kwantiteit... :twisted:
     
  7. jindra

    jindra

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Eibergen
    Ik kan wel wat vertragingen bezorgen. In Tsjechie zijn ze normaal te koop.......
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Zo, weer terug van weggeweest. Ik had bewust een apart draadje gestart want het moet hier spe#ifiek (sorry, see toets kapot) over het bouwen van Ennou gaan.

    1. duidelijk;
    2. ligger zit halverwege koorde dus vleugel kromming heeft een vaste radius, duidelijk;
    3. opmerking gevonden in een draadje, instelhoek 0 dus, duidelijk;
    4. overtuigd;
    5. had de konstruktie bij Rail2002 wel bekeken en begrepen maar niet met de meetlat ernaast. @Arjen, bedankt voor de duidelijke uitleg;
    6. HS50 op rol/ri#hting en HS55 op hoogte/flap (volgens sommigen is HS50 wel een erg snelle servo, sneller dan 9 grammer);
    7. stomme vraag, afhankelijk van wat je wil natuurlijk, sorry;
    8. daarom vroeg ik het juist, jullie ervaring is dus gewoon dat door de kombinatie van faktoren zelfbouw 'beter' is, duidelijk. @Niek, heb je een foto van jouw printplaatversie, vast lastig?

    De foto's maken alles heel duidelijk maar werpen ook weer vragen op;
    a. @Arjen, heb je ook een foto van de onderzijde?
    b. houden de elastieken? de vleugel vast of een akku of...?
    #. wat is de exa#te reden van de staafjes op voor - en eindlijst?

    Ik wil proberen de Ennu volgens al deze tips te gaan bouwen en hopelijk 24 november af te hebben om dan naar Alphen te komen;
    - ben ik daar als vreemde eend in de bijt welkom om mee te vliegen (met Slowmo en hopelijk 1e Ennou) of moet ik dan nog ergens aan voldoen?
    - zijn jullie daar dan ook en wil iemand mijn Ennou dan trimmen voor indoor?

    Groeten, Rob.
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    a: Onderzijde waarvan?? mixer? Zie je niets van want daar zit een depron plaat voor. Vleugelconstructie??

    b: Elastieken zijn de vleugelbevestiging

    c: verstijven en voorkomen dat bij iedere lichte tik (transport!!!) een hap uit de voorlijst gaat

    Bonus:

    1) Natuurlijk ben je dan welkom!! (tegen een kleine bijdrage aan de zaalhuur; dat wel)
    2) Als het goed is ben ik daar dan ook (in principe altijd). Ennu aftrimmen wil ik best voor je doen. Voor alle zekerheid: Stuur in de week voorafgaand nog even een mailtje of PM.
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    >> 2. ligger zit halverwege koorde dus vleugel kromming heeft een vaste radius, duidelijk;
    Halverwege koorde van het vaste deel, rolroeren even niet meegeteld.

    >> @Niek, heb je een foto van jouw printplaatversie, vast lastig?
    Helemaal niet lastig, even kijken of ik ze nog ergens heb slingeren, anders even een paar maken.
    De vertraging bevalt mij nu goed, ondanks vandaag 3 a 4x boem bats
    (1x mid -air met enno Theo C, 1 x nokbalk (tijdens rugvlucht), 1 storing vol down en nog iets) is de prop en vertraging steeds heel gebleven, en dat is bepaald wel eens heeel anders geweest.

    >> - ben ik daar als vreemde eend in de bijt welkom om mee te vliegen (met Slowmo en hopelijk 1e Ennou) of moet ik dan nog ergens aan voldoen?
    Verklaring verzekering tekenen en afdragen enige euro's per keer of lid worden voor rest seizoen.

    >> zijn jullie daar dan ook en wil iemand mijn Ennou dan trimmen voor indoor?
    Hele heeele domme vraag. ;) Ja we zijn er.
    En nee ikke zelf wil dat dan niet voor je doen, wegens onmogelijheid om dat dan voor je te kunnen doen.... Anders graag even voor je gedaan. Altijd leuk om een looping, rol etc uit andermans nieuw model te persen.
     
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Sadist....
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    a. Even onduidelijk van mij, ik bedoel inderdaad de relevante constructie (hee, de c doet het weer) aan de onderkant zoals vleugel, landingsgestel, akku etc. Wil je er dan ook nog een bonus bijdoen van de staart (stabilo/richting-/hoogteroer met bevestiging aan de romp) en de aandrijving/voorlijst? Dan is alles zo'n beetje in beeld gebracht;
    b. duidelijk;
    c. duidelijk;

    - ik zal vantevoren contact houden mbt 24 nov;
    - ik moet dus bij m'n WA verzekering informeren of modelvliegen gedekt is (nog tips/trucs om geen slapende honden wakker te maken? of doen ze daar niet moeilijk over) of is dat een aparte verzekering?

    Groeten, Rob.
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De foto's van mijn Ennu tijdens de bouwfase komen eraan. Ik zal ook van de oude enkele foto's plaatsen vooral van de onderzijde.
     
  14. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb inmiddels alle vleugeldelen op maat gesneden en wacht even de foto's van de onderkant af.

    Rob.
     
  16. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    hmm, die ennou lijkt mij ook wel wat :)

    heb alleen een servo te weinig... (toch maar eens werk gaan zoeken :wink: )

    ik 50 tands conrad tanwielen, en ook nog ergens een metalen 10 tnds (of 8??) tandwieltje uit een nico speelgoed auto...
    eens kijken of het daar mee lukt
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Paar vragen nog;
    - wat is jullie handigheid om 4 identieke ribben te maken, schuren?
    - ligger met tape of CA op vleugel plakken?

    Rob.
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    je zou 2 mallen kunnen maken, en daar dan je balsa tussen doen.....
    en dan snijden/schuren...

    gewone CA vreet in je Depron :roll:
     
  19. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Toch zijn alle ribben ook van 3 mm Depron en wordt aangeraden CA te gebruiken???

    Rob.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Maak je ribben maar gerust van balsa op de manier die Joost zei. Als je ze van Depron maakt heb je kans dat de het profiel eruit getrokken wordt door de grote plaat. Dit is bij mij met de eerste vleugel gebeurd.

    De liggers lijm ik met UHU-POR en daarna nog een brede strook tape er overheen. Arjen gebruikt alleen maar tape om de liggers vast te zetten.

    De profielen gewoon vastlijmen met UHU-POR eerst beide zijden insmeren en een 20 minuten laten drogen waarna ze in een keer goed op de plaats moeten worden gedrukt.

    Die CA die hun gebruiken is ZAP-Odorless of Jamara-Styro.
     

Deel Deze Pagina