Bouwtips ENNU gevraagd.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 8 nov 2002.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Theo,

    Jij hebt van mij een 280BB met tandwieltje overgenomen.
    Meet die as eens? Is deze ook 1,9 mm?

    Dit motortje kwam uit een MPJ vertraging.
    Aircraft-world heeft losse tandwieltjes van de MPJ vertraging te koop.

    Als de 280BB opeens met dunnere as geleverd wordt, zou daar ook op de duitse indoor fora iets van te vinden moeten zijn, deze 280bb wordt daar veel gebruikt.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Heb net dat trukje met die tissue toegepast en de motor met prop laten draaien en het bleef heel, ben nu benieuwd of hij het zo lang blijft volhouden.

    @Niek heb ik net geprobeerd maar via de voorzijde van de vertraging kom ik er niet aan. Dan moet ik de hele unit van de romp losmaken om de motor eruit te halen en die zit met ca op de romp gelijmd. En de vertraging waar ik die nieuwe in wil gaan gebruiken is een MPJ vertraging.
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    @Niek, die tandwieltjes zijn identiek aan degene die standaard bij de MPJet 280 zit en deze is dus helaas te groot voor de 1.9 mm as van de 'losse' 280BB... :cry:

    @Theo, waarom denk je dat de tissue contructie het niet uit zou houden, oogt het niet erg betrouwbaar?
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik weet niet wat er gebeurd als de motor warm wordt. Het oogt gewoon goed (je ziet er vrijwel niets van) maar ik kan niet echt controleren met de hand of de seconden lijm helemaal tot achter in de tissue is opgenomen.

    Wel heb ik al gemerkt dat deze vertraging zwaarder draait dan de andere met de motor van Niek die ik al langer in gebruik heb. De oude van Niek verbruikt volgas ongeveer 8A de nieuwe met dezelfde combinatie verbruikt ruim 10 A. Morgen de vertraging nog eens open maken en kijken wat er eventueel mis mee is.
     
  5. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Theo,

    Ik vermoed dat het veschil hem zit in een iets scheef zittende motor waardoor de tanden wat te diep in elkaar grijpen.

    Gezien de tijd die inmiddels voorbij is: Leeft de tissue nog??
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De tissue en de motor met vertraging leven nog steeds in deze hoedanigheid. Ook de 3s1p 1200 etecs houden het nog steeds uit. wel zijn ze na 5-6 minuten vliegen bijna handwarm, maar ze zitten dan ook in een zeer goed isolatiemateriaal waar de romp van de double magnum van gemaakt is. Moet alleen de vleugel van dit model nu repareren.
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Zondag geen Double-magnum?? (of doet íe het dan weer??)
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    dan doet hij het weer enkel een scheurtje in de vleugel repareren en eventueel de boven vleugel versterken met een glasvezelstaafje.
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Op Etec1200 3s1p trekt bij volle accu de aandrijving;

    1. sp300-6V/MPJet 1:5/APC9x4.7 tegen 10-12A
    2. sp280BB-7.2V/MPJet 1:5/APC9x4.7 tegen 9-10A

    Volgens mij vinden de Etecs dit niet leuk, de 9V Liposafe brandt ook al bij het begin van de volgas test. Hoewel de Etecs aandrijving 1. al vele malen hebben overleefd (denk ik), heb ik het gevoel dat ik niet lekker bezig ben en kan wachten op schade aan de Etecs...

    Mijn gedachten gaan nu naar brushless en aangezien er hiermee al veel is geëxperimenteerd/getest op IFOs, Ultimates, Shockflyers etc. volgende vraag aan de indoorvliegers:
    Welke aandrijving zou voor een ongeveer 300 grams Ennou op 3s1p Etecs1200 en eventueel 3s1p Kokam UHD340 een mooi alternatief zijn?

    De Futaba FC16 kent geen curveinstelling op het gaskanaal dus kan een buitenloper dan nog?
     
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Mijn favoriete brushless aandrijving voor indoor aerobatic modellen van 200 tot 400 gram als je geen gascurve in kan stellen: Axi 22/12/34 met Castle Creations Micro 10 regelaar. Op 3 Lipo's 7,5 Amp met 10x4,7 bij 5800 rpm.
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Is er ook een aktie met die axi?
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Bert,
    En als je wel een gaskurve kunt instellen ... :?: ,
    de (niet meer verkrijgbare :?: ) PJS-550E met HM-08-3P regelaar ... of is dit ook al weer achterhaald. :roll:
     
  13. Guest

    Guest Guest

    Wow....dit is wel veel stroom voor een Sp300. Denk inderdaad dat er maar weinig 3s1p pakketjes zijn die hiervan houden.

    Zelf experimenteer ik nu een beetje met de 1500 Kokam´s die 10A continu kunnen hebben. Maar mijn aandrijvingen komen niet boven de 7A volgas.

    Zou in dit geval kiezen voor 3s2p 350 Kokam, anders is het toch wel een beetje zonde van de cellen.
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Niek: Als je die Axi als lift motor in je hovercraft zet krijg je zeker actie en zal ik nooit meer er boven gaan hoveren!

    @Dirk: Moeilijke vraag wat het beste is. Wat rendement aangaat blijven de binnen lopers het best, maar met de Lipo's als aandrijf accu's kunnen andere eigenschappen belangrijker zijn omdat er aan nog meer vliegtijd geen behoefte meer is.

    De PJS is muisstil, de Nippy 0508 erg licht, de Typhoon erg goedkoop en de Axi kun je tegen een kopschot monteren. Voor verschillende personen zullen steeds andere eigenschappen de doorslag geven. Voor de komst van de Lipo's was rendement het enige wat telde omdat je met die "condensatoren" uit de vorige eeuw altijd te kort aan energie had, vooral omdat het gewicht van die "Leidsche Flessen" een veel groter afgegeven vermogen noodzakelijk maakte.

    @Eelco: Een speed 300 op meer dan 8 Amp is een hoogrendements straal kachel met als gering bij produkt een beetje wind. Belast je dit motortje wat lichter, kun je er prachtige dingen mee doen. Bij 4 Amp is het rendement veel beter en komt zo dicht in de buurt van een brushless buitenloper dat je een hoop geld kunt besparen als je wat tandwiel herrie kunt verdragen. Als het model door gebruik van Lipo's lichter wordt is de vraag naar vermogen ook lager. De "standaard" vetraging van de Ultimate is 1:6,6 en dat brengt de speed 300 stroom meer in de juiste richting.(P.S. Niet tegen Rob zeggen hoor, dat scheelt aanzienlijk in de verwarmingskosten van de hal!!)
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    En als ik nou de sp280bb erop laat zitten, moeten jullie dan alsnog de jas aan? :wink:
     
  16. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    De Axi 22/12/34 is een buitenloper? Presteert een Jeti regelaar ook wel in combinatie met deze motor?
     
  17. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Rob.

    De Axi is inderdaad een buitenloper en doet het ook met Jeti regelaars.
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Rob, ergens doe je dan toch iets verkeerd met die speed 280 BB, ik heb net deze combinatie nog eens opnieuw gemeten met de Astro watt meter en bij mij komt hij bij volgas op 7,7 ampere (68 watt) bij volgas en een 10x4,7 prop wel zakt de lipo in tot onder de 9 volt. Normaal tijdens het vliegen gebruik ik maar halfgas en blijft de accu aan de veilige kant van de 9 volt.

    Gelijk ook maar even de andere sets gemeten.
    Originele Ikarus aandrijving van de shockflyer op 3s1p kokam 350 doet volgas 5 ampere (48 watt) de lipo zakt dan naar 9,6 volt. Bij normaal vliegen zit ik rond de 1,+ ampere (10 watt).

    De andere set is een GWS EPS 350 3mm vertimed, met een 10x4,7 prop deze doet 8,4 ampere (73 watt) bij volgasaccu zakt dan in naar 8,9 volt. Deze combi zit bij mij op de Ultimate.

    Nu nog nieuwe verloopstekkers maken om die Astro wattmeter ook tijdens het laden ertussen te hangen.
     
  19. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Misschien ligt het ook aan mijn manier van meten? Ik hang gewoon de multimeter tussen accu en regelaar, geef volgas en lees de stroom af. Ik noemde wel de pieken, na 3 sec is de stroom alweer iets lager (maar duidelijk hoger in vgl met jouw waarden) omdat de spanning natuurlijk inkakt.

    Ik ga er wel maarzo vanuit dat met een 10x4.7 prop de stroom nog hoger zal uitvallen dan ik met de 9x4.7 prop meet... klopt toch?
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Normaal gepakt wel, jammer genoeg heb ik geen 9x4,7 prop in huis die op deze set past anders had ik hem straks nog eens gemeten.
     

Deel Deze Pagina