Bouwtips ENNU gevraagd.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 8 nov 2002.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De Ennu ruwbouw compleet.
    [​IMG]

    De triplex plankjes waar de vleugel opligt.
    [​IMG]

    Staartvlakken met koolstof versterking.
    [​IMG]

    close-up van de verbinding van de staartvlakken met de romp.
    [​IMG]

    De onderzijde van de vleugel.
    [​IMG]

    Close-up van de middenribben en de ligger.
    [​IMG]

    @ Joost ik heb enkele foto's schijnbaar dubbel geplaatst deze kun je verwijderen. Ik heb de nummers 120, 121, 123, 131, 125, 128 gebruikt dank je.
     
  2. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Wordt de ligger alleen door de ribben vastgehouden of heb je deze over de volle lengte vastgelijmd/geplakt? Ik kan geen plakband ontdekken.

    Wordt de vleugel straks alleen met elastieken op de balsaplankjes op z'n plaats gehouden?

    Rob.
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik denk wat epoxy bij elk rib-koolstof-depron 'knooppunt'
    weet natuurlijk niet zeker :wink:
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ennu gearbox

    de ennu gearbox...
    een gewoon plastic conrad 10 tands tandwieltje is te slap??

    ik heb nog wel een 8 tands tanwieltje van metaal, maar dan wordt de vertraging 1:6,25

    ook nog een mooi 62 tands tandwiel.... maar dan zou dat 1:7,75 worden

    gaat dit? of moet ik nog ff verder speuren naar tandwielen?

    @Theo, dubbelgangers zijn verwijderd... wil je me ff pm-en/mailen wat er fout ging? (kan ik daar mschn wat aan doen...)
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De ligger zit op dit moment nog alleen maar gelijmd met UHU-POR maar er komt tussen de ribben nog brede tape overheen. Ook de neuslijst is met UHU-POR gelijmd en krijgt nog een strook brede tape als versterking.

    De vleugel wordt inderdaad door 4 elastiekjes op de Triplex plankjes bevestigd. Dit is meer dan sterk genoeg.
     
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Als aanvulling ook nog wat foto's van mijn Ennu:

    Onderzijde van de vleugel:
    [​IMG]

    [​IMG]


    servo bevestiging aan de romp:
    [​IMG]


    Staartconstructie: (Theo's koolstof voorlijsten zijn overbodig en dus weggelaten)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Aanvullende tips:

    1) het kielvlak staat als je goed kijkt niet in het midden maar is zijdelings tegen de romp geplakt voor extra stevigheid. Het staat daardoor ca. 3 mm uit het midden.

    2) Servo's omwikkelen met cello-tape. Daarna verlijmen met 1 mm triplex plankje dat als servodrager dienst doet. (zie foto)

    3) Werkwijze vleugelconstructie:
    Teken de vleugel af op een plaat 3 mm Depron. Maak de koolstof op maat. Teken op het depron de positie van de koolstof hoofdligger af en lijm deze op zijn plaats. Gebruik hiervoor een druppel Jamara-styro aan de uitenden en smeer aan weerszijden na met Bison Alleslijm of TESA hobbylijm. Monteer de 2mm koolstof voor- en achterlijst door de vleugel halverwege een strook brede tape te leggen; de voor/achterlijst tegen het depron aan te leggen en vervolgens de depron vleugel om te rollen; zo blijft de tape mooi strak. Wel even nawrijven voor optimale hechting....
    Teken de positie van de ribben af. Snijd op de plaats waar bij de voor- en achterlijst tape op de vleugel zit dit tape voorzichtig weg op die plaatsen waar een rib komt. omdat er maar vier ribben zijn heeft het weinig nut om met mallen en blokken te gaan werken. Ik heb ze gewoon ieder voor zich uit 1,5 mm Balsa gesneden (eerste rib 3x overtrekken). Na afloop gelijk schuren. Zorg er voor dat aan de punten en nog ongeveer 2 mm balsa over is. de ribben steken dus onder de vleugel uit!!
    lijm de voorkant van iedere rib op de juiste plaats met een druppel styro-CA (voorste 1, cm verlijmen). Rol nu de buitenste twee ribben GELIJKTIJDIG!! om tot de achterzijde het depron raakt. (een toevallig in de hobbyruimte staande vuren lat doet deed hier bij mij wonderen... alle ribben tegelijk naar beneden te duwen met een hand.....) en zet de achterzijde vast aan het depron met een druppel Styro-CA. Herhaal dit voor de binnenste twee ribben. Smeer vervolgens de ribben na met Bison Alleslijm of TESA hobbylijm. Plak een strook depron onder de binnenste twee ribben (zie foto's; daar is deze strook wit bij mij) de vleugel is nu klaar.

    4) Bij de constructie uit Depron of piepschuim gebruik ik liefst Bison Alleslijm of TESA hobbylijm omdat deze lijmen na drogen nog enigzins buigzaam zijn en dus geen knikpunten ontstaan de de constructie. Bij te veel CA-gebruik gebeurt dit wel en kun je de ribben na iedere zware manouver opnieuw vastplakken.. :( Epoxy gebruik ik nooit in indoorkisten want het is ZWAAR!!
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    wat is cello-tape ?

    gewoon duck/crocodile tape ook bruikbaar?
    plakband?
    van die witte papierige schilderstape?
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Cello-tape is van die gewone doorzichtige bureau-tape...
    Wil je je servo van je model af?? tape doorsnijden; lostrekken en de servo kan ergens ander gemonteerd worden!
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Heren, foto's en toelichtingen zijn zeer verhelderend.

    @Arjen, waarvoor dient het 2 mm uitsteken van de ribben?

    Rob.
     
  10. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ik bedoel daarmee dat je bij het uittekenen van de ribben er voor moet zorgen dat de uiteinden niet aflopen naar een dikte van 0 mm = niets maar dat de ribben aan de uitenden nog enige dikte moeten hebben om te voorkomen dat ze daar te zwak worden....
    De rib wordt dus bij een bolling van 10mm in het midden 12 cm hoog en verloopt naar 2 mm aan de uiteinden.
     
  11. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Re: ennu gearbox

     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Arjen, de koolstof voorlijsten vh stabilo en kielvlak zijn ERG nuttig!
    Sinds ik deze gebruik blijft mijn stabilo redelijk heel ondanks ruglandingen en gehak van andermans propellors.

    Dat was vroeger zonder deze voorlijsten wel eens anders, stond ik regelmatig met gescheurd kielvlak of half stabilo.
    De laatste paar keer volstond een drupje lijm of wat plakband.


    Zal morgenavond even foto's maken van mijn zelfbouw vertraging, kan de foto's niet terug vinden.
     
  13. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    @ niek

    Heb jij gegevens over afmetingen van de ennu?


    Groeten,

    Geert[/quote]
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik wil niet 3x in herhaling gaan vallen...
     
  15. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    @niek,
    blijkbaar heb ik iets gemist!!!

    Geert
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als je de hele draad leest dan vind je alle maten van dit model.
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    1:5 a 1:6.

    Jij zou met een 1:6.5 een grotere prop erop kunnen zetten, maar de ennou houd ook van een beetje doorgaan..

    Zou jij eerst niet eens de LF goed leren kennen voordat je aan de ennou gaat? Dit geld ook voor Rob met zijn slomo.
     
  19. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Verschil van insteek; bij mij geldt of het nodig is om goed te vliegen/heel te blijven onder vliegbelasting. Overleven bij contact met draaiende props e.d. horen daar dus nadrukkelijk niet bij!! Kisten zijn bedoeld om te vliegen, niet om te crashen!

    Verder: Rob en Joost willen de ennu in eerste instantie voor buiten gebruik en daar zie ik op dit moment geen enkel bezwaar in gezien hun vliegcapaciteiten!! De ennu is prima geschikt als rolroertrainer!!
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Buiten geeft Ennou veel problemen met "tips up" = DUIK bij net iets teveel snelheid. Je kunt m alleen lekker vliegen bij geen of klein zuchtje wind.

    We zijn (helaas) niet allemaal zo goed als jij, ik ben heel blij als een kist ook het geweld van een (helaas) reguliere crashes (redelijk) snel repareerbaar overleeft.

    Is 1 van de hoofdeizen voor al mijn indoor kisten...
    Dat was al zo met Blacky. Neerstorten of tegen muur aan vliegen oid, omdraaien, accu terugduwen en heraansluiten, gas geven en weer lekker verder vliegen.
    (En nog vond Tanja toen paar jr terug in Leiden een "invals" hoek waar ie toch wat minder goed tegen kon)
     

Deel Deze Pagina