Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ik spreek je nog wel nadat je geprobeerd hebt de boeg te beplanken op die manier... de beplanking moet daar zulke grote bochten maken dat het plakband gewoon losgetrokken gaat worden van de rest van het schip. en zoiezo is de vorm van de romp daar hol dus met plakband werken is daar geen optie.beste bouwers .. zo als vele tips over de plankjes,, hier een tip wie me goed bevalt. ik maak matje,s van de plankje.s ,, leg er ongeveer 6 tegen elkaar en trek er een plakbandje over .. zo kan ik de matje,s bevestigen zonder al te veel moeite..ik kan op deze manier 6 plankje.s tegelijk bevestigen en gaat nog makelijker dan een voor een. plankje.s goed tegen elkaar leggen en 3 a 4 stroken plakband er over heen plakken.. plankje,s onderling verlijmen vind ik niet nodig omdat ik het van binnen toch met polyester matten afwerk.. plakband kun je gelijk verwijderen als je de matje,s bevestigd heb.
mvg tony
de boeg wordt inderdaad niet op deze manier beplankt ,,dat spreekt voor zich.. ik heb het ook alleen over de delen waar het wel toegepast kan worden.. het is maar goed dat er vele manieren zijn om te beplanken.. en ieder doet het op een manier wat hem het beste lijkt en het prettigste werkt. hobbelig en bobbelig in de planken heb ik niet ook niet onderling verlijmt. ze bewegen uiteraard wel onderling ,,maar met de tweede laag planken is dat zeker verholpen.. gr tonyik spreek je nog wel nadat je geprobeerd hebt de boeg te beplanken op die manier... de beplanking moet daar zulke grote bochten maken dat het plakband gewoon losgetrokken gaat worden van de rest van het schip. en zoiezo is de vorm van de romp daar hol dus met plakband werken is daar geen optie.
ik gebruik zelf messing spijkertjes welke ik kreeg bij de titanic van hachette. deze sla ik tot de helft in. ze drukken de planken helemaal tegen de spanten aan en de planken glijdne er niet langs omhoog. doordat ze maar half ingeslagen zitten kan ik ze nadat de lijm is gedroogd makkelijk met een platbektangetje er weer uittrekken.
planken aan elkaar lijmen lijkt me toch wel een goed plan, aangezien de planken geschuurd gaan worden ( ik neem aan dat je dit doet voor het aanbrengen van de polyester) en de plankjes onderling naar binnen of buiten kunnen buigen wanneer ze los van elkaar zitten. je krijgt dan opstaande randjes en bobbels in je beplanking wanneer je gaat schuren. wanneer je de planken aan elkaar lijmt zullen ze steun hebben van elkaar en kunnen ze niet naar binnen buigen.