Bouwverslag 1:200 Bismarck

Super bedankt voor de snelle reactie!!

Ik ga er direct aan beginnen!!

10 delen van de Winkler Prins encyclopedie moet zwaar genoeg zijn neem ik aan :)

Laatst bewerkt:
beste bouwers .. zo als vele tips over de plankjes,, hier een tip wie me goed bevalt. ik maak matje,s van de plankje.s ,, leg er ongeveer 6 tegen elkaar en trek er een plakbandje over .. zo kan ik de matje,s bevestigen zonder al te veel moeite..ik kan op deze manier 6 plankje.s tegelijk bevestigen en gaat nog makelijker dan een voor een. plankje.s goed tegen elkaar leggen en 3 a 4 stroken plakband er over heen plakken.. plankje,s onderling verlijmen vind ik niet nodig omdat ik het van binnen toch met polyester matten afwerk.. plakband kun je gelijk verwijderen als je de matje,s bevestigd heb.

mvg tony

plankje 26 middenlijn boeg

hallo ook bij mij was plank 26 een beetje krom getrokken heb dit weten op te lossen door middel van de hartlijn aan de onder kant van de bodem een stevige lat te plaatsen met een paar spijkertjes wel zo dat deze lat in 1 lijn of te wel haaks met de rest is daarna onderdeel 26 met wat water nat gemaakt en deze daarna met lijmklemmen weer in juiste posities gebracht.fyi:Henk

Beste bouwers,

mn boeg inmiddels recht gekregen en vastgelijmd. Ik ben nu aanbeland bij deel 8 en ik wil ook de 3-motorige versie gaan maken. Iedereen heeft het erover dat je in deel 8 een aanpassing moet maken als je de 3-motorige versie wilt maken maar ik heb zowel het duitse als engelse forum doorgebladerd maar kan nergens een duidelijke afbeelding of beschrijving vinden van het deel of de delen die aangepast moeten worden.

Kan iemand mij verder helpen of een link geven waar ik deze uitleg kan vinden??

Alvast bedankt!!

beste bouwers .. zo als vele tips over de plankjes,, hier een tip wie me goed bevalt. ik maak matje,s van de plankje.s ,, leg er ongeveer 6 tegen elkaar en trek er een plakbandje over .. zo kan ik de matje,s bevestigen zonder al te veel moeite..ik kan op deze manier 6 plankje.s tegelijk bevestigen en gaat nog makelijker dan een voor een. plankje.s goed tegen elkaar leggen en 3 a 4 stroken plakband er over heen plakken.. plankje,s onderling verlijmen vind ik niet nodig omdat ik het van binnen toch met polyester matten afwerk.. plakband kun je gelijk verwijderen als je de matje,s bevestigd heb.

mvg tony
ik spreek je nog wel nadat je geprobeerd hebt de boeg te beplanken op die manier... de beplanking moet daar zulke grote bochten maken dat het plakband gewoon losgetrokken gaat worden van de rest van het schip. en zoiezo is de vorm van de romp daar hol dus met plakband werken is daar geen optie.

ik gebruik zelf messing spijkertjes welke ik kreeg bij de titanic van hachette. deze sla ik tot de helft in. ze drukken de planken helemaal tegen de spanten aan en de planken glijdne er niet langs omhoog. doordat ze maar half ingeslagen zitten kan ik ze nadat de lijm is gedroogd makkelijk met een platbektangetje er weer uittrekken.

planken aan elkaar lijmen lijkt me toch wel een goed plan, aangezien de planken geschuurd gaan worden ( ik neem aan dat je dit doet voor het aanbrengen van de polyester) en de plankjes onderling naar binnen of buiten kunnen buigen wanneer ze los van elkaar zitten. je krijgt dan opstaande randjes en bobbels in je beplanking wanneer je gaat schuren. wanneer je de planken aan elkaar lijmt zullen ze steun hebben van elkaar en kunnen ze niet naar binnen buigen.

@Negni,
ik zie dat jij ook je inkopen bij Markus hebt gedaan.
Er komen een aantal 3 motor setups op het water in Nederland.

@Bumper
Als je dit forum doorbladert (ik weet het, het is een lang deel geworden), dan zie je dat er meerdere links staan.

Ik zal hieronder de foto plaatsen van onze duitse vriend (terug te vinden op pagina 3 van de link van NENGI)

cuts2.jpg

een andere foto van Valleydweller
cuts2.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groeten Paul

inbouw motorenset Marcus

IK BEN DUS HET HAASJE, nooit geweten dat je delen weg moest laten om het 3 motorenset in te bouwen. (De bestelling is onderweg). Jammer, dat de uitgever je hier niet op attent maakt. Dit wordt een hele operatie, deel van de zijwand verwijderen en daarna proberen om de schotten te verwijderen.

Opa jan

ik spreek je nog wel nadat je geprobeerd hebt de boeg te beplanken op die manier... de beplanking moet daar zulke grote bochten maken dat het plakband gewoon losgetrokken gaat worden van de rest van het schip. en zoiezo is de vorm van de romp daar hol dus met plakband werken is daar geen optie.

ik gebruik zelf messing spijkertjes welke ik kreeg bij de titanic van hachette. deze sla ik tot de helft in. ze drukken de planken helemaal tegen de spanten aan en de planken glijdne er niet langs omhoog. doordat ze maar half ingeslagen zitten kan ik ze nadat de lijm is gedroogd makkelijk met een platbektangetje er weer uittrekken.

planken aan elkaar lijmen lijkt me toch wel een goed plan, aangezien de planken geschuurd gaan worden ( ik neem aan dat je dit doet voor het aanbrengen van de polyester) en de plankjes onderling naar binnen of buiten kunnen buigen wanneer ze los van elkaar zitten. je krijgt dan opstaande randjes en bobbels in je beplanking wanneer je gaat schuren. wanneer je de planken aan elkaar lijmt zullen ze steun hebben van elkaar en kunnen ze niet naar binnen buigen.
de boeg wordt inderdaad niet op deze manier beplankt ,,dat spreekt voor zich.. ik heb het ook alleen over de delen waar het wel toegepast kan worden.. het is maar goed dat er vele manieren zijn om te beplanken.. en ieder doet het op een manier wat hem het beste lijkt en het prettigste werkt. hobbelig en bobbelig in de planken heb ik niet ook niet onderling verlijmt. ze bewegen uiteraard wel onderling ,,maar met de tweede laag planken is dat zeker verholpen.. gr tony

hey

Zonet is er weer geld van me bankrekening geschreven ik heb nu al betaald voor 5maanden , ik vind dit vrij brutaal en ga hier zeker even over bellen .
Iemand anders het zelfde probleem?

@ Bismarckbouwer ak OPA Jan.

Nengi heeft je al een link gegeven, ik heb hier nog iemand die het later heeft aangepast, (en niet met een gloeiende pook)
Hij heeft eerst de lijnen gezet, daarna een gaten geboord, en daarna tussen de gaten met een scherp mes het hout ingesneden (wel een schoonheidsfoutje, een gat zit op de verkeerde plek,
na het insnijden heef hij met steeds groter wordende boren (tot 10 mm) vanaf de kiel geboord (je gaat dan alleen nog door de ribben heen

ok, duurt wat langer, maar mag geen probleem zijn lijkt mij, als we 3 jaar kunnen wachten op het eindresultaat, dan maakt dat extra uur niets meer uit ;)
na het insnijden heef hij met steeds groter wordende boren (tot 10 mm) steeds vanaf de kiel geboord

eea is ook terug te vinden in de bouwverslagen op de engelse site.

Build the Bismarck Forum - Build Diarys oa Skyfires build

een tussenfoto, eindresultaat was niet echt duidelijk te zien op de foto, wel terug te vinden in de bouwverslagen
work_in_progress_001.jpg

@NENGI.

je kunt gemakkelijk meerdere foto's toevoegen.
zet ze eerst op een site neer (modelbouwforum, photobucket, etc)
daar kun je de link naar de foto's dan terug vinden onder de foto (zelf gebruik ik html link ervan)

Als je nu bovenin de reactie editor klikt op de button met de twee bergtoppen (figuurlijk gesproken, heeft als naam afbeelding toevoegen)
Hier kun je dan hier het html adres invoeren ( van bovenstaande foto is het dus http://i267.photobucket.com/albums/ii319/sfbismarck/bismarck/work_in_progress_001.jpg)

zo kun je door steeds een nieuwe regel te beginnen meerdere foto's onder elkaar zetten.

PS @Opa Jan
het ligt niet aan de uitgever, dat je de info te laat krijgt
Zij gaan namenlijk uit van een 2 motorig aangedreven model ,
het uitgewerkte 3 motoren concept is vanuit duitsland ontstaan door andere bouwers.
Hirbij de link naar het concept van Hachetti/Amati
Die Bismarck
http://i267.photobucket.com/albums/ii319/sfbismarck/bismarck/work_in_progress_001.jpg

Back