Bouwverslag 1:200 Bismarck

flak.

full

Stond die daar echt op? Kan dat nergens terugvinden dan alleen in onze bouwinstructie. Bovendien denk ik dat het driehoekige onderstel met de punt naar achteren hoort. Alleen ook dat weet ik niet zeker. Wie wel? En welke kleur hebben de blastbags? En was de bovenkant van de schoorsteen zilver?

LeoS.

De flak hoort NIET op de toren van de Bismarck, maar heeft WEL op de toren van de Tirpitz gestaan.
De top van de schoorsteen is daadwerkelijk zilver, tot aan de rand.
De kleur van de blaasbags, zou in principe grijs zijn, maar nergens wordt hier over gesproken, en kleuren foto's bestaan niet.
Ik zelf verf ze in canvas kleur, ze zijn tenslotte van dat materiaal gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
flak op Bernard

hoi Leos,

het is inderdaad vreemd, er is geen enkele foto te bekennen met een flak op Bernard.
full

deze foto uit mei 41, gemaakt na de eerste confrontatie laat duidelijk zien, dat Bernard "kaal" is. Ik laat de flak dus weg.

Voor wat betreft de kleur van de blastbags, deze waren van zeildoek/canvas, dus naar mijn mening moeten die creme/wit zijn.

vr gr
Senmut:bye:

Bismarck statisch 1:200
Yamato statisch 1:250

Flak

Inderdaad heeft Bocdan gelijk. Op tekeningen van de Tirpitz en op sommige vage foto's is dat stuk geschut te zien. Er stond er niet alleen 1 op de Bernhard maar ook op de voorste opbouw. Boven = Bismarck, onder = Tirpitz. Ook duidelijk te zien dat op de Tirpitz de kranen zijn verplaatst. Op de Bismarck staan ze een beetje in de weg voor de Arado's

heCbgMUaQIcCwAAAABJRU5ErkJggg==

bismarckabovedrawing.jpg

tirpitzabovedrawing.jpg

BxQB3AgzHZwTEkZPQCyQbcnfiP4CcpboP+CV9NOyQzPmIu+zurpK7w6pb+GN8S1709T5CyhKjyKLQMSEp+gk1jSzNV3pekz9G1OJlmkqySHDAAAAAElFTkSuQmCC

Laatst bewerkt:
Flak

Inderdaad heeft Bocdan gelijk. Op tekeningen van de Tirpitz en op sommige vage foto's is dat stuk geschut te zien. Er stond er niet alleen 1 op de Bernhard maar ook op de voorste opbouw. Boven = Bismarck, onder = Tirpitz. Ook duidelijk te zien dat op de Tirpitz de kranen zijn verplaatst. Op de Bismarck staan ze een beetje in de weg voor de Arado's.

Ik ben dubbel, gaat niet helemaal goed geloof ik. :-)
heCbgMUaQIcCwAAAABJRU5ErkJggg==

Dan maar een linkje: http://www.bismarck-class.dk/technicallayout/bismarck_vs_tirpitz/bismarck_vs_tirpitz.html

BxQB3AgzHZwTEkZPQCyQbcnfiP4CcpboP+CV9NOyQzPmIu+zurpK7w6pb+GN8S1709T5CyhKjyKLQMSEp+gk1jSzNV3pekz9G1OJlmkqySHDAAAAAElFTkSuQmCC

Laatst bewerkt:
nor meer vraagtekens?????

hoi allemaal,

wat voor kleur hadden de reddingsboeien eigenlijk, wit? zoals in de bouwbeschrijving? Ik betwijfel het...volgens de onderstaande foto zijn die NIET wit...ik neig naar oranje, gelet op de grijstoon.
Bonendien is hier te zien, dat de schoorsteentop zilverachtig was.
Wie denkt met mij mee?

full

vr gr

Oranje

Senmut ik denk dat je gelijk hebt: oranje. Op de bijgevoegde foto kun je ook zien dat de bak- en stuurboordlichten ook helemaal rood en groen waren. Die zijn ook donker. en wat er ook niet duidelijk is in de bouwinstructie is dat er een tweede stel van die lichten op de uiteinden van de zwenkbare vleugels zit. Dus ook hier een likje rood en groen.

gallbismportmidshipsection102.jpg

Op dit plaatje zijn ze in ieder geval oranje

illustr_bismarck_exterior_large.jpg

Ook de kleuren van de blastbags lijken me hier juist. Op dit plaatje en op het model van Blohm & Voss is ook te zien dat de lange ladders die tegen de zijkanten van de opbouw komen bruin zijn.

boord lichten

LeoS.

De boord lichten zijn niet helemaal rood of groen, maar helemaal zwart, met de glaasjes van de lampen in de boord kleuren.

Verder zijn de boeien daadwerkelijk oranje, en niet wit.
De gangway's zijn van hout gemaakt, dus ook bruin, daar zijn genoeg foto's van te vinden.

Ik denk dat je verder nog wel meer dingen tegen komt die onjuist zijn.

Laatst bewerkt:
kleuren

hoi allemaal,

wat voor kleur hadden de reddingboeien eigenlijk, wit? zoals in de bouwbeschrijving? Ik betwijfel het...volgens de onderstaande foto zijn die NIET wit...ik neig naar oranje, gelet op de grijstoon.
Bonendien is hier te zien, dat de schoorsteentop zilverachtig was.
Wie denkt met mij mee?

full

vr gr

Senmut.

Ook is te zien dat de gangway bruin zijn, je ziet hem naast de twee matrozen.

De brand slangen zijn ook veel donkerder dan opgegeven, onder de reddingsboei zit er één.

Brandslangen

Wat we ook op de foto's zien zijn de haspels met brandslangen. Onze bouwinstructie geeft aan deze op de kop te plakken. Ik ga ze niet meer loshalen, maar het is wel jammer. De reddingsboeien heb ik wel oranje gemaakt ziet er veel beter uit.

h133_6.jpg

Bak- en stuurboordlichten

Bocdan, Zwart lijkt me te veel van het goeie. En wat ik ook niet op foto's terugzie zijn de opvanghekjes voor de hulzen. Die komen tegen de reling te staan. Ik zie ze ook niet op foto's van modellen. En die brandslangen horen die gewoon niet rood? Verder zie ik dat de haspels die op het dek staan niet met de rechte delen van de pootjes erop staan maar met de schuine. Dus de rechte stukjes eraf knippen of gaatjes boren waarin ze passen.

gallbismportmidshipsection105.jpg

Laatst bewerkt:
Lijst

Nu de bouw van onze Bismarcken tegen het einde loopt vraag ik me af hoeveel van de mensen die gelijk met ons begonnen zijn er nu nog over zijn als bouwer. Iemand heeft ooit es een lijst gemaakt met deelnemers uit Nederland en België. Ik kan die lijst nergens meer vinden.

Even gezocht op "lijst, bouwers", Leo. Hier je lijstje van eind 2009.

Groet,

Ad

PS
Die "iemand" was jij dus zelf!!!!!

Lagopus was het niet ik, ik heb hem alleen gekopieerd en geplakt. Maar ik zie er maar weinig namen tussen die nu ook nog actief zijn op dit forum.

Tussenstand Hachette Bismarck bouwers

Nederland:

Lagopus
Bumper
Timberwolf
Stefan12
BoemeN
Negni
Gerard de Beer
Oceanic
LeoS
Robert75
Bismarckbouwer
Ton van Wageningen
Danny van Dijk
Desa
Tony63
Jan64
MRC19
Theo Valstar
Kois
pe1ngd

België:

Christine
Misterbuell
Werner Rosiers

Karel-
Adimaar

Wie nog meer???

Ik zal de lijst met een lagere frequentie bijhouden, anders komt de lijst wel erg vaak terug als post.

Lagopus

Reddingsboeien en brandslangen

full

full

full

full

Toch maar de moeite genomen om de brandslangen om te draaien. En ze zijn nu rood, misschien "dichterlijke vrijheid" maar het staat wel beter en iedereen herkent er nu brandslangen in. En de relinkjes buig ik op het laatst wel recht.

Back