Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo

spuit plamuur is geen plamuur om kieren op te vullen
het is een plamuur om de kleine en zeer kleine oneffenheden weg te werken
maar ik heb het dan over krassen en NIET over kieren
met spuit plamuur krijg je een romp spiegel glad als je na het laten drogen van die spuitplamuur met staal wol er over heen gaat (zonder zeep en met heel veel water)
en die staal wol is er ook nog in verschillende diktes en je hebt de fijnste nodig die je kan vinden dus niet van die dikke sponzen
na het polijsten met die staalwol met veel water afspoelen en met een keukenrol droog wrijven
niet met een stofdoek want dat pluist en dat wil je echt niet hebben die pluizen
het beste is met een tagerak doekje maar of je dat kan bekomen ????dat neemt alle stof weg dat er maar op je romp bevind
en dan de primer spuiten en dan aflakken in de kleur die je wil

groetjes raf

Hellevoetsluis

Als ik bij mij kijk danwijkt de kunststof boeg nogal af t.o.v. het hout werk?
Zal het nodige af moeten schuren.

Wat de leveringen betreft, misschien kunnen we met z'n allen eens gaan inventariseren waar de leverings problemen wat betrefd niet ontvangen en kapotte leveringen zitten?
Zou aan de bezorger kunnen liggen toch?
Ik woon zelf in Hellevoetsluis, zuid westelijk van Rotterdam en krijg tot op heden alle leveringen netjes op tijd en zonder schade binnen.

Woon ook in Hellevoetsluis en heb tot nu toe alles compleet ontvangen. Alleen de koelwateropeningen waren aan het uiteinde afgebroken.

Groetjes
Ton

Markus heeft weer wat foto's geplaatst op het andere forum, en ze zien er uit om te smullen!

13071.jpg

13072.jpg

13073.jpg

heb zelf ook nog wat fotootjes, de eerste van de onderdelen van modellschlachtschiffe.de welke ik binnen heb gekregen, en degenen daarna zijn van mijn bismarck zoals hij er nu uitziet. een aantal patrijspoorten moeten opnieuw gedaan worden, en aan de achterkant ontbreekt nog een gedeelte van de citadelbeplanking. ook moet er rond het middenschip en de achterkant nog wat geplamuurd worden, over de boeg ben ik heel tevreden.
dsc01894s.jpg

dsc01890n.jpg

dsc01891v.jpg

dsc01892jeu.jpg

dsc01893z.jpg

Groeten, Danny

Laatst bewerkt:
Afwerken romp

hallo

spuit plamuur is geen plamuur om kieren op te vullen
het is een plamuur om de kleine en zeer kleine oneffenheden weg te werken
maar ik heb het dan over krassen en NIET over kieren
met spuit plamuur krijg je een romp spiegel glad als je na het laten drogen van die spuitplamuur met staal wol er over heen gaat (zonder zeep en met heel veel water)
en die staal wol is er ook nog in verschillende diktes en je hebt de fijnste nodig die je kan vinden dus niet van die dikke sponzen
na het polijsten met die staalwol met veel water afspoelen en met een keukenrol droog wrijven
niet met een stofdoek want dat pluist en dat wil je echt niet hebben die pluizen
het beste is met een tagerak doekje maar of je dat kan bekomen ????dat neemt alle stof weg dat er maar op je romp bevind
en dan de primer spuiten en dan aflakken in de kleur die je wil

groetjes raf

Hallo Raf,
wat is de beste volgorde voor het afwerken van de romp?
Ik heb de romp nu geplamuurd en ga hem vervolgens schuren.
Moet ik daarna de grondverf aanbrengen of eerst nog eens plamuren?
Wanneer breng ik de spuitplamuur aan?
Ik hoop dat je mij van advies kunt dienen, alvast bedankt!

Groet
Ton

hallo ton

als het om een houten romp gaat

eerst G4 dit om van het hout een geheel te maken en voorla te zorgen dat het niet gaat rotten
G4 houd ook alle planken bij elkaar want beginners vergeten nogal eens dat alle planken ook in de lengte aanelkaar moeten zitten en lijmen dus alleen maar op de spanten

na de G4 moet je schuren en kan je nog eventuele fouten met plamuur weg werken
er zijn twee soorten plamuur
de goedkope auto plamuur maar die zuigt als hij is samengesteld op basis van polyester en talkpoeder nogal vlug water op
of de iets duurdere yacht plamuur die geen water opzuigt daar het een ander vulmiddel is dat gebruikt is geworden om de polyester te verdikken

nadat je dit allemaal glad heb geschuurt kan je een eerste laag primer zetten om te kijken of er nog ergens geplamuurt moet worden
wel eerst terug grondig schuren want anders zit je plamuur op je verf en dat hecht niet 100%
ben je tevreden van het resultaat maar heb je kleine zicht bare krassen dan kan je spuit plamuur aan brengen
dit schuur je daarna met staal wol van die heeeeeeeeeeele fijne en dan gaat je romp echt blinken
dit is niet om de plamuur er terug af te schuren maar eigenlijk om de romp te polieren
nadien kan je een primer aan brengen en na voldoende droog tijd kan je dan je topcoat zetten
dus je lak verf
beginnen met de lichste kleuren dus bij de bismarck als je de camoflage strepen gaat spuiten eerst een strook wit niet afgeplakt
als je het afplakt krijg je randen en die wil je zo min mogelijk dus uitnevelen naar de zijkanten toe
neem matte verf inplaats van glans verf later zet je over het geheel een satijn of glans vernis
vernis is uv bestendig en veel harder en kras vaster dan verf
na je witte lijn die je nu wel moet af plakken spuit je de rest grijs en op het laatste spuit je de zwarte strepen
dus donkere kleur als laatste

doordat je matte verf gebruikt hoef jeniet tussen leke beurt te schuren
nadien satijn vernis er over heen

groetjes raf

hallo ton

eerst G4 dit om van het hout een geheel te maken en voorla te zorgen dat het niet gaat rotten
G4 houd ook alle planken bij elkaar want beginners vergeten nogal eens dat alle planken ook in de lengte aanelkaar moeten zitten en lijmen dus alleen maar op de spanten

de goedkope auto plamuur maar die zuigt als hij is samengesteld op basis van polyester en talkpoeder nogal vlug water op
of de iets duurdere yacht plamuur die geen water opzuigt daar het een ander vulmiddel is dat gebruikt is geworden om de polyester te verdikken

nadat je dit allemaal glad heb geschuurt kan je een eerste laag primer zetten om te kijken of er nog ergens geplamuurt moet worden
wel eerst terug grondig schuren want anders zit je plamuur op je verf en dat hecht niet 100%
ben je tevreden van het resultaat maar heb je kleine zicht bare krassen dan kan je spuit plamuur aan brengen
dit schuur je daarna met staal wol van die heeeeeeeeeeele fijne en dan gaat je romp echt blinken
dit is niet om de plamuur er terug af te schuren maar eigenlijk om de romp te polieren
nadien kan je een primer aan brengen en na voldoende droog tijd kan je dan je topcoat zetten
dus je lak verf
beginnen met de lichste kleuren dus bij de bismarck als je de camoflage strepen gaat spuiten eerst een strook wit niet afgeplakt
als je het afplakt krijg je randen en die wil je zo min mogelijk dus uitnevelen naar de zijkanten toe
neem matte verf inplaats van glans verf later zet je over het geheel een satijn of glans vernis
na je witte lijn die je nu wel moet af plakken spuit je de rest grijs en op het laatste spuit je de zwarte strepen

groetjes raf

Hallo raf,

bedankt voor de uitgebreide info, ik ga m'n best doen.
G4 had ik al gedaan.

Groetjes
Ton

foto's

Allemachtig wat zien die foto's van Markus er vet uit. De detail is gewoon niet normaal. Gaat nog heel wat worden als alles binnen is denk ik.

Denk dat ik me binnenkort, als mn romp beplankt is, een beetje ga richten op de Revell versie. Nu heb ik dus begrepen dat je 'update' sets heb van Eduard. Maken die het model nou echt beter of vervang je onderdelen die eigenlijk al bij de doos zitten?

Ook is m'n vraag of het handig is om de kleine onderdelen al te verven voordat je ze plaatst of verf je alles aan het einde?

Grtss,

Willem

Allemachtig wat zien die foto's van Markus er vet uit. De detail is gewoon niet normaal. Gaat nog heel wat worden als alles binnen is denk ik.

Denk dat ik me binnenkort, als mn romp beplankt is, een beetje ga richten op de Revell versie. Nu heb ik dus begrepen dat je 'update' sets heb van Eduard. Maken die het model nou echt beter of vervang je onderdelen die eigenlijk al bij de doos zitten?

Ook is m'n vraag of het handig is om de kleine onderdelen al te verven voordat je ze plaatst of verf je alles aan het einde?

Grtss,

Willem

Willem,

De updates van Eduard voor de Revell voegen gewoon extra detail toe. Zo veel zelfs dat het 1:350 model beter gedetailleerd is dan onze 1:200 Amati. Bijvoorbeeld de railings in plastic van Revell zien er niet uit, veel te grof. Die van messing zijn ok. Zo zijn er nog een hoop zaken op te noemen waardoor je voor de updates kunt kiezen. Zie op de foto's de open looproosters, de ankerkettingen en de catapults voor de Arado's. Zie ook de roeispanen in de bootjes. Het is echt de moeite waard, alleen heel veel gepiel... Soms te veel :-D. Willem, vergelijk de foto's maar'es met de inhoud van de Revell doos. Op de foto's zijn de messing onderdelen messingkleurig, in het echt zijn ze gezwart, zodat de verf beter houdt enzo.

Ik probeer zoveel mogelijk "bouwgroepen" samen te voegen en dan te schilderen voor ik ze op het model plak. Bijvoorbeeld de grote stukken geschut. Behuizing wordt in elkaar geplakt en gespoten, loopjes apart gespoten, dan samengevoegd en op het model geplaatst.

Laatst bewerkt:
Hallo Danny,

Schitterende foto's van Markus. Prachtig gedetailleerd. Volgens mij waren de lopen van het zware geschut van de Bismarck grijs en van de Tirpitz zwart. Hoe dan ook: leuk om te zien hoe het moet worden!

Harrie

Dit zijn wat foto's van de stand van zaken bij mij. De tweede beplanking zit er nog niet helemaal op. Het ankerkluisgat zit te laag, maar ik zie er tegenop om dat nog te veranderen.
Hendrikus

Dit zijn wat foto's van de stand van zaken bij mij. De tweede beplanking zit er nog niet helemaal op. Het ankerkluisgat zit te laag, maar ik zie er tegenop om dat nog te veranderen.
Hendrikus

Waar zijn ze dan Hendrikus?

Trouwens heeft iemand inmiddels de ontbrekende delen al ontvangen????
Ik bedoel zij die deel 42 missen en die bij 44 de verkeerde spullen hebben ontvangen.

Waar zijn ze dan Hendrikus?

Trouwens heeft iemand inmiddels de ontbrekende delen al ontvangen????
Ik bedoel zij die deel 42 missen en die bij 44 de verkeerde spullen hebben ontvangen.

Leo,

Ik heb deel 42 nog niet ontvangen. Ga er maandag weer achter aan bellen

Lagopus

totale hoogte

Dag allemaal ik heb ook eens een vraagje ik had graag geweten wat de totale hoogte van onze lady is ik ben namelijk begonnen met het uittekkenen van de transportkist voor mijn lady maar weet niet hoe hoog de binnenkant moet zijn zodat ik zonder problemen de lady erin kan plaatsen en ook eruit en niet te vergeten ook de rc onderdelen moeten erbij dank bij voorbaat

Dag allemaal ik heb ook eens een vraagje ik had graag geweten wat de totale hoogte van onze lady is ik ben namelijk begonnen met het uittekkenen van de transportkist voor mijn lady maar weet niet hoe hoog de binnenkant moet zijn zodat ik zonder problemen de lady erin kan plaatsen en ook eruit en niet te vergeten ook de rc onderdelen moeten erbij dank bij voorbaat

Hallo Christine,

misschien heb je hier nog wat aan, succes!
bismarck.oehm.net

De breedte is 18 cm dus ik schat (weet niet zeker) de hoogte op max. 30 cm.

Groetjes
Ton

Laatst bewerkt:
hallo

ik ben eventjes gaan meten
de romp tot het dek zonder de reling is 11 cm
en nu eventjes gaan zitten
de bovenbouw tot aan het topje van de achterste antenne mast is 35 cm
dit is wel de aeronaut bismarck die van jullie kan iets hoger/lager zijn
ik heb mijn boot dus in twee kisten zitten
eentje voor de romp en eentje voor de bovenbouw
dat vergemakelijkt het transport in de wagen

groetjes raf

hallo ton

dus je lak verf

groetjes raf

Raf,

Een vraagje,de primer die er op komt doe je dat met een roller of met een kwast.Is nogal vrij dik deze verf vindt ik.

Skip.

Back