Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo

@ jurgen je eerste boot ??????
zo ja dan zal je een heel lange boor moeten kopen om de gaten in je romp te boren
als je de spanten binnen ook niet voorzien hebt van de nodige doorvoeren
dan zit je inderdaad met een probleem zoals frederik reeds aanhaalde
dit model is NIET ontworpen om mee te varen maar het kan wel
dus daar zit je probleem

groetjes raf

hallo

zo ja dan zal je een heel lange boor moeten kopen om de gaten in je romp te boren
dus daar zit je probleem

groetjes raf

Heb eens ergens gelezen als dat iemand er een speciaal iets voor had gemaakt
Boot vast zetten en met een verlengde frees het gat er in frezen
Maar weet niet meer waar
Wel op het forum Maar waar he

Die had je met wat hulpmiddelen geloof ik er al gelijk in moeten maken:mrgreen:
Want hoe krijg je nu alles exact het zelfde:confused:
mvg
Frederik:D :D
tja had ik wel al aan gedacht maar ze zeggen er niks bij het makenvan de romp der over dus dacht ik wel in latere afleveringen zal ik dat moeten klaren,zal niet zo simpel worden vrees ik:confused:

hallo

dus daar zit je probleem

groetjes raf
ja idd mijn eerste boot,heb al veel ervaring met andere modelbouwpaketten auto - moto enz.maar wou echt eens een boot maken (heb al veel gelezen over de bismarck op dit forum) en blijkbaar heb ik er wel de leukste uitgenomen om te maken(oeps geen beginnelingen)maar alles is tot nu heel goed verlopen,juist zag ik vandaag dat er geen gaten in de romp zitten waar die schroeven komen te zitten(damn) zal dan maar een boormachien kopen en zien wat de tijd brengt en als ik de gaten er niet in krijg sla ik ze er wel in met een voorhamer:p lol,grtn jurgen

hallo jurgen

een dremel met een freesje is reeds zwaar genoeg
het echte probleem komt als je op drie motoren wil varen
dan moet je de kiel balk aan twee kanten verstevigen met een triplex plaatje
en dan door het kunststofdeel boren met een lange boor
maar de twee buitenste assen kan je met een dremel doen
je neemt de twee assen en lecht die langs binnen in de romp
en schuift ze naar achter tot dat ze niet meer kunnen doordat ze de romp aan de binnen kant raken
aftekenen en met een dremel door slijpen tot de assen er mooi doorheen schuiven
het zou een ovaal gat moeten worden
langs buiten komen er nog kunststof stukken over heen geschoven als ik het goed heb en sluiten zo de gaten af
langs binnen polyester zetten om alles terug water dicht af te sluiten en de assen vast te zetten

groetjes raf

hallo jurgen

een dremel met een freesje is reeds zwaar genoeg
het echte probleem komt als je op drie motoren wil varen
dan moet je de kiel balk aan twee kanten verstevigen met een triplex plaatje
en dan door het kunststofdeel boren met een lange boor
maar de twee buitenste assen kan je met een dremel doen
je neemt de twee assen en lecht die langs binnen in de romp
en schuift ze naar achter tot dat ze niet meer kunnen doordat ze de romp aan de binnen kant raken
aftekenen en met een dremel door slijpen tot de assen er mooi doorheen schuiven
het zou een ovaal gat moeten worden
langs buiten komen er nog kunststof stukken over heen geschoven als ik het goed heb en sluiten zo de gaten af
langs binnen polyester zetten om alles terug water dicht af te sluiten en de assen vast te zetten

groetjes raf
merci voor het mij eens wat duidelijker te maken,(is geen simpele boot)maar vind wel dat ze dat bij hachette al wel hadden mogen vermelden,pas op ik moet nu maar pas aan deel 20 beginnen he dus misschien komen ze er later nog op terug. aangezien jullie al veel verder zitten of ik zullen jullie het dan ook wel al beter weten ,zoals ik al reeds vermeld heb is dit maar mijn eerste boot en moet op dit vlak serieus nog veel leren ,ga er nog voorlopig nog met wachten(die gaten maken als dat ok is?) want als ik dan iets verkeerd doe van het niet nastreven van de handleiding van hachette kan mijn boot naar de knoppen zijn,dus toch mss nog even wachten dan,bedankt voor de uitleg alvast,grtn J.

t'is weer een tijdje geleden maar ben ik weer met een update

full

de eene keer van links gezien en nu van rechts gezien

full

en nu even van boven gezien

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt achteraf de twee buitenste as-kokers netjes uitmeten met een mal welke nog moet komen. Daarna twee sleuven fresen en klaar ben je. De midden-as moet je wel ruim van te voren inplannen omdat dat een verandering is welke
niet door Hachette is bedacht. Ik heb ze ook nog niet erin zitten. Op die manier kon ik makkelijker de romp mooi glad krijgen en dadelijk verder bewerken met een dunne glasmat (heeeeeeeeel dun) en epoxy. Dus geen reden tot paniek.

Sub D.

Je kunt achteraf de twee buitenste as-kokers netjes uitmeten met een mal welke nog moet komen. Daarna twee sleuven fresen en klaar ben je. De midden-as moet je wel ruim van te voren inplannen omdat dat een verandering is welke
niet door Hachette is bedacht. Ik heb ze ook nog niet erin zitten. Op die manier kon ik makkelijker de romp mooi glad krijgen en dadelijk verder bewerken met een dunne glasmat (heeeeeeeeel dun) en epoxy. Dus geen reden tot paniek.

Sub D.
Dus toch wel met een hulpstukje dan
mvg
Frederik:D

Gaten

hoi medebouwers,de romp is af bij mij van de bismarck maar wat ik duidelijk niet versta,de romp is volledig toe en de vraag is nu;moeten daar normaal gezien geen 2 gaten in voor de schroeven?of worden die later eringeboord?daar jullie al veel verder zitten dan ik wou ik jullie mening wel eens weten grtn jurgen

Jurgen,

Als je een varend model maakt heb je problemen, want de besturing ed. moet er toch ook nog in, niet enkel de schroeven en de roeren.
Bouw je een statisch model geen probleem. De schroefassen gaan niet naar binnen want daar hebben ze niks te zoeken. Ze worden samen met de middelste schroef gewoon tegen de romp aangeplakt. Wat wel naar binnen gaat zijn de roeren. Daar had je twee gaatjes van 3mm doorsnede schuin naast het hulpspantje moeten boren, zodat de roeren in de juiste schuine stand komen te staan. Mijn model gaat 1 dezer dagen in de grijze primer en dan komen er wel wat fotootjes, zodat je kunt zien waar de gaatjes voor de roeren horen. Als ik het goed gedaan heb tenminste en ook ik bouw een statisch model.

Laatst bewerkt:
Jurgen,

Als je een varend model maakt heb je problemen, want de besturing ed. moet er toch ook nog in, niet enkel de schroeven en de roeren.
Bouw je een statisch model geen probleem. De schroefassen gaan niet naar binnen want daar hebben ze niks te zoeken. Ze worden samen met de middelste schroef gewoon tegen de romp aangeplakt. Wat wel naar binnen gaat zijn de roeren. Daar had je twee gaatjes van 3mm doorsnede schuin naast het hulpspantje moeten boren, zodat de roeren in de juiste schuine stand komen te staan. Mijn model gaat 1 dezer dagen in de grijze primer en dan komen er wel wat fotootjes, zodat je kunt zien waar de gaatjes voor de roeren horen. Als ik het goed gedaan heb tenminste en ook ik bouw een statisch model.
ah ok ,ben benieuwd hoe jouw model er uitziet, met foto's van de roeren zal alles wel veel duidelijker worden denk ik,en als dat dan toch problemen gaat geven(en ik zie er mij geen weg in) voor een varend model te maken dan word het dan maar een statisch model ook goed voor mij.ook nog wat betreft de twee gaatjes van 3 mm...waren vermelden die klojo's van hachette dat dan niet in de handleiding? das echt wel balen tegen 100 per uur grtn J.

Sub D.
ale ik ben blij dat ik niet de enigste ben met dit voorval grtn J.

Jurgen,

De gaatjes van 3 mm voor de roeren waar Leo het over heeft hoeven pas in deel 23 gemaakt te worden. Dus wat dat betreft moet je nog even wachten voor de juiste plek om deze gaten te boren.

mvgr,

Theo

Je kan natuurlijk ook bij een boekhandel kijken.

hallo manado

ik heb inderdaad deel 22 nog over als je nog intresse heb stuur mij dan een pb en je adres dan kan je deze zo van mij krijgen postzegel is niet zo duur en we helpen elkaar toch heb zo ook ooit een scan gehad van deel 25 en heb daar heel veel mee kunnen doen dus ik hoor het wel.

groet henk

hallo een ieder.

ben al weer een tijdje niet online geweest maar heb deel ik heb deel 22 t/m 25 dubbel dus als er iemand intresse heeft hoor ik het wel.

zal binnen kort ook weer wat foto's plaatsen van de bismarck van mij maar door omstandigheden lukt het steeds niet maar zal mijn best doen want ik ben al weer aardig bij heb wel een nieuw onderdeel 194 moeten maken maar dat is redelijk gelukt en zit reeds op de romp ben nog wel bezig met de 2e beplanking die is wel bijna klaar.

m.v.g henk

p.s over deel 44 ik heb gebeld en 3 dagen later had ik wel de juiste onderdelen in hhuis en kon gewoon weer verder dus hoezo is hachette vreemd bezig ik weet dat ze soms niet op tijd kunnen leveren maar ze komen wel hun afspraak na vandaar dat ik soms iets 2x krijg terwijl ik maar om alleen maar mijn missende delen vraag ????????.:thumbsup:

Jurgen,

De gaatjes van 3 mm voor de roeren waar Leo het over heeft hoeven pas in deel 23 gemaakt te worden. Dus wat dat betreft moet je nog even wachten voor de juiste plek om deze gaten te boren.

mvgr,

Theo
ahhhhh ok dan is alles opgelost merci man grtn J.

De mens als maat der dingen

Hallo,

Hierbij mijn Bismarck tot zover. Romp staat in de primer, maar nog geen messing roostertjes erin. Heb wat moeite om de openingen daarvoor strak te houden en te krijgen, dus daar moet ik nog even voor gaan zitten. Het bijgeleverde hulpstandaardje heb ik met vilt beplakt om de primer niet te beschadigen. Dit is zeker handig als de verf nog niet uitgehard is. Op een aantal fotootjes staat een Kriegsmarine mannetje, die zal later met wat collega's de bemanning vormen. Nu staat hij erbij om de verhoudingen beter te kunnen inschatten. Ook nog niks met de messing wand gedaan. Spaar dat een beetje op zodat als de dagen weer gaan korten (nog meer) ik een beetje vooruit kan. De gaatjes voor de roeren van het statische model zitten er wel in.

full

full

full

full

full

full

full

full

P.s. het kleedje heeft m'n oma ooit nog es geborduurd... :-D

Laatst bewerkt door een moderator:
Diversen delen over

Ik heb nog diversen delen van de bismarck
over
dat zijn de delen
nummer 42 43 44 45 46 48 49
ik vraag hier 5 euro per stuk voor ing verzend kosten

romp schip

Hallo LEOS,

Perfecte romp, ziet er prachtig strak uit.

Opa Jan

hmm

Romp ziet er inderdaad strak uit.

Ben zelf nog steeds bezig met de tweede laag beplanking. Ben nu gelukkig zover dat ik op het 'platte' stuk zit van de romp. Het plamuren, schuren en lakken zal nog even moeten wachten gezien nog niet alles er is om de romp daadwerkelijk af te maken.

Kriegsmarinemannetje ziet er vet uit. Blijft gewoonweg abnormaal hoe groot dit schip dan wel niet was.

Grtss,

Willem

Projecten: Bismarck 1:200, Bismarck 1:350 (verfstatus)

Back