Bouwverslag 1:200 Bismarck

Wohoo

Had me al weer verheugd op een avond plankjes plakken, en serieus het is leuk =P geniet met volle teugen van dit model.

Maar wat ziet m'n oog liggen op de tafel? Een grote enveloppe met deel 22 =D

Thnx Theo daarvoor. Kan me nu weer volledig storten op de romp.

Grtss,

Willem

Projecten: Bismarck 1:200, Bismarck 1:350 (verfstatus)

Bismarck

hallo allemaal, ik heb me toch maar aangesloten bij het forrum om dat ik het intresant vind. Maar eerst eens voorstellen , mijn naam is Bocdan. ben 65 jaar en gepensioneerd, en dat bevalt goed. van af mijn 14 jaar doe ik aan modelbouw, eerst met papier, later met hout en metaal halverwegen de modelbouwtijd ben ik ook er mee gaan varen, erg leuk, maar de gezondheid dee niet mee en ik moest dat taten gaan. Nu gaat het weer wat beter, en mijn vrouw zei waarom niet dat schip van de reklame gaan bouwen, ik vond dat wel intresant en heb van haar een abbo gekregen.ikben nu bij afl 49 en tot nu toe niet dan lof, met een kleine kanttekening, en dat is "dat sommige uitsparingen iets te ruim zijn uitgelezerd"mocht best iets krapper. ik zelf ben bezig momenteel de romp te spuiten en heb daar de orginelen RAL nummers voor opgezocht. Zijn er medebouwers die ook al zoo ver zijn?

Misschien de wat te ruime passingen lijmen met bruislijm? Dat neemt tijdens het uitharden in volume toe en is dan een ideale "vuller" voor het teveel aan ruimte.

niet aangedacht,goed idee ik heb het opgelost door naast de spant een klein blokje te lijmen,overigens alleen op de bodemplaat

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,
Ik heb net de foto's van Leos zitten te bekijken TOP hoor ziet er erg mooi uit.
Net als zoveel kom ik ook met een vraag! Mijn dekken sluiten niet mooi aan op de romp, komt er later nog een afwerk lat of iets dergelijks langs de aansluiting dekken en romp.Op de foto van Leos lijkt het wel of de dekken in de rompverzinken. Of lijkt het zo dat ze op de romp rusten.

Dekken

Helboy,

Mijn dekken rusten gewoon op de spanten en de beplanking. Dit allemaal volgens de gebruiksaanwijzing. En er komt later niks meer op of tegen, dit is het. Ik maak een statisch model, dus heb de dekken verlijmd met de rest, na ze eerst zo veel mogelijk passend gemaakt te hebben, geen kieren meer. Bij het voordek heb ik er wel nog een dun latje aangeplakt om de scherpe vouw tussen het dek en het deel met de patrijspoorten mogelijk te kunnen maken.

Bocdan,

Alle 031 bouwers zijn ongeveer zo ver, bij 49. Alleen op de romp komen nog zo veel dingen, zoals schroefaskokers, patrijspoorten (uiteindelijk komen er 2 rijen), laddertjes ed., dat de gebruiksaanwijzing aangeeft na de G4 niet verder te gaan dan een grijze primer. Zie mijn foto's. De 032 bouwers lopen wat deeltjes achter, dus die komen er pas over enkele maanden.

@ iedereen,

Heb gisteren de roostertjes voor het koelwater in de romp gelijmd. Had wat moeite met de passing en het strak houden van de randen van het hout. Ik doe daar ook maar een lichte laag primer op en zal er dan een foto van maken. Ter Leering ende Vermaeck... (Jacob Cats).

Laatst bewerkt:
Foto's roostertjes

full

full

full

Pasvorm was en is nog steeds een probleem, maar eenmaal op de standaard valt het best wel mee. En nu is het lichtgrijs, straks donkerrood/bruin. Scheelt ook weer wat. Ok. en nu de romp laten rusten en over naar de opbouw. Is dat grote ding ook weer ff van de werkbank af.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat kleur erover gepoetst

full

Vraagje: Heeft er iemand een schemaatje hoe je je Bismarck van de juiste verlichting kunt voorzien? Met ledjes ed. Ik wil bak- en stuurboord verlichting enz. enz. aanbrengen en ook wat ruimtes van binnen verlichten, maar weet niet precies hoe. Zou wel wat kunnen met modelspoorlampjes, maar die zijn best wel groot nog, zelfs de rijstkorrellampjes.

beste Leos, wat bedoel je precies met schemaatje,dat van de aansluiting of de plaatsing van de lampen, ik zou voor de verlichting kleine leds gebruiken,maar hou er wel rekening mee ,dat op schaal 1:200 de lampjes wel heel erg klein moeten zijn
verder even een op merking op de geplaatste foto van de camouflage band,volgens mij is die niet goed, de witte band moet veel breder en de zwarte smaller, verder
meot de knik in de band precies op de bovenste rand van de gordel panser, en volgens mij staat hij ook de verkeerde kant op, punt wijst naar achteren.

Bocdan. Bismarck 1-200.

beste Leos, wat bedoel je precies met schemaatje,dat van de aansluiting of de plaatsing van de lampen, ik zou voor de verlichting kleine leds gebruiken,maar hou er wel rekening mee ,dat op schaal 1:200 de lampjes wel heel erg klein moeten zijn
verder even een op merking op de geplaatste foto van de camouflage band,volgens mij is die niet goed, de witte band moet veel breder en de zwarte smaller, verder
meot de knik in de band precies op de bovenste rand van de gordel panser, en volgens mij staat hij ook de verkeerde kant op, punt wijst naar achteren.

Bocdan. Bismarck 1-200.

Bocdan,

Ja, ik vroeg me af als je de zaak met ledjes belicht, hoe zwaar enzo, welke voeding en ook het bedradingsschema. Nu ik aan de opbouw begin wordt het tijd rekening te houden met eventuele doorvoer van draadjes ed.

De kleuren zijn zomaar uit het blote hoofd over de foto heen gephotoshopt. Enne de punt hoort naar achteren te wijzen, dat klopt op mijn foto. Je kijkt van links naar rechts, van de boeg richting achterschip. De dikte van de vlakken en de lijnen klopt niet. De waterlijn hoort ook breder te zijn. Maar het gaat er maar om dat je de roostertjes onderin minder ziet als het in de donkere onderwaterkleur is gespoten. Zie de orginele foto in mijn mailtje ervoor.

Zo staat de Bismarck op de "officiele" site, zoals ik hem uiteindelijk ga spuiten, maar ik wacht wel de instructie af van Amati/Hachette. Dan krijg je de maten in mm.:

paintbism1941rheinub01sidesmall.gif

bismarck_main_page.jpg

paintbism1941rheinubung05.jpg

Zie voor meer (bijna alle info): Bismarck & Tirpitz

En zie je ook verschil tussen de tekening en de foto's? Zelfs daar weten ze het niet precies zo te zien, vooral de achterste strepen verschillen nogal van dikte en plaats. Er zal altijd wel discussie blijven over de juiste grootte en kleuren van het geheel. Maar daar is deze site ook een beetje voor... :-D

P.s. de zwart/wit foto is eerst gemaakt, daarna de kleurenfoto. Zie de bergen op de achtergrond. Aangenomen dat ie vooruit vaart en ze op dezelfde dag zijn gemaakt.

Laatst bewerkt:
Aangepast plaatje

full

Zal nog wel niet conform de werkelijkheid zijn, maar ik ga nu een borrel nemen...:mrgreen:

otto wat de houten delen en papier betreft kan ik kopieren en dan kan je hetzelf of een ander uit hout zagen.
en dan kan je ook verder.

Nogmaals dank, Timberwolf, maar afgelopen donderdag heb ik de lang verwachte delen alsnog ontvangen.
Nu dus een beetje de aandacht verdelen tussen De Bismarck en de tuin ;)

Strepen

LEOS

kijk eens op www.die-bismarck-bauen.de/modell.htm daar vindt je wat over de aanbreng van de strepen.
verder weet ik alleen dat je het aantal leds moet delen door de voltage, maar iemand anders mechien meer.

Bocdan, bismarck 1:200 aan het spuiten.

Bocdan,

Bedankt voor de link. Zie wel dat hij niet netjes afplakt en er overal verfnevel is gekomen waar het niet hoort. Wij krijgen die maten ook bij de latere afleveringen, als het tijd wordt om te gaan spuiten.

LED voorschakelweerstand berekenen

@BocDan en Leos, en elk ander persoon die wat dieper in de materie wil duiken

Met dank aan vaargroep Rijnmond
* Vaargroep Rijnmond * TIP: LED voorschakelweerstand calculator *

met wat extra info van een duitse bouwer
Schiffe bauen ist besser als Schiffe versenken - Home heeft ook wat mooie scheepjes liggen

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
LEDS.jpg
[/FONT]

Een mooi uitgebreid verhaal
http://www.geocities.com/hotsyflotsy/LEDs.pdf

En nog een site, die netjes alles beschrijft
Alles over LED's

men rekent gemiddelt een stroom van 20mA

Laatst bewerkt:
Bedankt

FirstTimer, bedankt voor de info. En inderdaad hij heeft mooie bootjes...

Bocdan, ik zie geen foto's. Kan aan mij liggen maar bij mij werken de plaatjes niet...

Modelbouwshop Flevoland heeft mooie LEDs in het assortiment.

M.b.t. de beschildering van de Bismarck:
Op het moment dat jullie de strepen erop zetten, pin je je erg vast op een bepaalde periode van het schip. De foto's die hierboven staan, waar de Bismarck de fjord bij Bergen in vaart, zijn de laatste momenten waar ze die verticale strepen had. In de avond van die dag zijn die strepen met grijs overgeschilderd omdat die camouflage anders in de noord-atlantische wateren veel te veel zou opvallen.
Het enige wat overbleef waren de zwarte stukken op boeg en hek en de witte (valse) boeg- en hekgolf. Dit om de tegenstander te misleiden m.b.t. grootte en snelheid van het schip.

Back