Bouwverslag 1:200 Bismarck

Manado,

hier nog twee nummers voor je lijst:

RAL 6027 en RAL 6000. Bijden voor de vliegtuigjes.

vr,gr. Bocdan Bismarck 1:200
;)
Bedankt bocdan ga er mee aan de slag.
Het is momenteel wel heel erg rustig op dit forum.
Heb een beetje andere fora bekeken maar daar is het nog veel rustiger, die beginnen eraan en na een paar weken valt het stil.

Manado,

Dat is het zelfde met dit forum, kijk maar eens naar de eerste bladzijde
dan zie je een heleboel namen, die je naa ennige maanden niet meer
terug ziet, zijn die er dan mee gestopt of hebben ze geen zin om
hier hun voorderingen bekent te maken.
dat is me wel opgevallen, ik volg het al van begin, maar ben pas
later ingestapt.
Verder als ik nog wat vindt wat belanrijk kan zijn voor je
lijst dan meld ik me wel, okay ?
En ik verlang naar dinsdag, nieuwe materialen.

Beste mede bouwers, ik zit nog te denken over mijn assen.
Het is de bedoeling dat ik alle 3 de assen laat aandrijven.
Maar welke en wat voor soort assen moet ik precies hebben en hoe lang.
Volgens zeggen zou 4mm het beste zijn voor de schroef aangezien dat meer standaard is.
Welk merk heeft de voorkeur, er wordt veel over de Raboesch assen gezegd maar ook over Graupner, welke is beter, qua prijs maakt het niet echt uit.

Manado,

Dat is het zelfde met dit forum, kijk maar eens naar de eerste bladzijde
dan zie je een heleboel namen, die je naa ennige maanden niet meer
terug ziet, zijn die er dan mee gestopt of hebben ze geen zin om
hier hun voorderingen bekent te maken.
dat is me wel opgevallen, ik volg het al van begin, maar ben pas
later ingestapt.
Verder als ik nog wat vindt wat belanrijk kan zijn voor je
lijst dan meld ik me wel, okay ?
En ik verlang naar dinsdag, nieuwe materialen.

En weer nieuwe reacties over niet ontvangen of beschadigd of te laat, enz. enz.

Beste mede bouwers, ik zit nog te denken over mijn assen.
Het is de bedoeling dat ik alle 3 de assen laat aandrijven.
Maar welke en wat voor soort assen moet ik precies hebben en hoe lang.
Volgens zeggen zou 4mm het beste zijn voor de schroef aangezien dat meer standaard is.
Welk merk heeft de voorkeur, er wordt veel over de Raboesch assen gezegd maar ook over Graupner, welke is beter, qua prijs maakt het niet echt uit.

Ik heb nog diversen assen te koop hoor
Watergesmeerde dus en kogel gelagerd

Oke klinkt interresant, wat voor assen zijn het, ik neem aan dat ze voor dit project geschikt zijn toch?

Ze zijn in ieder geval rond.;) ;)
Maar de askokers zijn 8 mm
De assen zijn 4 mm
Met 4 mm draadvoor de schroef
Ze zijn watergesmeerd
Dus mooi voor in een zwembad te varen
Er zijn er die er hier al een paar van hebben hoor
Dus ik zou zeggen vraag het even he
De lengte kan ik nog aanpassen hoor
Als het niet te gek is dan he
mvg
Frederik:D :D :D

Kriegs kleuren

Manado,

Kijk eens op,

sms-navy.com/paint/sms_ paint-overview.htm.

daar staat een heel artikel over de kleuren, meschien iets voor je lijst.

vr,gr. Bocdan Bismarck 1:200:worship:

Beschildering Bismarck

Ik heb de diverse beschilderingen eens bekeken (ben een overzichtje aan het maken) en ik ga waarschijnlijk voor de uitvoering van maart 1941, zie hieronder.:worship:

1941maartStuurboord.gif

1941maartDek.gif

dekbeschildering

Ik heb de diverse beschilderingen eens bekeken (ben een overzichtje aan het maken) en ik ga waarschijnlijk voor de uitvoering van maart 1941, zie hieronder.:worship:

1941maartStuurboord.gif

1941maartDek.gif

Bij het zien van de dekbeschildering krijg ik toch lichte braakneigingen. Ik zou een model nooit zo (willen, kunnen, durven etc., etc.) beschilderen. Je gaat daar toch een niet gering aantal mensen mee kwetsen. Ik weet overigens niet hoe dit zit in verband met het verbod op het gebruik van hakenkruizen, maar dat maakt me eigenlijk niet uit. Mijn advies is gewoon: niet doen!!!!

Ad Bakker

Bij het zien van de dekbeschildering krijg ik toch lichte braakneigingen. Ik zou een model nooit zo (willen, kunnen, durven etc., etc.) beschilderen. Je gaat daar toch een niet gering aantal mensen mee kwetsen. Ik weet overigens niet hoe dit zit in verband met het verbod op het gebruik van hakenkruizen, maar dat maakt me eigenlijk niet uit. Mijn advies is gewoon: niet doen!!!!

Ad Bakker
Dit heeft puur te maken met geschiedenis en realiteit en niks verheerlijking van hakenkruizen om nazisme.
Het is nog wel de realiteit, als je zo gaat denken mogen wij ons als Hollanders ook wel eens achter onze oren krabben wat wij allemaal hebben uit gespookt.
Ben je een beetje op de hoogte met wat wij in Azie, met name Indonesie hebben gedaan?
En dan als je gaat varen kan je er altijd iets overheen doen toch, dus niet moeilijk doen.
Trouwens op deze manier is het totaal NIET verboden de haken kruisen te tonen!

Haken kruizen

Manado

Ad bakker,

Laten we dat gedoe over die haken kruizen maar rusten, daar zijn
de meningen zoo over verdeelt dat je er toch niet uit komt.
De een ziet het als onuitwisbare geschiedenis, terwijl de ander
er een vieze smaak van in zijn mond krijgt,
we leven in een vrij land, maar je mag niemand kwetsen,
IK denk dat dat al genoeg zegt,
Ga je er mee varen dek je het af, en stoot je niemand tegen
de borst,
bouw je staties dan kan je doen en laten wat je zelf bepaald
zolang het opject maar bij je binnen blijft, ga je naar een
tentoonstelling dan geld bovenstaand advies, en dat is
afdekken.
dit is mijn mening en daar sta ik 100% achter.

Maar ik zal mij niet gekwest voelen als iemand met zo´n schip
aan het varen is.

vr,gr. Bocdan Bismarck 1±200

Beste Bocdan en Manado,

Het was ook maar een advies. Ik kan er niets aan doen, maar als ik een hakenkruis ineens zo prominent op mijn beeldscherm zie verschijnen dan schiet ik in de stress. En het maakt me dan niets uit of ook Nederlanders in den vreemde zich misdragen hebben.
We leven inderdaad in een vrij land, maar dat betekent wel dat je alleen vrij bent binnen de kaders die de wet voorschrijft. Zoals ik al schreef, het maakt me echter niet uit of dit nu wettelijk wel of niet mag, wat mij wel uitmaakt is dat mensen hierdoor gekwetst kunnen worden.
Ik ben nog niet zo lang actief op dit forum, maar ik vermoed dat dit al meerdere keren aan de orde is geweest. Daarom wilde ik het hier maar bij laten, we komen er toch niet uit.

Ad Bakker

Beste Bocdan en Manado,

Het was ook maar een advies. Ik kan er niets aan doen, maar als ik een hakenkruis ineens zo prominent op mijn beeldscherm zie verschijnen dan schiet ik in de stress. En het maakt me dan niets uit of ook Nederlanders in den vreemde zich misdragen hebben.
We leven inderdaad in een vrij land, maar dat betekent wel dat je alleen vrij bent binnen de kaders die de wet voorschrijft. Zoals ik al schreef, het maakt me echter niet uit of dit nu wettelijk wel of niet mag, wat mij wel uitmaakt is dat mensen hierdoor gekwetst kunnen worden.
Ik ben nog niet zo lang actief op dit forum, maar ik vermoed dat dit al meerdere keren aan de orde is geweest. Daarom wilde ik het hier maar bij laten, we komen er toch niet uit.

Ad Bakker

Ad, je komt er inderdaad niet uit. De meningen zijn inderdaad bijzonder verdeeld.
M.b.t. wettelijke verboden: in Nederland is het niet wettelijk verboden om een hakenkruis op een model te hebben. Ook niet in het openbaar. In Duitsland echter wel. Andere landen weet ik niet.

Beste Bocdan en Manado,

Ad Bakker
Beste Ad bakker, bij deze symbolisch handen geschud.
Ik bedoelde er ook niets mee maar zo is hij wel het mooist.
Ik ga nu verder met mijn lijstjes.

Hakenkruizen

Het hoort gewoon bij de WWII. Weglaten is hypocriet, dan moet je ook geen Bismarck willen bouwen. Want als je een periode kiest zonder de dekbeschildering, wat doe je dan met je Kriegsmarine vlaggetjes?
En als je de lijn doortrekt, zou het uiteindelijk leiden tot de film der Untergang zonder nazi's...

Het setje Lifecolorverf is er voor "U-boats and surface vessels", dat staat er op tenminste. Het plaatje is wel een u-boot. Let op; de inhoud van de potjes Lifecolor en ook de flesjes van Vallejo is nooooooit voldoende voor heel de Bismarck. Zorg dat je voldoende reserve voorraad hebt van 1 productienummer, want kleurverschil kan altijd opteden.

Het hoort gewoon bij de WWII. Weglaten is hypocriet, dan moet je ook geen Bismarck willen bouwen. Want als je een periode kiest zonder de dekbeschildering, wat doe je dan met je Kriegsmarine vlaggetjes?

Maar de mensen zullen het beslist niet in dank aannemen hoor
Je heb er eerder mot mee
Als de honderdduizend
mvg
Frederik :D :D

Back