Bouwverslag 1:200 Bismarck

Stapel

Haha, ik dacht dat ik de enigste was met een stapel onverwerkte delen.
Maar eh, hebben jullie die railingpaaltjes al gezien, de eerste 300 pas.
Moeten straks keurig uitgelijnd staan en dan moet je er nog 3 draadjes doorheen rijgen.
Ik kan amper zien dat er gaatjes in zitten. Het wordt een mooi maar toch wel fragiel model.
Hoe krijgen de rc vaarders dat straks ongeschonden in en uit het water?

reling paaltjes

LeoS.

Ik heb met bewondering de reling paaltjes zitten bekijken, en me daarbij
wel afgevraagd hoe krijg je in godsnaam de draadjes door die gaatjes,
en dan nog zo´n 400x, ik ben al wat grijs, maar dat wordt straks wit.
Maar het is wel detailleren bij uitstek.

reling

LeoS.

Ik heb met bewondering de reling paaltjes zitten bekijken, en me daarbij
wel afgevraagd hoe krijg je in godsnaam de draadjes door die gaatjes,
en dan nog zo´n 400x, ik ben al wat grijs, maar dat wordt straks wit.
Maar het is wel detailleren bij uitstek.

De gaatjes boren voor de paaltjes was al een hele klus. Om straks alle paatjes te plaatsen en daar dan nog weer drie draden door te halen..... Mischien heeft iemand nog een tip voor een handige werkwijze.

Bril

Voor dat soort klusjes heb ik een bril met verwisselbare glazen, zodat je voor elke klus een passende vergrotingsfactor kan kiezen. In tegenstelling tot een loep, volgt zo'n bril je kijkrichting. En er zit ook nog een led schijnwerpertje op. Het is wel een beetje wennen, maar ik denk dat het voor het draadjesrijgen geschikt is. En je draadje als een injectienaald schuin afknippen. Maar die paaltjes zijn toch wel een van de laatste dingen die we moeten doen. Anders blijft er geen een recht staan.

Laatst bewerkt:
En je draadje als een injectienaald schuin afknippen.

Ja, en wat ik met het optuigen van de Amerigo Vespucci en de Victory wel deed was de uiteinden voor het schuin afknippen even dunnetjes met vloeibare secondenlijm insmeren en laten drogen. Dan wordt het nog net een injectienaald ook (er zit dan wel geen gaatje in, maar dat hoeft voor deze toepassing gelukkig niet).

Groet,

Ad Bakker

Haha, ik dacht dat ik de enigste was met een stapel onverwerkte delen.
Maar eh, hebben jullie die railingpaaltjes al gezien, de eerste 300 pas.
Moeten straks keurig uitgelijnd staan en dan moet je er nog 3 draadjes doorheen rijgen.
Ik kan amper zien dat er gaatjes in zitten. Het wordt een mooi maar toch wel fragiel model.
Hoe krijgen de rc vaarders dat straks ongeschonden in en uit het water?

nou ik denk dat ik die railing er niet eens op doe ;)

Draad

Volgens mij is het een soort nijlondraad wat we krijgen geen gedraaid of gevlochten touw.
Normaal maak ik ook een "naaldje" met secondenlijm, dat gaat perfect.

draad

Bedankt LeoS en Ad voor de heel waardevolle tips.

Ik ben ook nog bezig met een Victory (JoTiKa) en zag al op tegen optuigen. Dit maakt het werk toch weer wat gemakkelijker.

Ik ben ook nog bezig met een Victory (JoTiKa) en zag al op tegen optuigen. Dit maakt het werk toch weer wat gemakkelijker.

Ik heb ook de Caldercraft/JoTiKa Victory gemaakt. Succes met het optuigen, maak je borst maar nat....... Maar het is na het plakken van zo'n 2000 koperen plaatjes wel weer wat anders, toch?

Groet,

Ad Bakker

bismarck 1 : 200

ik ben ook zn model aan het bouwen heb intussen maar besloten om er een statichs model van te maken hij wordt steedts zwaarder met al dat messing en dan heb ik het nog niet eens over motoren,accu`s,servo`s en ander spul wat er nog aan moet als je kijkt naar de waterlijn kun je wel nagaan dat er niet veel overblijft een kleine golfslag en het wordt een duikboot ik bouw zelf ook nog andere schepen de witte de with en de java schaal 1:100 en 1:50 kun je effe iets meer mee ik zou zegge veel sucses en ik lees wel hoe het bij jullie afloopt varen of duiken.

Hallo Allemaal ik ben louis en nieuw op deze site ook ik bouw de bismarck met rc nu een vrrag mijn model staat nog in de grondlak 2 x gespoten en tussen door geplamuurd veeel geschuurd en nu zitten er allemaal scheurtjes over de lengte in wat kan ik daar tegen doen,

MvG Louis

Laatst bewerkt:
Ben zelf vandaag maar weer eens rustig aan de bouw begonnen. Door tegenvallend weer maar niet wezen schuren dus de romp staat nog steeds zoals voor mn break.

Heb vandaag de dunne plaatjes hout op de hangars geplakt, maakt wel dat het er al iets leuker uit komt te zien.

Ook heb ik al twee van de vier grote geschutten in elkaar gezet. Alleen nog hout. Ik plak eerst alle houtdelen in elkaar van de geschutten en ga daarna maar weer eens aan de messing. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.

scheurtjes

Ja foutje heb het niet gezien nadat ik het de 2e keer over had gelezen viel het me op,
heb het gecorrigeerd bedankt

Groet Louis

Louis.

Die scheurtjes moet je grondig weg halen , anders komen ze weer terug.
Begin met de romp goed af te schuuren, en als hij dan blank is, kan je
hem in de G4 zetten, van binnen en van buiten, goed laten drogen,
en dan 2 compo plamuur er op, dan weer schuuren tot hij spiegel
glad is, ben je tevreden, dan de primer er op, en zo laten zitten, want er moet nog meer aan gebeuren.
Sucses.

Over het aanbrengen van G4 heb ik nog enkele vragen:
1. Wanneer moet je het precies aanbrengen? Ik heb nu de eerste beplanking klaar (ik loop wat achter), moet ik nu eerst de binnenkant in de G4 zetten, dan de tweede laag beplanking doen of eerst de tweede laag beplanking doen en daarna alles in de G4 zetten?
2. Kun je op hout met G4 nog lijmen (met houtlijm)? Ik wil mijn Bismarck rc maken waarbij ik de motoren e.d. pas later wil inbouwen.
3. Hebben jullie de dekken ook in de G4 gezet?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

g4

Over het aanbrengen van G4 heb ik nog enkele vragen:
1. Wanneer moet je het precies aanbrengen? Ik heb nu de eerste beplanking klaar (ik loop wat achter), moet ik nu eerst de binnenkant in de G4 zetten, dan de tweede laag beplanking doen of eerst de tweede laag beplanking doen en daarna alles in de G4 zetten?
2. Kun je op hout met G4 nog lijmen (met houtlijm)? Ik wil mijn Bismarck rc maken waarbij ik de motoren e.d. pas later wil inbouwen.
3. Hebben jullie de dekken ook in de G4 gezet?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Janinho.

eerst alle beplanking aanbrengen, en dan de hele boel in de G4, daarna plamuren en schuren.
De dekken kan je met een meubel lak doen, en het lijmen kan je beter daar
na met construktie lijm, maar met witte houtlijm gaat niet.

schuine kantje

blackdog.

Jij hebt de schoorsteen al, dus je weet hoe breed die is, moet er dan nog
wat van de hangaars worden afgeschuurd, of past dat??
Nog een vraag, Aan de deurs kanten van de kleine hangaars, zit een
schuin kantje wat NIET bekleed wordt, wat gebeurd daarmee, moet dat
eraf of wordt dat bedekt door de schoorsteen.
graag een uitleg!:confused:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back