Bouwverslag 1:200 Bismarck

Beste Carl (moky)

ik heb nog niet al te veel kennis hiervover maar ikzelf hed de gaatjes gedicht met of sate prikkers of keuken rol met water dichtrollen en dan in de gaatjes stoppen en bij mij heeft het gewerkt al heb ik wel meerendeels wel sate prikkers of tandenstokers vn hout gebruikt .

groeten marvin ,

Ik hoop dat dit draadje nog bekeken wordt want ik heb de volgende vraag:
Bij mij loopt tijdens het schilderen de gaatjes dicht van de details. Ik gebruik verf op waterbasis. Op de foto's van de ervaren bouwers zijn ze nog open. Wat doe ik verkeerd?

Groet Carl

Nou Mokey, ik volg het nog steeds hoor, mijn boot is nog niet af. Aan één kant de railing nog en wat afwerken.
En die waanzinnig kleine gaatjes, maak ik na het spuiten, als de verf droog is weer open met een speld. Geweldig werkje, vooral de gaatjes van de railing.:(
Succes en groeten,
Matador

Bij mij loopt tijdens het schilderen de gaatjes dicht van de details. Ik gebruik verf op waterbasis. Op de foto's van de ervaren bouwers zijn ze nog open. Wat doe ik verkeerd?

Groet Carl

Mokey,

In zeer dunne laagjes spuiten en liever niet met een spuitbus, die geeft een te dikke laag. En als er gaatjes dicht slibben met een speld kun je ze weer open maken.

Bedankt voor de reacties!!

Ik ben nu de reddingsvlotten aan het schilderen en daar zitten heel wat gaatjes in:(.

Ik schilder trouwens met de kwast.

Groet, Carl

schilderen

Groet Carl

Mokey.

Ik denk dat je teveel verf gebruikt, en het is natuurlijk de vraag, of je spuit,of met de kwast schilderd, daar zit ook het verschil.
Mocht je toch spuiten, dan moet je medere laagjes heel dun spuiten,in plaats van een laag dik.

Hoeveel?

Hoeveel van de Bismarckbouwers zijn inmiddels klaar? Mij is bekend dat Danny, Bocdan en ondergetekende de eindstreep al een tijdje geleden hebben gehaald. Inmiddels moeten dat er meer zijn denk ik. Foto's?

Hallo LeoS,

Nee, ik ben nog niet klaar met mijn Bismarck. De laatste afleveringen kosten mij heel veel tijd. Ik heb alleen in de avonduren wat tijd omk te bouwen.
Tot en met aflevering 134 kon ik het aardig bijhouden maar nu ben ik wat achter geraakt en ben bij aflevering 138. Vraag mij af of er divers verfwerk al niet eerder had gekund want dat houdt wel op.

Ik moet nu het voorste topdek gaan vastplakken. Dit lijkt niet te passen, ik heb twee hoekstukje moeten weg vijlen om het profiel in het topdek te kunnen volgen. Waarom er twee deurtje aan de achterkant van het achterste topdek moesten komen weet ik niet want die vallen nu helemaal weg.

Ik ga even de foto's bekijken van jouw en Bocdan om te kijken hoe jullie dat gedaan hebben.

Groet Carl

Hoeveel van de Bismarckbouwers zijn inmiddels klaar? Mij is bekend dat Danny, Bocdan en ondergetekende de eindstreep al een tijdje geleden hebben gehaald. Inmiddels moeten dat er meer zijn denk ik. Foto's?

Ik ben nog steeds bezig,de laatste paar afleveringen is behoorlijk veel werk.Ben nu momenteel bij afl.139.

Had een vraag aan je Leos,heb jij een hele tijd geleden eens bij de Gama of een ander van die mooie pootjes standaards gekocht,of was dat een ander.

Skip.

Hallo LeoS,

Nee, ik ben nog niet klaar met mijn Bismarck. De laatste afleveringen kosten mij heel veel tijd. Ik heb alleen in de avonduren wat tijd omk te bouwen.
Tot en met aflevering 134 kon ik het aardig bijhouden maar nu ben ik wat achter geraakt en ben bij aflevering 138. Vraag mij af of er divers verfwerk al niet eerder had gekund want dat houdt wel op.

Ik moet nu het voorste topdek gaan vastplakken. Dit lijkt niet te passen, ik heb twee hoekstukje moeten weg vijlen om het profiel in het topdek te kunnen volgen. Waarom er twee deurtje aan de achterkant van het achterste topdek moesten komen weet ik niet want die vallen nu helemaal weg.

Ik ga even de foto's bekijken van jouw en Bocdan om te kijken hoe jullie dat gedaan hebben.

Groet Carl

Hoi Carl,

Bij zijn die deurtjes ook weggevallen hoor zie je ook niet meer,weet ook niet waarom ze er toen opgezet moesten worden.

Skip.

Ik ben nog steeds bezig,de laatste paar afleveringen is behoorlijk veel werk.Ben nu momenteel bij afl.139.

Had een vraag aan je Leos,heb jij een hele tijd geleden eens bij de Gama of een ander van die mooie pootjes standaards gekocht,of was dat een ander.

Skip.
Skip,

Ja dat was ik. Het was trouwens niet bij de Gamma, maar bij de Praxis. Het zijn deurknoppen voor lades en kastjes. Hebben ze heel veel van. Deze zijn aluminiumkleur, maar degene waar mijn Bismarck voor was wilde messing, dus met Alclad II gespoten. Ik heb 4 gaatjes onderin de romp geboord om de Bismarck er daarna met 2 componentenlijm op te bevestigen. Je kan er natuurlijk ook rubber of vilten dopjes opdoen en dan de boot er los op zetten. Vond ik te labiel, vandaar dus gelijmd, pas toen de romp 100% gespoten was natuurlijk.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Deurtjes

Hallo LeoS,

Groet Carl

Carl,

Over welke deurtjes gaat het? Ik heb mijn Bismarck niet meer hier, dus kan ook niet kijken wat je bedoelt.

Hoi LeoS

Het gaat om die twee deurtje die nu tussen de opbouwen in zitten. Daar waar de opbouwen tegen elkaar aan worden geplaatst. Er is dan een soort gangetje ontstaan tussen de twee opbouwen. In dat gangetje zitten nu twee deurtjes.

Groet Carl

Leos,

Ja die pootjes bedoel ik,alleen mijn boot is op weg (duurt nog wel enige weken )naar het einde van voltooiing dus dat wordt dan een beetje moeilijk om ze er goed onder te krijgen.

Skip.

hallo allemaal.

bijna maar dan ook bijna is ook mijn Bismarck klaar maar nog net net niet en daarvoor zet ik nog geen foto's erop
maar het ziet wer echt mooi uit al zeg ik eht zelf alleen ik had hem op de kaste staan en wat denk je komt dan net die kloote aarschok hier 4,5 op richer die em boot heeft laten kaapseizen gelukkig geen schaden behalve dat de lak ik beschadigd maar komt wel weer goed
maar nog effe doorzetten en dan is hij klaar heb het op dti moment wel erg druk met mijn studie maar datkomt allemaal wel goed .
met vriendelijke groetn marvin .

Ook ik ben nog niet helemaal klaar. Hoop hem deze week af te maken. Alleen vraag ik me af of bij jullie die bedrading aan de masten ook zo lelijk staan. Ik vind het een slordig gezicht en er ook niet zo bij passen.
Wie heeft daar duidelijke foto's van?

Groeten,
Matador

LeoS,

Ik heb op jouw foto's van de bedrading gezien dat het er precies hetzelfde uitziet als bij mij. Maar op de foto is het een mooier gezicht. Ben wel blij dat ik het dan toch goed heb gedaan.

Gr.Matador

Bedrading en antennes

full

full

Hierbij wat plaatjes van de antennes ed op mijn Bismarck. Ik heb dunnere draad gebruikt op de meeste plaatsen en ook verschillende soorten. Heb onderscheid proberen te maken tussen bijvoorbeeld een vlaggenlijn en een antenne van koperdraad. Dat probleem van die deurtjes kan ik nog steeds niet volgen. Er zijn overal deurtjes die je niet meer ziet, bijvoorbeeld onder de katapults.

full

full

Hierbij wat plaatjes van de antennes ed op mijn Bismarck. Ik heb dunnere draad gebruikt op de meeste plaatsen en ook verschillende soorten. Heb onderscheid proberen te maken tussen bijvoorbeeld een vlaggenlijn en een antenne van koperdraad. Dat probleem van die deurtjes kan ik nog steeds niet volgen. Er zijn overal deurtjes die je niet meer ziet, bijvoorbeeld onder de katapults.

Ziet er mooi uit bij je. Maar wat betreft de deurtjes, er zitten zoveel miniatuurdingetjes op die je helemaal niet meer terug kunt vinden nu hij bijna af is. Ik houd me maar vast aan het idee dat ik alles erop en aan gedaan heb wat in de beschrijving staat. Dus die voldoening heb ik dan.
Als ik helemaal klaar ben, ga ik de beschrijving nog eens doorbladeren en me verbazen dat het helemaal gelukt is.:banana:

Groeten,
Matador

Onderdeel 1488 uit boekje 138.

Een vraag,is er misschien iemand die voor mij onderdeel 1488 over heeft, heb er maar een nodig zie foto 25 uit boekje 138.Bij mij is er een afgevallen en is nergens meer te vinden,ik zou degene die er heeft heel dankbaar wezen.

Skip.

Een vraag,is er misschien iemand die voor mij onderdeel 1488 over heeft, heb er maar een nodig zie foto 25 uit boekje 138.Bij mij is er een afgevallen en is nergens meer te vinden,ik zou degene die er heeft heel dankbaar wezen.

Skip.

Skip,

Probeer gewoon Hachette. Ze zaten bij deel 135 als ik het goed gezien heb. Dit boekje nabestellen.

Back