Bouwverslag 2cc dieselmotor

Waarom heb je de gaten niet op laatst geboord?Je hebt het dan toch ook uitgekamerd.
En dan had je geen onderbroken snijsnelheid.en moest je de geboore gaten niet opzoeken om uit te kameren. Maar ik weet dat je elk werkstuk op verschillende manieren kunt maken maar ik had de gaten op laatst gedaan.

Gert

Ik heb een vraagje; waarom heb je de cilinderkop als eerste in de 4-klauw gezet en niet in de 3-klauw (post #18)?

bedankt,
Cor

Gaaf!
Ik zou dit graag ook willen maken (of een benzinemotor oid.).
Helaas mis ik hier wel de ervaring en kennis voor. Op school (HBO) leer ik wel het een en ander, maar nauwelijks praktijk.
Erg benieuwd wat het eindresultaat is!

Zelf heb ik alles geleerd in de praktijk dus waarom zou jij het niet kunnen , waar een wil is is een weg om het te leren , ervaring en kennis komt er wel met de jaren , stuk mislukt dan weet je wat je al niet moet doen (weer een ervaring rijker) en dan maken we het opnieuw , bij mij is ook niet alles juist van de eerste keer , dus proberen maar . Wel ALTIJD VOORZICHTIG met draai of freesbank , een ongeluk is zo gebeurd , zelf bij mensen met jaren ervaring . Groet Jef

Waarom heb je de gaten niet op laatst geboord?Je hebt het dan toch ook uitgekamerd.
En dan had je geen onderbroken snijsnelheid.en moest je de geboore gaten niet opzoeken om uit te kameren. Maar ik weet dat je elk werkstuk op verschillende manieren kunt maken maar ik had de gaten op laatst gedaan.

Gert

Om bramen te voorkomen in elke koelrib door het boren , je kan de braam bijna niet verwijderen tussen de koelribben zonder krassen te maken. Groet Jef

Ik heb een vraagje; waarom heb je de cilinderkop als eerste in de 4-klauw gezet en niet in de 3-klauw (post #18)?

bedankt,
Cor

De vierklauw zat er nog op van een vorig werkje en je kan het stuk wel mooi uitcenteren , mijn bankje draait wel redelijk zuiver maar met de drieklauw kan het zijn dat je toch enige "slingering" hebt , voor die hoek 10° maakt dat niet zo veel uit.

Groet Jef

Ja,die bramen kan ik verstaan,dat is soms rottig at je er soms niet of nauwelijks bijkunt.
Maar zoiets span ik dan meestal terug op in de draaibank,en met fijn schuurpapier terwijl stuk draait braam wat weg schuren.Dat gaat ook wel vrij goed,alleen moet je het deftig kunnen opspannen om dit te doen natuurlijk.

Ah , ok , interessant, nooit bij stilgestaan dat je met de 4-klauw nauwkeuriger kan draaien. bedankt,
Cor

ga je de motor gebruiken voor een vrije vlucht model.? Ziet er erg mooi uit wat je maakt Jef petje af.

Daar had ik nog niet aan gedacht , maar het is misschien wel een goed idee van het eens te proberen , als ik hem aan de praat krijg natuurlijk . Alleen heb ik geen enkele ervaring met vrije vlucht en hoe een model te trimmen , kwestie van hem terug veilig aan de grond te krijgen en liefst op wandelafstand ;)

Vanavond het carterdeksel gemaakt.
Eerst afgedraaid op diameter om de M25x1 te kunnen snijden.
058.JPG

Hier ben ik draad aan het snijden van "achter" naar "voor" , om te vermijden dat de beitel tegen de kraag aanloopt , naar voren (richting klauwplaat) heb ik plaats genoeg om uit te lopen.
059.JPG

Daarna uitkameren , is een blindgat , daarom voorbewerkt met een frees en dan uitgedraaid.
060.JPG

Afsteken.
061.JPG

Laatst bewerkt:
Uitfrezen sleutelgroef.
062.JPG

Klaar , dit was wel bij mijn 2de poging , het nadeel van achter naar voor draad snijden is dat je niet kan passen , bij mijn 1ste poging niet diep genoeg gesneden.
065.JPG

Het begint al ergens op te lijken.
069.JPG

Groeten en wordt vervolgd:D

Laatst bewerkt:
Vraagje, heb je de schroefdraad gemeten voordat je de deksel ging afsteken?
Zo ja, hoe?

Ziet er mooi uit, vakwerk!

Johannes

Laat maar ik zie het al. ;)

Als je juiste plaketten gebruikt kun je dit meten.Je dient de as O,1 mm groter te laten dan afgewerkte maat.Draad snijden op de juiste diameter.De juiste plaket zorgt ervoor dat de diameter ook opgezuiverd word en de draad juist is en kun je met 2-punts micrometer meten of een schuifmaat al is dat niet zo nauwkeurig.
Als je geen plaket hebt van de juiste spoed gebruikt men meestal een plaket met een 60° snijhoek.Nadeel is dan dat je niet exact kunt meten en dit moet je passen met passtuk.

Als je juiste plaketten gebruikt kun je dit meten.Je dient de as O,1 mm groter te laten dan afgewerkte maat.Draad snijden op de juiste diameter.De juiste plaket zorgt ervoor dat de diameter ook opgezuiverd word en de draad juist is en kun je met 2-punts micrometer meten of een schuifmaat al is dat niet zo nauwkeurig.
Als je geen plaket hebt van de juiste spoed gebruikt men meestal een plaket met een 60° snijhoek.Nadeel is dan dat je niet exact kunt meten en dit moet je passen met passtuk.
Misschien moet ik maar eens zo'n beitel aanschaffen , zal nog van pas komen.
Waarschijnlijk zal dit ook wel voor binnendraad bestaan?
Bij mijn 2de poging heb inderdaad een proefstuk gedraaid waarop ik met het carter kon passen en daarna dezelfde diepte aangezet op het carterdeksel en het paste.

Dit zijn gewoon draadplaketten.Van elke spoed,en dit is zeer makkelijk!Draad is altijd zuiver en je kunt hem met zeer weinig speling maken.Dat heb je zelf in de hand.
Plaketten zijn zowel uitwendig en inwendig verkrijgbaar.

Back