Bouwverslag 2x2 Funtana van Flugwerft Brendel

stukkende cel in zender accu; vlak voor landing van +- 3 meter hoogte in fail safe. dwz een lichte bocht rechtsom, gas dicht en plop stall op zn neus. Had geen zin meer deze te herstellen.

Oh, zonde Christiaan! Nou ja, kan gebeuren.

Vanavond weer ietsje verder aan de romp. De nieuwe spant op de romp, die op de deksel is klaar en dient als mal voor deze:

2x2funtana%20013.jpg

Met wat steuntjes, zonder het deksel (ik heb besloten de steuntjes maar mee te lijmen, geeft wat stevigheid bij het opspannen van de rug):

2x2funtana%20014.jpg

Ook nog een klein spantje aan de andere kan erbij gemaakt, deze zit niet in de kit:

2x2funtana%20015.jpg

En de delen voor de rug gesneden en verlijmd. Het bruis schuim is hier nog vloeibaar, hoor, en direct na de foto weggeschraapt:

2x2funtana%20016.jpg

Misschien morgen de rug er dus op, dat zou wel leuk zijn. Het vordert gestaag, sneller dan ik had gedacht.

Hugo

Ik neem 3 mm Gammaply er voor en lijm er een houder op .
6738496a47efb13c5.jpg

Deze foto is van de Fourstar 120

Houder maak ik nu CNC voor standaard servo,s
(kan je volgende week op de Tacu zien)

Dat Gammaply is niet zo buigsam (in een richting) als dan dunnere vliegtuig multiplex , en zwaarder ook niet.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas kom ik lastig weg met een 3mm deksel. Misschien dat ik een 3 of 4 mm plaat inlijm en de servo op stukjes hoeklijn bevestig. Die hoeklijn schroef ik dan aan die ingelijmde plaat, zo kan ik de deksel 1,5 mm houden, net zoals de beplanking daar ter plekke.

Hugo

Waarom dan niet op de manier van EMHW en Hacker ?

Een 3mm plyrib op de 2de balsa rip (van de romp uit) lijmen en daar het servo liggend in.

Mvg Johan

Volgens mij past dat niet. Ik had het al in het topic van Christiaans EMHW gezien. Ik zal ergens dit weekend nog even meten en wat foto's plaatsen, op dit punt is de Brendel echt anders (op andere punten heeft hij HEEL goed naar EMHW gekeken...)

Hugo

Kijk:

2x2funtana%20017.jpg

2x2funtana%20018.jpg

De buis waarmee het stabilo op de romp gestoken gaat worden zit in de weg voor de EMHW oplossing. En ik verander liever niet aan die buis. Bijkomend voordeel is dat de kracht meer op het midden van het roer aan zal gaan grijpen, al maakt dat in de praktijk waarschijnlijk weinig uit bij dit toestel.

@Plottterwelt; sta je ook op de TACU of kom je alleen langs? Ik sta er waarschijnlijk weer met de restanten van mijn handeltje.

Hugo

Daar waar het servo nu ligt zou ik een gammarib in zetten en het servo voor het bespannen ook .
Op de onderkant nog 2 balsa stroken waar de hevel tussen zit en waar je op folien kan.

Het risiko dat je servo kapot gaat is heel gering , dus kan je hem rustig vast inbouwen.;)

Mvg Johan

Ps : ik sta het hele jaar op de Tacu als het meezit en ik er wat verkoop.

Misschien is inbouwen wel het idee. En mocht de servo ooit de geest geven, dan is alles ook nog wel los te snijden en te vervangen. Zit alleen even te puzzelen hoe ik wat voor roerhoorntje. Eenmaal ingebouwd kom ik daar ook nauwelijks meer bij.

Hugo

P.S. Als het mee zit ben ik er voor de laatste keer als verkoper, de voorraad slinkt snel...

Ander idee:

2x2funtana%20019.jpg

Even spelend met het stabilo en de servo viel me op dat de bevestigingspunten van de servo vrij laag op de zijkanten zitten. Ergo, hij steekt niet erg diep. Ik denk dat ik hem wel zo kwijt kan. Even een passend plankje met gat inlijmen, volgens mij moet dit lukken. Ik wil alleen nog even proberen wat er gebeurt als je vol up geeft; het roer kantelt dan weg van het stabilo, meer dan bij een scharnierpunt in het midden, en de aansturing moet dan wel vrij blijven van het stabilo. Overigens kwam ik in mijn doosje aanstuur-zooi nog een zakje van deze tegen:

OR07-2204-5p.jpg

Die lijken me wel geschikt. Ik moet ze alleen bevestigen voordat ik de bovenkant van het roer dicht folie, een lange schroef door-en-door lijkt me niet handig.

Hugo

Dat gaat met die aansluiting niet lukken.

Zo een aansluiting met die delen werkt alleen goed als het servo ligt .

Mvg Johan

Ik zie het, ja. Ik dacht dat het kogelgewrichten waren, maar het zijn lagertjes. Even op TACU maar wat M3 kogelkoppen halen.

Hugo

Gisteren avond en vanmorgen weer wat verder gefreubeld, de romp vordert gestaag:

2x2funtana%20020.jpg

De cockpit / desksel is ruwbouw klaar. Door het cockpit-'glas' wat verder naar achteren te plaatsen dan bij Funtana's gebruikelijk heb ik precies genoeg materiaal. Anders had het niet gepast. De kap is goed voor de lage romprug variant, maar bij deze vereist het enig kunst- en vliegwerk.

2x2funtana%20021.jpg

De romprug zit er lekker strak op:

2x2funtana%20022.jpg

En toen bleek dat de tekening van het stabilo niet klopt. Ze zijn beide keurig op de tekening gebouwd, maar passen ho maar. Dus voorlijst doorgezaagd en een stukkie ertussen, en achterlijsten aan gepast waar nodig. Jammer. Zie je later niks meer van, maar slordig. Ik zal de vleugels dus op tekening bouwen, maar de wortelribbe op het vliegtuig zelf plaatsen. Dit doen we niet nog eens:

2x2funtana%20023.jpg

2x2funtana%20024.jpg

Links en rechts exact dezelfde afwijking, ik had dus wel recht conform tekening gebouwd. Schrale troost...

Hugo

Wortelribben worden altijd aan de romp gelijmt en hierbij voor je gaat lijmen de EWD kontroleren en eventueel aanpassen.;)

Mvg Johan

misschien een hele domme vraag maar wat is TACU ??????
is dit een beurs of iets???
mvg eric

Back