Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Dit idee, ff heel ruw uitgebeeld:
cab_cable_duct_Ab.jpg

Wat betreft het 'torentje' achter de cabine: handigste als ik een tank om de print heen bouw.
Om makkelijk bij de print te kunnen, moet ik de tank dan wel simpel kunnen verwijderen, bv door het van bovenaf te plaatsen. De print blijft dan zitten.

Wordt dan een tank van ongeveer 55mm breed, 80mm hoog en 30mm diep.

De rest van torentje komt dan ook wel goed!

derks124g04.jpg

Even 2 dragertjes gemaakt voor de IO-expansion print.
Zit er klemmend tussen nu. Wordt nog gelijmd en dan kan de 2 'bruggetjes' over het 'kleine' kuipje weggeslepen worden. De print zit 10mm boven de
bodem vd 'grote' kuip.

cab_IOexp_1b.jpg
cab_IOexp_2b.jpg

Nog 2 printsteuntjes bijgemaakt en gelijmd, en wat vd kuip en van de cabine intern weggehaald zodat het pico-printje ( licht sturing ) gemakkelijk plaats heeft:

cab_IOexp_3b.jpg
cab_IOexp_4b.jpg

Het 'klein' kuipje leek op gegeven moment overbodig maar is het zeker niet want nu kan de kabelboom, komend vanaf achter de cabine, een mooie lus maken en plaatsnemen in het kuipje. Tijdens montage en werkzaamheden is dit zeer handig!

Ja zekers!

De kabeltjes, komend vanaf print achter de cabine, gaan er aan de onderkant in en dan klem ik de print op z'n plek.
Vervolgens kunnen alle sensorenstekkertjes, servostekkertjes etc op de bovenkant van de print verbonden worden.

Laatst bewerkt:
Deze week een mak weekje, wat andere zaken eerst!

Allene dit ff:
Zover wat delen van de tank ( ombouw main print ) achter de cabine.

tank_01.jpg
tank_02b.jpg
tank_03b.jpg

tank_04b.jpg
tank_05b.jpg

De solide ( carbon ) en flex draadgeleiders erbij gehaald. Mooi over chasis plaatsen met geleiders etc.

duct_sollid_1b.jpg
duct_flex_01b.jpg

Voor o.a. dit:
micro wire 01.jpg

De allerdunste die ik heb, zo rond de 0,01mm2. Ook wikkel ik e.e.a. af van spoeltjes/trafootjes.

upload_2024-10-21_16-20-13.png

Laatst bewerkt:
Weer beetje verder. Cabine, wielkastdeel en 'kuip' wil ik als fatsoenlijk 1-geheel, wordt aan gewerkt:

cab_01b.jpg
cab_02b.jpg

cab_03b.jpg
cab_04b.jpg

De voor- en achterwand ( inlcusief de 'kabelgootpoorten' ) komen aan onderste deel van kastje/tank.
Bedoeling is om bovenkant en de zijkanten ( als 1 geheel ) er zo af te kunnen schuiven.
De zijkanten hebben wat rondingen, maar t lijkt Te weinig op een tank, nog los vd kleur.
Kan zijn dat ik geen boven kant en zijkanten maak, maar dat er in de juiste kleur en vorem er een tank om het bestaande heel schuif. Kump goeh!

Fijne avond!

Laatst bewerkt:
2 steuntjes voor aan chassis gemaakt.
Van daar af 'doorborduren' naar de rest, vandaar de 6 gaten per steun.
Bedoeling is om heatinserts in de gaten te 'smelten'.

Voor t eerst dat ik deze dingen ga gebruiken, dus ook leerproces!
( filmpje met uitleg
)

heat_inserst_1b.jpg

CAD ontwerp:
tank_chas_support_1b.jpg

tank_chas_support_2b.jpg

tank_chas_support_3b.jpg

• Like
Reactions: ozy
Steuntjes te groot, zaten spatborden cabine in weg, nieuwe smallere gemaakt:

tank_chas_support_4b.jpg

Even wat mieren gelijk op de oude steuntjes met wat heatinserts.
De gaten 3,5mm waren ivm met M3 bouten 'doorgang'.
Voor de M3 heatinserts waren deze gaten veels te klein. Je 'drukt' te veel plastic weg.
Voor M2 en M2,5 inserts was het ok. Er zijn exactematen voor. Deze in toekomst gebruiken bij
toepassing van heatinserts!

tank_chas_support_5b.jpg

Los van M2, M3 etc etc zijn ze er ook indiverse lengtes en uitvoeringen.

Even wat mieren gelijk op de oude steuntjes met wat heatinserts.
De gaten 3,5mm waren ivm met M3 bouten 'doorgang'.
Voor de M3 heatinserts waren deze gaten veels te klein. Je 'drukt' te veel plastic weg.
Voor M2 en M2,5 inserts was het ok. Er zijn exactematen voor. Deze in toekomst gebruiken bij
toepassing van heatinserts!

Bekijk bijlage 598290
Los van M2, M3 etc etc zijn ze er ook indiverse lengtes en uitvoeringen.

Hee, dit is interessant. Kende die inserts niet. Nu kun je een bout ook wel gewoon direct in je print draaien, al dan niet met tappen. En dat zit gewoon goed vast. Maar dit lijkt me toch duurzamer. En belangrijker, je voorkomt risico op breken/scheuren van je print rondom het gat. Daarnaast kan het een aardig detail meegeven. Ik zie nieuwe mogelijkheden. Zeker op punten waar je later nog bij wilt kunnen, zoals elektronica vakken.

Dank voor het delen!!

Ik gebruik die inserts al een poosje. Als je een draaibank hebt dan kan je heel makkelijk en snel een speciale tip voor je soldeerbout maken, waarmee je die inserts heel makkelijk en "belangrijk" loodrecht in het plastic drukt. Van een boutje met de juiste schroefdraad voor jouw soldeerbout even een stukje aandraaien, dan kan je met de hand de insert er op schuiven, en gelijk op de juiste plek indrukken.
Voor de maat van het voorgevormde gat gebruik ik dan de diameter van het gladde stukje van de insert, dan hoeft er maar weinig plastic versmolten te worden, en krijg je niet een bult naast , of in de insert.
Cor

Tnx ja!

Id mooi spul. M'n oude soldeerbout doet nu goed dienst. Heb heatpunten die passen in de bout, speciaal voor de inserts.

Vd week andere inserts besteld, met aan een 1 uiteinde geen karteltjes maar rond en wat smaller, zoals jij vertelt, Helicor.
en verder enelading aan diverse boutjes en ook tapschroefjes.

Verder een hele simpele boorstandaard aangeschaft. Uite losse hand gaat best, maar een standaard voor 2 tientjes laat ik niet staan.
De heftboom ( vd boorstandaard ) heb je niet nodig voor de kracht, maar 't doseert ( controlerend ) wel lekker denk ik.
insert_kolom_1.jpg

Zag nog een tip op youtube. Inserts net niet helemaal inserten met de soldeerbout, maar het laatste stukje ( direct na weghalen bout, dus warmtebron )
met een grotere bout met vlakke kop ( of ene tikje bol ) verder aandrukken.

Back