Hoi Jongens,
@Roel, hier wat Fock beschrijft, ik probeer het in het kort zo goed mogelijk te vertalen. (ik kan dat boek echt een ieder geïnteresserde aanraden..):
Het effect treedt alleen op bij hoge snelheden, gebaseerd op veranderingen in de stromingsstructuur nabij en achter de propellers.
Er trad een onderbreking van de stroming op binnen het kielzog, achter het roer ontstond een lucht/dampbel.
Gevolg:
1 Propellors gaan iets langzamer draaien ofwel bij gelijk toerental werd het koppel van de schroef verbeterd. Snelheid neemt met 1 knoop toe.
2 Het omhoog spuitende zog dat zich ca. 27 meter achter de boot opwerpt wordt afgevlakt, en de golfwerking verminderd.
3 Het wegzakken van de hek met 75 cm verminderd.
Ze konden de beide Staurudern met een op de as bevestigd tandwielmechanisme verstellen. Daarvoor werden borgpinnen weggenomen. Dat werk gebeurde door de bemanning onderdeks bij de roerkoningen. (Stukje hi-tech en een stukje low-tech). En niet vanuit de stuurhut.
De roeren werden tijdens de vaart, boven de 25 knoop, op 30 graden uitgedraaid om het effect op te starten, op 17 graden teruggedraaid, met behoud van het effect en verbeterde resultaten. Als men de snelheid weer liet terugzakken tot 20 knoop, hield het effect op. Gedurende het instellen moest met goed naar het motortoerental luisteren.
Naar ik denk draaiden de roeren niet mee, maar bleven ze gefixeerd in de afgestelde stand staan. Zeker weten doe ik het niet.
Bij de FL-8 Laat ik ze proportioneel meedraaien via de mixerfliters in de zender en drie servo's
Maar wat je ziet bij de boot op de Duitse modellbau-site is dat het wel werkt, zo ook bij mijn boot (2005 verbouwd).
Ik heb het met een beetje gokken er onder gehangen, aan de hand van beschikbare tekeningen in de diverse boekjes op dat moment beschikbaar.
Mogelijk moeten ze nog verder naar binnen staan. Later heb ik een prachte SMB tekening van de S-142 te pakken gekregen en nog wat meer boekjes...
Nog even de link:
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=125171