Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Er is waarneembaar verschil in toerental met een toerentalmeter.
Minimaal. In de modelautoracerij heb je mororen waarbij je de achterwand kan wegdraaien naar een optimum. Je kan de motor dan ook optimaliseren voor de andere kant uit.
Er zijn zelfs speciale tangen om de achterwand van Mabuchi's en klonen geforceerd te verstellen.

Ik kan de waarden nog wel even meten met de toerentalmeter. Links om rechtsom.
Het is niet de oorzaak van het warm draaien. Dat is de verkeerde belasting. Als je de motor volledig blokkeerd fikt de motor door, als je de motor langdurig afremt (ook een vorm van blokkeren) gaat die ook op den duur naar z'n gootje... rem je de motor op z'n ingebakken fabrikanten optimum, dan levert deze z'n maximum vermogen bij een gunstig stroomverbruik. Als je dat vermogen slim doorsluist via een reductiekast, gaat de schroef dat ook heel erg fijn vinden, en voelt deze zich letterlijk als een vis in het water.
Dat soort vermogensafdracht doe je met een automotor, trekker... maar ook met een electromotor in een Prius...
 
Laatst bewerkt:
Dat van die reductie kasten is mij bekend, had ze ook graag willen hebben, echter geen plek meer in de boot. De assen zitten zo laag, dat ik het grote tandwiel ook niet kwijt kan. Een setje dat voorop kan, heb ik weleens gezien, maar weet niet meer waar te koop als het nog bestaat.
 
hallo


dat het niet veel uit maakt dat een motor anders omdraait ??????
wel dus
een motor heeft voor ontsteking (te vergelijken met)dus de borstels staan een beetje in vooruit tegen over het magnetische veld
graupner en robbe verkopen dus ook links lopende motoren
die hebben een ander bestelnummer

groetjes raf

Het geen wat ik dus in mijn boot heb zitten :-)
Zijn wel wat duurder dan "gewone" motoren.
 
hallo

de motoren die je kan gebruiken zijn deze
SPEED GEAR 480 3,45:1 7,2 V
Best.-Nr. 6501

6501.jpg


deze kosten bij albatros 44.90 euro
ik heb ze al wel duurder gezien maar goedkoper nog niet

groetjes raf
 
Ik denk als je de zaak creatief opstelt, dat ze keurig passen.
De getoonde speed + gear is prachtig, maar hebben een overkill aan vermogen, trekken, zonder reductie reeds 1,1 Amp nullast.
Noot: Een Speed 600 BB Turbo (turbo staat voor de ingebouwde koelventilator) Die motor weegt 230 gram... trekt notabene 1 amp nullast.
De kale 480 race weegt 105... komt de reductie er nog bij... en prijzig
prima motor voor een zwever.

De speed 400 weegt 73 gram, de reductie 15 gram extra?
De reductiekast bij Lindinger is zeer compact. Ik heb daar inmiddels drie besteld. Ik zal nog even naar je set-up kijken... althans als je foto's erop had staan... in het optimum trek deze motor 2,7 Amp en stopt 19,3 watt in het het water. En dat x3 aan watts!
Mooiste is de 1:3 reductie... dan moet ik er andere ronsels bij vinden en en de tantwielmodus doorrekenen. (tenzij dat erbij staat)
Het doorgerekende schaalvermogen van de S-100 zou iets van 16 watt per motor zijn.
Dan doe je het met 19+ watt per motor heel netjes. Dan is het geen race boot, maar dat was het origineel ook niet.
480er kan... sneller en kortere vaarduur. (wel met reductie) Sneller kost progressief meer energie. Dat is dan een keuze. Ook die motor loopt niet heet.

Ik zal van de reducties verslag doen bij binnenkomst, even wat maten en verhoudingen doorgeven.

(Zie verder ook de opstelling van de motoren bij het echte schip).

Koelventilatoren of waterkoeling voor de motoren heb je niet meer nodig.
Voor besparing en verlenging vaarduur zou je twee regelaars kunnen inzetten of het bewuste relais om de middenmotor pas op hogere snelheid in te schakelen. Lijkt me ook wel wat.
Bij lagere snelheden gaan de motoren + reductie sowieso al een stukje zuiniger draaien.

Heb zelf een Graupner Nayy V40R. Goede regelaar.
Daar draaien twee beresterke 14.4v 600 BB Turbo's op. (12v, 2x 3500 Panasonic Sub C paketten).
Na ruim een uur volgas zijn de motoren handwarm, en de accu suf.
 
Laatst bewerkt:
Beste Maarten,

Ik ben absoluut geen kenner maar volgens mij is het verstandig om eerst eens te kijken naar de oorzaak van het ploffen van de motor voor je allemaal andere motoren etc gaat monteren.

Een elektromotor heeft id een ideale draairichting, dit heeft te maken met de timing (verdraaing van de stand van de borstels) zoals Raf al opmerkte. Echter nogmaals dit is mi niet de oorzaak van het probleem. dit kan vrijwel niets anders zijn dan overbelasten van de motor of een fout in de motor zelf.

Wil je een middenmotor die perfect draait gebruik deze dan in zn ideale draairichting, en pas de buitenmotoren daar op aan...

Groeten Kees
 
Heb toch besloten voor een vertraging te gaan, en heb er drie besteld, voor die prijs!
Heb ik gelijk een mooie motor ophanging. Dus de accu en motoren bevestiging eruit gehaald en een nieuwe indeling gemaakt. Had nog een oude rammelbak van een vertraging liggen en daar even een test mee gedaan. Resultaten duidelijk beter, minder warmte en toch een behoorlijk toerental op de schroeven.........iets minder waterbende in de badkamer. De eerste opzet was toch duidelijk iets te heftig. Met twee motoren direct was het 10 A voluit met de rammelbak was het met 1 motor 3,5 A maximaal.
En dat zal terug lopen want de vertraging is echt slecht, 3 overbrengingen en geen lagers plus veel speling....! Al met al een avondje slopen en herbouwen.
 
Dat doet me deugd!
De tijd van de lange afmattende vaardagen is aangebroken.
Had je er 4 mm assen in zitten of 2 mm? Want dat scheelt echt een slok op een borrel bij +7000 rpm.
 
Ik heb m4 assen erin zitten. En eerst speed 370 motoren (veel te zwaar) nu 300. De middelste wordt misschien wel een 370 maar dat ga ik eerst testen. anders ook een 300.
Met 36mm 3 blads D-type (nieuw van raboesch met scherpe punt) vermogen is behoorlijk
met 300, meer heb ik niet nodig. Toerental onbelast is 12.000 met de vertraging kom ik op maximaal 3200 toeren, met deze schroeven meer dan zat.
 
Erg benieuwd naar het effect Maarten, ik heb dus die 480 op advies in de modelzaak.
Heb er niet zo veel verstand van (nog) maar vraag me dan wel af of dat niet te zwaar is.

Wat de bouw beterft, heb een hoop losse onderdelen in elkaar gezet.
Mijn vraag aan jullie, hebben jullie los geverfd of eerst gemonteerd en dan in kleur?
Zit nog in dubio of ik wel of niet de torpedo's ga laten werken.
Het systeem neemt een hoop ruimte in en wil wel graag varen in Heemskerk...
Ook staat de U-96 een beetje "zielig" alleen in het dok te wachten op afbouw.
 
Schaalsnelheid zit rond de 3,5 m/s bij 40,5 knoop (zonder effektroer inschakeling)

Spoed van de Raboesch is 1:1 snelheid is toerental - met...plus/minus 20% wake (zog) er vanaf trekkend.
Schroeftoerental iets van 7350 rpm (had het een tijdje geleden doorgerekend)
Was uitgegaan van 35 mm Rabousch props.
Per motor zou het uit kunnen komen op 3 ampere, bij een reductie van 1:2.33 en 7 cellen. De motor draat dan op 71,6% rendement. Ideaal is 72%, Dus dat bijzonder netjes! Vermogen en verbruik goed in balans.
Een 2mm as kost rond de 18,5 watt, een 4 mm as kost je 36 watt! (per as!)
Met de 2 mm as zit je overigens zowat op schaal met het echte schip!

Ik had een paar maanden geleden doorgerekend. Zat snel even door de aantekeningen te lezen.

Je zou de kokers kunnen pluggen met M4 buis, inwendig 2 mm? Bussen lijmen met secondelijm, of kort met 450 graad soldeerstation, solderen.
Secondelijm mits alles goed ontvet laat niet los.

480? Zoals ik al schreef, sterk, snel meer vermogen, minder vaartijd op een zelfde pakket accu's
Echter ook daarbij valt winst temaken met een reductie. De gewone 480 trekt 1.1 amp no load, de BB Race trekt 1,6 amp no load. Leuk voor een electrospeed wedstrijdboot met korte heats... Hoog toerental, max rendement 78%. In de buurt van brushless.
Niet doorgerekend...maar je hebt kans dat de motor bij reductie 1:4 bij een maximum benodigd vermogen voor de S-100 er toch nog goed vanaf komt. Direct drive? Dan 29 mm hydroprops, maar er gaat flink was vermogen in de assen zitten, en de kleinere prop is wat minder efficient. Maar de zaak trekt altijd veel meer amperes dan bij toepassing van een reductie.
Vraagje? 480 actie Pijnacker? Aardige kerels, hier echter ballen verstand van.


Bij 3 motoren ben ik een voorstander van gelijke motoren.
Heb je ze verschillend dan remt op volle snelheid de ene de andere, tenzij je de vermogensafgifte/toerentallen/propellorspoed op elkaar afgestemd hebt.
De speed 400 7.2 volters zijn zo gek nog niet. Reductie 1:2,7 tot 1:3, assen 2 mm, speedschroeven 35 mm met spoed 1,4 of 1,6, 7 tot 8 cellen en volgens mij heb je dan een puik receptje voor dit bootje.
middenmotor op een amparte rode knop aan of uit voor de extra hi-speed... of geregeld... kan je helemaal kienen met de vaartijd.
 
Laatst bewerkt:
Wat de bouw beterft, heb een hoop losse onderdelen in elkaar gezet.
Mijn vraag aan jullie, hebben jullie los geverfd of eerst gemonteerd en dan in kleur?

Grotere onderdelen gespoten terwijl ze nog aan de sprue zaten. Na het drogen losgehaald, en gelijmd. Daarna eventuele kale plekjes aangetipt met de juiste kleur verf.
Kleinere onderdelen eerst losgehaald, met een cocktailprikker en klei vastgezet in een grotere klont klei, toen gespoten.
Héle kleine onderdelen na montage met penseel geschilderd.
 
Busking

Ga nu over op 300 met 3,7:1 vertraging, had liever 2,5:1 gehad maar goed, eerst eens kijken wat ie doet. Die spoed 1:1 van raboesch is dat het D type?? Jij zegt 7 a 8 cellen?
dat is 8,4 / 9,6 volt. ik ga op Lipo 7,4 volt. Het toerental van de 300 is bijna 12.000 met
vertraging dus ±3200 lijkt me genoeg. De M4 assen blijven bij mij, ze zijn exact de dikte van de echte assen, ik heb ze dan ook vrij lopend. Die weerstand neem ik maar voor lief. Ze liepen wat stroef, maar na wat inlopen als een zonnetje!
 
3.200 rpm haal je geen schaalsnelheid, zelfs niet met spoed 1,6
Een schoef met een diameter van 40 mm en een spoed van 1,6 legt per omwenteling 64 mm af.
Nu heeft die romp weerstand/zogwerking en gaat de schoef door water en niet door vaste massa... ook daar zit verlies. Komt meestal uit op -20%
Dus per omwenteling door het water legt de schoef 51,2 mm af. (80% van x1,6)

De schaalsnelheid is 3,5 m/s. Hoe hard moet de schroefas draaien om op deze sneheid uit te komen.
Speed 400 7.2 draait met 7.2 v 16.400 rpm... (6 cellen) Met 7 cellen zou dat een stuk hoger moeten liggen? Met 8 helemaal.

Had ik zo doorgerekend....
 
480? Zoals ik al schreef, sterk, snel meer vermogen, minder vaartijd op een zelfde pakket accu's
Echter ook daarbij valt winst temaken met een reductie. De gewone 480 trekt 1.1 amp no load, de BB Race trekt 1,6 amp no load. Leuk voor een electrospeed wedstrijdboot met korte heats... Hoog toerental, max rendement 78%. In de buurt van brushless.
Niet doorgerekend...maar je hebt kans dat de motor bij reductie 1:4 bij een maximum benodigd vermogen voor de S-100 er toch nog goed vanaf komt. Direct drive? Dan 29 mm hydroprops, maar er gaat flink was vermogen in de assen zitten, en de kleinere prop is wat minder efficient. Maar de zaak trekt altijd veel meer amperes dan bij toepassing van een reductie.
Vraagje? 480 actie Pijnacker? Aardige kerels, hier echter ballen verstand van.

Bedankt voor de uitleg en i.d.d. uit Pijnacker maar geen actie o.i.d.
Schroeven zijn 2 blads Graupner 30mm.
Ik moet de boel nog eens doormeten en testen.
Maar dat komt nog wel.
 
Heren S-100 bouwers, hebben jullie "veel" tijd gestopt in de bouw van het wielhuis?
Ik ben druk aan het bouwen aan de brug en vroeg me af of je er echt wat aan hebt om alles te verfen enz...
Wat is uw mening???
 
Ik heb alle pantserplaten gesloten, dus je ziet er vrijwel niets van, maar ...
mijn "wheelhouse" is een pláátje! Tot op de enkele klinknagel nagebouwd, een exemplaar van "Signal" op de radiotafel, twee mokken zeevast geschoord, één met surrogaatkoffie de ander met "Erbstensuppe mit Eisbein"...:sleepy:

Nee, kul...
Ik heb 'm wél compleet gebouwd en geschilderd, maar er niet zoveel tijd in gestopt. Je ziet er niets van als je de luiken dicht hebt.
Wellicht is het leuk, met de luiken open, om een paar koppies te zien, maar ook dan blijft het ernstig donker daarbinnen.
 
Ik wil mijn luiken open hebben maar denk dan i.d.d. dat er nog niet veel te zien zal zijn.
Nog effies bouwen en dan maar weer de werf dicht...
 
He he,

De assen heb ik eindelijk binnen. Gisteren heb ik ze geplaatst, en vanavond hoop ik deze waterdicht te maken.

Vanmiddag ga ik de Futaba F-14 Navy 4/8/1 40 MHz zender bestellen. Heeft iemand nog tips?

Zodra de boot waterdicht is kan de spuitcabine op volle toeren draaien, en hoop ik weer vorderingen te maken :p.

Lagopus
 
Back
Top