Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Joris,

het is weer een tijdje geleden, maar welke motoren gebruik jij ?
Draaien je schroefassen heel licht, zonder de motoren ?

Zo niet, dan is er iets mis met je uitlijning van je verlenging van je schroefas.
 
Net even wat testjes gedaan.

Drieblad schroef met een motor in water boot tegen houden tegen de 10A stroom door de motor.
Toen met 2 blad X speed schroef, ong 8A.
Onbelast uit het water ong 2,6A.

Da's al heel wat minder dan 20A maar ik vind het nog veel.
Denk toch dat de motoren veel "vreten" en ga eens ander type proberen, kijken wat dat doet.
Zo foto van tussen as oplossing van de midden aandrijf lijn.

Da's inderdaad erg veel.
Mijn buitenmotoren (2 x Speed 400) trekken, met geplaatste as en schroef onbelast, uit het water, samen 2,5 A op 7,2V.

Binnenmotor (ook Speed 400) in z'n uppie 1,1 A.
Maar die as is dan ook ook beter uitgebalanceerd...
 
@ Frederik: Aangezien we niet weten hoe hij de verlenging heeft gedaan, (Foto volgt nog), moeten we nu gissen Frederik, ik probeer alleen zijn grijze massa op gang te brengen.
Soms kun je door vragen van een ander ineens tot een oplossing in de juiste richting komen.
Ik neem aan dat jij ook wel eens in het zelfde cirkeltje zit te denken, en dan niet verder komt, en dat dan ineens door misschien wat vreemde vragen een lampje gaat branden.
Het overkomt mij in ieder geval wel eens.

En wat betreft jouw vraag: wat zou er volgens mij mis kunnen zijn (verlenging schroefas) ? het volgende relaas, voor alle duidelijkheid, hoeft niet het probleem bij Joris te zijn !

Ik praat uit mijn eigen ervaringen met de S100, welleswaar met de schroefaskoker, maar goed.
Ik heb zelf eerst ook geprobeerd om de schroefaskoker te verlengen, door 2 schroefaskokers met elkaar te koppelen, koppelstuk was een stuk RVS buis met een binnen diameter van 4 mm, met een lengte van 10 cm (oftewel de koppel buis schuift zo'n 5 cm over elke schroefaskoker heen)

Dit paste exact en de hele koker was recht, kon ze later met moeite weer uit elkaar trekken, maar om eea redenen bleef de schroefas zwaarder lopen, dan wanneer ik deze in 1 koker plaatste
Het was net alsof de openingen in de glijlagers, welke al standaard in de robbe schroefaskokers zaten, niet niet super recht op 1 lijn zaten

Ik heb dit alles getest buiten de boot op een proefopstelling

Dit is dus de redenen, waarom, ik zowel de schroefas, als de schroefaskoker zelf heb gemaakt.
 
Eerst de foto's dan het verhaal:

79724a81cd0143193.jpg


79724a81cd032b083.jpg


79724a81cd03abedc.jpg


79724a81ce12544a0.jpg


De motoren zijn Graupner Speed 480 motoren.
Op het doosje staat : Current drain at max efficiency 5A.
De tussen as zou komen op de twee buiten motoren.
Midden as is een stuk met stuen askoker over van de U-47 van Robbe.
As ging zwabberen zonder de steun en loopt mijn inziens licht.

Ik denk zelf dat de motoren zeer snel zijn maar veel stroom vreten.
Ga toch eens een ander typje proberen denk ik.
Iets wat Roel er in heeft, een 400...
De messing schroeven zijn mooi om te zien maar zijn denk ik ook te zwaar in hun spoed voor de motoren en dus dan maar weer speed of X schroeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Joris,

ik heb er zelf ook 3 speed 400 inzitten, en als ik het mij nog goed herinner, dan zat ik ook rond de 1,1 a 1,2 A per motor

zal er va de week nog eens een meter tussen gooien, tussen het verhuizen van mijn schoonouders door wel te verstaan
 
Joris,

ik heb er zelf ook 3 speed 400 inzitten, en als ik het mij nog goed herinner, dan zat ik ook rond de 1,1 a 1,2 A per motor

zal er va de week nog eens een meter tussen gooien, tussen het verhuizen van mijn schoonouders door wel te verstaan


Paul, zijn dat "gewone" speed 400 motoren of 400 en nog wat (4xx)???

Ik kan echt niets anders meer verzinnen waardoor of waarom ik zo'n stroom verbruik heb anders dan de motoren zelf.
 
Joris,

het heeft even wat langer geduurd zat vandaag even niet in de buurt, en kon vanaf mijn werkplek mijn pc thuis niet overnemen

Ik gebruik de speed 400 7.2 volt
Ik heb eerst de motoren uitgericht, en mijn vrouw er meteen een lik 10 sec lijm bij laten gooien.
Daarna pas heb ik de zijwanden van de steunen eraan gemaakt
IMAG0057.jpg


iemand vroeg geloof ik pas geleden hoe wij het lurssen effect hebben ingebouwd, ik heb het in ieder geval zo gedaan.
IMAG0058.jpg


Verder nog de zeemijn van Cammets (is iets beschadigt door bij het laden aan boord van de S100 ;) )
IMAG0062.jpg

IMAG0064.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanavond weer anderhalf uur gevaren. (Beide buitenmotoren met 2 x een 3300 mAh accu en de middenmotor op 2 x 2400 mAh accu. Reken het verbruik dus maar uit)
Gisteren al een aantal zaken op m'n zender veranderd:
Meer uitslag bij het Lürssen-effekt(30 graden), middenroer proportioneel meer gekoppeld aan de effektroeren op de rechterknuppel (links-rechts).

Op het moment dat ik nu met de rechtknuppel vol roer geef, staat het middenroer bijna tegen het binnenbocht effektroer aan. Alle druk van midden- en binnenbochtschroeven wordt door die gecombineerde lap opzij gegooid.
Het buitenbochtroer doet nauwelijks mee.
De resultaten: Een véél dudelijker Lürsseneffekt! Althans: m.b.t. het omlaag gaan van de boeg. Je kan het zien aan de boeggolf. Mét Lürssen is deze veel breder dan zonder, omdat de sprayrail op de boeg het water nu eerder naar buiten gooit. Ook het kielzog is breder. De snelheid? Volgens mij wordt deze met Lürssen nu iets minder. Nou ja, dat neem ik voor lief.
Een ander gevolg is dat op lage en matige snelheid, de draaicirkel mét Lürssen beduidend kleiner is dan zonder. Dat is op zich te verklaren, ook zonder stromingsdeskundige te zijn: Met Lürssen heeft het binnenbochtroer meer uitslag dan zonder. Het buitenbochtroer staat nu vrijwel recht naar achteren. De buitenbochtschroef stuwt dus ook recht naar achteren en helpt zo de boot beter de bocht door. Zonder Lürssen, met rustige vaart, is de draaicirkel ongeveer drie meter, mét ongeveer twee.
Nog wel wat leuke foto's gemaakt:

Even spelen met belichting en kleurtjes... Herr Kaleu is even op een van de platforms geklommen om overzicht te krijgen.
38010706.jpg


Klaar voor onder water? O.. we zijn al onderwater... Sorry!
16967536.jpg


Matige snelheid... Zien we de brede boeggolf?
22405242.jpg


Ehhh...Dít kan Herr Lürssen niet bedoeld hebben!
58851973.jpg


En de Bond van Hoger Zeevarend personeel gaat vanavond nog een klacht indienen. Die arme Kaleu... Staat nog steeds op het platform. Zijn uniform zal wel naar de stomerij moeten. (Herr Kaleu is in de weerspiegeling beter te zien dan op de boot zelf)
76877505.jpg


Ik zet vanavond op Joetjoeb nog een filmpje. Link voeg ik wel toe.
 
ik heb ze in elkaar zitten, behalve de commandant en de volgens mij de radio man

deze krijgen later pas hun armen, moet ik eerst verfen, voordat ik ze eraan zet.
 
Ja. Op het moment dat je Lürssen inschakelt, gaat de boeg dus omlaag.
Door de sprayrail (die dus nu lager op de waterspiegel zit) wordt de boeggolf eerder afgebogen en wordt dus breder. En als je een bocht instuurt wordt het geheel nog veel extremer.

Goed... Even het probleem van de schroefassen aansnijden.
Er staan nog een aantal nieuwe S-jes op de werf, dus voor de mensen die zich nu hun hoofd breken wat te doen met de schroefassen:
"I did it myyyyyyyy way....." om Frank Sinatra maar een te citeren
Pin me niet vast op mijn soldeerwerk, want ik ben geen Paul Burghoorn.
Mijn soldeerkunsten beperken zich tot de afdeling "bakken en braden".

Goed, wat heb je nodig: 2 einden messing koker die strak in elkaar passen en messing staf wat ook strak in de dunste messing koker past.
Ik heb als asmaat voor m'n nieuwe S'je 3mm genomen.
Dus messing staf 3mm, messing koker inwendig 3, uitwendig 4,5 en een 2e messing koker inwendig 4,5 uitwendig 5,5.
Van de buis 3 / 4,5 heb je niet zoveel lengte nodig, dat worden namelijk de glijlagers. Aan binnenzijde van het model 3 cm, aan de buitenzijde 4 cm.
Hier alledrie in elkaar geschoven

008gom.jpg


Wat is er nodig aan gereedschap?
Soldeerbrander, gewone zachtsoldeer, vijltjes, Dremel met boortjes en slijpschijven, tang, schuurpapier, watervaste stift of potlood.

Montagehandleiding:
Bepaal de lengte van de schroefaskokers (buitenste motoren en middenmotor andere maten)
Trek van die lengte 3 cm af en zaag uit de buis 4,5 / 5,5 de nodige lengtes.
Dit wordt de uiteindelijke schroefaskoker.
Werk de zaagsnedes netjes af met vijl en schuurpapier.
Zaag vervolgens van de buis 3 /4,5 drie stukken van 3 cm en drie stukken van 4 cm.
De stukken van 4 cm kan je nu in de solderen.
Zet de schroefaskoker vast in een bankschroef, steek het stuk van 4 cm er voor de helft in. Verhit met de brander allebei de delen. Haal af en toe de brander weg en "tik" met een draadje soldeer tegen de verbinding. Als de stukken heet genoeg zijn, smelt het soldeer en vloeit netjes om de koker en het lader heen. Daarna afkoelen met een tissue, in water gedrenkt. (Sisssss)
Herhaal deze procedure bij alle schroefaskokers.
Dan heb je dus dit:
009ixx.jpg


Met het andere lager wacht ik tot ik de nieuwe "S" binnen heb, en exact weet welke koppelingen in andere hardware ik ga gebruiken, en waar de motoren exact staan.
De schroefas zelf is 3mm doorsnee. Iets langer afzagen dan de complete koker met lagers, uiteinden netjes bijwerken.
Ik gebruik momenteel Dean's Marine schroeven op de buitenmotoren en een Graupner 32mm Speedschroef op de middenmotor. Bevalt uitstekend, maar die hebben 2mm schroefdraad.
Voordeel van messing: Makkelijk te bewerken. Slijp het uiteinde van de schroefas enigszins taps af, tot er een M2 moertje op blijft liggen.
Doe een druppel olie in het moertje M2.
Pak dan een M2 pijpsleuteltje (Tamiya, Kyosho), klem de as in een tang (doekje er omheen en niet op de plaats beetpakken waar de as in het lager draait!) en druk de moer M2 in het pijpsleuteltje langzaam draaiend op de as.
Het moertje gaat nu het schroefdraad tappen. Als dat gebeurd is, kan je de scheepsschroef op de as draaien. Beetje Locktite erbijvoor de zekerheid...
Zorg ervoor dat de schroefdraad op de as dusdanig lang is dat de inwendige schroefdraad van de scheepsschroef helemaal gebruikt wordt.
003gpy.jpg

En je kan deze hele procedure natuurlijk ook met M3 schroefdraad doen, maar dan denk ik dat je toch een tapsetje nodig hebt.

Nu wilde ik op m'n schroefaskokers ook smeerkokers hebben. Leuk, maar ik ben niet zo'n goochelaar met de soldeerbrander. Als ik ergerns iets op gesoldeerd heb, en daar moet dan weer wat anders aangesoldeerd worden, dondert het eerste gesoldeerde item er pesterig van af.
Dus: smeernippels anders:
Ik heb nog een stuk messing buis van 5,5mm inwendig. Hé, dat past mooi strak om de schroefaskoker!
Daar stukken van 3 cm afgezaagd, en in het midden een gat 4,5mm geboord.
Van dezelfde buis waar ik de lagers van maak zaag ik nu een stuk van 2 cm af, vijl aan een zijde de zaagsnede hol uit en plaats die op dat stukje 5,5mm inwendig.
Om de voorkomen dat het toekomstige smeerbuisje tijdens het solderen naar beneden d*ndert, plaats ik een bout M5 in de buis 5,5 inwendig.
an gaat de soldeerbrander weer aan, en wordt de handel opgestookt. Weer: als het messing heet genoeg is, voeit het soldeer vanzelf!
004hdn.jpg

Afkoelen, bout er uithalen en aan de binnen- en buitenzijde netjes glad maken. (Nee, is hier nog niet geschiedt!)

Straks, als de nieuwe "S" binnen is en ik exact weet wáár ik de smeernippels wil hebben, gaat het volgende geschieden:
Op de juistje plaats boor ik een gat 2,5mm in de schroefaskoker.
Daar omheen komt het stukje buis met smeernippel en het geheel lijm ik dan vast met 2-componentenlijm. Geen ged*nder meer 2 solderingen vlak bij elkaar, nee, lekker simpel en toch waterdicht.
En om te bewijzen dat het hele handeltje redelijk soepel loopt:
een videootje als afsluiting. Schroefaskoker compleet met schroefas en lagers. Een liefelijk briesje (mijn adem dus) blaast tegen het 25mm schroefje en ziedaar: het draait als een tierelier.
(En ja, ik weet het: D'r zit nog geen vaseline in de schroefaskoker...)

YouTube - Kanaal van roeltlv106

Nogmaals: pin me niet vast op mijn bak- en braadkunsten, maar hiermee wil ik laten zien dat je met redelijk "standaard" modelbouwgereedschap, zonder draaibank ook goed werkende schroefassen kan maken.
Waarbij ik absoluut niets af wil dingen op het werk van Frederik of Paul; prachtig wat die mannen maken, maar niet iedereen heeft de beschikking over zo'n werkplaats en hun vakmanschap!
 
Kan niet zien hoe hard jij blaast
Filmpje werkt niet
Er staat wel wat bij maar ik kan geen Engels
mvg
Frederik:D

Het werkt inmiddels
Zijn die schroeven van kunststof Roel
 
Laatst bewerkt:
:)Ik heb niet zo'n sterke blaas, Frederik...;)

En ja, die schroefjes zijn van kunststof. Had er eerst niet zoveel vertrouwen in, maar de 32mm speedschroeven op alledrie de assen trokken me teveel stroom.
Dus deze eens gemonteerd. Qua snelheid maakt het niet eens zoveel uit (het ding vaart nu nog boven de schaalsnelheid) maar qua stroomverbruik wél; Ik vaar met deze schroeven ruim 45 minuten op een 7,2 V, 3300 mAh accupakket. En dat pakker voedt dus beide buitenste Speed 400 motoren + de RC-installatie via de BEC.
Met de 32mm Speedschroeven was de fun na een halfuurtje over...
Nu heb ik alleen nog een 32mm speedschroef op de middelste as.
 
Ik moet zeggen Roel,

de werkwijze zoals ik ze dus ook gefabriceerd heb, alleen heb ik het woordelijk weergegeven, en jij zet er nog eens de beeldjes erbij

Zo zie je maar, ook met simpele gereedschappen kun je functioneel iets moois afleveren
 
Torpedo Release Mechanism

Dear Captains

While searching other forums for source on the S100 I found the following video in youtube which shows a release mechanism for torpedoes on the S100. If you look in youtube under, you will find some movies:


Schnellboot Test Wyrzutni Torped


Kind regards

PT Boat Command European Theater

Christian
 
Back
Top