Ja. Op het moment dat je Lürssen inschakelt, gaat de boeg dus omlaag.
Door de sprayrail (die dus nu lager op de waterspiegel zit) wordt de boeggolf eerder afgebogen en wordt dus breder. En als je een bocht instuurt wordt het geheel nog veel extremer.
Goed... Even het probleem van de schroefassen aansnijden.
Er staan nog een aantal nieuwe S-jes op de werf, dus voor de mensen die zich nu hun hoofd breken wat te doen met de schroefassen:
"I did it myyyyyyyy way....." om Frank Sinatra maar een te citeren
Pin me niet vast op mijn soldeerwerk, want ik ben geen Paul Burghoorn.
Mijn soldeerkunsten beperken zich tot de afdeling "bakken en braden".
Goed, wat heb je nodig: 2 einden messing koker die strak in elkaar passen en messing staf wat ook strak in de dunste messing koker past.
Ik heb als asmaat voor m'n nieuwe S'je 3mm genomen.
Dus messing staf 3mm, messing koker inwendig 3, uitwendig 4,5 en een 2e messing koker inwendig 4,5 uitwendig 5,5.
Van de buis 3 / 4,5 heb je niet zoveel lengte nodig, dat worden namelijk de glijlagers. Aan binnenzijde van het model 3 cm, aan de buitenzijde 4 cm.
Hier alledrie in elkaar geschoven
Wat is er nodig aan gereedschap?
Soldeerbrander, gewone zachtsoldeer, vijltjes, Dremel met boortjes en slijpschijven, tang, schuurpapier, watervaste stift of potlood.
Montagehandleiding:
Bepaal de lengte van de schroefaskokers (buitenste motoren en middenmotor andere maten)
Trek van die lengte 3 cm af en zaag uit de buis 4,5 / 5,5 de nodige lengtes.
Dit wordt de uiteindelijke schroefaskoker.
Werk de zaagsnedes netjes af met vijl en schuurpapier.
Zaag vervolgens van de buis 3 /4,5 drie stukken van 3 cm en drie stukken van 4 cm.
De stukken van 4 cm kan je nu in de solderen.
Zet de schroefaskoker vast in een bankschroef, steek het stuk van 4 cm er voor de helft in. Verhit met de brander allebei de delen. Haal af en toe de brander weg en "tik" met een draadje soldeer tegen de verbinding. Als de stukken heet genoeg zijn, smelt het soldeer en vloeit netjes om de koker en het lader heen. Daarna afkoelen met een tissue, in water gedrenkt. (Sisssss)
Herhaal deze procedure bij alle schroefaskokers.
Dan heb je dus dit:
Met het andere lager wacht ik tot ik de nieuwe "S" binnen heb, en exact weet welke koppelingen in andere hardware ik ga gebruiken, en waar de motoren exact staan.
De schroefas zelf is 3mm doorsnee. Iets langer afzagen dan de complete koker met lagers, uiteinden netjes bijwerken.
Ik gebruik momenteel Dean's Marine schroeven op de buitenmotoren en een Graupner 32mm Speedschroef op de middenmotor. Bevalt uitstekend, maar die hebben 2mm schroefdraad.
Voordeel van messing: Makkelijk te bewerken. Slijp het uiteinde van de schroefas enigszins taps af, tot er een M2 moertje op blijft liggen.
Doe een druppel olie in het moertje M2.
Pak dan een M2 pijpsleuteltje (Tamiya, Kyosho), klem de as in een tang (doekje er omheen en niet op de plaats beetpakken waar de as in het lager draait!) en druk de moer M2 in het pijpsleuteltje langzaam draaiend op de as.
Het moertje gaat nu het schroefdraad tappen. Als dat gebeurd is, kan je de scheepsschroef op de as draaien. Beetje Locktite erbijvoor de zekerheid...
Zorg ervoor dat de schroefdraad op de as dusdanig lang is dat de inwendige schroefdraad van de scheepsschroef helemaal gebruikt wordt.
En je kan deze hele procedure natuurlijk ook met M3 schroefdraad doen, maar dan denk ik dat je toch een tapsetje nodig hebt.
Nu wilde ik op m'n schroefaskokers ook smeerkokers hebben. Leuk, maar ik ben niet zo'n goochelaar met de soldeerbrander. Als ik ergerns iets op gesoldeerd heb, en daar moet dan weer wat anders aangesoldeerd worden, dondert het eerste gesoldeerde item er pesterig van af.
Dus: smeernippels anders:
Ik heb nog een stuk messing buis van 5,5mm inwendig. Hé, dat past mooi strak om de schroefaskoker!
Daar stukken van 3 cm afgezaagd, en in het midden een gat 4,5mm geboord.
Van dezelfde buis waar ik de lagers van maak zaag ik nu een stuk van 2 cm af, vijl aan een zijde de zaagsnede hol uit en plaats die op dat stukje 5,5mm inwendig.
Om de voorkomen dat het toekomstige smeerbuisje tijdens het solderen naar beneden d*ndert, plaats ik een bout M5 in de buis 5,5 inwendig.
an gaat de soldeerbrander weer aan, en wordt de handel opgestookt. Weer: als het messing heet genoeg is, voeit het soldeer vanzelf!
Afkoelen, bout er uithalen en aan de binnen- en buitenzijde netjes glad maken. (Nee, is hier nog niet geschiedt!)
Straks, als de nieuwe "S" binnen is en ik exact weet wáár ik de smeernippels wil hebben, gaat het volgende geschieden:
Op de juistje plaats boor ik een gat 2,5mm in de schroefaskoker.
Daar omheen komt het stukje buis met smeernippel en het geheel lijm ik dan vast met 2-componentenlijm. Geen ged*nder meer 2 solderingen vlak bij elkaar, nee, lekker simpel en toch waterdicht.
En om te bewijzen dat het hele handeltje redelijk soepel loopt:
een videootje als afsluiting. Schroefaskoker compleet met schroefas en lagers. Een liefelijk briesje (mijn adem dus) blaast tegen het 25mm schroefje en ziedaar: het draait als een tierelier.
(En ja, ik weet het: D'r zit nog geen vaseline in de schroefaskoker...)
YouTube - Kanaal van roeltlv106
Nogmaals: pin me niet vast op mijn bak- en braadkunsten, maar hiermee wil ik laten zien dat je met redelijk "standaard" modelbouwgereedschap, zonder draaibank ook goed werkende schroefassen kan maken.
Waarbij ik absoluut niets af wil dingen op het werk van Frederik of Paul; prachtig wat die mannen maken, maar niet iedereen heeft de beschikking over zo'n werkplaats en hun vakmanschap!