Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Hallo Roel,

wenn wir das mit de Torpedo noch hinbekommen, könnten wir glatt einen kleinen Wettbewerb machen, 1) Wasserbomben zielewerfen, 2)Formations- und Kursfahren und 3)Torpedozielschiessen eben unser Redbull water race

8)

LG

Christian

Shakedowncruise S-Huppeldepup

Met een ijsvrij vaarwater en niet al te lage temperaturen kon ik vandaag de nieuwe S-Boot uitproberen.
En dat was een succes.
Op de middenmotor een nette kruisvaart en goed te besturen.
Middenmotor achteruit en de andere motoren langzaam vooruit: goed voor havenmanoeuvres zoals netjes aanleggen en zo. Ze draait op de plaats.
Stuur- en bakboordmotor geven een behoorlijke snelheid, en met de middenmotor erbij vaart ze op het oog iets minder snel dan de S131.
Komt wellicht ook door de Raboesch-schroeven; als ik er echte speedschroeven onder hang, zou het wel eens heel anders uit kunnen zien.
Lürsseneffect is weer uitstekend zichtbaar; de boeg duikt nu zichtbaarder omlaag en in de bocht (met Lürssen) blijft de romp keurig evenwijdig met het wateroppervlak. Zonder Lürssen hangt het dek in de binnenbocht op het water.
Verbruik: de 3S lipo voor de buitenste motoren gaf voor de vaart 4,2V per cel aan, na 35 minuten varen was het voltage gedaald tot 3,6V per cel.
De 2S lipo voor de middenmotor: voor de vaart 4,2V, na de vaart 3,8V.
Maar goed, daar hangt alleen de ontvanger aan plus een 12V Speed 500.
Ondanks een stevig windje en ruig varen vrijwel geen water in het schip; een paar druppels in het achterschip, that's all.

De foto's:
78757932.jpg

97465416.jpg

11522413.jpg

48090351.jpg

31461630.jpg

11841588.jpg

Roel die vlag hoort toch niet op die snelboot.

Volgens mij heb jij ooit een verkeerde keus gemaakt door bij de Landmacht te gaan je was volgens mij beter op je plaats geweest bij de Marine.

In Duitsland mag een Modelbouwer niet de vlag gebruiken die in WO II op de schepen gevoerd werd maar wij hebben daar geen problemen mee in Nederland.

Heb zelfs wel meegemaakt dat een Duitser die bij ons op bezoek was vroeg of wij als Nederlanders bezwaar hadden dat hij met de Bischmark zou varen.

full

Jan: Het is de eigen vlag van het 8ste door ons ontworpen, toevallig is de kleurstelling misschien herkenbaar, maar dat is ook alles, juist om die reden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Roel die vlag hoort toch niet op die snelboot.
Jawel hoor... Is een door onszelf ontworpen vlag voor het 8e (model-)Schnellbootflottille. Het logo van het 8e (de Gazelle) gecombineerd met het logo van het "Schnellbootwaffe". Niks geen hakenkruis of wat dan ook.

Volgens mij heb jij ooit een verkeerde keus gemaakt door bij de Landmacht te gaan je was volgens mij beter op je plaats geweest bij de Marine.
Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd: Waarom bij ben ik bij de KL gegaan en niet bij de KM?
De reden is: op zee zijn geen schutterputten...

In Duitsland mag een Modelbouwer niet de vlag gebruiken die in WO II op de schepen gevoerd werd maar wij hebben daar geen problemen mee in Nederland.

Heb zelfs wel meegemaakt dat een Duitser die bij ons op bezoek was vroeg of wij als Nederlanders bezwaar hadden dat hij met de Bischmark zou varen.
En dát vind ik een hele nette meneer...

Hahaha... I hope you don't need those medications for yourself...;)

Aangezien het water nog steeds ijsvrij is, heb ik S-139 (dat is het nummer van de nieuwe) maar weer eens uitgelaten.
Eén probleempje ben ik achtergekomen: als ik alleen de middenschroef aan heb, trekt het model wat naar links. Als ik beide buitenmotoren aan heb, vaart ze keurig recht. Als ik alledrie de motoren aan heb, moet ik de middenschroef dus corrigeren en trekt ze iets naar rechts...
Ik denk dat ik het middenroer iets naar rechts moet zetten en voor de rest met dat verschil in koers moet leren leven... Bovendien is het verschil tussen op 2 of op drie motoren varen niet waarneembaar in het vaarbeeld. Het zal waarschijnlijk iets aan milli-amperes schelen omdat de middenschroef, als die stilstaat, wat meer weerstand geeft...

Dit is dus de snelheid met 2 motoren:
61508318.jpg

2 motoren en ingeschakeld Lürssen-effect:
67004123.jpg

Buiterste twee motoren halve kracht:
77366169.jpg

Middenmotor deadslow:
47201905.jpg

Filmpje:

En toen gauw weer naar huis voor een hete bak koffie...

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie beelden Roel! :thumbsup: Was dit weer een 'vaar-film combi'?

Het wordt ook eens tijd om die paal daar midden op het water er uit te trekken. Misschien als het water weer hard is er eens met je haardhoutbijl heen lopen?

Mooie beelden Roel! :thumbsup: Was dit weer een 'vaar-film combi'?

Ik zie het verschil niet met enkel varen, enkel filmen heb ik nog niet gezien.

Roel, mooi vaarbeeld van de S139, wat doet dat schuim daar? heb je van te voren een theelepel dreft in de plomp gegooid, hoef je niet te poetsen na afloop hé! Of heeft de bemanning na het misselijk worden het dek flink moeten schrobben?

Hoi Roel,

ze valt niet op door dat schnellbootweis....
licht in val niet helemaal lekker:p

voor de rest hele mooi gedaan!!

(enkel loopt je waterlijn bij de boeg om hoog en dat moet ook recht;))

Roel,

sehr schön, ist das Boot tatsächlich so leise wie es sich jetzt anhört? Dann kannst Du dich ja prima an den Geleitzug anschleichen.

Christian

Hoi Roel

Heb het filmpje en de foto's bekeken .
Het ziet er allemaal erg goed uit .
En zeker het geluid is erg zacht (teminste van de boot).
Knap gedaan .

Grt Fred

Back