Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Nice pictures, but are you aware you posted the exact same "avalanche" of pictures a few months ago? [post2791]

Also, it might be better, with such a big amount of pictures, to pick a few and post them directly, and link to the rest. So many pictures in a single post makes the page load slower in one's browser.

Laatst bewerkt door een moderator:
schnellboot weiss

hey, ik heb sindskort ook deze superboot in mijn bezit en gaat er binnenkort mee beginnen, maar wilde even weten gezien ik dit niet zo gauw kon terugvinden in dit topic, of er een alternatief is voor de kleur schnellbootweiss.

ik heb zelf geen airbrush dus vroeg me af of ik ergens deze kleur in een spuitbus kan kopen, kan iemand mij hierbij helpen?

Gr Eric

Hallo Eric.

"Schnellbootweiss" is geen kleur die je kant en klaar in de winkel kan kopen.
Het is héél licht grijs. Het verschil met wit zie je pas als je beide kleuren naast elkaar legt.
Wat ik heb gedaan is een paar druppels Tamiya mat zwart (XF1) gemengd met een compleet potje Tamiya mat wit (XF-2). That's it.

Overigens: "Schnellbootweiss" verschilde in de oorlog ook nogal.
Men schilderde/spoot de boten met datgene wat voorhanden was. Met name later in de oorlog, toen verf schaars begon te worden, zal men consessies hebben moeten doen aan de exacte kleur. Dat zie je bij pantservoertuigen uit die tijd ook.

Maar met het bovenstaande "recept" zit je aardig in de goede richting.

Edit: Deze verf kun je spuiten, maar ook prima met een (zacht!!) breed penseel aanbrengen.
Als je haar RC gaat maken: wel een matte laklaag (spuitbus) er overheen aanbrengen.

Ik heb puur wit gebruikt, beetje veroudering, wat uilaat gas sporen en na een rondje vijver (met of zonder stapstenen) niet schoonpoetsen en het komt aardig in de buurt. Helaas heb ik blanke lak gebruikt en dat vergeelt iets maar het is in ieder geval geen puur wit meer.

De mijne is de bovenste

full

Hey,

Ok als het dan toch niet zoveel uitmaakt dan kijk ik wel wat ik kan vinden, als het maar erg lichtgrijs is of wit.

Alvast bedankt!;)

Het effect van "Schnellbootweiss"

full

full

full

Maar ja, als je niet op de achtergrond let (weerspiegeling van bomen in het water) werkt het "Schnellbootweiss" niet echt. Gelukkig stonden er weinig bomen in de Noordzee...
full

haha, nee heb ze ook nog niet zien staan in de Noordzee.:D
Ik heb inmiddels iets kunnen vinden, heb het nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt erop dat dit het gaat worden.
Het is de kleur "parel grijs spuitbus van de Gamma"

ik laat het jullie weten als het wat is.
Histor "muisgrijs is me toch te grijs, heb ik gezien";)

Inmiddels ben ik begonnen met de S-100, ik heb het gepriegel van de bismarck even aan de kant gezet om met deze boot te kunnen beginnen.

Zal morgen wat foto's plaatsen van mijn voortgang...

Dat is mijn speelgoed, niet dat van een badeend. ;)

Donker?
Misschien dacht ik dat toen ook wel, ik meen dat "men" zij dat het muisgrijs was.
Even op de rekening terug gezocht.
Lak is van Sikkens, heb ik toen zelf laten mengen: Ferro gloss kleur 391 histor

kleur 391

oke sorry harm ;)

volgens mij is dat muisgrijs toch niet zo "donker" grijs hoor Eric.
even naar de hobby zaak, en vragen of ze ergens (een schilder laagje) hebben. van smorsen ect.

groetjes Paul

De ss Rotterdam (wie kent haar niet:D) is RAL 7035 (RGB 215, 215, 215) Toen ik die liet aanmaken vond ik 'm eerst nog aan de lichte kant. Maar vooral bij dit soort tinten is de omgeving (en afmeting?) een hele belangrijke factor voor de "kleurbeleving".

Groet,

Ad Bakker

oke sorry harm ;)

volgens mij is dat muisgrijs toch niet zo "donker" grijs hoor Eric.
even naar de hobby zaak, en vragen of ze ergens (een schilder laagje) hebben. van smorsen ect.

groetjes Paul

Paul, het is zeker geen donkergrijs, maar is naar mijn idee toch nog te donker, als naar de andere S-100tjes kijk;)

Zo heb mijn eerste dingen kunnen doen, romp in elkaar met de schroefassen erin, roeren erin met een versteviging, motoren erin en de regelaars een plekje gegeven de twee buitenste assen moet ik nog een steuntje voor maken om de lange lengte op te vangen.

Verdere verhaal komt later;)

full
full
full

Back