Tevens onderzoek verricht naar een oplossing voor de as. Ik zoek naar een mogelijkheid om het uiteinde van de as, het deel waar de impellers zitten, uit een zeskantprofiel te maken. Hiervoor denk ik gebruik te kunnen maken van bithouders. De welbekende bithouders die je met je boormachine gebruikt.
Ik heb van een aantal fabrikanten de maten opgenomen, het blijkt namelijk dat de buitendiameter van die dingen per fabrikant verschillen. Ze zijn allemaal dikker dan 9 mm en van 1 merk is de buitendiameter op 10 honderdste van een mm 10 mm. Volgens mij ideaal, want dit past perfect in een gat van 10 mm zonder dat je enige speling voelt, danwel waarneembaar is.
Onderstaand de foto's:
Deze is 9 mm en 57 honderdste. Heeft te veel speling en valt af.
Deze is iets groter, 9 mm en 67 honderdste. Maar heeft ook nog te veel speling en valt af.
Hier de winnaar, 9 mm en 90 honderdste.
De bithouder heb ik vervolgens op de draaibank op een lengte van 20 mm afgestoken. Vervolgens het binnenwerk verwijderd. Helaas bleek dat het binnenwerk geen zeskantprofiel heeft, maar gewoon rond is. Ik moet het binnenwerk van de nu 20 mm verkregen bus daarom (helaas) bewerken tot een zeskantprofiel. Circa de eerste 15 mm van de bithouder is van zeskant, de laatse 5 mm niet. Het is daarom maar een klein deel wat bewerkt moet worden. Ik heb dit handmatig geprobeerd te maken.
Voor een eerste poging geen slecht resultaat, vind ik zelf.
links is de bewerkte bus, rechts is een originele bithouder te zien. De linker, bewerkte bus kan nu perfect in de impeller verflijmt/bevestigd worden. Het idee is om voor elke impeller zo'n bus te maken.
Vervolgens heb ik een "verlengde" bit-houder erbij gehaald. Hierop zit genoeg lengte van een zeskantprofiel voor mijn jet-as. Het eindstuk heb in rond 6 mm gedraaid. Dit omdat in mijn eindstator een kogellager met een binnendiameter van 6 mm zit. Hier past het zeskantprofiel nu perfect in.
links, de verkregen bus, die ik in de impeller kan verlijmen. Dan het eindstuk met zeskantprofiel. En geheel links, ter orientatie weer een originele bithouder.
Nu twee stappen te gaan.
1 kijken of bij het plaatsen van meerdere bussen (immers 2 impellers die er op de as moeten komen) er geen speling gaat ontstaan.
2 het zeskantdeel aan een rondprofiel met een diameter van 8 mm koppelen. Dit moet dan 1 onderdeel worden en lang genoeg worden, zodat de motor eraan gekoppeld kan worden.
Nu zit er dus al een rondprofiel aan, buitendiameter is 10 mm. Waardoor het koppelen toch mogelijk moet zijn. Hoe ga ik nog in beschouwing nemen.