Bouwverslag Amsterdam

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
Heb zelf wel een robbe power 1000 in mijn Zwarte Zee 3 in gebruik en hierop zit een schroef van 80mm. De motor blijft gewoon koud en de regelaar is een simpele rokraft 100.

Een collega modelbouwer heeft 2 1000's in de Holland staan met schroeven van 90mm. Verder dezelfde opzet en geen enkel probleem.

pbu06.jpg

Wel zie ik veel torque 900's in omloop die wel warm worden en actieve koeling krijgen.

mvgr,
Wessel.

Wat ik niet hoor over de electromotoren, is hoeveel ankers ze hebben.

De Robbe 1000 is uitgekomen even na 1982 als ik het goed heb en die had een 13 polig anker.
De Marx motoren hebben een 5 polig anker.

Deze gegevens zijn mij bekend al had je in 1977 ook motoren met een 3 polig anker, deze stoorden behoorlijk op je ontvanger.

Al blijf ik erbij dat de Robbe 1000 meer Amp trekt dan een Marx motor en niet meer kracht levert.
Dit is in de praktijk getest met een sleper met Robbe 1000 en de Nordeny waar Hectoperms ingebouwd waren.
Dit is getest door beide schepen tegen mekaar te laten slepen.

perk zei:
wel, ik weet het niet of ik koeling nodig heb. 60mm zou zeker gaan zonder koeling, 65... zal ik moeten testen.

Patrick

Even op Internet naar de specificaties van de motor kijken. Vervolgens met een amperemeter het verbruik meten.
Het beste doe je dat met een stilgehouden model en de schroef op de juiste diepte in het water.
Dan het gas in één keer vol open zetten en de hoogste waarde op je amperemeter noteren.
Dat zijn de stromen die de motor voor de kiezen krijgt.
Als die de maximaal toegestane stroom van de motor benaderen: koeling gebruiken.

Dan nog een duurtest: Laat de motor (met het model in het water en vastgemaakt aan de kant) een tijd volgas lopen.
Als de motor na een kwartier/half uur warm / heet wordt: koeling gebruiken.

Koeling kan zijn: luchtkoeling met zo'n computerventilatortje of waterkoeling middels zo'n aluminium spiraal om de motor heen.
Maar ik denk dat bij zo'n motor/schroef combinatie waarschijnlijk geen koeling nodig zal zijn.
Die 900's kunnen behoorlijk wat aan.

Dank je Roel :D Handige en simpele manier.. :thumbsup: Gaat wel goedkomen denk ik! :)

Groeten Christian

Botter zei:
Dank je Roel :D Handige en simpele manier.. :thumbsup: Gaat wel goedkomen denk ik! :)

Groeten Christian

You're welcome!
Ik ben ook maar een simpel mens... Rood = +, zwart = - en een andere kleur is ehhh.... 8O
Ziehier mijn vrijwel complete electronische kennis... :wink:

Roel van Essen zei:
Botter zei:

Groeten Christian

You're welcome!
Ik ben ook maar een simpel mens... Rood = +, zwart = - en een andere kleur is ehhh.... 8O
Ziehier mijn vrijwel complete electronische kennis... :wink:

Haha het zijn de simpele dingen des levens die het doen he Roel :lol:

Christian

Nou de beloofde foto's! :wink:

Zover ben ik nu met mijn Amsterdam.. :) lijkt al ver.. maar is het nog zeker niet.. Ik denk dat ik nog maar net op de helft zit.. Maarja :D in de winter zal ik er toch niet veel mee varen :wink:

Nog een foto van de Amsterdam :)

Mijn nieuwe boegschroefje die in de Amsterdam komt :D

Tot zover weer :wink: Als ik echt duidelijk weer gevorderd ben zal ik weer foto's uploaden.. anders heeft het toch niet zoveel zin :wink:

Heeft iemand misschien nog goede tips? Ik kan nu nog dingen veranderen.. maar ik ben al begonnen aan delen van de opbouw plamuren enzo.. Hoor het wel van jullie :D

Groetjes Christian.

je hebt juist dezelfde boegschroef gekocht als ik gisteren :D
wel opletten he, die kan maar 7.2 V verdragen, dus je mag dat niet op de 12v accu aansluiten.

Patrick

perk zei:
je hebt juist dezelfde boegschroef gekocht als ik gisteren :D
wel opletten he, die kan maar 7.2 V verdragen, dus je mag dat niet op de 12v accu aansluiten.

Patrick

Hoeveel MM heb je ? :D Ik sluit er waarschijnlijk gewoon een 6 volt accu op aan.. anders koop ik wel een klein accupak :)

Groetjes Christian

MM - 25 doormeter denk ik. Het is nogal groot maar de winkel raad me deze aan. De graupner is veel kleiner en maar 7 euro goedkoper. (die dingen zijn wel duur he)

mijn idee momenteel is oftewel enkele oude cellen of een 6V loodblokje dat ik nog heb liggen. Je gaat toch ook een regelaar erop zetten? Al enig idee welke?

Patrick

Christian schreef:
Ik sluit er waarschijnlijk gewoon een 6 volt accu op aan.. anders koop ik wel een klein accupak
Ik zou ook de boegschroef op een 6 v loodaacu aansluiten. Door het gewicht daarvan heb je ook al wat meer balast in je boot. Twee vliegen in één klap. :wink:
Zorg wel dat de 6 v accu mooi in balans ligt met de aandrijfaccu zodat het model niet naar in kant gaat liggen. Testen in de badkuip is hier de boodschap.

Droop

perk zei:
MM - 25 doormeter denk ik. Het is nogal groot maar de winkel raad me deze aan. De graupner is veel kleiner en maar 7 euro goedkoper. (die dingen zijn wel duur he)

mijn idee momenteel is oftewel enkele oude cellen of een 6V loodblokje dat ik nog heb liggen. Je gaat toch ook een regelaar erop zetten? Al enig idee welke?

Patrick

Ja.. Ik maak er waarschijnlijk zo'n regelaartje aan van conrad :wink: heet een mechanische regelaar ofzo.. Kost maar iets van 10 euro dacht ik.. maar ik dacht dat ik iets van 32 mm had ofzo.. heb er in ieder geval 30 euro voor betaald.. weet het eerlijk gezegt niet meer :oops:

Christian

Droopy'ke zei:
Christian schreef:
Ik sluit er waarschijnlijk gewoon een 6 volt accu op aan.. anders koop ik wel een klein accupak
Ik zou ook de boegschroef op een 6 v loodaacu aansluiten. Door het gewicht daarvan heb je ook al wat meer balast in je boot. Twee vliegen in één klap. :wink:
Zorg wel dat de 6 v accu mooi in balans ligt met de aandrijfaccu zodat het model niet naar in kant gaat liggen. Testen in de badkuip is hier de boodschap.

Droop

Ok droop :wink: gelukkig kosten ze ook niks :D maar heb sinds een paar weken een baantje waar ik best wel wat uren maak.. dus :wink: dat gaat wel goed komen :D

Christian

die link werkt niet, opgelet... mechanische regelaars hebben vaak nog een servo nodig voor te werken. Als je dan de totale prijs en het resultaat bekijkt ben je beter af met een goedkope electronische regelaar.

P.

Christian, laat die mechanische regelaar voor wat hij is. Die dingen vreten gewoon stroom!!
Koop liever een electronisch regelaartje. Dit gebruikt enkel de stroom dat het nodig heeft.

Droop

perk zei:
die link werkt niet, opgelet... mechanische regelaars hebben vaak nog een servo nodig voor te werken. Als je dan de totale prijs en het resultaat bekijkt ben je beter af met een goedkope electronische regelaar.

P.

Dan moet je even vanaf die link, links op modelbouw klikken.. en dan toebehoren.. En dan zie je gelijk een servo voor maar 5 euro.. dus dan heb je voor iets van 15 euro een snelheids regelaar :D Dat zal tog wel goed gaan of niet??

Christian

Droopy'ke zei:
Christian, laat die mechanische regelaar voor wat hij is. Die dingen vreten gewoon stroom!!
Koop liever een electronisch regelaartje. Dit gebruikt enkel de stroom dat het nodig heeft.

Droop

O ok Droop.. Was net een berichtje aan het typen toen jij reageerde.. maar goed.. Wat bevelen julle mij dan aan als regelaar voor de boegschroef?
Heb trouwens via marktplaats voor 40 euro een regelaar gekocht voor de hoofdmotor.. Ding kan 110 amphere aan:D Dus dat zit in ieder geval wel goed denk ik :wink:

Christian

ik ga gewoon een regelaar gebruiken die ik nog heb liggen, echter een simpel autoregelaartje voor 8V zou al moeten lukken denk ik.

Patrick

Wat bevelen julle mij dan aan als regelaar voor de boegschroef?
Om je een ideetje te geven: in m'n Viking Warrior ligt een Robbe rokraft 50 µp voor de boegschroef.

Dat dingske werkt prima. :wink:

Droop

Perk: Hoe bedoel je dat? ik heb nog wel een oud autootje liggen..

Droop: Ik bekijk alles nog wel even.. 50 euro voor een boegschroef van 30 euro is met toch iets teveel :oops: Dan heb ik liever iets dat meer stroom vreet.. Mijn vader betaalt tenslotte toch de elektriciteit! ( :lol: :lol: ) Is er geen goedkopere oplossing die het ook zla doen? want 50 euro voor de hoofdmotor kan wel.. maar zei net ook al.. vind dat voor een boegschroef gewoon te veel van het goede.. :wink:

Christian

Back