Bouwverslag Amsterdam

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
Hou er ook rekening mee dat met een mechanishe regelaar de 'verloren' stroom door de weerstand zal omgezet worden in warmte.
Die weerstandjes kunnen best heet worden! :wink:

Droop

RC auto's rijden meestal op 6 cellen, die regelaars zijn dus ietsje goedkoper dan een 12V boot regelaar.

Daar een boegschroef toch maar op 6-7.2V gaat, kan je dus evengoed een autoregelaar nemen. 20-25euro bij conrad.

Patrick

perk zei:
RC auto's rijden meestal op 6 cellen, die regelaars zijn dus ietsje goedkoper dan een 12V boot regelaar.

Daar een boegschroef toch maar op 6-7.2V gaat, kan je dus evengoed een autoregelaar nemen. 20-25euro bij conrad.

Patrick

Zou je die even voor mij op kunnen zoeken ? :oops: kan hem namelijk niet vinden.. :oops:

Christian

wat denken jullie van

228300 - 89

of Bestnr.: 231639 - 89 of zelfs de versie voor een 380.

(opgelet voor JR or Futaba aansluitingen)

Persoonlijk koop ik alleen 12V regelaars, want ik ga ervan uit dat ik ooit de boot wel eens uit elkaar ga halen en de regelaars elders ga gebruiken.

Dus ik heb de goedkoopste navy Bestnr.: 226986 - 89
gekocht voor de boegschroef in mijn najade.

je kan eigenlijk nooit een te zware regelaar kopen, te licht dan ga je ooit wel spijt van krijgen.

persoonlijke mening he

Patrick

Ik wil hier nu niet de wijsneus gaan uithangen maar let er op dat als je een regelaartje voor een auto'tje neemt, dit ook 'in z'n achteruit' kan gegooid worden. Veel autoregelaars kunnen dit niet.
Je boegschroef moet je model zowel van bak- naar stuurboord en vice versa kunnen laten zwenken. :wink:

Veel succes.

Droop

droopy - je hebt volledig gelijk. Daarom kunnen jullie beter die bestel nummers eens bekijken en jullie mening geven. Afgaande op de beschrijving zouden deze een achteruit moeten hebben, daar had ik op gelet.

de meeste regelaars hebben wel een rem - en dat haat ik...

PAtrick

Droopy'ke zei:
Ik wil hier nu niet de wijsneus gaan uithangen maar let er op dat als je een regelaartje voor een auto'tje neemt, dit ook 'in z'n achteruit' kan gegooid worden. Veel autoregelaars kunnen dit niet.
Je boegschroef moet je model zowel van bak- naar stuurboord en vice versa kunnen laten zwenken. :wink:

Veel succes.

Droop

Dan maar een wijsneus Droop :D ik heb veel aan je tips :wink: bedankt daarvoor :D maar als ik maar 1 kant ophoefte.. kocht ik wel een goedkope servo + microswitch.. Dat ga ik ook aansluiten op mijn pompje voor de blusmonitoren.. Maar ik zit er nu dus wel even mee.. maar goed dat jullie er dan zijn.. anders had ik misschien zo alles verkeerd gedaan..

Even een vraag dus aan iedereen die dit leest.. Is er iemand die een regelaar weet die op de boegschroef kan werken maar niet veel te duur word.. met te duur bedoel ik zo iets rond de 30 euro..

Alvast Bedankt :D

Christian

Een mechanische regelaar mag dan wel stroom vreten en warm worden maar voor een boegschroef hoeft dat geen probleem te zijn. Ik gebruik mijn boegschroef maar een enkele keer en dan maar een paar seconden. Dus dat zal vast geen probleem vormen qua stroomverbruik of warmte ontwikkeling.

Tenzij je van plan bent om de boegschroef veel en lang achter elkaar te gebruiken dan word het een ander verhaal, en ben je beter af met een elektronische regelaar.

xxman: Bij de gebruiks aanwijzing staat dat je hem maximaal maar 30 seconden mag laten draaien.. en ik gebruik hem alleen tijdens het achteruitvaren denk ik.. Maar bedankt in ieder geval voor je reactie..! :)

Christian

Wou ik vanavond de motor enzo bestellen.. bleek dat je op dat moment alleen vanuit duitsland kon bestellen! :evil: maar goed.. dan maar even geduld :roll:

Ondertussen weer even een vraagje met betrekking op de boegschroef.. Hoe ga ik deze perfect in de romp krijgen? dan bedoel ik.. hoe weet ik nou hoe de gaten precies tegen over elkaar zitten.. En waar kan ik mijn boegschroef het best mee vast maken?

Nog even een vraagje.. Wat eigenlijk geen betrekking heeft op dit onderwerp.. Maar voor de motorenkenners heb ik even een vraag.. Ik heb ook nog de atlantio 600 van kyosho.. Maar ik ben zijn snelheid een beetje zat.. Ik zou wel wat sneller willen.. Wat voor motor raden jullie mij aan? Het moet niet meer dan rond de 30 euro gaan kosten ofzo..

En is het trouwens echt nodig om mijn hele opbouw in de plamuur te zetten? Mijn vader beweerd van wel.. omdat je kans hebt dat je de houtnerf een beetje zal blijven zien na het schilderen.. maar omdat het hout toch al zo glad is lijkt het mij eigenlijk overbodig :roll: De naden enzo plamuur ik natuurlijk wel.

Alvast bedankt :D

Christian

lifeboatcaptain zei:
Als je het hout genoeg schuurt lijkt mij dat de nerf niet meer te zien is.
Echt niet!
Je hoeft niet perse te plamuren, af gezien van grotere kieren dan, maar je zult je hout wel heel goed moeten voor bewerken met grondverf of G4 anders blijf je de houtnerf zien.
Tussen de verschillen de lagen goed schuren, en dan is er wel een nerf vrij resultaat te behalen

Adam zei:
lifeboatcaptain zei:
Als je het hout genoeg schuurt lijkt mij dat de nerf niet meer te zien is.
Echt niet!
Je hoeft niet perse te plamuren, af gezien van grotere kieren dan, maar je zult je hout wel heel goed moeten voor bewerken met grondverf of G4 anders blijf je de houtnerf zien.
Tussen de verschillen de lagen goed schuren, en dan is er wel een nerf vrij resultaat te behalen

Ben van plan de opbouw 2x in de grondverf te zetten.. en daarna 2x gewone verf erover.. Dit vooral tegen de bescherming van het water.. Als voorzorg dat het water niet in het hout trekt..

Maar in ieder geval bedankt :D

Christian

Daar ben ik weer :wink: Via een ander (moeizaam :roll: ) topic weet ik nu hoe ik de boegschroef in de romp ga maken :wink: Maar ik wil nu een paar dingen op een rijtje hebben.. Waar jullie me vast wel mee kunnen helpen :D

1. De blusmonitoren.. Hoe ga ik deze aan en uit zetten..? Ik heb een 4 kanaals zender besteld.. En ik dacht zelf met het rechter stickje omhoog een servo aan te sturen die een microswitch indrukt waardoor het pompje gaat draaien..
2. De snelheidsregelaar voor de boegschroef.. Mechanische regelaars zijn er niet voor niks.. En ze lijken me eigenlijk erg geschikt voor een boegschroef.. Aangezien je toch nooit een boegschoef continu op volle toeren laat draaien.. Dus het word waarschijnlijk een mechanische.. Tenzij iemand een beter idee heeft? ( dat me niet meer dan circa 25 euro kost)
3. Voor het roer kan ik toch gewoon een vrij goedkope servo van conrad kopen? of is die niet sterk genoeg om het roer in beweging te krijgen ofzo? Iemand misschien tips? :)
4. Hoe kan je mooi een lampje in een mast maken? Op de opbouw zitten dus 2 masten waar ik graag een lampje in zou willen maken.. Maar hoe kan je dit zo mooi mogelijk afwerken? waardoor je zo min mogelijk draad ziet enzo? De mast is volgens mij iets van 5 bij 5 millimeter ofzo.. (ben bij me moeder.. Dus kan het even niet zo snel nameten.)
5. En tenslotte.. Ik zat pas ergens over na te denken.. Ik heb de opbouw dus in elkaar gelijmd.. en aangezien water vrij makkelijk in hout trekt.. moet de hele opbouw goed in de verf staan.. De eerste 2 verdiepingen (om het zo maar te noemen) gaan wel lukken.. Maar de 3e is eigenlijk helemaal dicht.. Behalve de raampjes die er in zitten.. Maar volgens mij is het wel noodzakelijk dat daar van binnen wel komt.. Heeft iemand een idee hoe ik misschien via de raampjes toch goed de binnenkant kan schilderen?

Eind deze maand/ begin december krijg ik mijn motor + zender + verlichting enzo binnen.. Mijn snelheidsregelaar heb ik al.. Heb er voor 40 euro een gekocht via marktplaats.. De regelaar kan 110 Amphere trekken! Dus de 900 BB torque zal een peule schil voor hem zijn :lol:

Zal binnenkort weer even wat foto's uploaden :) Heb ondertussen de davids voor een gedeelte in elkaar gelijmd.. Een reddingbootje afgemaakt.. Gaten in de schouwen gemaakt voor het waterslangetje voor de blusmonitoren.. en het dekhuis achterop gemaakt..

@ Adam: Even een klein vraagje.. Ik zat net op de site te kijke waar je komt als je op de knop onder je berichtjes drukt.. Maar achter op die dieplader.. Is dat een seatrack van de KNRM? lijkt er verdacht veel op.. En zo ja.. Gaaf dat jullie voor de KNRM rijden :D :D

Alvast bedankt :D :D

Groeten Christian.

1. De blusmonitoren.. Hoe ga ik deze aan en uit zetten..? Ik heb een 4 kanaals zender besteld.. En ik dacht zelf met het rechter stickje omhoog een servo aan te sturen die een microswitch indrukt waardoor het pompje gaat draaien..

waarom niet, echter bij conrad hebben ze ook kleine printjes vb nummer 115797 die deze functie heel goed doen. Voor die enkele euro die je meer moet geven, vind ik zo'n printje een betere oplossing.
Zelf zet ik op mijn blusmonitoren altijd een oude vliegtuig regelaar (uit mijn jonge jaren) die op een schuif van de zender komt. Het ik veel leuker de kracht netjes te kunnen regelen ipv gewoon op en af.

Patrick

perk zei:

waarom niet, echter bij conrad hebben ze ook kleine printjes vb nummer 115797 die deze functie heel goed doen. Voor die enkele euro die je meer moet geven, vind ik zo'n printje een betere oplossing.
Zelf zet ik op mijn blusmonitoren altijd een oude vliegtuig regelaar (uit mijn jonge jaren) die op een schuif van de zender komt. Het ik veel leuker de kracht netjes te kunnen regelen ipv gewoon op en af.

Patrick
Dat is wel een Turbo antwoord zeg :lol: Aangezien ik geen oude regelaar heb liggen zal het maar op die manier moeten zoals ik het beschreef.. Heb even dat ding op conrad gekeken.. Denk dat ik voor microswitch + servo net zo veel geld kwijt ben.. Maar krijg alleen een beetje hoofdpijn van de uitleg :roll: :roll: Misschien dat jij het beter kan? Want het lijkt me eerder gezecht wel een geschikt ding..

Christian

dit printje kan 2 contacten maken. Met andere woorden je kan 2 verbruikers (vb 1 set lichten en 1 blusmonitor) op en af zetten met behulp van een vrij kanaal.

stickje naar boven, lichten aan (vaar verder en laat de stick los).. 1/2 uur later... stickje terug naar boven, lichten uit
en
stickje naar onder en daar houden, waterpomp aan, stick loslaten... pomp uit.

dit tegelijk op 1 vrij kanaal - zonder te moeten een switch vastlijmen aan een servo met het gevaar dat de servo te ver gaat gaan en je switch in de prut duwt. Oke... hier zijn ook wel oplossingen voor maar dit printje is toch zo makkelijk :idea:

elke van de 2 verbruikers kan je instellen dat ie blijft aan staan tot volgende impuls of stopt bij het lossen van de stick.

Er is echter 1 gevaar... de max stroom door de print mag maar 1 ampere zijn dacht ik, dus effe hiermee opletten. geen zware pompen nemen of hele series lampjes.

Patrick

perk zei:
dit printje kan 2 contacten maken. Met andere woorden je kan 2 verbruikers (vb 1 set lichten en 1 blusmonitor) op en af zetten met behulp van een vrij kanaal.

stickje naar boven, lichten aan (vaar verder en laat de stick los).. 1/2 uur later... stickje terug naar boven, lichten uit
en
stickje naar onder en daar houden, waterpomp aan, stick loslaten... pomp uit.

dit tegelijk op 1 vrij kanaal - zonder te moeten een switch vastlijmen aan een servo met het gevaar dat de servo te ver gaat gaan en je switch in de prut duwt. Oke... hier zijn ook wel oplossingen voor maar dit printje is toch zo makkelijk :idea:

elke van de 2 verbruikers kan je instellen dat ie blijft aan staan tot volgende impuls of stopt bij het lossen van de stick.

Er is echter 1 gevaar... de max stroom door de print mag maar 1 ampere zijn dacht ik, dus effe hiermee opletten. geen zware pompen nemen of hele series lampjes.

Patrick

Ok dank je!! Dat is zeker heel erg handig..! Weet wel zeker dat ik dit ga gebruiken! Aangezien ik mijn verlichting er ook op aan kan sluiten.. Echt bedankt.. :D

ik heb niet direct een handleiding erbij, maar als je motoren gaan aan en uit zetten met relais worden er soms diodes over de motor gezet.

het kan zijn dat deze print het al heeft. weeral, ik gebruik oude regelaars voor die pompjes maar het zou er ook mee moeten lukken.

In het ergste geval, heb je gewoon een printje waar je 2 lichtkringen mee kan schakelen.

Ps, op mijn boten probeer ik de navigatie verlichting en dek verliching te scheiden... een beetje 'cooler' vind ik.

Patrick

Back