Bouwverslag Amsterdam

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
@ perk: ik zoek wel gewoon een goede uit op Conrad :wink: En die navigatie verlichting hoef ik overdag toch niet aan te doen.. Je ziet er dan toch nooit wat van..

Christian :)

Hallo perk,

even een opmerking:
Als de motor een kant op draait kun je idd een diode over de motor heen zetten. Het nut hiervan is echter zeer beperkt. Meestal wordt er een diode over de spoel van het relais gezet, om de tegen-EMK af te voeren. Elke keer als het relais loskomt, zal door de spoel van het relais een spanning worden opgewekt, die het aansturende apparaat zou kunnen vernietigen. Door een diode op te nemen anti-parallel (dus parallel over het relais, maar tegen de richting van de stroom die er normaal loopt in ), zal dit niet gebeuren. Dat kan ook wel bij een motor, maar een relais zal bij lange na niet zo snel kapot gaan aan zoiets, en de tegen-EMK bij een motor is lang zo groot niet omdat hij ook wordt opgeslokt door de volgende spoel die stroom gaat verbruiken.
Dus ik zou een diode anti-parallel over een relais zetten, maar niet over een motor (vooral niet als ie twee kanten op moet kunnen draaien ....)

VrGr,

Theo

theo_tb zei:
Hallo perk,

even een opmerking:
Als de motor een kant op draait kun je idd een diode over de motor heen zetten. Het nut hiervan is echter zeer beperkt. Meestal wordt er een diode over de spoel van het relais gezet, om de tegen-EMK af te voeren. Elke keer als het relais loskomt, zal door de spoel van het relais een spanning worden opgewekt, die het aansturende apparaat zou kunnen vernietigen. Door een diode op te nemen anti-parallel (dus parallel over het relais, maar tegen de richting van de stroom die er normaal loopt in ), zal dit niet gebeuren. Dat kan ook wel bij een motor, maar een relais zal bij lange na niet zo snel kapot gaan aan zoiets, en de tegen-EMK bij een motor is lang zo groot niet omdat hij ook wordt opgeslokt door de volgende spoel die stroom gaat verbruiken.
Dus ik zou een diode anti-parallel over een relais zetten, maar niet over een motor (vooral niet als ie twee kanten op moet kunnen draaien ....)

VrGr,

Theo

Snap eerlijk gezegt niks van wat hier is uitegelegd :oops: Heb vorig jaar met natuurkunde wel behandeld wat een diode is.. maarja dacht dat ik er nooit wat mee hoefte te doen dus ben het weer vergeten.. Heb ook motorvoertuigen gekozen in plaats van elektro.. Dus een docent vragen is ook geen optie.. Misschien iemand die het mij wat beter uit kan leggen? :oops: Want het klinkt op een of andere manier wel logisch..

Christian

Hallo Botter,

ik zal het nog eens proberen :-)

Een diode laat maar in een richting stroom door, in de andere richting niet. Parallel schakelen lijkt me makkelijk genoeg, bijvoorbeeld koplampen van een auto staan parallel, oftewel naast elkaar in de stroomkring, achter de schakelaar waarmee je het licht aan doet. Voor een lamp maakt het niet veel uit hoe om je hem in de stroomkring zet, hij geledit stroom beide kanten op. Parallel is dan gewoon parallel.
Omdat een diode slechts in een richting stroom doorlaat en niet in de andere, zijn er twee manieren om hem parallel te schakelen. Stel je voor dat twee mensen elkaar een hand geven, dan kunnen ze met het gezicht dezelfde kant op staan of de ene naar voor en de ander naar achter. Als de een naar voren kijkt en de ander naar achter, dan heet dat anti-parallel.
Als een relais aantrekt dan loopt er eventjes een behoorlijke stroom. Daarna wordt de stroom minder, maar de contacten van het relais hoeven niet meer te bewegen, maar alleen vastgehouden te worden, dus het is genoeg. Maar als de spanning van het relais wordt afgehaald, dan laten de contacten weer los, en op dat moment loopt er weer een behoorlijke stroom door de spoel van het relais. Maar omdat de contacten loslaten ipv aantrekken, is de stroom ook de andere kant op als bij het aantrekken.
Om te voorkomen dat deze stroomstoot bij het loslaten de elektronica beschadigd, wordt dus een diode anti-parallel over de spoel van het relais gezet.
In een schemaatje:
relais.GIF

VrGr,

Theo

@ theo: Als je schemaatje het nou eens deed :oops: Het klinkt namelijk allemaal logisch.. :roll:

Zie ondertussen dat nergens de plaatjes het doen :wink: zal wel even wachten.. Dan zal die het wel weer doen :lol:

Theo, op de print is het een BD433 NPN transistor ipv een relais, net even het schema bekeken. Ik dacht dat het een relais was maar dus niet.

Dan heb je die diode toch niet nodig he?

Patrick

En nu weer wel!! 8O Nouja.. het zal wel 8O :roll: zal even bekijken als ik eht begrijp :lol:

Nou.. nee nog steeds niet :oops: Is het echt noodzakelijk dan?

Christian

met schema bedoel ik het PCB schema online van het conrad printje, niet wat Theo er gezet heeft.

Patrick

Patrick,

ik heb dat schema ook even bekeken, en de diode boven de transistor is veel belangrijker. Dat is de vrijloop of blusdiode die ook in mijn tekeningetje staat.
In dit geval is de diode al in de schakeling geintegreerd. Het gaat om een 1N4002, dat is een versie die geschikt is tot 400V en 2A. Die kan behoorlijk wat hebben, als er een redelijk normaal relais wordt aangestuurd. Dus je hoeft geen diode meer te gebruiken bij het relais, hij zit al in de schakeling.
De uitgang van de schakeling kun je dus gebruiken zoals in het schema is getekend voor lampjes, met een totale stroom van 1,5A; of een motortje van max. 1,5A, als het maar een kant op hoeft te draaien; of een relais. Met de contacten van het relais kun je dan meer lampjes of zwaardere motoren aansturen.
Let er wel op dat je wat je wilt aansturen aansluit tussen de pluspool en de uitgang van de schakeling, want anders doet hij het niet!

VrGr,

Theo

Ben ik weer :D Samen met een hele bende foto's :wink:

Klepje/deksel/dingetje achterop om bij het roer te kunnen komen.

Het dekhuisje..

Schoorsteen met een slangetje erdoor heen voor de blusmonitoren.

De ronde hoeken (eindelijk) mooi plat geplamuurd.

Mijn eerste reddingsbootje..!! 8)

De boegschroef die er perfect in zit :D :D

nog keer..

En een godeloze bende terwijl ik zondag de hele werkbank nog helemaal had opgeruimd :lol: :lol:

Tot zover weer :wink:

Groetjes Christian.

Theo, bedankt om dat na te kijken,!

----

dat opruimen is normaal hoor... bij mij is het ook altijd hetzelfde. Alles gaat langzaam hang naar een staat van chaos. Het is echter toch belangrijk regelmatig op te ruimen, een open/nette werkplek is zoveel beter.

PAtrick

Krijg deze week waarschijnlijk de motor enzo binnen :D kan niet wachten!! :D :D Zal jullie op de hoogte houden :wink: Nouja.. voor de gene die het interesseerd :wink:

Natuurlijk zijn we d'r nog in geinteresseert

Haha dat was ook niet wat ik bedoelde Droop :wink: Ik bedoel degene die mijn verslag volgen! :) Dat er een beetje interesse is heb ik wel gemerkt dus :wink: Maar bedankt voor je berichtje.. lijkt me verslag weer wat groter :lol: :lol: :lol:

laat ons het nog groter maken !

blijf in ieder geval posten, de amsterdam was de eerste boot die ik dacht te kopen maar mijn vrouw vond vissersboten mooier (go figure..)

ik vind het altijd de moeite om te volgen, 'k leer altijd bij.

Patrick

Dag allemaal :D Ben ik weer :wink:

Ik heb alleen niks gepost de afgelopen 2 weken.. omdat ik eigenlijk nog niet zoveel ben opgeschoten.. Ik had even geen zit in de opbouw.. dit omdat dat best veel geduld kost.. en het stervenskoud is in de garage.. Maar heb ondertussen wel mijn motor binnen :D Ongelovelijk zo lomp als zo'n ding is! Wat had ik me daar even in vergist zeg :eek: Maar vorige week ook een zenderset enzo besteld.. Ik wil toch eerst alles in de romp hebben voor dat ik met de opbouw verder ga.. Omdat in de romp alles toch wat groter is.. en makkelijker is met die kou :wink: Maarja.. ik wacht dus even op de spullen van conrad :wink: zal dan weer ff wat foto's posten.. tot dan maar even wat geduld dus :lol:

Christian.

Back