Bouwverslag Amsterdam

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
Hmmm... Ik zal het wel even zien Droop.. Eerst maar eens ffm kieken hoe t schip dr uut ziet zonder die roest :D Ben bang dat ik het niet kan.. Heb namelijk niet zo'n vast handje.. En ben dus bang dat ik straks mien hele schip vern**k Maar woon 14 februari een jaar bij mijn vader.. Wil misschien nog zo'n smit houston maken.. Als gedenk dingetje.. Heb ooit eens voor hem een straaljagertje gemaakt.. Die ligt ondertussen al in 100 stukken versprijd over de tv kast.. Misschien dat ik die dan kan proberen te weatheren.. Lukt het niet dan is het daar misschien nog makkelijk af te vegen omdat het plastic is en geen hout.. Het komt vast wel goed..

En ja.. Ik weet waar je huis woont Droop :wink:

Heb vanmiddag eens proef gevaren.. op 7.2 volt.. Deed het wel redelijk.. Maar ik snap er nog geen hol van.. Ten eerste.. In zn achteruit.. heeft die een gigantische afwijking naar rechts.. Zelfs als tegenstuur.. Is hier wat aan te doen? of komt dit gwoon door de draairichting van de schroef?

Mijn nieuwe zender is ook beetje vreemd.. De linker knuppel blijft staan in de laatste positie waar die in is geplaats.. Waardoor ik elke keer zo'n knopje moet omzetten wil ik achteruit kunnen.. Dus ik denk dat ik maar het gas rechts ga zetten.. En het roer links.. Beetje ongewoon.. maarja.. Ik kan het ook niet veranderen.. Dat heb ika l bekeken.. In de gebruiksaanwijzing staat dat hte is om een benzine motortje bijvoorbeeld niet af te laten slaan ofzo.. Maarja.. Ik zoek wle een oplossing :D

Dinsdag ben ik naar Quartel geweest.. Veel kleine prulletjes gehaald waaronder de 2 blusmonitoren.. een onstoringssetje en wat stekkertjes enzo..

Beetje onverzorgt bericht maar ik had haast.

Christian.

Heb vanmiddag eens proef gevaren.. op 7.2 volt.. Deed het wel redelijk.. Maar ik snap er nog geen hol van.. Ten eerste.. In zn achteruit.. heeft die een gigantische afwijking naar rechts.. Zelfs als tegenstuur.. Is hier wat aan te doen? of komt dit gwoon door de draairichting van de schroef?
Dit komt inderdaad door de draairichting van je schroef. Dat noemen ze het "wieleffect".
In principe is hier weinig aan te doen. Met beleid omgaan met je knuppel.
Als je rustig aan doet achteruit is het effect vaak een stuk minder.
Je kunt er ook juist gebruik van maken met het afmeren.
Schuin stuurboord voor de wal komen, klappie achteruit en de kont draait naar de wal.

Mijn nieuwe zender is ook beetje vreemd.. De linker knuppel blijft staan in de laatste positie waar die in is geplaats.. Waardoor ik elke keer zo'n knopje moet omzetten wil ik achteruit kunnen.. Dus ik denk dat ik maar het gas rechts ga zetten.. En het roer links.. Beetje ongewoon.. maarja.. Ik kan het ook niet veranderen.. Dat heb ika l bekeken.. In de gebruiksaanwijzing staat dat hte is om een benzine motortje bijvoorbeeld niet af te laten slaan ofzo.. Maarja.. Ik zoek wle een oplossing :D
Ik weet niet wat voor zender je hebt, maar in de meeste zenders kun je dit "rasteren" door middel van het weg halen van een plaatje "uitschakelen" zodat de knuppel weer zelf centrerend wordt.

@ adam.. Ik heb hem ook een keer losgedraaid.. en dat plaatje weggehaald.. Maar aan de knuppel zit een veertje recht die hem naar het midden trekt.. dat veertje ontbreekt bij linkse.. En er is ook nergens een plek waar ik hem kan maken.. En de knuppel helemaal naar beneden is 0.. helemaal naar boven = 100% dus niet als bij de rechtse in het midden 0.. Naar onder -100% en naar boven 100%..

Dat wieleffect kende ik wel.. Heb zelf het idee dat het komt omdat de schroef in principe vooraan zit tijdens het achteruitvaren.. En dan trekt die de kop opzij.. wat makkelijker gaan dan vooruit de hele romp opzij duwen.. Maar goed.. Ik zal een beetje experimenteren.. Beter dat ik het nu weet dan wanneer ik het hele dek er op geflanst heb :D

Heb zelf het idee dat het komt omdat de schroef in principe vooraan zit tijdens het achteruitvaren.. En dan trekt die de kop opzij.. wat makkelijker gaan dan vooruit de hele romp opzij duwen..

Laat dat idee maar varen want daar klopt niks van ;)
Google maar eens even op "wieleffect" en je kunt de juiste theorie achter dit effect wel zelf lezen

Laat dat idee maar varen want daar klopt niks van ;)
Google maar eens even op "wieleffect" en je kunt de juiste theorie achter dit effect wel zelf lezen

Dat wiel effect snap ik wel :wink: Komt gewoon door de draairichting van de schroef.. Die bij mij dus linksdraaiend is.. Maar goed :D In ieder geval bedankt :wink:

Ik ga het gas dus rechts maken.. En het sturen waarschijnlijk ook op dezelfde knuppel.. Dit omdat ik anders op de *gas* knuppel de boegschroef moet zetten.. Heb dan liever het roer daar dan een draaiende boegschroef onder het varen zonder dat ik het doorheb.. Schijnt niet goed te zijn voor dat ding als je hem te lang laat draaien.. Is even wennen.. Maarja moet maar :wink:

Er valt eigenlijk even nite zoveel te updaten op het moment.. Dus blijft het een beetje rustig hier.. Weet dat jullie dat heel jammer vinden.. Maarja groeien jullie ook wel overheen :lol:

ivm dat gas en boegschroef. Wat ik doe is de veerkracht van de stuur knuppels aanpassen zodat zijdelings sturen met de gas stick moeilijker is dan gas geven. Dit lost het 'accidenteel' sturen met dat kanaal op.

ik denk dat gas en roer beter op 2 verschillende sticks zitten ivm nauwkeurig en gecoordineerd sturen.

Patrick

@ perk.. Ik probeer het maar gewoon eerst op de manier zoals ik zei.. Valt het tegen kan ik natuurlijk nog altijd de stekkertjes wisselen in de ontvanger :wink:

Blusmonitoren in mekaar gelijmd.. Wat een ondingen zeg! Achteraf is het ene metalen buisje nog korter dan de ander :-? Maarja dat had ik maar moeten checken voordat ik ze in mekaar kwakte.. Als ze uit mekaar staan zie je het verschil toch niet :wink:

Niet meer nu ik ze in mekaar gekwakt heb nee.. Maar ze staan toch zo'n 15 a 20 cm uit mekaar.. Dan valt dat verschil waarschijnlijk toch wel weg :)

WAT EEN KL*JO'S BIJ DE PAKKETDIENST HIER ZEG!! Ik zit al een hele poos te wachten op me accu's en nog wat.. Kom ik er zonet achter dat het al een week bij ons in de boot achter op de stoep staat!! Laat er nou toevallig een gat in het zeil zitten.. En laat het nou nog toevalliger goed geregend hebben afgelopen week.. Ja Hoor.. Christian vind zonet een half doorweekt pakketje in de boot! Normaal hang ik of mijn vader altijd een briefje op de deur als we een pakketje verwachten.. Daar zetten we het dan op.. Maar blijkbaar heb die bezorger zichzelf aangeleerd het gewoon in de boot te leggen zonder dat wij het weten.. Mijn pa heb dat met de kerst ook al met zijn wijnpakket gehad.. Sukkels..! Dit zijn dingen waar ik flink chagerijnig van kan worden.. Nu maar eens kijken als mijn accu's niet nat zijn ofzo!

Niks nat gelukkig.. Ff kwaad gemaakt om niks dus.. Maar vind dat zo'n bezorger op zn minst wel even een briefje door de deur kan doen waarop staat dat die hem in de boot heb gezet.. Alsof me pa en ik elke dag in de boot kijken :shock:

Back