Bouwverslag Amsterdam

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
hmmm.. Maar goed dat jullie er zijn jongens :mrgreen: Elektronica is niet echt *mijn* Ding :mrgreen:

Ik heb m'n taak als "Modelbouwforumvrijwilliger" (dus zonder "Berg" ertussen!!) maar weer even ter hand genomen en een bezem erbij.
Christian: Ook van Frederik kan je leren. Correctie: Véél leren.
Frederik: Jouw humor kan soms wat verkeerd overkomen... Hou het even in de peiling. Ik ken je langer dan vandaag, maar Christian nog niet.:rolleyes:

Zo, genoeg gebezemd. Ehhh... Christian: Een zekering is in een electrisch circuit NOOIT verkeerd. Ik heb op al mijn loodaccu's, op de plus-pool, standaard zekeringen geplaatst. Accu in de boot? Meteen afgezekerd.
Ik zeker ze met auto-zekeringen in zo'n Halfords-zekeringhouder. Kost hooguit twee euro. Zie hieronder:
normal_accu.jpg

Een jaar of 15 geleden heb ik een Norderney van een clubgenoot in de fik zien vliegen door wier in de schroeven. Motoren blokkeerden en de schipper dacht het wier wel even aan stukjes te hakken met zijn schroeven.
NIET DUS! Zijn regelaars konden ook hoge stromen aan, dus die bleven lekker de stroom doorgeven. Gevolg: Binnen 10 seconden rook uit de openingen van het dekhuis, en even later vlammen. Nog nooit iemand zo snel het water in zien springen om een boot te redden...:(

ik had belooft een schema te tekenen, dus hier heb je het. Dit is MIJN interpretatie van de zaak. Iedereen is vrij fouten op te merken (ik heb een zware week gehad) en voorstellen te doen.

10964793a9f56599e.jpg

je had 2 accu's he? Zekeringen 1 en 2 beperken de max stroom in je boot. Ik zou die misschien op 15 Amp elk zetten, dat geeft je 30 amp en ik denk dat dit genoeg MOET zijn voor een amsterdam vooruit te krijgen. Heb je meer nodig, is er iets mis. Wellicht is 10 amp elk al genoeg.

zekering 3 beschermt de motor/regelaar combinatie. Daar je maar 1 motor hebt is het misschien niet nodig, echter bij problemen met de motor gaat deze zekering eerst stuk - dan heb je nog roer, boegschroef en wellicht waterspuit te beschikking om toch nog iets te manouveren.

ik snap niets van je motor en regelaar keuze, ik schat dat je max 20 Amp nodig hebt voor een amsterdam te laten varen. Dit meet je echter beter eens door het model tegen te houden en volle gas te geven. zekering 3 neem je dan iets boven deze waarde. Als je meer dan 20 amp meet denk ik dat je keuze motor/schroef verkeerd is. Ik gok dat misschien zelfs 10amp genoeg is voor zulke boot.

zekering 4 beschermt de verlichting etc, 2 amp is genoeg (anders rooster je je printje), je moet je lampjes eens uittellen, wellicht is 1 amp zelfs genoeg.

zekering 5 is voor de boegschroef, zelfde filosofie, ik schat voor een raboush boegschroef toch zeker 10 amp nodig. Weeral, meten is weten.

hoet je dit in elkaar zet, met solderen of stekkers is je eigen keuzen, ik gebruik echter nu overal goud stekkers van 4mm - zelfs tussen motor en regelaar. Gewoon makkelijk als ik iets uit elkaar moet halen.

zoals je ziet gebruik is geen aparte accu voor de ontvanger - dis de rode draad van de regelaar bij boegschroef verwijderen !!

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Hojj!! Ben ik weer ff :mrgreen:

Vandaag even bij quartel geweest.. Ik denk.. pak eens even de trein.. kijken als ze een goedkoop snelheidsregelaartje hebben voor mijn boegschroef.. loop je daar weg met zo'n rode van robbe van 50 euro:( maar goed.. Wat moet dat moet :wink: Ook heb ik een setje goudstekkers meegenomen.. Bij de autogarage heb ik bedrading (de dikste en die moest voldoende zijn) + klemmetjes enzo gehaald.. Oja.. Ook 3 zweefzekeringen..

Ik wil dus net zoals Roel de houders plaatsen.. Hoeveel amphere zou ik er dan in moeten drukken? Perk zegt dus 2 x 15 Weet ik daar mee zeker dat er niks kapot zal gaan? morgen wil ik alles grotendeels voor me kaar maken.. qua bedrading enzo.. heb alleen verlichting in de opbouw dus dat komt wel goed.. was alleen zo stom om 6 volt verlichting te kopen.. Dus ik moet even zien 2 parallel groepen te maken.. En die 2 groepen in serie met mekaar op de geheugen schakelaar aansluiten zodat ik de 12 volt krijg die ik nodig heb..

Noujaah ik zal morgen aan de hand van perk's schema eens een begin maken.. als ik ergens niet uitkom vraag ik eht wel :D

Zie trouwens een zekering 3 en 4.. Ik was alleen 1 2 en 5 van plan? Kan dat ook of moeten nummer 3 en 4 er echt bij? Zo ja dan koop ik morgen nog even 2 houders er bij.. Me arme portomonnee :mrgreen:

Waar zouden jullie trouwens voor gaan.. klemmetjes of alles aan elkaar solderen? Sommige verbindingen zijn niet echt met klemmetjes aan elkaar te maken..

Oowjaa voordat ik het vergeet!! Die goudklemmetjes.. Hoe maak je daar de bedrading invast? moet dat erin gesoldeerd worden ofzo? Je kan ook niet wat met een tang dicht knijpen ofzo.. Ik kon er even niet uit komen..

inderdaad, solderen in die gouden contacten.

Zekeringen MOETEN niet... het is gewoon beter, dus geld uitgeven maar !

zekering 3 moet niet absoluut - als je de rest van de zekeringen goed kiest. Ik heb er alleen op de boten met 2 motoren zodat een motor die te veel stroom trekt niet alles door laat slaan en ik op de andere motor nog thuis geraak.

ach ja - ik meet eerst de stromen met een te grote zekering - in de badkuip. Dan kies ik de juiste zekering - zo laag mogelijk.

Patrick

Heb jammer genoeg geen multimeter die zulke grote stromen aankan.. anders meette ik het wel op.. Maarja ik kan ook wel beetje experimenteren.. Maar goed ik doe dan wel 4 zekeringen.. gewoon voor de Zeker(ing :mrgreen: ) heid..

Maar hoeveel amphere denken jullie dan dat de zekeringen bij de accu's moeten zijn? Bij de motor doe ik dan 10.. want normaal trekt die 8 amphere ofzo.. Bij die geheugenschakelaar doe ik trouwens geen zekering.. VInd ik niet nodig omdat bij de pomp een filter zit.. Dus de pomp kan niet blokkeren.. En de verlichting ook niet dus.. zekering 4 blijft dan achterwege.. Denk dat ik aan boord maar een bakje met zekeringen maak :lol: heb ik ze altijd bij me mag het onverhoopt een keer mis gaan :wink:

En alles maar aan mekaar solderen en isoleren?

vroeger soldeerde ik alles, het nadeel is dat je dingen niet zo snel kan demonteren in geval van problemen. Het voordeel is dat het goedkoper is en je geen verkeerde stekker kan uittrekken.

in de huidige boot gebruik ik goudstekkers ipv solderen en voor de lampjes en ander laag stroomverbruik spul gewoon kroonsteentjes.

PAtrick

Die goudstekkertjes.. hoe moet je daar in g*dsnaam die draden goed in solderen? Het lukte me echt niet.. we hebben ook maar een 15 watt soldeerboutje.. Maar goed.. hopelijk kan iemand me het ff goed uitlegge?

Ook gebeurd er iets vreemds! :-? als ik de 12 volt accu's aansluit op mij snelheidsregelaar begint de motor gelijk te draaien.. zonder dat ik iets doe..! Bij 7.2 volt heb ik dit niet.. Hoer kan ik dat veranderen? bij de zender staat alles in de 0..

Ook heb ik nu zo'n rood regelaartje van robbe voor de boegschroef.. Hier snap ik ook niks van.. als ik de knuppel naar rechts of links druk begint die langzaam te draaien.. geef ik wat meer gas gaat die uit..:confused: Zou het kunnen zijn dat de batterijen te leeg waren?

Ook vertelden ze me pas dat ik het rode draadje los moet prutsen om de bec functie uit te schakelen.. Maar dan doet gelijk mijn regelaar het niet meer :-? :confused:

Ik snap er even niks meer van.. Ik hoop dat jullie me misschien even wat meer duidelijk heid kunnen geven?

Christian

oei... nen hoop vragen.

1/ vergeet het maar met die luttele 15W. Ik heb hier een zware bout voor gekocht. Ervoor had ik 17W en dat lukte amper - meestal gewoon niet.

2/kan je regelaar wel 12V aan? Ik vind niet direct terug welke regelaar je hebt.

3/ ivm de boegschroef. Dit kan van alles zijn. Staat de boegschr op een aparte batterij? (hoeveel volt?) oftewel trek je teveel stroom en gaat de beveiliging in, oftewel is de accu te plat en valt ie uit. Ik gok meestal eerst op het laatste.

4/ dat rode draadje moet je alleen maar losmaken ALLEEN ALS je een aparte ontvanger accu gebruikt of indien je 2 regelaars gaan gebruiken. Dus 2 regelaars -> eentje heeft zeker geen rode draad verbonden, de andere wel. Dus aparte accu -> alle regelaars de rode draad uittrekken.

Patrick

ach ja - opmerking 4 in mij post is van toepassing als je een regelaar hebt met BEC. Anders totaal niet relevant.

PAtrick

Frederik.. Ik had ook een ontvanger accu aangesloten.. Daarom snapte ik het niet.. Had ik er even bij moeten zetten.. maarja zal het nog eens proberen..

Ik moet dan maar eens even een andere soldeerbout opscharrelen die ik even kan lenen.. Ik was er al wel bang voor omdat de tin gewoon niet te warm wordt..

Mijn regelaar kan wel 12 volt aan.. heb even gezocht.. maar ik kan het papier niet vinden waar alles op staat.. Ik heb hem gekocht via marktplaats.. Maar hoe moet ik het nou oplossen dan dat die niet gaat draaien? Zou 12 volt te veel zijn ga ik er van uit dat die regelaar erg heet wordt.. en dat werd die zeker niet.. Het was ook een regelaar die goed in werkschepen gebruikt kon worden volgens die man..

De boegschroef heb ik op zo´n batterij houdertje van een ontvanger aangesloten.. 6 volt dus.. er zitten 4 varta batterijen in van 1900 mah.. kan dit te weinig zijn? Ik heb namelijk ook nog een 7.2 accupack met 3700 mah.. maar dan moet ik alles gaan zitten veranderen.. Aan de regelaar zat zo'n stekkertje waar zo'n accuhoudertje van een ontvanger in kan.. Dacht dus automatisch dat dit goed zou zijn.. Wat moet ik er dan op aan sluiten?

Ik zal dan nog eens kijken met die bec functie.. Ik weet wel zeker dat ik er een accu op aan gesloten had.. maar mischien er niet goed in gehad dan ofzo..

In ieder geval bedankt voor de hulp :thumbsup: ben blij als ik er van af ben dit elektrische gedoe :mrgreen:

Hoeveel watt soldeerbout zal ik dan trouwens nodig moete hebbe? En er is geen andere manier om het vast te maken?

4 batterijen is 4.8 volt - niet 6V. Misschien is dat gewoon te weinig als je de gas opentrekt en valt ie daarom uit.

P

o jeetje wat dom :oops: Nou dan sluit ik er wel 7.2 volt op aan! Nu je het zegt.. dat 7.2 volt accu pak heeft 6 batterijen.. dus dat is inderdaad 1.2 per stuk.. dacht automatisch 1.5 ! :shock: Nou dan sluit ik gewoon mijn 7.2 accu pak er op aan :D bedankt he :wink:

Een motor zal wel draaien op 4,8V; maar dan kan de BEC niet werken, er blijft geen 4,8V over voor de ontvanger. Als je toch op 4,8V wilt varen, de ontvanger hier rechtstreeks op aansluiten, het rode stekkertje dan wel uittrekken. Al mijn kleine bootjes zijn zo aangesloten.
normal_elecPolluxA.jpg

Je kunt het plaatje opslaan, en dan zelf draaien, de afmetingen hebben vooral te maken met de normen op het Forum.

Back