Bouwverslag Amsterdam

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
Hier zijn het al net zo’n eikels van de pakketdienst. Pakje bij de buren afgeven en dan geen briefje in de brievenbus gooien, na een week kwamen de buren klagen wanneer ik het pakje opkwam halen waar ik dus niks van wist.

De post bezorgers zijn al net zo erg. Regelmatig krijg ik post van buren soms zelfs van een straat verderop, dan vraag je je eigen toch af waar mijn post dan blijft?

Laatst bewerkt:
Inderdaad.. Ik had dan geluk dat er niks nat was.. maar dat was met het wijnpakket van me pa wel anders :-? Maar goed heb dus de accu's.. 2x 12 volt 7 amphere.. Nu zoek ik eigenlijk iemand die voor mij een aansluit schema kan maken :oops: het mag heel simpel.. Maar ik zou het eigenlijk helemaal niet weten.. Daar moet ik me eens wat meer in verdiepen.. De accu's komen dus parallel te staan.. Ze worden aangesloten op de motor.. Maar ook op een geheugenschakelaar.. Die dus ook weer parallel in het circuit opgenomen moeten worden..

AUB.. IEMAND MET VERSTAND VAN ELEKTRO DINGESSEN.. HELP ME :help:

Inderdaad.. Ik had dan geluk dat er niks nat was.. maar dat was met het wijnpakket van me pa wel anders :-?

Dat noemen ze dus water bij de wijn doen he.
Kan je nog wat van leren hoor:celebrate:
mvg
Frederik:D:D

Als het een troost mag zijn: hier in Belgie is het niet beter.
Zo kreeg ik ooit bericht uit hongkong, dat mijn pakje was teruggestuurd en nu dus terug bij hen was toegekomen. Op het pakje was een sticker gekleeft door de postbode, dat er niemand thuis was. Maar een briefje in de bus steken - zodat ik het alsnog zelf kon gaan ophalen in hun kantoor.... nee hoor....kon ik dus nogmaals transportkosten betalen.... en ik wist niet eens dat ze met een pakje aan huis waren geweest.

Een 2° maal kreeg ik nog net op tijd een brief van het hoofdkantoor in de bus, dat er al 2 weken een pakje op mij lag te wachten in het regionale kantoor, en als ik het niet snel zou ophalen, het werd teruggestuurd... En weer had ik niet eens een bericht gekregen dat ze het hadden aangeboden aan de deur....

Maar dan praat je over Belgie.. Dat is weer wat anders :lol:

Maar even ontopic weer.. Ik heb dus echt even hulp nodig bij het aansluiten.. Zie paar posts hierboven.. !! Iemand die even een simpel Paint tekeningetje kan maken?

Niet zo moeilijk hoor zo'n aansluitschema, hier even alleen uitgelegd hoe;

+ op de + en - bij - van de beide accu's, dan heb je 1 + en 1 - over, hier sluit je de apparatuur op aan wat spanning nodig heeft. Je hebt dan 12 Volt 14 Ah ter beschikking.

Wel bij iedere accu in de + draad, zo dicht mogelijk bij de aansluitpool van de accu !! een zekering opnemen van bijvoorbeeld 8 ampere, dit voorkomt een hele hoop ellende bij kortsluiting en/of overbelasting.

Tom boere

.. Maar ook op een geheugenschakelaar.. Die dus ook weer parallel in het circuit opgenomen moeten worden..

Dat van die schakelaar dat begrijp ik dus helemaal niet
Paralel aangesloten nog nooit van gehoord
mvg
Frederik:D

Maar even ontopic weer.. Ik heb dus echt even hulp nodig bij het aansluiten.. Zie paar posts hierboven.. !! Iemand die even een simpel Paint tekeningetje kan maken?

Hier een schema die op deze site wordt vertoond:
Schema

Dit is ontworpen voor een Smith Nederland !
Maar volgens mij ook goed voor jouw project, wellicht wat kleine aanpassingen.

Succes.

Edit: Hier de link naar het topic hierover ;)

Laatst bewerkt:
Frederik.. Ik bedoel met die schakelaar een 2 kanaals geheugen schakelaar.. Waar mee je 2 kanalen kan in schakelen door je stick naar boven of beneden te doen.. ik heb dus 12 volt verlichting en een 12 volt pomp.. Die op die geheugenschakelaar aangesloten worden.. en Als ik het parellel schakel.. En het mag fout gaan.. Dan doet in ieder geval de motor het nog om terug te varen naar de kant..

Maar Tom.. Die tekst zegt mij eerlijk gezegt niet zo heel veel :oops: Wel beetje.. Ik snap dus dat je 2 draden + hebt.. En 2 draden - En dat je dezelfde moet verbinden met elkaar.. Kan ik dan gewoon bijvoorbeeld daar een stekker aan maken..en na die stekker de motor en schakelaar parrelel maken op het stekkertje? Klinkt een beetje rommelig.. Maar wat ik dan bedoel is dit..

accuschemakc1.png

Is dit goed zo?

Trouwens sorry voor mijn steenschrift.. Die muis doet het hier niet zo jovel

Als je de schakelaar plaatst zoals in je schema gebeurt er niet zoveel.

Hij staat namelijk parallel, dan wordt je circuit niet onderbroken en blijft alles aan.
Deze moet je dus in je schema aan van de 2 kanten van je draden maken.

Gr robin

Edit: ik denk ook dat je die tamiya stekkers er tussenuit moet halen, dan loopt de stroom beter door en krijg je ook geen verbrandde stekkers ed. Alleen stekkers houden op de punten waar draden verbinding maken met de lipjes op de accu.

Laatst bewerkt:
botter, is dat zo'n conrad schakelaar ?
geef eens een naam of nummer, dat probeer ik een schema te tekenen

Patrick

botter, is dat zo'n conrad schakelaar ?
geef eens een naam of nummer, dat probeer ik een schema te tekenen

Patrick

Ehm volgens mij is het deze Als de link het nit doet.. Het is de geheugenschakelaar van 13.25 met bestelnummer 227390-8A.. Dus als de link het niet doet..

@ Robin: Het is dus geen gewone schakelaar om de stroom te onderbreken.. Maar het is dus een geheugenschakelaar.. Daarmee schakel je geen stroom uit of in.. Maar schakel je een kanaal in of uit.. Zoals bij mij de pomp en de verlichting.

En die tamiya stekkertjes.. Gaat dat echt niet lukken? Er zal maximaal rond de 10 amphere door heen gaan.. Dat kunnen ze toch wel aan? Jaah tenzij de motor blokkeerd.. maar dan kan ik die stekkertjes gewoon vervangen.> heb nog 5 paartjes..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk stekkers eruit te halen en gewoon door te solderen. Heb al teveel stekkers in mijn boot verbrand ;-).

Wat betreft de schakelaar: weer wat geleerd.
Gr robin

Botter die geheugenschakelaar vind ik niet zo 1-2-3, let op voor de maximumstroom die hijkan hebben. Volgens mij kan een geheugenschakelaar geen pomp schakelen. Waarom zou je Tamiya stekkers nemen? Ga eens voor goud-stekkers, is niet zo duur als het klinkt. De goud-stekkers van 4mm kunnen 10A aan. Als je een blokkerende motor wilt beveiligen moet je niet de stekker vervangen, maar een zekering. Maw, in je circuit moeten per motor een aangepaste zekering zitten.

Een zekering hoef ik niet.. Mijn regelaar kan 110 amphere aan.. En in blokeer toestand trekt de motor maar 50 amphere volgens mij.. En die pomp trekt anderhalf amphere.. En die regelaar kan er volgens mij 3 hebben.. Dus dat b etekend dat ik dan nog eens 30 lampjes van 50 ma kan aansluiten.. En zoveel heb ik er niet dus.

En die stekkertjes moet ik dan maar even over nadenken..

Ehhh......

Ehhh..... Botter,

Kan je bekabeling ook 110A hebben dan? :? Geloof me, bij zulke stromen heb je aardige bekabeling nodig. En dan hebben we het nog niets eens over kortsluitstromen gehad!! Ik heb 1 keer (gelukkig op het droge) een kortsluiting in mijn Amsterdam gehad en van de bekabeling bleef toen maar weinig over. De isolatie smolt weg en de kabels zelf gingen als zekering dienen (smolten door). Ik kon toen gelijk alle bekabeling vervangen, als ik een zekering had gebruikt (wat ik nu dus ook ten overvloede doe) had ik alleen maar een nieuwe zekering hoeven plaatsen :teacher:.

Groetjes, Danny.

Hmm daar zit eigenlijk ook wel wat in ja :mrgreen: Hoeveel amphere zekering zal ik dan moeten plaatsen? Ik bedoel.. Als ik alleen beetje wier in me schroef krijgt maar hij komt nog wel vooruit.. Dan wil ik niet gelijk dat die zekering doorbrand..

Meten is weten.......

Hoi Botter,

Dat kan ik je zo niet vertellen, dat zul je even moeten meten. Amsterdam in het water, ervoor zorgen dat ze op haar plaats blijft liggen (tegenhouden of met de sleepdraad vast aan de kant o.i.d.) en dan de stroom die naar de motor loopt meten. Dit is voor de motor een "worst-case senario" onder normale omstandigheden, als je dan een trage (!) zekering neemt net iets boven de gemeten stroom zit je goed :D.

Maar.... het is slim niet alleen de motor te beveiligen!!

Groetjes, Danny.

En weten wat je meet

Beter een beetje wier in je schroef en een zekering door gebrand waardoor je zelf je boot moet ophalen. Dan een te zware zekering of geen en een doorgrande motor weggesmolten bedrading ( je bedrading gaat dan als trage zekering fungeren gaat het uit eindelijk ook wel uit maar door een brandje kun je gelijk je heleboot tot op de bodem laten afzinken ;) )Of door gevolg schade je electronica naar z'n grootje :D.
Overigens die 110 A mocht je regelaar dat kunnen hebben dat zal wel een piekstroom zijn en zeker geen continu stroom. Kortom beter een paar zekeringen te veel dan geen ;). En met een volledige sluiting haal je ook geen 110 A vrees ik daar is je ohmsewaarde van je bedrading en overgangsweerstanden veel te hoog voor.

Nog een voorbeeld toevallig vorig jaar beroepshalve nog gestest dat de vd isolatie van een 0,75mm2 draadje binnen 10 sec met een stroom van 8 Amp er afsmelt en zo heet wordt dat het op het puntstond te ontbranden. Maar dit terzijde :D

Gr Martin

Back