Bouwverslag ASK 13 5 mtr

Lassen maken is eenvoudig als je een schuurmachine hebt (twee identieke afgeschuinde uiteinden), en de liggers in een aluminium u-profiel klemt (u-profiel te koop bij de Hubo etc.).

Lengte afschuining: minstens 10 keer de dikte! :teacher:

Succes!

jan.

ik heb helaas geen schuurmachine Jan dus ik heb de methode van Henri gebruikt. Ik ga wel een andere schuurklos maken want het duurde een eeuwigheid zeg:

full

de las is niet zo mooi als ik zou willen maar goed genoeg:
full

Nu ligt het te drogen, morgen verder:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
want het duurde een eeuwigheid zeg

Wat voor schuurpapier gebruik je? Voor constructie gebruik ik het allergrofste: .40. Dat werkt niet alleen sneller, maar ook nauwkeuriger.
Bijvoorbeeld als je een lijmnaad hebt, dan schuur je met fijner schuurpapier vooral het hout weg en wordt de lijmnaad een rand. Het .40 schuurpapier 'hakt' de lijmnaad net zo hard weg.
Maar ook met het gewoon op maat schuren van vuren of balsa werkt het nauwkeuriger, want met fijn schuurpapier duurt het langer, moet je meer kracht zetten en daardoor wordt het vlak dat je schuurt meer gebogen ... en daardoor heb je nu een kier in je verbinding, wat natuurlijk niet goed is voor een goede lijmverbinding. Of is de kier weg als je 'm aanklemt?

Of ... je koopt een grote rol schuurpapier waar je een jaar mee vooruit kan en een (recht) houten balkje beplakt met Gudy 870 dat je in een kunstmaterialenzaak kunt kopen. Dat Gudy lijmt niet permanent; als het schuurpapier versleten is, kan je het van het schuurbalkje af halen. Je kan dat Gudy in verschillende rolbreedtes kopen. Als je een rol van 30 cm breed neemt, kan je het schuurbalkje er overdwars op zetten. En dan kan je het ook gebruiken om sticker-sjablonen van prints te maken om onderdelen te maken. Daar is het ook perfect voor, want papier+Gudy blijft goed zitten terwijl je het houten onderdeel afschuurt en als je klaar bent, kan je het papier en de Gudy er af halen zonder lijmresten (je kan de Gudy er af rollen met je duim). Ook is het te gebruiken om onderdelen tijdelijk stevig te fixeren.

't is maar stil hier!
Is de bouw stil gevallen?

De bouw ligt inderdaad stil. Ik maak een dezer dagen weer een update met de vorderingen tot aan de verhuizing. De eerste romphelft heb ik afgemaakt en die is van de bouwtafel af (is ook lastig verhuizen als hij er nog op zou liggen :p).

Nu staat alles in mijn nieuwe huis maar heb nog geen tijd gehad om weer verder te gaan helaas, een huis inrichten vraagt ook tijd. Ik ben bang dat het nog even duurt voor ik weer verder kan want nu moet ik eerst aandacht gaan steken in de kisten voor aankomend seizoen.

ik moest flink wat stof van het topic afblazen :p maar er is weer een update, ik ga wer verder met de bouw en ga het verslag weer verder bijwerken.

Ik heb de tafel weer opgebouwd en uitgelijnd (foto's komen vanavond, ik moet ze nog verkleinen).

De eerste stap is het in spiegelbeeld krijgen van de plannen van de romp. Dat kan ik doen met olie of door ze te copieren. Ik ga het met olie doen, kan ze wel copieren maar heb ze na de bouw verder niet nodig. Zo gauw dat gedaan is kan ik weer verder met de bouw.

Dus voor wie het leuk vind om de bouw te volgen, dit topic wordt weer ge-update.

De reden dat het allemaal zo lang duurde is dat ik er maar tegen aan zat te hikken om te beginnen, ik kom mezelf er niet toe zetten. dit weekend viel het kwartje, ik heb geen zin om boven te zitten terwijl ik beneden de warmte van de kachel heb, muziek en het drinken staat dichterbij :p

Daarna ben ik begonnen met de tafel opbouwen, recht voor de schuifdeur maar die gaat in de winter toch nooit open.

Daarna uitlijnen:
full

Met een kruislaser die zichzelf waterpas zet is het makkelijk uitlijnen. De laserlijn zo uitrichten dat de lijn precies aan de bovenkant van het blad zit, daarna zorgen dat dit zo is van links naar rechts, daarna kijken of de tafel ook van voor naar achter recht staat:

full

De laser iets hoger gezet zodat deze precies over het blad heen schijnt en het bouwblad net niet meer raakt, nu moet zowel links als rechts, voor en achter de laser precies de onderkant raken van in dit geval de waterpas.

Daarna testen met de reeds gebouwde romp helft:
full

hmmm, dat is niet goed, in het afgelopen jaar toch wat krom getrokken :mad: Dat moet dus ook aangepakt gaan worden. Eerst kijken dat alles nog netjes vastgelijmd zit en als dat zo is dan nat maken, gewicht erop en een tijd laten staan. Dat komt nog.

Daarna de rompdelen uit de doos gevist:
full

Alles nog aanwezig! De romp is wel verkleurd maar dat was te verwachten na een jaar.

De volgende stap is er voor zorgen dat het bouwplan in spiegelbeeld komt anders bouw ik 2 dezelfde romp helften.

Dat wordt de volgende stap, aan de slag met de olijfolie, dat komt morgen, heb vandaag 2 kuub hout van de oprit waar het geleverd werd gestapeld in de schuur, kom vanavond de bank niet meer af :p

Goed bezig!

Mijn oma zei altijd: 'Om te winnen moet je beginnen!'

Uit ervaring weet ik: beginnen is altijd het moeilijkste. :?

Kortom, niets kan nu nog een mooi bouwverslag in de weg staan. :p

jan.

Oma's zijn wijze mensen :D ze heeft helemaal gelijk.

ik heb het bouwplan met olie ingesmeerd en dat ging prima, heb het eerst geprobeerd met het bouwplan van het hoogteroer en had al snel door dat het met een stuk keukenrol niet echt snel gaat. Met een sponsje gaat het al veel beter:

full

full

Daarna het hele bouwplan van de romp gedaan, dat ging lekker snel. Leuk om te doen ook, je ziet echt het bouwplan verschijnen.

Daarna de folie erover heen. Helaas, daar greep ik naast en winkel ook net dicht, zal je altijd zien :mad:. Dag later alsnog de folie erover heen gelegd en daarna de onderrand die ik al gezaagd had op het bouwplan gepast. Dat lag helaas niet zo lekker, er was een stuk gebold dat ik omlaag moest duwen om alles lekker te laten liggen. Folie er weer af en de tekening opnieuw op de tafel vast gemaakt, die ligt beter:

full

Folie erop en nu de onderrand er weer op leggen om te passen:
full

Het begin is er. Nu het volgende probleem, waar zijn de pinnetjesom de boel op het plan vast te zetten...... Die kan ik toch nergens vinden, huis al 2 keer door gekeken. Modelbouwwinkel hier in de buurt (zit 5 km verderop, dat is wel lekker) is net 15 minuten dicht en morgen ook. Dat geeft me de tijd om te zoeken en anders pik ik donderdag een nieuw doosje op. Kan ik morgen alvast de bovenspant op vorm zagen (zie foto hierboven).

Helaas een kleine update maar ik ben bijna weer zover dat ik meters kan gaan maken!

Je kunt ook mooi haakse MDF blokken laten zagen bij de lokale meubelmaker.

Daar zet je ze tussen; staan ze perfect haaks. :D

Wordt een mooie bak zeg! :p

Succes.

jan.

bedankt Jan!

ik reed op weg terug van een vergadering zo goed als langs Verspaget dus snel binnen gelopen en pinnen gehaald. De bodemrand heb ik nu vastgepind op het bord maar ben nog niet gaan lijmen, een aantal stukken ligt nog niet naar tevredenheid, dat ga ik nog veranderen voor ik ga lijmen.

Zo ligt het er nu bij:
full

de volgende stap wordt alle delen passend maken en dan kan ik ze gaan lijmen. Het gaat helaas nog langzaam :(

Waar ik mij over verbaas is dat die bodemligger uit korte, kops verlijmde stukken bestaat. Is dat volgens bouwtekening?!?

in mijn post van 3 februari, de derde foto kan je goed zien dat de bodemligger niet uit 1 recht stuk te maken is, als ik de tekening volg dan moet het wel zo. Sowieso volg ik natuurlijk de al eerder gemaakte romphelft en die is ook zo gemaakt, de stukken die nu op het bouwplan liggen zijn copieen van de stukken waar de bodemligger van de andere romphelft mee gemaakt is

Nu heb je heel kleine kopse lijmverbindingen die snel loslaten. Als je die stukken aanschuint en op die manier het lijmt gaat het minder snel stuk. Nu heb je kans dat bij een harde landing je ligger los gaat op die plekken.

Zie de zwarte lijntjes....
Foto-OYKHZ4VQ.jpg

Back