Bouwverslag ASK 13 5 mtr

Heb even gekeken. :cool:

Het is me (ons) toen niet opgevallen, maar bij de eerste romphelft zijn de stukken ook zo goed als kops verlijmd . . . :mad:

Je zou er nog kleine stukjes sperrholz op kunnen plakken. :?

jan.

ze zijn inderdaad kops verlijmd ja. Het geheel wordt natuurlijk wel sterker als de 2 romphelften gelijmd gaan worden. Nu zijn ze voor deze romphelft nog niet gelijmd dus ik kan het kops lijmen nog voorkomen. Voegt dat echt veel sterkte toe? Anders gevraagd: is dat aan te raden?

Maak maar een testje.
1 met de latjes kops tegen elkaar lijmen.
1 met een lange lijm verbinding.

Dan weet je genoeg.

ik ben weer een stukje verder met de bouw, ik heb de kopse verbindingen zoveel mogelijk aangepast:

full

Dit is nog altijd niet optimaal maar al een stuk beter. Een grotere hoek dan deze kan mijn verstelbare zaag niet aan. Ik ga het geheel sowieso versterken als de romphelften aan elkaar gelijmd zijn.

full

De bodemlijst kon daarna gelijmd worden:
full

Nu de bodemlijst aan elkaar gelijmd is kan ik beginnen met de spanten, eerst passen:
full

Ziet er goed uit toch :cool: Maar goed dat het met opviel, dit is toch beter:
full

Nu het allemaal past kunnen de eerste spanten gelijmd worden:
full

Morgen weer verder, meer gewichtjes heb ik niet en ik wil ze toch goed vast zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kom jij aan die gewichtjes? :confused:

Waar haal je die? :)

Ik gebruik zoals gezegd als alternatief MDF blokjes, maar dit is natuurlijk nog veel mooier . . . :yes:

(Goed dat je het zag! :D . . . )

jan.

een mede clublid werkt in de metaal en die kon me die geven. Waren afval blokjes, die heb ik nog moeten schuren en ontvetten maar werken wel fijn. Had er graag nog meer gehad.

ik ben weer een stukje verder met de bouw, ik heb de kopse verbindingen zoveel mogelijk aangepast:

full

Dit is nog altijd niet optimaal maar al een stuk beter. Een grotere hoek dan deze kan mijn verstelbare zaag niet aan. Ik ga het geheel sowieso versterken als de romphelften aan elkaar gelijmd zijn.

Je doet het veel te moeilijk.
Je kan dat toch makkelijk met toffelzaagje of fineerzaagje doen?
Je tekent die lijn af en zaag de lat keurig recht af.
Als hij dan nog niet 100% past klem je de latten goed tegen elkaar en voeg je hem even pas door de zaag netjes door de lijmnaad te halen.
Dan sluit hij voor 100 % en zelfs sterker dan dat je de verbinding schuurt.
Zo blijft het een heel erg fragiel spulletje.

Ik neem aan dat de delingen van de liggers van beide romphelften op dezelfde plaats liggen.
Bij het op elkaar lijmen van de romphelften liggen de naden ook op elkaar.
Dit blijven dan zwakke verbindingen.
Je zou op de gehele liggers van een romphelft stroken triplex kunnen lijmen.
Als deze stroken altijd een naad flink overlappen krijg je een sterk geheel.
De tweede romphelft krijgt vanzelf zijn sterkte als de twee helften op elkaar gelijmd zijn.

Word trouwens een mooie zwever.

Ton

Triplex is niet sterk in dit geval, het heeft altijd 1 of 2 lagen de houtrichting verkeerd.
Daarnaast zie ik in ieder geval op 1 plek al dat op de naad een spant komt dus dat is lastig om er weer een stuk op te lijmen.
Je maakt het onnodig moeilijk.
Test het eens zoals ik het beschreef je zal zien hoe makkelijk het is.

Bertus,

Je hebt gelijk als je lijsten aan elkaar lijmt met een groter oppervlakte , dus een andere hoek.
Maar ik beschreef hier de situatie zoals hij nu is.
De triplex stroken zijn sterk genoeg.
Omdat de stroken aan die kant van de lijsten gelijmd worden die nu op de bouwplank liggen zitten de spanten niet in de weg.
Je hoeft het ook maar aan een kant te lijmen.
De strook triplex zit dan opgesloten tussen de twee liggers.
Wel goede kwaliteit vliegtuig triplex van 1 mm gebruiken. De romp word dan wel 1 mm breder.

Ton

Dan maak je er helemaal een knoeiboel van.
Trouwens 1 mm triplex heeft op zijn best 2 laagjes van 0,33 mm hout met de juiste nerf richting.

@Bertus:
ik ga die manier zeker proberen want ik moet nog genoeg van deze verbindingen maken voor de kist af is. Dat had ik al wel eens gedaan maar ik kreeg 2 helften die niet netjes pasten, daarna heb ik het met mijn verstekzaag gedaan en die kan tot max een graad of 50 zagen.

@Ton:
dat klopt, de delingen komen op dezelfde plaats, als ik het netjes maak zijn de 2 helften een exacte spiegeling van elkaar. Ik kan inderdaad aan de kant die nu op de bouwplank ligt een strook triplex lijmen maar dat moet dan ook op de spanten want die kan ik anders niet meer aan elkaar lijmen.

Ik moet inderdaad het geheel versterken want de eerste romphelft heeft zwakke verbindingen, dat is niet meer te veranderen, deze romphelft heeft sterkere verbindingen maar ook die kunnen beter. Dat is niet meer te veranderen want de bodemlijst is al aan elkaar gelijmd en nu er ook al spanten op zitten ga ik daar niks meer aan veranderen.

Wat de beste oplossing is weet ik niet, ik zat zelf te denken aan een matje aan de de onderkant nadat de romphelften aan elkaar gelijmd zijn maar dat was voordat ik jullie suggesties las. Gelukkig heb ik nog even want deze romphelft is nog niet klaar.

We kunnen er dus nog even over nadenken/discussieren wat de beste oplossing is.

Laatst bewerkt:
Er zit bij deze kit toch een zeer uitgebreide CD met instructies...? Staat daar niet duidelijk in hoe je dit deel opbouwt?

Wat ik bedoel is om tussen de liggers van de beide romphelften voordat ze tegen elkaar gelijmd worden een strook te lijmen. Deze strook overlapt alle naden.

Ton

Die strook moet toch ook weer uit stukjes opgebouwd worden?
Je blijft dan tegen het probleem aanlopen.
Zoals Arjan vraagt zit er geen beschrijving bij.
Ik zou het uit elkaar halen en goed beginnen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Het zou erg spijtig zijn als je een wat hardere landing maak en je een zak luciferhoutjes over heb.

verstuurd met mijn smartphone

@Ton:
ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld maar dan moet ik dat ook op alle spanten doen en de liggers aan wat de bovenkant van de romp wordt anders kan ik de helften niet tegen elkaar plakken

@Bertus:
je kan die stukken zo kiezen dat ze precies tussen 2 naden van de bodemligger aan elkaar gelijmd worden anders helpt het inderdaad niet veel nee. Alles weer uit elkaar halen doe ik liever niet, dan voeg ik liever wat sterkte toe.

@Arjen:
Er zitten inderdaad foto's bij maar de bouwer wordt wel geacht ervaring te hebben dus dit soort details staat er niet specifiek bij. De volgende foto komt trouwens van de meegeleverde CD:

full

ik zie daar dezelfde kopse verbindingen.

ik zie daar dezelfde kopse verbindingen.
Ik ook. Het klopt toch het dat er nog een hele constructie omheen komt waar de schaats op afsteunt? In dat geval is het vooral een "vorm-deel" en komt de sterkt uit de omliggende constructie. Moet je maar eens goed naar kijken.

Ik ook. Het klopt toch het dat er nog een hele constructie omheen komt waar de schaats op afsteunt? In dat geval is het vooral een "vorm-deel" en komt de sterkt uit de omliggende constructie. Moet je maar eens goed naar kijken.

dat klopt er komt nog een schaats omheen ja, dat verstekt de eerste helft. Maar voor de achterste helft geld dat niet. Die ga ik nog versterken en goed opletten dat de eerste helft ook goed sterk word.

EDIT:

de bouwvorderingen van vandaag, heb weer wat meer spanten gelijmd:
full

De spanten die ik gisteren gelijmd heb zien er goed uit:
full

Back