Bouwverslag ASK 13 van lenger

Bij de 'echte' ASK13 zit volgens mij bij de voorlijst van het kielvlak een uitsparing waar het hoogteroer er voor gezet wordt. Er zit zeg maar een gat in de voorrand van de vleugel waar het hoogteroer tussen geschoven wordt. Zo te zien zit dat er bij jou niet. Ik weet ook niet of het bij dit model mogelijk is ivm de constructie / verbinding kielvlak-romp.
De plaatsing van de servo's hangt denk ik af van het zwaartepunt. Als je met het zwaartepunt uit kunt komen met de remklepservo tussen de vleugels zou ik hem daar plaatsen. Scheelt weer een stuk overbrenging / gewicht / kans op speling. De romp steekt vrij ver uit voor de vleugels, dus je zou het met de servo tussen de vleugels wel in evenwicht moeten krijgen met de andere servo's / accu.

zo bedoel je dan?

tn_Foto_s-0080.jpg

ik ben nog aan het kijken hoe ik het zo schaal mogelijk kan maken

Ja, die bedoel ik. In mijn gedachten was de uitsparing nog groter, maar mogelijk ben ik in de war met de Ka-8 of Ka-6 of Ka-7 (heb ik allemaal vele malen in elkaar gezet).

hadden wij maar een 13 op de club :?

vandaag weer wat verder gedaan

eerst nog eens het plan bekijken :lol:

tn_DSC07535.JPG

en na wat aanzichten te hebben bekeken de staart ook weer wat meer schaal gemaakt en de hoogteroeruitslag ook wat groter gekregen

tn_DSC07534.JPG

en dan eindelijk begonnen met de remkleppen

tn_DSC07536.JPG

Fotor zei:
De plaatsing van de servo's hangt denk ik af van het zwaartepunt. Als je met het zwaartepunt uit kunt komen met de remklepservo tussen de vleugels zou ik hem daar plaatsen. Scheelt weer een stuk overbrenging / gewicht / kans op speling. De romp steekt vrij ver uit voor de vleugels, dus je zou het met de servo tussen de vleugels wel in evenwicht moeten krijgen met de andere servo's / accu.

de remklepservo's komen normaal in de vleugel. mij probleem is vooral waar plaats ik de richtings- en hoogteroerservo best? en welke moet ik daarvoor gaan gebruiken?

nog een vraagje, is het verstandig om mn stabilo aan de romp te lijmen of doe ik dat best niet?
ik wil namelijk mn hoogteroeraansturing in de romp houden maar er is geen plaats om iets te maken die loskoppelbaar is

dilema: vast en schaal of los en minder schaal?

Over het algemeen worden de servo's voor in de romp geplaatst. Dit heeft te maken met de balans van het vliegtuig. De staart heeft een veel langere arm ten opzichte van het gewenste zwaartepunt dan het stuk romp voor het zwaartepunt. Een leeg vliegtuig zal dus vrijwel altijd een veel te achterlijk zwaartepunt hebben. In een 1:1 zwever wordt dit opgelost door voorin een grote zandzak met kleren aan te plaatsen die ook nog eens de besturing verzorgt :wink: . Dat gaat dus niet bij een model. Door zoveel mogelijk elementen van de besturing voorin te plaatsen (servo's, ontvanger, accu) breng je het zwaartepunt zoveel mogelijk naar voren (met de accu het meest naar voren: die is het zwaarst). En dan nog is het vaak noodzakelijk om lood bij te plaatsen.

Ik zou het hoogteroer lekker vast maken, tenzij het grote problemen gaat geven met opbergen van het model. Waarschijnlijk is dat de lichtste methode en kan je het zoveel mogelijk schaal maken. Waarom zware / breekbare / lelijke constructies verzinnen om het stabilo demontabel te maken?

Fotor zei:
Over het algemeen worden de servo's voor in de romp geplaatst. Dit heeft te maken met de balans van het vliegtuig. De staart heeft een veel langere arm ten opzichte van het gewenste zwaartepunt dan het stuk romp voor het zwaartepunt. Een leeg vliegtuig zal dus vrijwel altijd een veel te achterlijk zwaartepunt hebben. In een 1:1 zwever wordt dit opgelost door voorin een grote zandzak met kleren aan te plaatsen die ook nog eens de besturing verzorgt :wink: . Dat gaat dus niet bij een model. Door zoveel mogelijk elementen van de besturing voorin te plaatsen (servo's, ontvanger, accu) breng je het zwaartepunt zoveel mogelijk naar voren (met de accu het meest naar voren: die is het zwaarst). En dan nog is het vaak noodzakelijk om lood bij te plaatsen.

Ik zou het hoogteroer lekker vast maken, tenzij het grote problemen gaat geven met opbergen van het model. Waarschijnlijk is dat de lichtste methode en kan je het zoveel mogelijk schaal maken. Waarom zware / breekbare / lelijke constructies verzinnen om het stabilo demontabel te maken?

ik zit dan wel met het probeem dat de cocpit niet schaal kan. tenzij iemad daar een oplossing voor heeft? of hoe word dit opgelost in andere schaal zwevers?

dan word de stabilo vast :lol: nu kan ik al wat verder met de aansturing

ja maar als ik een schaalcockpit wil maken dan steken de servo's uit in de cockpit zelf.
ik wil dus een zo schaalmogelijek cockpit maken zonder uiteraard de servo's te zien

en weer wat gedaan aan de staart vandaag

ik ben begonnen met een deel van de oude staart te slopen (weeral slopen)

tn_DSC07537.JPG

en ik heb dan een nieuw plaatje ingelijmd die het mij makelijker maakte om mijn hoogte- en richtingsroeraansluitingen te maken

tn_DSC07538.JPG

dan het kielvlak onder handen genomen

eerst een hoop balsa op kleven

tn_DSC07543.JPG

om er achteraf de helft weer vanaf te schuren :lol:

tn_DSC07549.JPG

en uiteindelijk zou het geheel er meer schaal moeten uitzien

tn_DSC07550.JPG

het bouwen van de vleugel komt nu heel dichtbij en daarom heb ik de volgende vragen;
welke servo's gebruik ik best voor de rolroeren en de remkleppen?
en mag ik de kabeltjes gewoon verlengen met verlengkabeltjes? of moet er iets tussen de ontvanger en servo gemonteerd worden? versterker ofzo?

het is mij eerste kist van dit formaat vandaar de vragen

alvast bedankt

Olivier

welke servos je het best kunt gebruiken weet ik niet, ik zou beginnen met kijken welke er zoal in passen...

de snoertjes kun je verlengen met verlengkabeltjes. een andere optie is om ze door te knippen en er een stuk tussen te solderen. dit laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur, omdat er dan niet een onnodig stel stekkertjes in de verbinding zitten die storing zouden kunnen geven. overigens moet je wel fatsoenlijk solderen, solderingen kunnen weer breken...
je hoeft het signaal niet te versterken, wel is het verstandig om fieriet kernen (hoe schrijf je het ook al weer...) om de kabeltjes heen te doen. deze plaats je zo dicht mogelijk bij de ontvanger, en voorkomen eventuele storing die door de lange kabels word opgevangen. misschien even zoeken op het forum, zal wel wat over staan...

Groeten Halmar

als ik de servo in het midden van de aileron wil plaatsen (zoals het ook schaal moet) dan heb ik 15mm dikte om de servo in weg te moffelen.
mag ik dan een SG-90 gebruiken?
en mag ik ook zulke gebruiken voor mn richtingsroer en hoogteroer?

nu mijn ouders op reis zijn profiteer ik ervan de vleugels te maken

vlug een deur en 2 schragen van zolder gehaald en dat maar ingericht als werktafel

tn_DSC07588.JPG

alle stukkjes mooi sorteren

tn_DSC07590.JPG

en dan 1 van de liggers op het basla kleven met alweer een zeer profecionele drukpers :lol: (de cursusen van mn broer van vorig jaar)

tn_DSC07591.JPG

en na een paar uurtjes krijg je dit :)

tn_DSC07592.JPG

tn_DSC07594.JPG

ik heb voor de rolroeren 2x HS-81MG gekocht met een kracht van 2.6kg (met metalen tandwielen)

zo ziet de vleugel er nu uit
tn_DSC07596.JPG

op de foto is de negatieve pijlstelling wat beter zichtbaar dan die uit mn vorige post

vanmorgen na 3kopiecenters te hebben gedaan eindelijk 1 gevonden die het plan in spiegelbeeld kon kopieren
vandaag dus eindelijk begonnen met de andere vleugel

Groeten Olivier

weer wat verder gedaan vandaag

wat ik vandaag gedaan heb
tn_DSC07597.JPG

dan samen met zn ouder broertje :lol:

tn_DSC07598.JPG

dan eens begonnen met heo ik het richtingsroer gaan aansturen
maar zelf iets in elkaar gestoken die dan in het richtingsroer geschoven word en dan verlijmd

tn_DSC07600.JPG

hoe het er zou moeten uitzien

tn_DSC07602.JPG

soory voor de onscherpe foto's maar het was moeilijk om zo'n klein iets scherp te stellen

Groeten Olivier

Hoi, schiet best mooi op! Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat en heb al weer een beetje spijt dat ik hem heb weggedaan....
Is dat normaal dat je een van de vleugels op tekening hebt staan en deze dan in spiegelbeeld moet kopieren? Ik heb hier ook nog een tekening van een ASK-18 liggen (3,5 meter) en die heeft dat nl. ook.

Jakkie takkie zei:
Hoi, schiet best mooi op! Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat en heb al weer een beetje spijt dat ik hem heb weggedaan....
Is dat normaal dat je een van de vleugels op tekening hebt staan en deze dan in spiegelbeeld moet kopieren? Ik heb hier ook nog een tekening van een ASK-18 liggen (3,5 meter) en die heeft dat nl. ook.

Ja schiet idd weer goed op, ik wil hem zo snel mogelijk van een helling gaan afsmijten en zien hoe hij vliegt daarom bouw ik goe door :wink:
en ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik hem heb gekocht, nogmaal bedankt voor het mooie aanbod :wink:

wat de plannen betref, ik heb op het plan enkel een rechter vleugel dus leek het mij logisch dat ik deze in spiegelbeeld liet kopieren om de andere te maken.

Ik geloof dat dit bij de originele versie van de plannen van de kwik fly ook zo is. Bij dit toestel is het een soort papier wat je dan met een product moest insmeren (ik weet niet juist wat, dit is van lang voor mijn tijd). Het papier werd dan semi-transparant en kon gewoon omgekeerd op de bouwplank gelegd worden. Ik spreek natuurlijk wel van een toestel van in de jaren '70.

@ jakkietakkie (kwik fly is van hem overgekocht) : ik ben dus wel degelijk bezig met de kwik fly, maar heb weinig tijd aangezien ik een tweede zit heb. Momenteel is alle bespanning er af, en is de vleugel voorbereid op repareren/installeren van 2 rolroeservo's. Een reparatieverslag volgt waarschijnlijk tijdens de wintermaanden.

Nu weer : :ontopic:

@ vjete : Mooi bouwverslag (ik volg het al even langs de zijlijn).

Mvg,

Dennis

bedankt voor de leuke reacties, doet altijd goed om te horen dat nog mensen het volgen :)

als er nog mensen zijn met tips of info van de 1/1 ASK13 mogen ze mij altijd helpen, graag zelf

nu vlug weer verder met de vleugels :D

Back