bouwverslag ASK18 van tekening

Jeetje, wat gaat dat hard. Jouw kist heeft ongeveer dezelfde schaal als mijn Ka-7, maar de constructie is veel simpeler waardoor je veel eerder klaar gaat zijn. Het leuke van mijn Ka-7 is wel dat de constructie eigenlijk ook behoorlijk schaal is, niet alleen de buitenkant.

@ Raymond,

Ik ben jou bouwverslag van de Ka-7 ook zeer nauwlettend aan het volgen.
Ik vind het wel leuk, kwa grootte en soort zijn het vergelijkbare toestellen, maar kwa constructie totaal verschillend.

Mijn ASK-18 is ontworpen om met zo weinig mogelijk moeilijke en/of exotische bouwinspanningen toch een (semi)schaal model te verkrijgen.
Jou Ka-7 daarintegen lijkt ontworpen te zijn, om de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen. Dit levert wel een constructie op die werkelijk schitterd is om te zien!

Heb jij een idee hoe zwaar jou romp geworden is? Je bent nu ongeveer in hetzelfde bouwstadium als ik, dus is wel een leuk vergelijk.

De benadering van onze modellen is inderdaad heel verschillend. Voor beide is iets te zeggen. Enerzijds kan ik jaloers zijn op de simpelheid van jouw constructie, anderzijds geniet ik erg van de bouw van mijn meer ingewikkelde model.

Gewichten:
Romp: precies 1000 gram, inclusief motor van 262 gram en motormount van 24 gram (dus romp zelf is 714 gram)
Kielvlak: 44 gram
Richtingroer: 52 gram
Stabilo: 125 gram
Hoogteroer: ca 40 gram (nog net niet helemaal klaar)

Het ziet er allemaal erg fraai uit wat je maakt Paul. Zo te zien heb je veel gevoel voor houtbouw. Ik ben zelf bezig met een 5 1/2 meter Minimoa. De romp wordt ook met spandten/balsa opgebouwd. Ik ga (als overtuigd composietbouwer) de buitenschil met een dun matje en epoxy bekleden. Een 54 grams kepermatje moet voldoende zijn om de balsa te versterken en tegen vocht te beschermen. De vleugelindekking heb ik zelfs aan beide zijden van het balsa met een dun matje afgewerkt. Zo werkt dat als Stutzstoff zoals composietbouwers werken. Niet erg veel zwaarder, wel erg veel sterker. Misschien iets ter overweging ?

Succes met je mooi project.

Fred

Het ziet er allemaal erg fraai uit wat je maakt Paul. Zo te zien heb je veel gevoel voor houtbouw. Ik ben zelf bezig met een 5 1/2 meter Minimoa. De romp wordt ook met spandten/balsa opgebouwd. Ik ga (als overtuigd composietbouwer) de buitenschil met een dun matje en epoxy bekleden. Een 54 grams kepermatje moet voldoende zijn om de balsa te versterken en tegen vocht te beschermen. De vleugelindekking heb ik zelfs aan beide zijden van het balsa met een dun matje afgewerkt. Zo werkt dat als Stutzstoff zoals composietbouwers werken. Niet erg veel zwaarder, wel erg veel sterker. Misschien iets ter overweging ?

Succes met je mooi project.

Fred

Geloof het of niet, maar daar heb ik al eens heel voorzichtig over nagedacht. En eigenlijk ben ik er ook nog niet helemaal over uit.
Ik twijfel tussen oracover, of idd glasmat/epoxy en dan spuiten. Beide hebben voor en nadelen.
Ik heb nauwelijks ervaring met het glassen en spuiten van rompen. Oracover daarintegen heb ik al heel wat metertjes verwerkt. Maar van de andere kant....glassen en spuiten geeft wel een sterkere en degelijkere afwerking.

Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik heb ook nog even de tijd om erover na te denken. In ieder geval bedankt voor het meedenken :D.

De Minimoa is ook een erg mooie zwever. Vooral het vliegbeeld door de knikvleugels is erg karakteristiek.

Ik heb de mijne toendertijd bespannen met japanse zijde!
Een toenmalig clubgenoot had thuis een autobedrijf met spuiterij. (Richard Branderhorst heeft daar ook ooit wat moois gehaald! ;-) )
Heb 'm daar laten spuiten. Dat was ook wel heel erg mooi moet ik zeggen..

Grtz Frank

Japanse zijde, waar is dat te verkrijgen ?
En hoe is dit te verwerken met spanlak, is hier ergens een beschrijving van ?

En ja hoor, hier gaat er ook eentje geboren worden, wel met een spanwijdte van 3.5m

Dat begon ik al in de gaten te krijgen Lindert... ;-)

Japanse zijde kochten we in de modelbouwwinkel. Aanbrengen met spanlak. Dat gebruikte ik als lijm, maar ook om te spannen. Gewoon met de kwast.
Ik weet niet of het nog verkrijgbaar is.
Ik zou nu toch voor de oracover gaan. Da's ook een hele mooie afwerking.

Paul, nu ben ik ook benieuwd naar het gewicht van jouw romp natuurlijk. De gewichten zijn niet helemaal vergelijkbaar, jij bouwt een eenzitter in 1:3,5 , ik een tweezitter in 1:4. Hmm, dan zijn ze juist misschien wel vergelijkbaar.....

Check!
Dat is inderdaad maar een klein verschil. Grappig, zulke verschillende bouwwijzen en toch op hetzelfde gewicht uitkomen.

Inmiddels weer wat kleine vorderingen gemaakt aan de ASK-18.

Het stabilo is inmiddels aan beide zijden met 2mm balsa beplankt. Hierdoor ontstaat een enorm torsie stijf stabilo. Na het beplanken is de neus rond geschuurd, om een soort van profiel te simuleren.
Aangezien het stabilo toch afneembaar word, maak ik hier misschien in de toekomst nog wel een stabilo met 'echt' profiel voor, maar voor nu houdt ik het lekker simpel.

Uploaded with ImageShack.us

In tegenstelling tot wat de tekening aangeeft, worden de beide hoogteroeren niet volbeplankt. Dit om hem toch ietsje meer schaal te maken. Ook bij de echte ASK-18 zijn de roeren namelijk een open constructie.

Voor wat betreft de staartsectie, ga ik nog een ding anders doen dat wat op tekening staat. Op tekening staat namelijk een geleidelijke overgang van romp naar stabilo. Op onderstaande foto helemaal links op de tekening.

Dit is waarschijnlijk een verzinsel van de ontwerper, omdat ie dat mooier vind. Maar schaal is het niet :

Dus dat gaan we ook anders aanpakken. Zo word het eindresultaat ongeveer, met alle delen los in elkaar gezet (met knopspeldjes en tape haha) :

HIerbij opgemerkt dat er in het stabilo nog een uitsparing gemaakt word, waar het kielvlak netjes invalt. Nu steekt het kielvlak nog te hoog omdat die nu op het stabilo rust.

Totaal plaatje tot nu toe :

Dank voor alle lovende woorden :D:D:D

Deze week nog wel wat kleine dingetjes kunnen doen aan de ASK18, maar niet zo heel veel meer.
Ik ben volop bezig met vakantie voorbereidingen, vanaf 25dec ben ik een tijdje in het buitenland. Dan zal ook de bouw stil liggen.

Ik zal eind deze week nog wat foto's uploaden van de laatste vorderingen.

Inmiddels is Lindert ook begonnen met de bouw van deze ASK18, op orginele formaat (3,50m) ask-18-3-5m

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, sinds afgelopen zondag weer terug in het koude en natte nederland, dus ook weer de bouw van de ASK18 opgevat.

Begonnen met het afmaken van de staart, en de bevestiging voor het afneembare stabilo. Dit is gemaakt volgens tekening, met een kleine persoonlijke twist ;)

Plaatje triplex zoals dat ook op tekening staat, met daarin 2 gaten waardoor 2 boutjes van M4 passen. Daartussen 2 gaatjes van 3mm, die als positioneer gaatjes dienen.

In het stabilo, waarbij het middelste gedeelte gemaakt is van relatief stevig balsa, zitten dan ook 2 pennetjes gelijmd. Deze pennetjes samen met de 2 gaatjes van 3mm, zorgen ervoor dat het stabilo altijd goed uitgelijnd zit tijdens het monteren op het veld.
De 2 imbusachtige dingen die in het stabilo zitten, zijn metalen draadbussen. Deze hebben aan de buitenkant een heel grove schroefdraad, en aan de binnenkant M4. Deze zijn met epoxy in het stabilo verlijmd.

Het richtingsroer word straks (na het folieen) vast op zijn plaats gelijmd aan de romp. Nu zit deze tijdelijk met een tape op zijn plaats, om de uitsparing in het stabilo netjes op maat te kunnen maken.

Wanneer de boel samengebouwd is, en met 2 M4 boutjes via de onderkant vastgeschroefd is, geeft dat dit resultaat.

Tenslotte nog wat gewerkt aan de cockpit. Mijn plannen zijn, om de cockpit semi-schaal te maken. Dus niet alles in detail nagebouwd, maar wel vanaf een afstandje een echt lijkende cockpit. Of er een piloot in gaat komen ben ik nog niet over uit.

Het instrumentenpaneel is gewoon een afdruk, welke ik op 3mm triplex gelijmd heb. Voorlopig blijft dit zo zitten, als ik een keer zin heb ga ik er misschien wel een 'echter' paneel van maken. De stoel is nu alleen nog een mal van karton, deze word nog uit triplex/balsa gemaakt.

Hallo Paul,

Ziet er erg mooi en netjes gebouwd uit.

Mooi dat je weer terug bent kunnen we weer dit mooie draadje lezen;)

succes met de verdere bouw

groet

Terence

Het is alweer eventjes geleden dat ik de laatste post gedaan heb, er is inmiddeld ook niet heel erg veel gebeurd aan de ASK18. Beetje weinig tijd gehad om daadwerkelijk te bouwen. En de tijd die ik had, heb ik besteed aan een 'tussendoorprojectje' :

Uiteraard even van de maagdelijke sneeuw geprofiteerd. Moest snel nog wat ski's maken.

8udifsgwAvg[/media] on skies - YouTube

On-topic, de ASK18 :

Ondertussen ben ik bezig geweest met het tekenen/uitdenken van de vleugels. Enkel de profielkeuze en de vorm van de vleugel waren bekend, de constructie en vleugelverbinding worden eigen verzinsel.

Even heel simpel in Acad de vleugelbevestiging uitgetekend, om zo de positie van de gaten in de ribben te kunnen bepalen.

Wat er wel aan de bouw gedaan is :

Ik heb toch maar besloten om de cockpit iets realistischer te maken dan wat ik eerst van plan was. De afbeeldingen van instrumenten heb ik op het www gevonden : A13 Instruments, general aviation | Aerocockpit.com
Na deze uitgeprint te hebben, heb ik volgens een relatief makkelijke methode, uit een 'oude' RCM&E, een instrumentenpaneel gefabriceerd. In feite maak je hierbij 3x hetzelfde paneel, waarbij de achterste de instrumenten bevat, de middelste het 'glas', en de laatste de schroeven (M1 x 3 !!). Dit geeft een mooi 3 dimensionaal effect.

Plaatje uit RCM&E ter verduidelijking. Mocht er iemand interesse hebben in een uitgebreidere versie, laat het even weten.

De servo's voor het hoogteroer en richtingsroer hebben hun plekje al ingenomen. Deze vallen straks mooi achter de zetel voor de piloot, dus lekker uit het zicht en toch goed bereikbaar.

Tenslotte gisteravond een start gemaakt aan het opbouwen van de eerste vleugelhelft. Wat een lap vleugel zeg, past echt net in mijn bouwhokje! Ik heb mijn bouwtafel verbreedt met 2 MDF platen, tafel is maar 2mtr en de vleugelhelft 2.20mtr.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back