bouwverslag ASK18 van tekening

Bij deze dan nog een plaatje ;-)

Omdat mooi rood niet lelijk is, een kleine update van de ask18.
Tot dusver gaat het allemaal van een leien dakje. De vleugels zitten strak in de folie, servo's zijn ingebouwd en aangesloten.

c3f01041-a594-61e2.jpg

Ben liever lui dan moe, heb ondertussen een leverancier gevonden voor een passende cockpitkap. Rosenthal modellbau heeft een ask18 in hun programma 1:3,5. Deze kap zou moeten passen. Volgende week eens een belletje aan wagen. Ze staan ook op de prowing beurs, kan ik gelijk even passen.

Grt paul

Laatst bewerkt door een moderator:
project ASK-18 bijna ten einde

Inmiddels weer gestaag verder gegaan met de ASK18.
Inmiddels heb ik dus de cockpitkap klaar, deze komt bij Rosenthal modellbau vandaan. Het is eigenlijk een cockpitkap voor de 6mtr K6 van hun, maar wonderbaarlijk paste deze ook precies voor mijn ASK18.

a111c.jpg

Daarnaast alle kruizen op de vleugel gemaakt. Dit is nogal een pas-en meetwerk geweest, zeker omdat ik slechts één foto had van het origineel.
Daarom eerst maar van het bescherm-papier van de rode folie de mallen gemaakt. Daarvoor heb ik één kruis getekend, en dit telkens vergroot/verkleind zodat de verhoudingen van elk kruis gelijk blijven.

15ul9w.jpg

Vervolgens deze mallen gebruikt om uit witte oracover de kruizen te snijden. Na het uitsnijden van al deze kruizen, heb ik deze op een lage temperatuur op de vleugel gezet. Hierdoor plakt de folie wel, maar krimp niet. Als de temperatuur van het folieijzer te hoog is, krijg je misvormde kruizen.

2cqo3t0.jpg

3008z9i.jpg

Toen verder gegaan met de romp in de folie te zetten. Onderstaande foto's zijn de status van nu. Er moet nu nog wat belettering en een sierlijntje op de romp aangebracht worden, en dan is het folieen helemaal klaar.

Vliegklaar gewicht is 5,2KG geworden, wat volgens mij erg weinig is. Ik had eigenlijk gehoopt/verwacht rond de 6KG uit te gaan komen. Waarschijnlijk gaat dit lage gewicht parten spelen bij wat winderiger weer. De tijd zal het uitwijzen.

2v8pa3k.jpg

o6bs6q.jpg

Nu resten nog enkel een paar puntjes, onder andere :

-afwerken cockpit (kleurtje geven)
-scharnieren inlijmen
-alle stuurstangen nalopen/controleren/borgen
-belettering aanbrengen

Als ik er de komende dagen nog enkele uurtjes werk in kan steken, staat niets de maiden nog in de weg. Misschien wel tegen het eind van komende week, de voorspellingen voor woensdag en donderdag lijken goed te zijn.

Formidabel

Prachtig werk.
Het mooie weer komt eraan.
Hij zal schitteren in de zon.

Invectus sol.

Veel succes
Mvg,
Aurectar

mooi mooi mooi mooi mooi mooi mooi mooi mooi prachtig
Wat let je om extra ballast mee te nemen?

Paul, svp de maiden niet op woensdag, dan is mijn dochter jarig... ;-)

Succes d'r mee!
Frank

maiden 1e pinksterdag

Afgelopen week een beetje pech gehad, tijdens het inprogrammeren is één van de servo's van de remkleppen doorgebrand. Deze heeft kortsluiting gemaakt, en één van de beide LiPo's naar zijn gootje geholpen. Dus moesten er eerst 2 nieuwe pakketen aangeschaft worden. Vrijdag waren deze binnen, zaterdag ingebouwd en.......

2qk8q48.jpg

vanmiddag de eerste vlucht gemaakt met de ASK18. Ik kan er maar één ding over zeggen : super!!!!

90q5ip.jpg

23rr72u.jpg

r8w8et.jpg

Ondanks dat er een behoorlijk windje stond, vloog ie als op rails. 3 heerlijke vluchten gemaakt vandaag.

qsnz41.jpg

14xzb7b.jpg

Tijdens de eerste vlucht heb ik de kist heel veel down moeten trimmen, het hoogteroer hangt nu ongeveer 8-10mm naar beneden. Duidelijk een instelhoek probleem. Ondanks dat dit geen gezicht is, vliegt ie er wel gewoon mee.
Remedie : heel simpel de voorkant van het stabilo een paar mm omhoog halen.

Nog een kort filmpje van de eerste start : Maiden ASK 18 - YouTube

Ik heb heel erg veel plezier beleefd aan de bouw van deze ASK-18. Nu dat ie de maiden heeft overleefd, ga ik maar snel een piloot bestellen, want vliegen met een lege stoel is en blijft een raar gezicht.

Iedereen bedankt voor het meelezen en meedenken!

ask

Ik kan niets anders zeggen dat dat dit toestel echt een plaatje is! Was gelukkig getuigen van de maiden van deze prachtige zwever! Paul nogmaals echt een prachtig vliegtuig, nu zorgen dat je hem heel houdt!

Mvg, nick

Wow ! gefeliciteerd met de maiden, en wat is hij moooiii geworden !
prachtige kleuren stelling !

Moet ook nog maar een beginnen... :oops::oops:

Greetz

Afg

Ik heb heel erg veel plezier beleefd aan de bouw van deze ASK-18. Nu dat ie de maiden heeft overleefd, ga ik maar snel een piloot bestellen, want vliegen met een lege stoel is en blijft een raar gezicht.

Paul, op zondag 10 juni staan er in Weert genoeg (knuffel)piloten te wachten voor een vluchtje.
Als je Wim meebrengt kun je je lol op op deze dag.

Jongen, het ziet er goed uit, wat een prachtige zwever.
Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.
Grtz Frank

Dank jullie voor de lovende woorden. Helaas is het veld waar we gisteren vlogen een tijdelijke oplossing. Vanaf half juni zitten we op een nieuwe lokatie, maar totdat daar de grasmat dichtgegroeid is, mogen we op het veld van een plaatselijke graszodenboer vliegen. En 'helaas' is dat een wel erg groot veld ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Paul,
Vandaag moest ik toevalligerwijs ineens weer aan dit draadje denken! Wat is dit toch een prachtige kist geworden.
Hoe is het inmiddels met je ASK-18? Vliegt hij nog steeds, en hoe is je uiteindelijke (andere) profielkeuze bevallen?

Groeten Rick

Hee Rick, wat leuk dat je je dit draadje nog herinnert.

Ik ben nog steeds erg blij met de ASK-18. Hij vliegt zoooo relaxed, heerlijk.
Het instelhoek-probleem van het stabilo is opgelost, en inmiddels is er ook een heuse piloot aan boord.

2ur2h34.jpg

x7l2e.jpg

Ik denk dat de keuze voor het vleugelprofiel een goede keuze is geweest. Ik kan natuurlijk geen vergelijk maken met het originele profiel, omdat ik daarmee nooit gevlogen heb. Maar ik heb tot nu toe geen nare eigenschappen van het gebruikte profiel kunnen ontdekken.

Afgelopen periode is de ASK18 nog niet van stal geweest, omdat het weer niet echt meegewerkt heeft. Hopelijk gaat daar snel verandering in komen ;)

Prachtige kist.
Jammer dat de foto's van de bouw allemaal weg zijn, is het mogelijk die nog ergens terug te vinden?

Back