project ASK-18 bijna ten einde
Inmiddels weer gestaag verder gegaan met de ASK18.
Inmiddels heb ik dus de cockpitkap klaar, deze komt bij Rosenthal modellbau vandaan. Het is eigenlijk een cockpitkap voor de 6mtr K6 van hun, maar wonderbaarlijk paste deze ook precies voor mijn ASK18.
Daarnaast alle kruizen op de vleugel gemaakt. Dit is nogal een pas-en meetwerk geweest, zeker omdat ik slechts één foto had van het origineel.
Daarom eerst maar van het bescherm-papier van de rode folie de mallen gemaakt. Daarvoor heb ik één kruis getekend, en dit telkens vergroot/verkleind zodat de verhoudingen van elk kruis gelijk blijven.
Vervolgens deze mallen gebruikt om uit witte oracover de kruizen te snijden. Na het uitsnijden van al deze kruizen, heb ik deze op een lage temperatuur op de vleugel gezet. Hierdoor plakt de folie wel, maar krimp niet. Als de temperatuur van het folieijzer te hoog is, krijg je misvormde kruizen.
Toen verder gegaan met de romp in de folie te zetten. Onderstaande foto's zijn de status van nu. Er moet nu nog wat belettering en een sierlijntje op de romp aangebracht worden, en dan is het folieen helemaal klaar.
Vliegklaar gewicht is 5,2KG geworden, wat volgens mij erg weinig is. Ik had eigenlijk gehoopt/verwacht rond de 6KG uit te gaan komen. Waarschijnlijk gaat dit lage gewicht parten spelen bij wat winderiger weer. De tijd zal het uitwijzen.
Nu resten nog enkel een paar puntjes, onder andere :
-afwerken cockpit (kleurtje geven)
-scharnieren inlijmen
-alle stuurstangen nalopen/controleren/borgen
-belettering aanbrengen
Als ik er de komende dagen nog enkele uurtjes werk in kan steken, staat niets de maiden nog in de weg. Misschien wel tegen het eind van komende week, de voorspellingen voor woensdag en donderdag lijken goed te zijn.