Stap 6: afbouw romp en dek – het achterdek-
Het achterdek wordt een loscomponent zodat je nog bij de machinekamer kan komen. Dit achterdek bevindt zich onder de achterbrug (die wel vast aan de romp komt) en is voorzien van een aantal attributen.
Er komen 2 reddingsvlotten en 4 luchthappers op het achterdek. Omdat de reddingsvlotten los op het achterdek komen, maak ik deze later. De uiteindelijke reddingsvlotten worden natuurlijk wel met sjorbanden aan het dek vastgezet. Maar dat doe ik als laatste, omdat ik de reddingsvlotten ga gebruiken om de aan/uit schakelaar te camoufleren.
De luchthappers.
Ik wil niet gauw gaan klagen , maar de geleverde ABS stukken vind ik toch wel van magere kwaliteit. Zeker als je bedenkt wat je toen voor deze kit moest betalen. Maar wellicht kon men toen ook nog niet veel beter, dus we zullen het er mee moeten doen.
Onderstaand de foto’s zoals ze worden geleverd.
Er zit nog wel enig reliëf op de roosters. Maar de delen passen slecht op elkaar waardoor er het nodige plamuur-werk bij aan te pas komt kijken. Hierdoor is het vrij lastig om het reliëf intact te houden en komen de roosters slecht uit de verf.
Onderstaand de samengestelde luchthappers.
De naden van de verlijmde delen zijn goed zichtbaar en de vorm van de kast is verre van recht. Dit wordt dus schuren en plamuren.
Wanneer ik hiermee door ga, komen ze er uiteindelijk zo uit te zien.
Foto van een zeer mooi model van internet
- de rode pijlen geven de luchthappers aan;
- de paarse pijl het rooster (idee) op de luchthapper.
Aangezien dit toch vrij beeld bepalende attributen gaan worden. Heb ik besloten om het detailniveau iets verbeteren.
Verder vind ik het ook erg leuk om ze werkend te maken. De luchthappers staan immers boven de motoren. Wanneer het gaat lukken om een ventilator hier tussen te hangen, kan de warme lucht van de machinekamer via deze luchthappers naar buiten worden geblazen.
Dit zal waarschijnlijk geen echter grote invloed hebben op de koeling van de motoren. Maar het zal toch iets helpen en ik vind het een leuke uitdaging om te maken.
Als eerste heb ik de buitenkant van de luchthappers aangepakt. Met het nodige schuur en plamuur werk zijn de delen nu egaal en strak geworden. Het reliëf als zijnde het rooster is hierbij verloren gegaan.
Vervolgens heb ik roosters van messing gekocht en heb deze op maat gemaakt.
In de originele luchthappers worden tenslotte gaten voor de luchtdoorstroming aangebracht.
De geschuurde delen met op de voorgrond het messing rooster
Het aanbrengen van gaten voor de luchtdoorstroming
Resultaat, een functionerend luchthapper voorzien van rooster.
Tot zover de luchthappers