Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door RCEFlyer, 15 jul 2007.

  1. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Even voor de duidelijkheid.
    Het stabilo is het horizontale staartvlak. En het kielvlak het verticale.
    Het stabilo komt tussen het kielvlak en de romp.
    Dus eerst het stabilo op de romp lijmen en daarna pas het kielvlak.
    Het extra latje wat je onder je kielvlak hebt gelijmd is op de tekening het stabilo.
    Ziet er verder goed uit.
    Ga je nog een hoop plezier mee beleven.

    Groet Arthur.
     
  2. Nick18

    Nick18

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    11
    Stabilo snap ik wel hoor ;)

    Kielvlak heb ik nog niet op de romp gelijmd (moet sowieso eerst nog in de folie) dit was puur voor de show!

    Dat extra latje kwam ik ook gisteren achter, tja beginner hé?
    Er maar weer vanaf proberen te snijden of kielvlak opnieuw maken...
    Volgens mij was deze fout nog niet gemaakt, kan weer op het lijstje van de don'ts voor de volgende beginner :D
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ziet er goed uit Nick18! Ben weer gemotiveerd: Vandaag zitten prutsen aan dat ding ;)

    Veel stof (bijna 4 jaar op de kast). Servo's verkruimeld, of iets dat er op lijkt. Doen het niet meer. Verwondering over mijn eigen prutswerk, waar ik ooit trots op was.:rolleyes: Slecht gefolied, met speling op de roeren en stabilo. Veel te zwaar, incl 2200 3S batterij (nodig voor CG) ruim 600gram, etc...

    Anyway, ding gaat deze zomer gewoon vliegen. Wat te herstellen was is hersteld, maar is nog steeds niet veel ;)

    Heb geen regelaartje, maar als die binnen is, dan gaat ie omhoog...
    Vliegklaar dus. :D
     
  4. Nick18

    Nick18

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    11
    Dank je :D
    Dat wordt dus een maiden filmpje binnenkort? Leuk! :cool: En ach, als hij straks vliegt gewoon snel wegvliegen dan ziet niemand het en kan je nog steeds trots zijn! :p
     
  5. Nick18

    Nick18

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    11
    En de voortgang tot nu toe!

    Stabilo en elevator
    [​IMG]

    Mooie methode ontdekt om een tekening op multiplex te krijgen. De gebruikte multiplex is 3mm timmerplaat van de Karwei, mooie kwaliteit en goedkoop!
    Ik heb transparante sheets (bedoeld voor laserprinter) gebruikt om een vleugelrib op uit te printen met mijn inkjet printer. De inkt kan niet snel drogen op zo'n sheet zodat er een mooie afdruk op het hout gemaakt kan worden!
    Op de foto zie je links de afdruk, rechts daarvan de sheet.
    [​IMG]

    Voor de echte hollanders onder ons (zoals ik) kan de sheet ook weer hergebruikt worden, gewoon even schoonmaken met een doekje en water.
    [​IMG]

    Multiplex mal voor de vleugelribben uitgezaagd en balsa ribben daarmee uitgesneden. Op de foto zie je onderaan de mal van multiplex met de inkt er nog op (trekt en droogt wel prima in/op het hout!)
    [​IMG]

    En de vleugel zoals hij nu is.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij gebrek aan 3x3mm grenen latjes maar 5x3mm grenen gebruikt (horizontaal 3mm en verticaal 5mm), misschien wordt dit nog stijver en extra gewicht op de hoofdligger lijkt me geen probleem.

    Verder zit ik te twijfelen of ik de romp maar iets ga verlengen zodat mijn motor iets verder naar voren kan (1,5/2 cm?).
    Ik zag dat jullie nogal veel problemen hadden om het cg goed te krijgen.

    Wat denken de experts hier? :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Die ligger maakt hem iets zwaarder, maar verder geen probleem.

    Neus iets langer kan prima. Grotere btterij kan ook ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo. Mijn regelaar was binnen en gisteren gemaidend. Na 4 jaar :rolleyes:

    En kan vertellen dat het maar goed is dat ik zolang gewacht heb. Ik keek naar de rolroer uitslagen en dacht, dat moet minder. terug naar 40% en bij opstijgen vrijwel gelijk onderste boven :D

    Uitslagen nu op 25% en nog steeds erg fel.

    Was windkracht drie richting vier, maar ging als de brandweer. Gevlogen met 3S 2200 mAh lipo (had niet kleiner en ja dat paste maar net). Een 1100kV motortje en 9x5 prop.

    Door dikke vleugelprofiel kun je rustig landen, en als ie lichter zou zijn zelfs verticaal met deze wind ;) De mijne is 670 gram en had lipo hard nodig voor cg...

    Veel te zwaar dus, maar de rest van bouwkunsten vallen mee. Hoefde eigenlijk niet te trimmen...

    Kortom, de kist is zo leuk als ooit voorspeld :yes:
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    had nog plaatje beloofd.
    [​IMG]
     
  9. Nick18

    Nick18

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    11
    Gefeliciteerd met je maiden Bramman! Dat klinkt allemaal veel belovend...

    Door de komst van een kleine jongen ben ik even wat minder actief geweest. Ik heb in de kleine uurtjes nog wel wat kunnen doen. :sleeping:
    Vleugel is nu klaar om te folieën, nu verder met de romp! Setup en folieboutje is inmiddels ook binnengekomen uit HK.

    Zal binnenkort weer een foto update plaatsen.
     
  10. Nick18

    Nick18

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    11
    Hierbij de beloofde foto update. Vandaag weer wat kunnen doen en dit is de status...

    Vleugel is klaar voor de folie:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Romp is grotendeels af, canopy en het front worden één afneembaar deel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De servo's voor elevator en rudder zijn ook al geplaatst in de romp.
    Ik heb ze ondersteboven gezet zodat ik er in de toekomst nog bij kan.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het streven is om deze kist zo licht mogelijk te bouwen, maar waar zitten we nu eigenlijk op? Op de foto een berg spullen op een weegschaal, in deze berg zitten:
    - alle houtdelen van de kist
    - motorregelaar, motor en ontvanger (alles nog in verpakking)
    - alle servo's
    - 2x 3s 800mAh lipo's (ik wil straks 1300 of 1500 mAh als dat met de CG afstelling gaat lukken)
    - 1,5+ meter oracover
    = 498 gram!
    [​IMG]

    En een totaal plaatje, het begint wat te worden toch? :D
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Klaas Sipma

    Klaas Sipma

    Lid geworden:
    4 nov 2011
    Berichten:
    3
    Hoi,

    Ook ik wil dit toestel eigenlijk wel maken. Alleen dan wil ik toch heel graag een mini gloei motortje erop. Mij lijkt iets in de trant van een cox 0.49 een leuk motortje voor dit model.

    Ik heb het model met behulp van Sketchup voor een groot deel al in elkaar gezet. Als ik hem straks compleet heb wil ik hem wel delen. Dan kun je in 3d toch goed kijken hoe alles in elkaar steekt.

    Nu heb ik een aantal vragen: moet ik het toestel extra verstevigen? Ik ben niet perse op zoek naar een 3D vlieger en iets gemoedelijker vliegen mag ook wel.

    Zo ja op wat voor manier zouden jullie dat doen? Ik denk dikkere balsa balkjes/ meer 3 hoeken bouwen of bijvoorbeeld onderdelen uit 1 stuk(laten maken).

    Wat zijn de zwakkere/fragiele punten van dit toestel?

    En met een cox 0.49 zouden jullie het toestel op deze schaal houden of ietsje uitvergroten.

    Eigenlijk vind ik dit wel heel tof: Cox .049 Diesel Bomber Engine - Cox International

    Heeft hier iemand ervaring mee?

    nog even een foto van het geheel, zitten nog veel foutjes in:)

    [​IMG]
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou hem iets kleiner maken dan dat hij standaard is, die cox is toch niet zo groot? Verder is het verstevigen niet echt nodig denk ik. Goed stukje triplex voor het motorschot en je bent klaar.
     
  13. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Hallo Klaas,

    Leuk om te zien dat er weer "Speed 400" in de maak is! Ik heb dit model een paar jaar geleden alweer gebouwd volgens de originele tekeningen. Vliegt bijzonder leuk, maar is wel een driftig en zenuwachtig vliegtuigje. Ik vlieg er elk jaar weer met plezier mee!

    Ik begrijp de opmerking van Tadango dat je het vliegtuig iets moet verkleinen om zo beter uit te komen in relatie tot de voorgestelde motor, maar ben bang dat als je nog kleiner gaat, daarmee ook het nu al redelijk driftige vliegtuigje echt té driftig gaat worden en dat je er niet lekker meer mee kunt vliegen, of erger; dat hij niet lang heel blijft.

    Ik heb juist een nieuwe tekening gemaakt waarbij ik alle afmetingen 115% heb "opgeblazen" om zodoende een net iets groter (en hopelijk rustiger) model te krijgen. Al het houtwerk is klaar, echter is dit project stil komen te liggen.... Dus als ik me ga vervelen deze winter, dan ga ik de boel bespannen en de elektronica inbouwen.

    Wat de versteviging betreft: ik heb bij mijn elektrische uitvoering uitvoering zowel op de delen waar het landingsgestel vast komt te zitten als ook het motorschot een aantal grenen latjes i.p.v. balsa gebruikt. De afmetingen van de latjes gewoon gelijk gehouden. Mogelijk een idee.

    Succes met je beslissing en natuurlijk de bouw! Deel het met ons :)

    Groet,

    Jan-Willem
     
  14. Klaas Sipma

    Klaas Sipma

    Lid geworden:
    4 nov 2011
    Berichten:
    3
    Oke, Misschien heb ik me vergist in de Cox qua vermogen vs speed400/borstelloos.

    Eigenlijk wil ik hem helemaal niet verkleinen en zelfs liever iets vergroten. Stel dat je hem vergroot tot bijvoorbeeld 125%. Wat voor brandstofmotoren zouden dan geschikt zijn voor dit model. Even voor de vergelijking: de spanwijdte is dan 105cm tov 84cm

    Ik heb in een ander draadje al gelezen dat het gewicht dan exponentieel toeneemt en volgens mij wegen de meeste hier rond de 600/650 gram bij 100%. Zonder electromotor en accu zal dit ongeveer 420/470 zijn. Op 125% zal een lege kist met servo's(moet er toch 1 extra in+ reciever batterij) rond de ~920 gram zitten en kan je tot ongeveer 1250/1300 gram gaan met motor en tank om redelijk gelijkwaardige prestaties te krijgen. Of maak ik hier een denkfout?

    Ik heb het 3d model in het sketchup warehouse gezet voor de liefhebbers: Sp400Aero by Klaas3 - 3D Warehouse

    [​IMG]
     
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    leuk dat je het model in 3d hebt gemaakt:) zou ik het nu 3d kunnen printen?:)
     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dit is een goed vliegend acrobatisch model en niet moeilijk te vliegen.
    Het is zeker geen beginners model dus enige ervaring met een ailleron kist is noodzakelijk.
    Dat je dit cox motortje wilt gebruiken doet mij vermoeden dat je geen of weinig vlieg ervaring hebt.
    Dit motortje kan alleen volgas is te zwak om datgene te bereiken waar het vliegtuig voor ontworpen is alhoewel hij er mee zou kunnen vliegen.
    Ten zei nostalgische overwegingen zou ik er zeker een elektro vliegtuig van maken.;)
    Als je voor een brandstofmotor gaat dan zou ik een andere motor kiezen maar het wordt dan wel duurder en lawaaiger.
    Elektrisch is het meest omgevingsvriendelijk maar met een vliegclub in de buurt waar je met brandstof kunt vliegen hoeft dat geen bezwaar te zijn.
    Het model leent zich ook heel goed om van depron te bouwen.;)
     
  17. Klaas Sipma

    Klaas Sipma

    Lid geworden:
    4 nov 2011
    Berichten:
    3
    vergissing, ik bedoelde dit motortje: Cox .049 RC Diesel Engine - Cox International

    Deze heeft wel een gashendeltje. Ik heb inderdaad niet zoveel vliegervaring. Een aantal keer met een elektro zwever(~2m) gevlogen(deze had geen ailerons).

    Ik vind het lastig inschatten hoe het zit met vermogen tussen elektro en brandstof. Natuurlijk zijn de brandstof motoren wat zwaarder maar daar staat ook vaak een maximum vermogen bij. Dat haal je denk ik niet zo vaak in de praktijk. Ik kan er trouwens maar weinig vinden in de range 1/2/3 cc voor vliegtuigen. De meeste zijn toch wel een stukje zwaarder en groter.

    En tjah, dat echte gepruttel vind ik toch wel wat meer hebben:p

    @vinnygogo: ik hoop dat het een grapje is maar weet het niet helemaal zeker. Helaas nee dat kan niet:razz:
     
  18. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    haha ja was eigenlijk wel een grapje, hoewel het best leuk zou zijn om hem in delen 3d te printen, aan elkaar plakken en bespannen:)
     
  19. nol

    nol

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    kerkwerve zld
    hallo serge
    even een vraagje over de speed 400 Aero.
    leuk kisje en een leuk draadje om te volgen .
    ik zou hem zelf ook graag bouwen maar ik kan nergens de bouw tekening vinden.
    mijn vraag aan jou heb je de tekening nog en zo ja zou je die dan naar mij willen opstuuren . alvast bedankt .
    groetjes nol .
    afluijt@zeelandnet.nl
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    je hebt mail .
    tekening is een kwestie van uitprinten ,plakken en leef je uit .:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina