Bouwverslag BANCKERT (1/50)

Als ballast zou je eventueel ook nog eens beton /cement kunnen overwegen.
Goedkoper, milieuvriendelijk en gemakkelijk in vorm te gieten.

Klaas, heel veel dank voor je uitvoerige rapport omtrent het recht en juist afstellen van de schroefas. Ik zal eens rustig te werk gaan. Mijn as is duidelijk al in de boot gelijmd, dus het wordt gewoon verder priechelen met de kardan-as en motor. (excuus voor mijn Hollands, ik ben al 45 weg uit NL en spreek alleen een paar keer per week Nederlands met mijn broer, die hier ook woont. Mijn vrouw is NZse). Het is waarschijnlijk wel een goed idee om de romp en dek wat meer te versterken en wat extra gewicht is toch geen probleem bij deze diepe boten. Ik weet wat je bedoelt met het zwakste onderdeel dat eerst kapot zal gaan ... en dan het volgende zwakke onderdeel. Ja, ik begrijp dat zo'n lange tanker wel veel ballast nodig heeft. Ik was/ben zeer onder de indruk van je verhaal over het bouwverslag van de Esso Berlin. Zou zij ooit de Europoort hebben 'bezocht' en wel gesleept door de NRS boten?
Groet uit N.Z., Frans

Geen dank hoor Frans! Dat verhaal ligt er toch. De Esso Berlin voer van 1958 tot 1978. zie link.
http://www.aukevisser.nl/german/id93.htm
Van 1966 tot 1972 kwam ik wel in de Europoort om zeeschepen en baggermolens/zandzuigers te bunkeren.
De Esso raffinaderij in de Botlek werd vanaf 1962 bevoorraad vanaf de TEM terminal in Europoort.
Of de Esso Berlin daar ooit is geweest zou ik niet weten, maar zal daar dan ongetwijfeld geassisteerd zijn door NRS boten. De NRS ontstond in 1961.
https://nrs.jouwweb.nl/schepen-nrs
De TEM terminal is gebouwd om grotere schepen te lossen. Wel werden kleinere schepen ingezet om andere raffinaderijen te bevoorraden.
Raffaele Cafiero deed dit voor BP naar Isle of Grain, Belfast, Göteborg en Hamburg.
Geen idee of Esso Berlin ook zulk werk heeft gedaan.
Esso had wel een speciaal schip om VLCC's te lichten. Dat was de Esso York.
Voor BP was de British Dragoon daartoe aangepast. Aan één kant een 4-tal grote rubber fenders.
Hieronder een link naar een seniorenkrantje met een artikel waarin British Dragoon en Esso York voorkomen.
https://www.seconer.nl/wp-content/uploads/2020/02/Editie-2-2011.pdf
We drijven zonder sleepboothulp zomaar een eind af.
Heb je in ieder geval een beetje leesvoer over het werkgebied van je model.
Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
PS Kwam nog iets tegen waarin ook de NRS werd genoemd.
https://www.marhisdata.nl/public/upl/Teun Rederijverhalen/ZEEBRIEF.VO.SLEEPBOTEN 1.pdf

Laatst bewerkt:
Klaas, wat een hoeveelheid aan literatuur over the scheepvaart in het algemeen en dan ook dat mooie website van de NRS met een lange lijst van deze over het algemeen prachtige sleepboten, mutaties van waar ze nu zijn, plus de vele videos. Je zult begrijpen dat ik daar wel even zoet mee zal zijn! Ik zelf heb de NRS ook vele malen gegoogled, maar nooit met zo veel geluk. Ook google ik wel sommige van de algemene sleepboten, zoals Smit die mooie (mijns inziens!) haven sleepboten had in de jaren zestig.
upload_2021-11-6_20-41-10.png

Ik geloof deze K boten het minste pk hadden; ongeveer 300?
upload_2021-11-6_20-53-59.png

upload_2021-11-6_20-54-46.png

Smithbank (grappig genoeg is mijn vrouw's meisjes naam Smith !)

Ook heb ik het begin van de jaren zestig genoten van het zien van de Schouwenbank en Steenbank in de Berghaven. liggen daar nu alleen nog de loodsboten en wat jachten in de zomer?
Je laatste website van marhisdata.nl was zeer interessant, maar ook droevig dat die stakingen vroeger zo lang moesten duren. Je zou bijde partijen op moeten sluiten in een 'hotel' en er pas weer uitlaten als er een oplossing is gevonden. De bemanningen in de Europoort bij de NRS staakte nauwelijks begrijp ik, daar hun lonen en voorwaarden bijzonder goed waren en zij ook goede relaties hadden met de directie neem ik aan.
Wij krijgen hier straks trouwens een Nederlandse sleepboot, de door Damen gebouwde electrische!! Niet dat ik daar zelf zo enthousiast over ben. De electriciteit komt hier in Auckland veelal van het branden van 3de graad kolen dat wij uit Indonesie importeren!
Groet uit N.Z. en als je nog een interesant website tegenkomt hou ik mij natuurlijk aanbevolen. Frans

Frans, Om je bouwverslag niet verder te "vervuilen" ga ik m.b.t. wat nautische info maar verder in een conversatie. Gr. Klaas.

Geeft niet hoor Frans, maar sommige lezers vinden het storend. Zelf vind ik het wel leuk om ook iets van de man achter het model te vernemen. En drijf daardoor ook wel eens af. Moet allemaal kunnen, maar via een conversatie gaat het ook goed. Gr. Klaas.

Klaas en Mathieu, nogmaals veel dank voor de goede raad. Een paar weken geleden maakte ik er een eenorme puinhoop van! Deed 1 1/2 kg loden kogeltjes in de bilges en deed daar wat 'olie' verf bij om het zo (zonder problemen dacht ik) te laten harden. Vijf dagen later en nog zacht PLUS ... de plastic bodem was ook zacht en bobbelig geworden
Bekijk bijlage 464813
je kunt de bobbeltjes net zien.

Dus hoe alles er weer uit te halen? Het vloertje zagen leek mij te rieskant met de zachte bodem er vlak onder, dus gaten geboord en vloer er uit , schoon maken en zakjes loden kogeltjes er weer in.
Bekijk bijlage 464814
mooi nieuw plywood vloertje er in en voila! Hopelijk is dat zo beter en de moter zit zo ook beter met de as redelijk mooi recht.
Bekijk bijlage 464815

Bekijk bijlage 464816

Ik heb echter geen ervaring met al de bedradingen aanleggen van accu naar receiver, motor, servos en de ESC.
Heb wel wat op youtube gekeken en heb ook boekje besteld "R.C. in model boats", dus denk/ hoop er zo wel te komen.

Bekijk bijlage 464817
De onderdelen die er in moet komen.

groeten uit N.Z., Frans
Matthieu, veel dank voor je schrijven en de uitleg (met die van Klaas samen) over the werking van de koppelingen. Ik zal de boel losschroeven en wat schuiven, buigen en schuren, etc.
Ik zie trouwens dat je de Zwarte Zee bouwde; prachtig schip, een van de mooiste in de tijd dat Smit nog zijn eigen naval architecten had. Daarna werden ze functioneler, maar nooit meer zo mooi. Maar dat is gewoon mijn opinie!
groet uit NZ, Frans
ps. prachtige stad Dordt.

• Like
Reactions: k-k
Hallo Frans
Leuk project die Banckert. Als je wat hulp nodig hebt dan geef me maar een belletje op 4163332. Zelf bouw ik al modellen van schepen sinds ik 12/13 jaar was.
Eerst stapel bouw ( Zeearend van Bruynzeel) en coastertje (Ahoy) Tekening van firma Kreulen en nog enkele anderen.
Model van kempenaar Allegonda 1:50 . Mijn grootvader zijn schip.
Zwarte zee in 1965. Straat Freetown en Straat Chatham ( Capitaine La Perouse).
Vreedenburgh schokker 10.8 mtr die ik in achtertuin gebouwd heb in Christchurch. Hiervan een 1:10 model gebouwd.
Groetjes
Antoon

• Like
Reactions: k-k
Klaas, veel dank voor het doorgeven van Antoon's project. zeer interessant.
Hallo Antoon, ik heb met plezier en interesse je stapelbouw gevolgt. Jij hebt duidelijk veeel meer kennis met het model bouwen dan ik, maar ik heb er toch veel plezier in. Moet alleen de electrische spullen nog aansluiten en het dek op de romp plakken. op het ogenblik zit ik op Waiheke, maar zal je straks in maart een belletje geven.
groeten, Frans

Klaas, veel dank voor het doorgeven van Antoon's project. zeer interessant.
Hallo Antoon, ik heb met plezier en interesse je stapelbouw gevolgt. Jij hebt duidelijk veeel meer kennis met het model bouwen dan ik, maar ik heb er toch veel plezier in. Moet alleen de electrische spullen nog aansluiten en het dek op de romp plakken. op het ogenblik zit ik op Waiheke, maar zal je straks in maart een belletje geven.
groeten, Frans

Hoi Frans
Veel plezier op Waiheke.
Veeel meer kennis ? ligt eraan wat het is.
Laatste stapel bouw deed ik toen ik +- 17 was. Daarna alles op spanten. Begon met de Zwarte Zee.. Dingen maken gaat me goed af . Maar de Beier SER-1 geeft me hoofdpijn. Mijn beroepsopleiding is nog van de ouwe stempel.
Ik heb 45 jaar als scheepswerktuikundige gevaren. Waarvan 17 jaar bij de RIL. Electrisch ben ik redelijk onderlegt alleen moet er geen electronica aanhangen. Ben je ook van plan een Beier in de sleper te leggen ?
Ik heb die direct bij beier besteld. Dan betaal je geen Mwst (gst) en hier betaal je pas gst als het over de 5-600 dollar gaat
Als zender/ontvanger heb ik een Robbe FC-16/FP-R-118-F.
Moet nog uitvogelen hoe het met de nautic module met 6 schakelaars gaat die er ingebouwd zit.
De laatste zender was een 24Mhz futaba uit 1968. Met 2 servo,s. Daar ging het ook mee. Soms denk ik wel eens om weer zoiets aan te schaffen en dan alle functies met micro schakelaartjes aan te sturen. Had zoiets in de jaren 70 al in de zwarte zee zitten. Ondertussen zijn die spullen langzaam via mijn zoon in onbruik geraakt.
Hij is van zeilboten overgestapt op vliegtuigen en drones etc. Die "jongeren" (52)is progammeren met de paplepel ingekregen.
Tot in Maart.
Proost
Antoon

Prachtig werk Erwin, alhoewel ik op het forum niet kan zien hoe ver je op het ogenblik bent met het bouwen van je Bankert. Ik begon midden vorig jaar, tijdens de Covid lockdown hier in Nieuw Zeeland en ben nu bijna klaar. Alhoewel, sinds dit mijn eerste serieuse model is, is het afwerken niet zo mooi en precies als jouw boot. Ik zit net te denken over het mooier maken van de juiste vlag, daar de Billing vlag te klein en ook het blauw en rood te donker zijn. Heeft iemand van jullie een goed idee van hoe je een mooie vlag kan maken? Met stof vloeien de kleuren door, papier is niet 'waterproof', etc.
ee566432-89ab-4000-9983-211c1236fc06

Bekijk bijlage 461991
Maasbank

Ik ben de Banckert aan het bouwen maar ik krijg de Konsol niet tussen de schoorsteen ,nu mijn vraag doe ik wat verkeerd.

Zet er eens een foto bij, dan hebben we een idee waar het niet past. En heb je een bouwbeschrijving? Gr. Klaas.

Back