Goedemorgen!
Afgelopen weekend was het dan zover: de postbode stond voor de deur met in zijn handen een mooie 1/50 Banckert!!
Enigszins verbaasd door de afmetingen van de doos - in het echt is alles een stuk groter dan op internet - de verzegeling verbroken en e.e.a. uitgepakt/bekeken. Wat een afmetingen.. even ter vergelijking met een ander projectje, een 1/1200 Titanic van Revell:
Bekijk bijlage 330311
Verschil moet er zijn
Na een uurtje snijden, zagen en vijlen zijn we dan al tot het volgende resultaat gekomen:
Bekijk bijlage 330312
Bekijk bijlage 330313
Bekijk bijlage 330314
Zoals verwacht (is veel over te vinden op internet) is de maatvoering van veel onderdelen ronduit waardeloos
De spanten hebben vrij ingrijpende aanpassingen moeten ondergaan voordat deze in het schip geplaatst konden worden, daarnaast zorgt een dry-fit van de nozzle/uithouder ervoor dat ik hier ook de nodige uitdagingen aan zie komen:
Bekijk bijlage 330316
Bekijk bijlage 330315
De schroefaskoker zit alles behalve gecentreerd, aan de nozzle/uithouder zal dus ook e.e.a. gemodificeerd moeten worden. Daarnaast ziet de meegeleverde schroefas er ook niet heel erg betrouwbaar uit, deze gaan we dan ook vervangen voor een betere variant. Begin is in ieder geval gemaakt!
Dan het elektrische gedeelte. Misschien loop ik te ver vooruit op de zaken, maar het lijkt me toch verstandig om alvast aan de elektronica te denken voordat ik alle spanten in de romp ga verlijmen. Nu is het immers nog relatief eenvoudig om de spanten aan te passen, mocht er extra ruimte nodig zijn.
Aangezien ik al langer met het idee speelde om aan een RC-boot te gaan beginnen, heb ik in het verleden al e.e.a. aan componenten verzameld:
- 1x Loodaccu 6V 12Ah
- 1x Loodaccu 12V 7Ah
- 1x Bühler 6-18 VDC Motor
- 1x Viper Micro Marine regelaar 25A
Hier is vorige week een CARSON Reflex Stick Multi-Pro bijgekomen welke ik heb overgenomen van een collega - ik kan in ieder geval even vooruit met de 14 kanalen
Nu een vraag.. als ik het forum rondkijk, krijg ik het idee dat de meeste bouwers een voorkeur hebben voor 12V indien je deze kwijt kunt. Het plaatsen van de 12V accu moet in de basis mogelijk zijn, echter moet daar het voorste spant voor aangepast worden.
Een schets:
Bekijk bijlage 330317
Hier zal het spantje echter niet sterker van worden - er moet een aardige hap uit (rood) - en daarnaast is het niet 100% zeker dat de accu dan ook daadwerkelijk past i.c.m. de opbouw.. meten is vrij moeilijk door de beperkte ruimte.
Nu kan ik als alternatief de 6V accu gebruiken - deze is een stuk kleiner waardoor aanpassingen helemaal niet nodig zijn - een ander alternatief is misschien iets samenstellen uit 'losse' batterijen.. ik kan me namelijk voorstellen dat het gebruik van bijvoorbeeld 10 in serie geschakelde 1.2V batterijen ook prima mogelijk is met de bovengenoemde componenten. Kom ik uiteindelijk toch nog uit 12V - beter dan 6V
Ik laat me bij deze graag adviseren door de experts!
Mike
hoi mike de 7 amp 12 volt accu is te groot ivm het drijfvermogen ik had er een lichtere in wel op 12 volt dat kon precies ik zou wel proberen om een tweetal extra spanten te maken en hou er rekening mee niet te breed anders zie je het terug in je romp deze is vrij soepel je hebt je accu's al dus een 6 volt motor moet nog lukken