Bouwverslag BANCKERT (1/50)

Bedankt voor de tip Klaas! Zojuist bericht gehad dat de onderdelen onderweg zijn, met wat geluk morgen dus weer aan de knutsel!

Ik heb trouwens nog wel iets noemenswaardigs te melden.. aangezien er (hoogstwaarschijnlijk) al honderden Banckert's op deze wereld rondvaren, ben ik van plan het schip enigszins verschillend te maken t.o.v. de klassieke Banckerts - met name qua kleurenschema en naam :D

Kleurenschema:
Qua kleur wil ik het schip laten lijken op de Steenbank en/of Valcke (LINK) welke momenteel rondvaart (of heeft gevaren) bij de Belgische marine:

Bekijk bijlage 331102

Ze gaat geen exacte kopie worden van dit schip, echter neem ik de kleurstelling wel over (afgezien van de roestplekken natuurlijk). Afwateringsgaten op het dek en het bootje achter de stuurhut zullen bijvoorbeeld niet gemaakt worden - het is en blijft een Banckert volgens het boekje van Billing Boats.. alleen in een andere kleur :cool:

Naam:
Naast bovenstaande kleurafwijking, gaan we de naam 'Banckert' ook niet terugzien op de romp. Ik ben afgelopen tijd aan het brainstormen geweest over een toepasselijke naam, indien mogelijk in een 'thema' welke ik door kan trekken naar volgende projecten.. ja ja, ik heb de smaak te pakken en heb (ondanks dat mijn huidige project nog laaaaang niet klaar is) goede voornemens met betrekking tot een eventueel vervolg :D

Na meerdere namen op een rij te hebben gezet, uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat mijn Banckert 'WASHINGTON' gaat heten :cool: Dit trek ik bij vervolgprojecten dan door met andere steden waar ik ooit ben geweest - zo zou er over een tijdje zomaar een 'STOCKHOLM' of 'EDINBURGH' aan mijn vloot toegevoegd kunnen worden :D

Maar goed - ideeën zat, eerst maar is even stoeien met het onderwaterwerk!

Mike

Heel leuk bouwverslag , leest heel prettig en duidelijk ! Boel tips van buitenaf is het mooie van dit forum ( duim omhoog medelezers !)
Goed dat je een eigen kleurstelling gebruikt , dan wordt het zeker ‘eigen’! Succes
Gr freek
 
Je kunt nog kiezen welke kleur je wilt.

Ik denk dat het de lichte variant gaat worden, mooi model heb je trouwens!

Heel leuk bouwverslag , leest heel prettig en duidelijk ! Boel tips van buitenaf is het mooie van dit forum ( duim omhoog medelezers !)
Goed dat je een eigen kleurstelling gebruikt , dan wordt het zeker ‘eigen’! Succes
Gr freek

Bedankt voor de complimenten Freek! Zoals je misschien hebt gelezen, is dit bouwverslag mijn eerste - ik heb echter genoeg verslagen gelezen om een beeld te vormen over hoe een verslag eruit kan zien.. helpt enorm!

Update:
Dan even een update en een vraag.. zoals verwacht zijn gisteren de schroef en schroefas geleverd, kwaliteit van de nieuwe as is aanzienlijk beter dan het meegeleverde Billing Boats exemplaar, zelfs een leek als ik ziet dat :p

Op advies van Klaas aansluitend een schijf gemaakt om het centreren van de as te vereenvoudigen, in plaatjes:

20190820_162627.jpg


20190820_162816.jpg


Dan is het een kwestie van schuiven en verplaatsen tot het gewenste resultaat is bereikt :D Het resultaat:

20190820_163027.jpg


20190820_170644.jpg


Valt zeker niet tegen! :thumbsup:

Kwam tot de ontdekking dat het eerder gemaakt gat in de romp alsnog gebruikt kan worden en er zelfs een ruimte ontstaat welke met epoxy afgegoten zou kunnen worden. Daarentegen moet de uithouder opnieuw aangepast worden, en zit originele gat in het spant compleet verkeerd.. Geen idee hoe Billing Boats dit aanvankelijk had bedacht, deze heb ik ondertussen wat naar beneden verplaatst:

20190820_165926.jpg


20190820_170554.jpg


Dan nu de vraag: met de schroefas zo goed mogelijk in lijn met romp en nozzle, komt de Buhler 'koud' op de grond te liggen - het geheel ligt compleet in lijn! Hartlijnen van motor- en schroefas liggen precies op dezelfde hoogte/breedte, echter is er echt niets onder de Buhler te krijgen zonder deze uitlijning weer compleet om zeep te helpen.. is dit erg?

Kan me namelijk voorstellen dat plaatsing direct op de bodem geluiden/trillingen door het schip veroorzaken, of dat door de (erg) flexibele romp de uitlijning in het water alsnog veranderd en e.e.a. 'stroef' gaat lopen. Uiteraard komen er spanten aan de voor en achterzijde van de motor om e.e.a. te fixeren - misschien biedt dit ook nog enige stevigheid..

Ik hoor graag wat jullie adviezen zijn! :D

Mike
 
Mike, Je kunt de motor zo tegen het vlak lijmen, maar dat zou ik niet doen. Het is veel beter om voor en achter de motor hulp-spantjes- te zetten waar je de motor voor en achter aan vast bout. Zorg wel voor een verticale sleuf in de spanten dat de motor naar boven weg kan. Lijm de spanten pas vast als alles naar je zin zit. Als motor en as exact achter elkaar liggen kun je ook een stukje slang als koppeling gebruiken. De messing schroef is voor de straalbuis aan de kleine kant. Jammer dat Billing Boats daar niet goed mee om gaat. Bij al hun schepen zie je dat de schroeven veel te klein zijn. en dan heeft een straalbuis weinig effect. Meer dan 2 mm speling moet je bij de toppen van de bladen niet hebben. In het echt is dat maar een paar cm. Als het met de slang als koppeling niet gaat, neem dan een dubbele kruiskoppeling. Bij mijn Smit Finland liggen de Bühlers met hun buik op de bodemplaat. Deze motoren lopen geruisloos, dus maak je geen zorgen over lawaai. Sluit de motor zo aan op je regelaar dat bij vooruit draaien de + van je regelaar op de rode draad van de motor komt. Dan heeft de motor de meeste kracht. Verschilt niet veel, maar toch. Welke schroefas heb je genomen? Als het die van Raboesch is met een rubber afdichting, pas dan op dat je de as niet droog laat draaien. Anders verbrandt de lipafdichting. Maar ik zie geen verdikkingen op het eind van de koker, dus zal het eentje zijn met glijlagers. Vul de koker voor dat je gaat varen met uierzalf en borg je schroef met een contramoer. Of zit die contramoer aan het achtereinde van de schroef? Succes verder met bouwen! Gr. Klaas.
 
Die Bühler wordt niet warm! Trekt op 12 Volt 1 Ampère maximaal, dus geen enkel probleem. Trouwens binnen1 mm afstand een heleboel water voor de koeling. Uren vaarplezier op een accu van 4 Ah. Toen ik mijn eerste Bühler kocht schrok ik van die dunne draadjes, maar dat was en is geen enkel probleem. Gr. Klaas.
 
Aha ok ! Ik ben werkelijk een leek net hoofdletters als t gaat om dit soort dingen.
De speed 400 in mijn Carina vond ik behoorlijk warm na even varen. Daarom mijn vraag [emoji16]
 
Als die speed 400 zo heet wordt is of de schroef te groot, of er zit teveel wrijving op de aandrijflijn. Gr. Klaas.
 
Mike, Je kunt de motor zo tegen het vlak lijmen, maar dat zou ik niet doen. Het is veel beter om voor en achter de motor hulp-spantjes- te zetten waar je de motor voor en achter aan vast bout. Zorg wel voor een verticale sleuf in de spanten dat de motor naar boven weg kan. Lijm de spanten pas vast als alles naar je zin zit. Als motor en as exact achter elkaar liggen kun je ook een stukje slang als koppeling gebruiken. De messing schroef is voor de straalbuis aan de kleine kant. Jammer dat Billing Boats daar niet goed mee om gaat. Bij al hun schepen zie je dat de schroeven veel te klein zijn. en dan heeft een straalbuis weinig effect. Meer dan 2 mm speling moet je bij de toppen van de bladen niet hebben. In het echt is dat maar een paar cm. Als het met de slang als koppeling niet gaat, neem dan een dubbele kruiskoppeling. Bij mijn Smit Finland liggen de Bühlers met hun buik op de bodemplaat. Deze motoren lopen geruisloos, dus maak je geen zorgen over lawaai. Sluit de motor zo aan op je regelaar dat bij vooruit draaien de + van je regelaar op de rode draad van de motor komt. Dan heeft de motor de meeste kracht. Verschilt niet veel, maar toch. Welke schroefas heb je genomen? Als het die van Raboesch is met een rubber afdichting, pas dan op dat je de as niet droog laat draaien. Anders verbrandt de lipafdichting. Maar ik zie geen verdikkingen op het eind van de koker, dus zal het eentje zijn met glijlagers. Vul de koker voor dat je gaat varen met uierzalf en borg je schroef met een contramoer. Of zit die contramoer aan het achtereinde van de schroef? Succes verder met bouwen! Gr. Klaas.

Goedemorgen Klaas,

Bedankt voor het advies, we gaan er wat van maken!

Wat de schroef betreft: standaard levering van Billing Boats bestaat uit een plastic (3-blads) schroefje van 30 mm, deze heb ik al vervangen voor een messing 4-blads schroef van 40mm.. even aftasten aangezien dit mijn eerste projectje is :D

Er is inderdaad ruimte voor een 45mm schroef of misschien wel een afgetopte variant, kan altijd nog veranderd worden.. eerst maar zorgen dat de boel vaart! :cool:

Mike
 
Goedemorgen allemaal,

Aardig wat gedaan afgelopen weekend, de hobbykamer bleek de enige ruimte in huis te zijn waar de temperatuur nog een beetje te overleven was :thumbsup:

In de lijn van bovenstaande adviezen een tube(tje) BISON gehaald en begonnen met het fixeren van de schroefas:

20190822_213739.jpg


Kwestie van nogmaals uitlijnen met motor/nozzle, goedje mengen/aanbrengen en afwachten. Gat in de romp was uiteindelijk kleiner dan gedacht, viel me dus alles mee :D

Aansluitend zijn er veel andere werkzaamheden opgepakt waar ik helaas geen plaatjes van heb geschoten.. op dat moment ben je zo lekker bezig, dat het maken van foto's er een beetje bij inschiet :p

Een foto van de huidige status:

20190825_163306.jpg


Zoals jullie zien zijn de spantjes gecoat (blanke lak) en definitief geplaatst, daarnaast is er een extra spant gemaakt om de motor en regelaar te fixeren:

20190825_163154.jpg


Ook is er een 'spatscherm' gemaakt om rondvliegend smeervet (uierzalf) te voorkomen en is er een bordes geplaatst voor positioneren van de ontvanger:

20190825_163142.jpg


De ruimte onder de ontvanger is helaas niet te zien - deze is gevuld met epoxy om lekkages tegen te gaan. De afstand tussen motor- en schroefas is dusdanig uitgemeten dat er een dubbele kruiskoppeling geplaatst kan worden, deze is echter nog niet binnen.

Dan de krachtbron: zoals misschien is opgevallen zullen de batterijen in houders geplaatst worden - dit leek me (voor mij, een groentje in de elektronica) de makkelijkste/veiligste manier voor een eerste projectje:

20190825_163203.jpg


De 10 afzonderlijke houders zullen onderling doorverbonden worden waardoor we uiteindelijk op 12V uit gaan komen. Ook zal er ergens in het systeem een stekker moeten komen waarmee de cellen geladen kunnen worden - hier moet ik het forum nog maar is even goed voor doorspitten :D

Nog even een overzichtsfoto vanuit een andere hoek:

20190825_163436.jpg


Al met al is er afgelopen weekend in relatief weinig tijd een hoop werk verzet - voortgang valt in ieder geval zeker niet tegen! :D:D

Volgende stap is het plaatsen/uitlijnen van de roeren. De methode van monteren zoals beschreven in de handleiding lijkt me echter niet heel erg betrouwbaar - hier gaan we dus nog even goed naar kijken. Gaten in de romp zijn wel alvast gemaakt, de roeren zijn ook al een keer op hun plek geweest voor een snelle uitlijningscheck:

20190825_163232.jpg


Begint steeds meer op vormen aan te nemen, kan niet wachten om aan de opbouw te beginnen.. moet helemaal goed gaan komen!

Tot de volgende update :D:D

Mike
 
Ook goedemorgen Mike. De afstand tussen schroefas en motor lijkt me voor een dubbele koppeling wat kort. Heb er erg in dat je de assen niet tegen de blokjes in de koppeling duwt. En ik zou ook een spantje aan de achterkant van de motor zetten en beide spanten pas vastlijmen als de boel in lijn ligt en naar je zin loopt. De accuhouders pas aan elkaar solderen als ze een definitieve plek hebben gevonden. Waarschijnlijk zo iets teveel gewicht in het voorschip. Gewoon eerst testen in het water. Succes verder! gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allemaal,

Afgelopen weken aardig wat gedaan, dus een relatief grote update deze keer :D

Structureel:
Na het plaatsen van de schroefas- en roer-kokers de romp een laagje primer gegeven om te zien in hoeverre deze 'strak' is - vond ik nogal moeilijk te zien met een egaal witte romp:

20190907_161341.jpg


Moet zeggen dat het me alles meevalt: verbinding schroefas-romp kon inderdaad een stukje schuurpapier gebruiken, evenals een paar andere plekjes op het vlak. Zoals sommigen van jullie misschien al zien, is de uithouder nog niet geplaatst - deze is helaas gesneuveld tijdens het passend maken.. de meegeleverde uithouder paste niet heel best, was daarnaast een beetje te ijverig met vijlen.. gaan we nog iets op verzinnen :rolleyes:

De spanten hebben ondertussen ook een vast plekje gekregen - was blij verrast tijdens de tussentijdse watertest, dus heb alles voor de zekerheid nog eens nagemeten en definitief vastgezet. Het resultaat:

20190907_144454.jpg


Zoals jullie kunnen zien zijn de spanten na het lijmen netjes afgewerkt met siliconenkit.. het oog wil ook wat :D Daarnaast zijn er aan de wand een aantal plastic buisjes geplaatst waar de bekabeling doorheen kan gaan lopen, opgeruimd staat netjes.

Enige spantje wat hier nu nog mist, is de ondersteuning aan de voorzijde van de motor - deze volgt zodra ik een beslissing heb genomen over de koppeling tussen motor en schroefas.. ik wil enerzijds een dubbele kruiskoppeling gebruiken, heb echter ook voldoende gelezen over een stukje slang als koppeling. Dit moet volgens mij ook makkelijk kunnen aangezien de uitlijning tussen de assen nagenoeg perfect is.. komt goed :thumbsup:

Elektra:
Naast bovenstaande structurele vorderingen, is er ook een grote stap gemaakt qua elektra! Na overleg met verschillende forum-leden en wat zoektochten op het web, is het me gelukt om een laadcircuitje in elkaar te zetten wat het laden van de batterijen mogelijk maakt zonder dat de bovenbouw verwijderd zou moeten worden. :cool:

Eerst zijn de afzonderlijke houders onderling aan elkaar gesoldeerd zodat de cellen in serie staan - het geheel is daarnaast voorzien van 2 mannelijke mini-jack stekkers welke aangesloten kunnen worden op de 2 vrouwelijke mini-jack stekkers welke op de + en - van de regelaar zitten:

20190908_175552.jpg


Deze stekkers blijven zichtbaar/toegankelijk na plaatsen van het dek en de opbouw:

20190908_175624.jpg


Het idee hierachter is dat, als de mini-jack stekkers losgekoppeld zijn, er een 12V lood-accu lader met krokodillenklemmen op de mannelijke pluggen aangesloten kan worden zodat de cellen kunnen laden. De lader zelf heb ik ooit eens aangeschaft in een automaterialen-zaak, waarna hij is verdwenen in de nooit-gebruikte-spullen bak.. komt nu dus mooi van pas:

20190903_171900.jpg


Nu het mooiste gedeelte: het werkt! :D

Cellen laden langzaam op naar +/-13V zonder warm te worden, lader schakelt zelf over naar standby als de 100% bereikt is. Nu het werkt vind ik het natuurlijk ontzettend goed gevonden van mezelf - ben me er echter wel degelijk van bewust dat ik een groentje ben in dit deel van de modelbouw.. sta dus volledig open voor andere/betere ideeën van de doorgewinterde bouwer op dit forum. :thumbsup:

Een overzichtsfoto van het schip tot nu toe:

20190908_175658.jpg


Natuurlijk kan niet alles meezitten: naast al het moois wat ik hierboven heb verteld, is er ook iets raars ontdekt o_O

Na het aanzetten van het schip en de zender, gaat de motor op eigen initiatief achteruit draaien.. niet hard, hij doet het echter wel. Nu zitten er op de zender meerdere schuifknoppen waarmee je als het ware 1 van de 2 sticks 'standaard' een klein beetje vooraf ingesteld kunt bedienen - aangegeven op de foto in groen en rood:

upload_2019-9-9_13-26-20.png


Het probleem zit hem in de rode pijl: normaliter zou de middenstand van het schuifje 'IDLE' moeten zijn, echter draait de motor in deze stand dus rustig achteruit. Geheel naar beneden geschoven, draait de motor nog harder achteruit - geheel naar voren geschoven staat de motor stil. Misschien een beetje warrig uitgelegd, maar kan het echt niet makkelijker/mooier maken - weet wel dat dit niet helemaal de bedoeling is :p

Ik hoor het graag als iemand weet hoe dit opgelost kan worden, kan niets vinden op het web.. bedankt alvast! :worship:

Tot de volgende update!

Mike
 
Mike, Misschien heb je het al geschreven, maar wat voor regelaar heb je? En bij het inschakelen: Eerst de zender aan met de trimknoppen (rode en groene pijl) in de middenstand en dan pas de ontvanger aan, of de 12 Volt van de accu. Dan vermoed ik dat het probleem is opgelost. In principe "kijkt" de regelaar welk signaal er binnenkomt via de ontvanger. Op die stand gaat de regelaar er vanuit dat dat de neeutraalstand is. Zet je de zender later aan is de regelaar van slag. Gr. Klaas.
 
Mike, Misschien heb je het al geschreven, maar wat voor regelaar heb je? En bij het inschakelen: Eerst de zender aan met de trimknoppen (rode en groene pijl) in de middenstand en dan pas de ontvanger aan, of de 12 Volt van de accu. Dan vermoed ik dat het probleem is opgelost. In principe "kijkt" de regelaar welk signaal er binnenkomt via de ontvanger. Op die stand gaat de regelaar er vanuit dat dat de neeutraalstand is. Zet je de zender later aan is de regelaar van slag. Gr. Klaas.

Goedemorgen Klaas,

Ik heb de Viper Micro Marine van Carson in de boot zitten, zie LINK ter informatie. De methode zoals je hierboven hebt beschreven blijkt helaas niet te werken, het systeem activeren met de schuiven op 'neutraal' heeft geen effect.. :(

Mike
 
Hoi Mike,
Misschien heb ik ergens iets gemist, maar als ik met jouw bovenstaande linkje naar de betreffende vaarregelaar kijk, zie ik daar netjes een PDF linkje naar de handleiding van deze regelaar staan.
Ik heb die handleiding even geopend en bekeken en daar staat onder "SET-UP des Fahrreglers" precies wat je moet doen om jouw probleem op te lossen.
De handleiding is in het Duits, maar mocht dat een probleem zijn, kan je hem ook gewoon naar een van de vertaalprogramma's halen.
Heb je zo'n programma niet, kopieer dan de tekst naar bijv. "Microsoft Woord" en kies je daar de optie vertalen.
Vervolgens is het een kwestie van de instructies opvolgen en vrijwel zeker dat je daarna een goed werkende vaarregelaar hebt.

Groet en succes ermee.
 
Hoi Mike,
Misschien heb ik ergens iets gemist, maar als ik met jouw bovenstaande linkje naar de betreffende vaarregelaar kijk, zie ik daar netjes een PDF linkje naar de handleiding van deze regelaar staan.
Ik heb die handleiding even geopend en bekeken en daar staat onder "SET-UP des Fahrreglers" precies wat je moet doen om jouw probleem op te lossen.
De handleiding is in het Duits, maar mocht dat een probleem zijn, kan je hem ook gewoon naar een van de vertaalprogramma's halen.
Heb je zo'n programma niet, kopieer dan de tekst naar bijv. "Microsoft Woord" en kies je daar de optie vertalen.
Vervolgens is het een kwestie van de instructies opvolgen en vrijwel zeker dat je daarna een goed werkende vaarregelaar hebt.

Groet en succes ermee.

Neejoh! Had ik helemaal niet aan gedacht.. :rolleyes::rolleyes:

Net zoiets als IKEA-meubels - eerst in elkaar zetten, daarna de beschrijving lezen :hammer:

Ik ga er even naar kijken, dankjewel!

Mike
 
Zonder in te gaan op het technische deel [emoji41] is niet mijn ding ! Let op met silicone kit. Een besmetting op andere delen die je nog wilt schilderen kan het heel lastig maken !
 
Back
Top