Bouwverslag Banckert ( weer één )

Echter zit er op de banckert alleen Rood en wit, en de laatste rood zit er niet op, waarom is dit?

Tja, als zoals Ron zegt het wel eens kan zijn dat in de tussentijd de regelgeving ook nog veranderd kan zijn, dan moeten we er bijna een historicus bij gaan halen. Dan heeft het gedetailleerd bekijken van de huidige regelgeving ook niet zo'n zin meer, ten minste niet voor de toenmalige Banckert.

Ad,

Als ik me goed heb laten informeren was dat "nieuwe" reglement om en nabij 1972 ingevoerd, dus ja... een historicus zou hier goed op zijn plaats zijn.

M. vr. gr. Ron

Altijd leuk, een schip bouwen zonder al teveel informatie, haha.

Naja, ik begin het zo ongeveer te snappen.

28h0j2r.jpg

Hier zo'n plaatje van de Banckert waarop het toplicht te zien is, dit lijkt naar mijn mening gewoon Wit te zijn, en de overige twee zijn daar niet aan, maar ik weet dat dit tijdens sleep is. ook lijken de lampen dubbel te zijn?

3148rbt.jpg

Hier is dan de achterkant van de mast wat ik bedoel.
Wat je ziet is een rode, en een wit ( hek? ) licht.
Als dit het heklicht niet is, waar zou dit anders meoten zitten dan?

Los varend, voert een sleepboot 1 toplicht.
Slepende met een totale lengte van minder als 200 meter, moet een sleepboot 2 toplichten voeren.
Slepende met een totale lengte meer als 200 meter, moet een sleepboot 3 toplichten voeren.
Tevens moet een sleepboot 3 toplichten voeren als er meerdere sleepboten een object slepen.

De lichten die jij op de foto hebt omcirkeld zijn volgens mijn het "fluitlicht" (geel licht aan BB) en "ankerlicht" (wit licht aan SB)
Fluitlicht gaat aan, als er word "gefloten" met de scheephoorn.

In de onderstaande afbeelding heb ik het "heklicht" en "sleeplicht of geel heklicht" omcirkeld.
De bovenste is normaal wit, de onderste is normaal geel. (hier lijkt het andersom???)
Het gele heklicht voert men altijd als men slepende is, op zee icm met het witte heklicht.

De navigatie verlichting op zee schepen is dubbel uitgevoerd,
Bovenste deel van de lantaarns is "normaal" licht, onderste is nood of reserve licht.

Uploaded with ImageShack.us

Overigens is "wit" licht, de normale kleur, dus licht geelig.
"Geel" licht neigt meer naar oranje.
Een oranje zwaailicht is in de scheepvaart termen ook een "geel licht"

Kan je hier wat mee?

Mvg. Andre

Laatst bewerkt:
André,

Zo leren we weer wat :)

Het valt me wel op dat op het model maar 1 armatuur naar achteren gericht is.
Op de bovenstaande foto's is duidelijk te zien dat de verlichting anders is dan op het model.
Het model heeft geen dubbele armaturen in de mast, de bovenstaande Banckert wel.
De rode en groene navigatie lampen zijn daar in tegen weer enkel uitgevoerd.
Er zijn foto's van de Banckert waar de montageplaat en lichtbak van de navigatie verlichting ook resp. rood en groen zijn.
Op latere foto's is de lichtbak zwart.
Overigens is het rood wit rood tegen STB zijde van de topmast later toegevoegd.
Misschien is het model wat vereenvoudigd, wat dan weer in strijd is met de werkelijkheid.
Wie weet het antwoord?

M. vr. gr. Ron

Laatst bewerkt:
Ankerkluizen

Ik wil niet vervelend doen maar als je de ankerkluizen van de "Valck" ziet (Belgisch Marine) en je vergelijkt ze met die van jouw model dan ga jij er van uit dat je zijwaarts tegen het anker aankijkt als die in de kluis zit, (alleen de stok verdwijnt dan in de pijp) maar bij de "Valck" verdwijnt het hele anker en kijk je nog alleen maar naar de onderkant van het anker. Ik zou het trouwens gewoon laten zitten hoor
grt
Hawser

@ André

Hier heb ik zeker wel wat aan.
Ik ga alles even toepassen nu het nog kan. Wel jammer dat BB geen dubbele lampenkapjes heeft bijgeleverd, maargoed niets aan te doen.

En het heklicht, en geel sleep/heklicht, zit dit op 1 paal? zover ik kan zien in ieder geval.

@ Hawser,

Je hebt helemaal gelijk, en had dit niet eens opgemerkt. Ik kan het alsnog wel aanpassen hoor, de kluizen zitten namelijk alleen nog maar gefixeerd vast en kan ik makkelijk weer loshalen. Had al wat problemen met het juist werkend krijgen van het ophalen van de ankers.
Zal kijken of ik dit nog kan veranderen;)

anker kluizen

Hey ben ik weer even te zeuren:o
De onderste rand van een kluisgat moet rond zijn, omdat anders de ketting schalmen gaan grijpen in de romp. ik kan niet echt zien of dat bij jou wel het geval is.

Gr. Jeroen

Hoe staat het met de bouw ervoor? al bijna gevaren?

Ik ben nu met de verlichting bezig, daar is hier heel veel over te vinden! maar kan iemand dit even samenvatten? dus gewoon van boven naar beneden wat welke kleur heeft.

Gr. David

Weer een update!:D

Na enige tijd niks van me te laten laten horen heb ik natuurlijk niet stil gezeten,
Er is van alles aan gedaan, en dan vooral aan de electronica.

Eerst moest ik bedenken hoe ik het licht wilde schakelen, dit wilde ik gaan doen door middel van een switch die van 1, 4 kanalen maakt. Maar omdat de verlichting niet alleen uit 4 delen bestaat, had ik meer kanalen nodig, dus heb ik er nog 1 bij gekocht.
Hier enkele foto's

xp69o1.jpg

Hier de twee schakelingen, met daarbij een zekering, en gelijk de aansluitingen voor het licht.

r7tx79.jpg

De waterpomp geïnstalleerd voor de bluskannonen.

oqakur.jpg

Zink-annodes geplaatst voor een echtere look.

2zog3dv.jpg

10r23ht.jpg

Hier nog een update over het stuurhuis, deze is grotendeels voorzien van kozijnen en kan bijna in de juiste kleur worden gespoten.

24zgi7o.jpg

35jcfo9.jpg

En dan hier nog een overzicht van de electra.

1gnjtf.jpg

En dan hier nog het gedeelte waar de motor word gekoeld. heb een aantal tests gedaan, en de motor wil wel warm worden op vol vermogen, nu komt er, zoals je wel kunt zien op de foto, een waterkoel systeem in, deze moet uiteindelijk net zo gaan worden als in het echt, een stand-alone pomp voor het koelwater. dit komt er dan aan de zeikanten weer uit.

Voor zo ver eerst, later volgen nog enkele foto's.

Ziet er goed uit! complimenten!
Ik ben ook gewoon verder gegaan maar loop erg achter ;-)
Ga zo door, ben benieuwd naar het eind resultaat!

Gr. David

Bedankt voor de complimenten! :)

@ Vincent,
Ik heb idd al wat storingen gemerkt, zal eens kijken in hoeverre ik dit kan oplossen. er liggen hier en daar nog wat draden los, deze moet nog naar hun doel gebracht worden.

Ontopic.

Ben inmiddels al verder gegaan met het ''koelwater''
Dit moet uiteindelijk echt gaan lopen en zal ik vanavond misschien, en anders morgen, een video van posten, zodat jullie een beetje een indruk hebben wat et moet zijn.

hey Jeremey,

lang niet gesproken
ik zie net weer voor het eerst je afgelopen foto,s van je
banckert, en die is een stuk vooruit gegaan
bijna klaar voor de proefvaart zeker?

heb je trouwens een ander mailadres ofzo?
want ik heb je in het begin nog wel mailtjes gestuurt
over de vaargroep , omdat je er ook bij wilde
maar heb nooit weer iets van je vernomen.

mvg Jan

Back